Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ukkeli. - Tammikuu 19, 2010, 11:15:31 ap
-
Eli ongelmana oli starttimoottorin vaihteleva toimivuus. Käynnistysnappia painaessa naksahti. Solenoidin "tappi" meni sisään mutta starttimoottori ei inahtanutkaan. Avasin ja putsasin starttimoottorin ja solenoidin sisukset. Solenoidin sisuksista löytyi 4 kupari pintaa jotka koskettavat toisiaan kun solenoidin "tappi" liikkuu. Pinnat olivat hapettuneet ja likaiset. Putsasin pinnat ja samalla onnistuin irrottamaan solenoidin sisuksista yhden kuorettoman kupari johdon. Johto irtosi palikan sisältä johon ei pääse käsiksi millään. Kokeilin kuitenkin toimivuutta, laitoin paketin kasaan ja pyörään kiinni: Solenoidin "tappi" jäi nyt puoleen väliin. Mistähän mahtaisi saada uuden solenoidin? Tuossa solenoidin tiedot Lucas 44s 12v ER 3680 (Y) 77094A Olen googlettanut ja lukenut foorumeita mutta ei löydy aiheesta mitään tietoa. AUTTAKAA...
-
Linkki:
http://www.sd-tec.de/catalog/index.php/cPath/117_141_321?osCsid=f37f3281b3e3efefffee8af56ec0a3b9 (http://www.sd-tec.de/catalog/index.php/cPath/117_141_321?osCsid=f37f3281b3e3efefffee8af56ec0a3b9)
Moto Italia varmaan voi auttaa. Tsekkaa startin hiilien kunto.
-
Solenoidissa on kaksi käämiä; Veto- ja pitokäämi. Kummatkin saavat sähköä painettaessa stattia. Mutta solenoidin vedettyä ( tappi sisään ) vetokäämi kytkeytyy ikäänkuin irti ja pitokäämi jää "päälle".
Näin varmistuu riittävä veto ja toisaalta tarpeeton virrankulutus loppuu, kun startti kuitenkin tarvii paljon kipunoita.
Solenoidi itsessään on kaikissa sähköteknisesti samanlainen, mutta mekaanisesti ( mitat, kiinnitys ja mekanismi ) erilainen.
Pahus sentään, solenoidi on yleensä "valettu jötikkä", jota ei pysty juurikaan korjaamaan.
Kysy Piikkiön help-desk´istä josko olisi jäänyt jonnekin yksi solenoidi.
Jos saat uuden, niin voitele liikkuvat osat ja tarkista tiivisteiden kunto. Suosittelen myös hiilien uusimista. Noissa starteissa on joskus ilmennyt sellainen vika, että levy, jossa hiilet ovat, on halki ja toinen hiili jää kantamaan. Tällöin ei sitten virta kulje.
Kokemukseni on, että startti kannattaa huoltraa joka kevät. Sinne kertyy jonkin verran hiilipölyä ja jopa kondenssivettä. Aikaa tuohon menee n. 47 min. ja saattaa kulua asennusöljyä pari-kolme pulloa...
-
Timo on tunnetusti riskejä ottavaa tyyppiä ;D Miksi ihmeessä koskea johonkin toimivaan osaan "varmuuden" vuoksi? Ikinä en ole keväällä (tai sen puoleen talvella, syksyllä, kesälläkään) startteja tai muitakaan osia Guzzeistani irrottanut tai putsannut tai jotain muutakaan mystistä tehnyt ja aina ne vaan pelittää - olispa sama tuuri lotossakin :o
Onhan sulla siinä V50:ssä akku kunnossa? Solenoidi liikahtelee kyllä vähemmälläkin voimalla, mutta startti ei välttämättä tee mitään jos akku menee polvilleen..
nimim. kokemusta on
-
Sain Aditasta uuden solenoidin hommattua hintaa tuli n.40€. Haen vielä hiiletkin ja vaihdan samalla nekin niin ei tarvitse kokoajan availla. Toivottavasti pelittää. Akku on ladattu täyteen ennen ku alotin koko touhun, ongelmana oli vain että starttimoottori ei reagoinut käynnistysnapin painamiseen vaikka solenoidi liikkuikin putsasin solenoidin ja taisin rikkoa samalla. (johto irti)
Kiitoksia avusta!!
-
>> Timo on tunnetusti riskejä ottavaa tyyppiä. Miksi ihmeessä koskea johonkin toimivaan osaan "varmuuden" vuoksi? <<
Tuota...kyllä tuo ohjeeni on ihan elävästä elämästä. Sen verran olen Nevadan ja Stonen starttimoottorien kanssa puuhastellut. Ja opetellut niiden sielunelämää. Etenkin toimimattomuuden syitä.
Startin sisään kertyy huomattavankin määrä hiilipölyä ja kosteutta. Startin huolto on ihan Kalervon pala.
Niin...ja huollon tarkoitus on pelkästään ennaltaehkäisy ja varmistus. Vai miksihän venttiilejä säädetään ennen rikkoutumista? Toisaalta, kumi paikataan vasta puhkeamisen jälkeen...Ja jos on väärä kumi puhjennut, sen paikkaaminen ei enää auta...
-
Sen verran olen Nevadan ja Stonen starttimoottorien kanssa puuhastellut.
Joko se minun vanha startti on 'huollettu', vai hukkuiko se pikkujouluja karkuun lähtiessä susirajalta ruuhkasuomeen? :P ???
Ja jos on väärä kumi puhjennut, sen paikkaaminen ei enää auta...
..onko tästä omakohtaistakin kokemusta?!? ;) :D ???
ps. viikonloppuna ajetaan taas, joko ne palkkapäivät oli?
-
"Tuota...kyllä tuo ohjeeni on ihan elävästä elämästä."
Huumoriahan se kommenttini yritti olla.. no, me turkulaissyntyiset olemme usein väärinymmärrettyjä ;)
Ennakkohuolto on oikeasti aina parempi kuin tien päällä korjaaminen.. itse en vaan ole joutunut minkäänlaisiin ongelmiin omieni kanssa, vaikken olekaan niitä talvisin ropaillut. Tuo -97 Cali 1100i:kin on normaali öljyn- ja suodattimienvaihtoja ja vähäisiä venttiilinsäätöjä lukuunottamatta toiminut ihan moitteetta yli 10 v. ilman muita toimenpiteitä.
(ok, bensaletkut hapertuivat ja jouduin ne vaihtamaan)
Toki kilometritkin ovat hänellä jääneet viimeaikoina vähäisiksi mutta startattu on usein, kun lyhyttä väliä ajellaan ;D
Kaijus