Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: themetus - Marraskuu 09, 2009, 12:26:19 ip
-
Katsokaas EICMA intro Guzzin kotisivuilla. Tiiserissä on ainakin yksi piirustus joka voisi viitata, että uutta kyykkyä pukkaa.... Tai sitten ei? Prototyyppi piirustuksistahan tuossa puhutaan, mutta ei sitä tiedä... Jännää!!!
http://www.motoguzzi.it/ (http://www.motoguzzi.it/)
-
8v Norge tulossa. Ensi esittelyssä EICMA:ssa. Ihan mukavan näköinen. Ei taida olla hirveästi muutoksi (muuta kun moottori). Katteissa, penkissä, pakari ja jarruissa huomasin nopeasti pieniä uudistuksia.
http://www.infomotori.com/moto/2009/11/09/moto-guzzi-norge-gt-8v/ (http://www.infomotori.com/moto/2009/11/09/moto-guzzi-norge-gt-8v/)
-
Aikas makee...! ;)
Odotettavissa ollut malli, kone oli valmiina ja päälle faceliftiä.
No "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista..." :(
Hyvä syy lähteä lumisateessa R-kiskalle lottoamaan... ;D ;D ;D
- Reima -
PS. Tonninelisatasta odotellessa voi fiilistellä tällä...
Moto Guzzi 1400 (http://www.youtube.com/watch?v=LNgM_uzzj74#)
-
Ei tuo faceliftattu Norge oikein ainakaan tältä istumalta herättänyt mitään vaihtohaluja kun ainakin tuo punainen väri ynnä mustat vanteet ym. tekevät aika raskaan näköiseksi. Vanha musta harmailla "somisteilla" on tuohon nähden jopa siro. Näyttää olevan uudessa ihan luukku katteen sivussa öljytikulle. Eikä tuo Norge ole vielä vaihtovuorossa kun Cagiva vaihtuu suunnitelman mukaan seuraavaksi reilun vuoden päästä.
Sen sijaan tuo uusi saattaa houkutella muista merkeistä joitakin kuljettajia ennakkoluulottomimmasta päästä.
Mutta jos tulisi reilusti suurempi kone, esim tuo 1,4 litrainen, niin sitten voisi jo kiinnostaa. Kutina on tosin se, että tuskin Norgeen vaan lähinnä kai Caleihin. Norgessa ym. korkeviritteisemmissä tultaneen toimeen tuolla 8-venttiilisellä ja sen johdannaisilla.
-
Äkkiä tuota skissiä tiiraten; näyttäis olevan Grison rungolle kyykympi proto. Ei paha ajatuksena..
Ja mitä tuohon 3D-renderöintiin tulee, niin tuohan on jonkun harrastajan tekemä ajatelma vanhan isolohkon muuttamisesta 1400cc:ksi. Ei miään rakettitiedettä: Volvon männät ja kiertokanget ja pyttyjen alle korotukset.
On muuten hieman liian tuttu ohjelma, millä tuo video on tehty. Käytän sitä nimittäin firmassamme päivittäin. Olen käyttänyt ohjelmaa suunnitteluun, opetukseen, koulutukseen, omiin harrastuksiin ja esitellyt kehitysehdotuksia demoversioihin. Mulla on muuten tuo kotikoneellakin tällä hetkellä (tai siis 2010 versio), jos jollain on suunniteltavaa, voin myydä suunnittelutyötä ::)
-
http://ottonero.blogspot.com/2009/11/v-for-revolution.html (http://ottonero.blogspot.com/2009/11/v-for-revolution.html)
Nuorisomalleja!!! :o
-
"Uutuudet"
http://press.motoguzzi.it/press.asp?idpadre=432&idliv=0 (http://press.motoguzzi.it/press.asp?idpadre=432&idliv=0)
Norge 8V (punainen, taitaa olla hieman viininpunainen?)
GRISO 8V SE (Rosso Mandello. Moottoria hieman piristetty)
V7 CLUBMAN RACER (Ei ole viellä kuvia sivuilla, mutta sama V7 uusilla koristeilla..)
Stelvio NTX (väri hopea, moottoria "piristetty")
-
Videoita uutuuksista.
Norge 8V:
EICMA 2009 Moto Guzzi Norge 1200 GT8V ABS (http://www.youtube.com/watch?v=v8FnpNF1GDA#ws)
Stelvio NTX:
EICMA 2009 Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS (http://www.youtube.com/watch?v=PIUZhSknjZ0#ws)
V7 Clubman Racer:
EICMA 2009 Moto Guzzi V7 Clubman Racer (http://www.youtube.com/watch?v=nit5vkF4518#ws)
Clubman on hieno! Mutta se kone, sama vanha 750 (48hv)
-
http://ottonero.blogspot.com/2009/11/v-for-revolution.html (http://ottonero.blogspot.com/2009/11/v-for-revolution.html)
Nuorisomalleja!!! :o
80% valmiita tuotantoon. Saa nähdä onko noita jo ensi vuonna kaupan hyllyllä?
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2009/November/nov1009-Milan-show-Moto-Guzzi-concepts-80-production-ready/ (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2009/November/nov1009-Milan-show-Moto-Guzzi-concepts-80-production-ready/)
Hieno innovaatio on kamerat pytyissä ja lcd näytöt peileinä ;D
(http://static.blogo.it/motoblog/concept-moto-guzzi-v12/Novit_Guzzi_46.jpg)
(http://static.blogo.it/motoblog/concept-moto-guzzi-v12/Novit_Guzzi_39.jpg)
-
Jotkut täällä ovatkin jo ehtineet tyrmätä nuo konseptit. Eivät nuo minunkaan silmääni mitään kauniita ole. Kovin Pierre Terblanchea, kikkoja kikkailun vuoksi. Kun joku vuosi takaperin MP-messuilla tutkailin saman herran kynästä peräisin ollutta Ducatin mallistoa, ei vakuuttanut. Ajattelin, että nuo eivät enää ole moottoripyöriä, nuo ovat designer-asusteita, joissa sattuu olemaan moottori ja kaksi pyörää.
Mutta silti: Tuo on Guzzilta aivan loistava veto. Yleisesti ottaen Guzziahan a) ei tunneta ja b) jos tunnetaan, niin epätrendikkäiden pappapyörien tekijänä. Mikä olisikaan parempi tapa lisätä kiinnostusta perinteisen asiakasryhmän ulkopuolella kuin nimekkään suunnittelijan luoma konsepti, jonka muotokieli on nimenomaan trendikäs ja ajanmukainen. Grisohan oli sekin alunperin konsepti (ja minun mielestäni parhaan näköinen pyörä, mitä Guzzi on koskaan tehnyt), mutta on ilmeisesti suurelle yleisölle liian erilainen. Pitkä, matala ja sulavalinjainen, kun muoti vaatii teräväkulmaisesti muotoiltuja, lyhyitä ja korkeita Transformers-prätkiä.
Noiden konseptien pohjalta pitäisi vain saada aikaan tuotantomalli, joka myös dynamiikaltaan vastaa tuota visuaalista ilmettä. Eli siis ketterämpi ja kevyempi. Kenties jopa pyörä jolla voisi, herra paratkoon, vaikka keulia! Ja noissa muuten saattaisi olla jopa aineksia siihen. Katsokaapa vaikka tuota runkoa. Voisi kuvitella, että tuo kokonaisuus on tuotantoversionakin sen pari-kolmekymmentä kiloa kevyempi kuin Breva/Griso/Bellagio. Ja mistä CARC-isolohkot ovatkaan saaneet lehdistössä eniten pyyhkeitä? Aivan, liiasta painosta. Miltä kuulostaisi Bellagion lyhytiskuinen kone kasiventtiilisenä tuossa rungossa? Tai sitten toisena ääripäänä vaikka Millepercenton Big Bore -mylly? Eiväthän nuo mallit kymmenin tuhansin möisi, mutta pelkkä niiden olemassaolo toisi merkille uutta kiinnostusta ja uusia asiakkaita. Vrt. BMW.
Ai niin, nuo kotkakuvioiset slicksit ovat muuten hieno yksityiskohta...
-
Olen täysin samaa mieltä Pekin kanssa. Hyvä veto Guzzilta ajatellen mahdollisia uusia asiakkaita. Itse en noista concepti pyöristä yhtäkään tuollaisenaan ostaisi, mutta todella hienoa että luodaan uutta ja uusia innovaatioita. Voihan olla että se sitten myyntiin tuleva vekotin on jo hieman "normaalimman" näköinen kapistus. Toisaalta itse pidän esim. HyperMotardia erittäin kauniina pelinä ja sehän jos joku on myös herättänyt mielipiteitä. Makuja on niin monia, mikä on hyvä juttu. Oliskos se nyt sitten kivaa jos kaikki ajaisivat esim. Calilla?
-
http://www.motorcycle.com/news/eicma-2009-moto-guzzi-v12-concepts-88934.html (http://www.motorcycle.com/news/eicma-2009-moto-guzzi-v12-concepts-88934.html)
Siellä on siis kolmaskin proto, valkoinen naku V12X, ja noista jos pitäisi valita niin....
-
Mites tämä?
http://www.motoblog.it/galleria/millepercento-alba (http://www.motoblog.it/galleria/millepercento-alba)
-
>> Siellä on siis kolmaskin proto, valkoinen naku V12X, ja noista jos pitäisi valita niin.... <<
Minä ainakin valitsisin sen mustaan kolttuun verhotun. :P :P :P
Jos taas pitäisi valita moottoripyörä, niin valitsisin Californian...toisaalta Stelvio...
-
Guzzi pressi tiedote Concepteista:
MOTO GUZZI V12 LM
MOTO GUZZI V12 STRADA
MOTO GUZZI V12 X
Miguel Galluzzi and Pierre Terblanche capture the essence of Moto Guzzi and inject it into motorcycles to drool over, designed with one thing in mind: pure riding pleasure.
Miguel Galluzzi e Pierre Terblanche - two of the most brilliant motorcycle designers of all time - teamed up to present us with their styling exercises centred around the very essence of the Moto Guzzi brand - its legendary in-line twin-cylinder engine.
The V12 prototypes have been developed around the 1,200 cc 4-valve 90-degree V-twin from Mandello, so much so that they were even named after it.
This is Moto Guzzi's tribute to the one engine that turned the "Italian eagle" brand into a myth of motorcycling and to its unique character. It is a statement of Moto Guzzi's commitment to keep developing and improving its flagship engine for the years to come.
Pierre Terblanche's prototypes stand out for the minimalist design of the aluminium casting frame embracing that true masterpiece of mechanics. The frame compact dimensions make for a simple, neat layout. Tank, saddle and tail are integrated into a monocoque structure, an unconventional example of the fine art of design combining technology, style and practicality.
The overall impression is one of striking neatness, a sight unseen in the motorcycle industry: there is not a single cable left in sight, not a single off-key detail to be found. Such uncluttered appearance and compact size would simply be unthinkable without the sleek layout of the Guzzi twin-cylinder engine. Quite a paradox, if one considers the exuberant personality of this engine.
The V12 models are true to the Moto Guzzi tradition and its commitment to innovation that goes back nearly 9 decades.
Moto Guzzi is back to the quintessential Italian bike (so much so that all labels and indications are in Italian), a statement of style combined with technology. Rather than on performance for performance's sake, the focus is on showcasing the mechanics, on essential design, on the pleasure of owning a unique motorcycle and - of course - on riding fun, thanks to its eager engine and amazing chassis.
The prototypes feature innovative details and solutions, like the concept bikes they are. Noteworthy are the cutting-edge rear suspension of the V12 LeMans, the LCD “rear-view mirrors”, the LED light units, the “suspended” passenger footpegs and the heat sinks.
1- MOTO GUZZI V12 LM: This is the Italian sports bike reinvented, true to the legacy of the legend of Le Mans it is named after. This bike is for those who want an exclusive motorcycle to ogle and to own for the utmost riding pleasure. The bike provides excellent performance under all riding conditions and easy rideability for all to enjoy. Like the other two versions, the V12 LM combines luxury details (height adjustment for top fairing and handlebar) with innovative, yet well-proven components.
2- Moto Guzzi V12 STRADA: This is the essential bike and the most versatile model in the V12 range. Perfect for everyday commuting, comfortable for two-up riding, with perfect naked ergonomics. The touring-style handlebar is matched by the generously sized tail fairing capable of accommodating a comfortable passenger saddle. The V12 Strada sports a range of technical solutions and aesthetic details built around the Moto Guzzi twin-cylinder engine, that would have been unthinkable with a conventional engine layout. The passenger footpegs are connected to the swingarm through a linkage system and look as if they were floating in air, enhancing that sleek, uncluttered look that is at the core of the styling concept.
3- Moto Guzzi V12 X: this is a "one-of-a-kind" motorcycle, true to the character of the Guzzi twin-cylinder. The focus is on riding fun, and is enhanced by its aggressive design. The V12 X is the motorcycle for aggressive riders that begs to be pushed to the limit. Born to show off and fun to ride, this motorcycle is in a category of its own. Its spirited personality is highlighted by the aggressive riding position, a sports-like chassis set-up, longer suspension travel and a rev happy engine.
Moto Guzzi V12 LM, V12 Strada and V12 X are three extraordinary Italian motorcycles. In the words of Miguel Galluzzi, Manager of the Piaggio Group styling centre:
“There is an impalpable, yet very real force in the history of Moto Guzzi. It lies in the ideas and in the unrelenting research work that led Moto Guzzi to build its tradition on innovation.
Mentioning all the accomplishments of Moto Guzzi and their significance in the history of the Italian motorcycling industry would seem like indulging in some kind of vain celebration. Throughout its history, Moto Guzzi has put forward a unique concept of motorcycle. Everything started with an idea, and new ideas have always been the lifeblood of the "Italian eagle".
New ideas once again mark a turning point in our history.
The prototypes showcased today are only the beginning: such unparalleled care for detail and neat design would be unthinkable without our twin-cylinder engine. Keep an eye on Moto Guzzi because this is just the first step. We are back to relying on ideas, and we have plenty of them. This is just the beginning”.
-
Toi Millepercenton sportti onkin hyvä kohde päiväunille ja juuri sellainen pyörä, jonka tehdas tarvitsisi mallistoonsa kun ei kerran katukäyttöistä MGS-1:stä kerran sieltä koskaan ilmaantunut.
Kyllähän me vanhat pierut rakkaista Caleista, V11 Sporteista ym. höyrykoneista tykkäämme, mutta me emme riitä pitämään tehdasta pystyssä. Guzzi tarvitsee modernin sporttipyörän pysyäkseen hengissä.
-
Videota Concepteista:
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1119137831?bctid=49902523001 (http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1119137831?bctid=49902523001)
-
>>...me emme riitä pitämään tehdasta pystyssä. ... <<
Oikeastaan puhumme kahdesta eri asiasta samaan aikaan. Tehdas tietenkin tarvitsee ns. myyviä malleja, joilla pärjää maailmanmarkkinoilla. Ja sinne menemiseen on mallistoa nykyaikaistettava jopa vuosittain. Sekä muotoilupuolella, että tekniikaltaan. Messuilla pitää olla aina niitä erikoisuuksia, joilla brändi pääseen esiin. Ja näin annetaan kuva, että MG ei ole ( enää ) mikään pappa-mallisto, vaan ajan hermolla...
Kokonaan toinen asia on juuri " me jotka emme riitä... " eli ostamme noita Caleja jne. En koskaan osta jotain pikakiituria, jotain japanilaista +250km/h muoviluotia, en edes MG 1200 Sport´ia... Toisaalta ajatellen, myydäänhän cruisereita Suomessakin huomattavia määriä vuodessa. Ehkä MG on tässä jäänyt ajan kelkasta, ja markkinaosuus on siksi pudonnut turhan alas. Minulle kyllä riittäisi, jos ihan muutama kohta olisi toisin. Lisä/valinnaisvarusteiden saatavuus voisi olla huomattavasti paremmin; Olisin lisännyt listaan ruksin kohdille: Stongan raiserit, kello, kypäräpuhelin/radio -valmius ( siis johdotus jne. ), plexin korkeussäätö, satulan korkeussäätö, kuskin selkänoja, satulan lämmitys jne.
Lisäksi voisi olla takapenkin käsinojat yms. varustelistalla, jolloin kynnys hankkimiseen olisi alhaisempi, sillä sopivuus olisi varma. En kuitenkaan tarkoita GW:n Raamatun paksuista tingelilistaa...Voidaan kyllä ajatella niinkin, että sitä kromikrääsää voisi olla, myydäänhän sitä muihinkin merkkeihin suuria määriä vuosittain. Näin on rakennettu näyttäviä pyöriä jotka keräävät ( kateellisia? ) katseita missä liikkuvatkin. MG:iin ei kai myydä, koska sitä ei oikeastaan ole. Ja, mitäs se MG:lle kuuluu, mitä omistaja pyöräänsä ripustaa, kunhan se on myyty MG:n toimesta - vaikkapa Piikkiöstä...
-
Kyllähän tuo uusi Norge näyttää paljo paremmalta kuin entinen ainakin minun silmään. Todella hieno viininpunainen väri ja tuo "facelift" on mielestäni tullut tarpeeseen ja toteutettu onnistuneesti. Raskaamman näköinen looki on oikein hieno ja jytkymmän näköinen.Vanha ehkä turhan siron näköinen. Moto Guzzin kotisivuilla olevan tiedotteen mukaan myös jousitusta on uusittu jäykempään suuntaan. Myös keskituki on uusi mikä toivon mukaan korjaa tilanteen, että se ei ota maahan niin helposti. Ja mikä hyvä, niin on saatu katteeseen paneeli, josta voi tarkistaa öljyt ilman että ruuvaillaan muovia pois tai tarvitsee ostaa metrisiä tarvikeöljytikkuja. Se mikä kuvista ei käy ilmi on sähköisen pleksi säätöjen nappulat stongassa. Ainakin vanhassa mallissa ovat todella tökerösti suunniteltu siten, että joutuu irroittamaan käden kahvalta ajaessa, mikäli nappia haluaa painaa ja säätää pleksi korkeutta. Toivottavasti tuokin asia on korjattu. Mutta todella hyvin stailattu toureri!
Te jotka omistatte Norgen, niin ovatko Norgen sivulaukut vesitiiviit? Ilmeisesti ainakin joillakin ovat päästäneet vettä? Mikäli eivät ole vesitiiviit niin toivois, että tuokin asia olis korjattu. Mielestäni vakavasti otettavassa matkapyörässä on todella sääli ja moka, jos kovat sivulaukut eivät pidä vettä. Ehdoton laatuvaatimus tuolaisille pyörille tätänykyä. Kyllähän tuossa loppujen lopuksi on paljon uutta:
1. Moottori
2. Katteet osittain stailattu uudestaan
3. Penkki
4 Pakoputki
5 Öljytikunpaneeli
6 keskituki
7 mittaristo kuulemma kuskia lähempänä
8 jousitus
ja jotain saattoi vielä jäädä, oliko kytkin kahvakin uusittu
-
Millepercenton poijaat olivat laittaneet tälläisen videon Albasta youtubeen:
Millepercento Alba (http://www.youtube.com/watch?v=bvZ41pKA73s#ws)
-
Se mikä kuvista ei käy ilmi on sähköisen pleksi säätöjen nappulat stongassa. Ainakin vanhassa mallissa ovat todella tökerösti suunniteltu siten, että joutuu irroittamaan käden kahvalta ajaessa, mikäli nappia haluaa painaa ja säätää pleksi korkeutta. Toivottavasti tuokin asia on korjattu. Mutta todella hyvin stailattu toureri!
Te jotka omistatte Norgen, niin ovatko Norgen sivulaukut vesitiiviit? Ilmeisesti ainakin joillakin ovat päästäneet vettä? Mikäli eivät ole vesitiiviit niin toivois, että tuokin asia olis korjattu. Mielestäni vakavasti otettavassa matkapyörässä on todella sääli ja moka, jos kovat sivulaukut eivät pidä vettä. Ehdoton laatuvaatimus tuolaisille pyörille tätänykyä.
Ainakaan omassani laukut ei pidä vettä. Pleksin säätönappulat voisivat olla vanhassa paremminkin mutta omistajakuljettaja-asteella on niille ihan sama kun säätötarve on aika pieni. Useimmin sitä gtarvitsee kun tankkilaukun kanssa kääntää ratin linkkuun niin plexi laskee alas...
-
Huomio! Linnakkeessa herätys!
(http://pexi.smugmug.com/Motorcycles/EICMA-2009/IMG6551/711888797_gZk3V-L-1.jpg)
Uutuuksia ne tosiaan pukkaa:
(http://pexi.smugmug.com/Motorcycles/EICMA-2009/IMG6668/711895291_QfenB-L-1.jpg)
(http://pexi.smugmug.com/Motorcycles/EICMA-2009/IMG6725/711887526_Pc8Pt-M-1.jpg)
(http://pexi.smugmug.com/Motorcycles/EICMA-2009/IMG6687/711912774_BwCrt-L-1.jpg)
Lisäkuvat täällä. (http://pexi.smugmug.com/Motorcycles/EICMA-2009/10303020_7MVKT)
-
Guzzi voitti Concepteilla EICMA 2009 muotoilu palkinnon.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2009/November/nov1309-Guzzi-concepts-win-design-award/ (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2009/November/nov1309-Guzzi-concepts-win-design-award/)
-
Ehdottomasti samaa mieltä! Oikein onnistunutta muotoilua. Tykkään varsinkin tuosta tummemmasta 8)
Pexillä on silmää..
Osaa kuvissa vangita olenNAISEN! (katso kaksi ylimmäistä ja alimmainen kuva.
Pexillä on oikeesti hyviä kuvia sivustollaan.
Guzzit tulevat tuotantoon joskus (toivottavasti jo kaudeksi 2010) kenties kesympinä, mutta toivottuina uutuuksina..
-
On näköjään Moto Guzzi antanut periksi jaappanilaistyyppiselle muotoilulle. Siis ns. muoviluodille.
Asiaahan voidaan tarkastella esim. muotoilun näkökulmasta, kaupallisena asiana tai moottoripyöräilyn vinkkelistä. Nuo muotoilun ihmeet on kaiketi tarkoitettu ratapyörien aihioiksi ja kaupungissa ( ns. grillillä pyöriminen ) ajeluun.
Kaupallisesti asia on sikälikin ymmärrettävä, että näin saadaan suuret massat kiinnostumaan ja ehken ostamaankin näitä. Ja se taas turvaa tehtaan olemassaolon. Eihän noita tarvitsisi myydä kuin 10´000 kpl / vuosi, niin MG:n tuotantomäärä olisi moninkertainen nykyiseen.
Muotoilun puolelta - nuo voivat olla jopa kauniita...
Jos tarkastellaan moottoripyöräilyn suunnasta, niin kaikkia ei kuitenkaan nuo kiinnosta. Edelleenkin odotan uudistettua Calia, jolla voi kevyesti pöräyttää 700 km päivässä mukana takapenkkiläinen + tarpeelliset tavarat. Calin tarjoamaa ajofiilistä ei helpolla voiteta.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi rekisteröitävässä pyörässä on oltava tarpeetonta tehoa 100hv ja sen täytyy kulkea 1.vaihteella +120km/h. Kun tällaisen pyörän "aktiivisen ajamisen alue" ( JuhaV:n sanoma erinomainen termi ) alkaa vasta siinä vaiheessa, kun nopeus on jo runsaasti laiton.
Silmään "särähtää" sekin, että hankitaan jokin kyykkypyörä, johon ei saa yksinkertaistakaan laukkua. Sitten käytetään selkäreppua, että saadaan edes eväät kulkemaan...Ja hankkihan yksikin mies "Tehoa Pitää Olla" Hayabusan ja lomamatkan lopuksi vaimonsa lensi Saksasta kotiin...
Tietenkin tästä voi filosofoida pitkään, eikä se edes tänne mahdu...
Mutta: On hienoa havaita Moto Guzzin pyrkimyksen pysyä ns. ajan hermolla. Tsemppiä!
-
On näköjään Moto Guzzi antanut periksi jaappanilaistyyppiselle muotoilulle. Siis ns. muoviluodille.
Minusta nuo conceptit ovat tyypillistä nykyaikaista italialaista muotoilua, josta on jaappani kaukana. Toki japanilaiset ovat perinteisesti matkineet eurooppalaisia tuulia muotoilussa ja varmana tulemme näkemään enemmän pyöriä jotka muistuttavat näitä uusia ducateja, guzzeja, augostoja jne. Tuollaisenaan en suoraan noista concepteistä ostaisi omaksi yhtäkään, mutta odotan todella innolla millaisia malleja noista tulee sitten lopulliseen myyntiin.
Hienoa että myös Guzzi yrittää uudistua! Makujahan on MP harrastuksessakin monia (ja maku asioistahan ei kiistellä) ja jos joku haluaa ajaa muoviluodilla niin hienoa että myös sellainen vaihtoehto löytyy. Itselleni Guzzilla on tällä hetkellä ainoastaan Griso joka herättää intohimoa ja jos sitä ei olisi ollut, niin kuka tietää olisi nyt alla Hypermotard... Ja kyllä omasta mielestäni sitä voimaa pitää olla! Ainakin voi lähteä liikkeelle kuin hauki kaislikosta ja se on kivaa ;)
-
Jos tarkastellaan moottoripyöräilyn suunnasta, niin kaikkia ei kuitenkaan nuo kiinnosta. Edelleenkin odotan uudistettua Calia, jolla voi kevyesti pöräyttää 700 km päivässä mukana takapenkkiläinen + tarpeelliset tavarat. Calin tarjoamaa ajofiilistä ei helpolla voiteta.
Öö, tota - Eikös sillä nykyisellä muka voi ajaa 700 km päivässä? Jos voi, miksi haikailet uuden perään? Ja onhan se "nuorisopyörä" (tm) aika muovinen kalifiin verrattuna? :o
En ole koskaan ymmärtänyt miksi rekisteröitävässä pyörässä on oltava tarpeetonta tehoa 100hv ja sen täytyy kulkea 1.vaihteella +120km/h. Kun tällaisen pyörän "aktiivisen ajamisen alue" ( JuhaV:n sanoma erinomainen termi ) alkaa vasta siinä vaiheessa, kun nopeus on jo runsaasti laiton.
Pakko kysyä; Timo, oletko sinä koskaan ajanut tällaisella pyörällä, jossa on "tarpeetonta tehoa 100hv jne." ? Minkä merkkisellä ja mallisella? Joissain niissä pyörissä on nykyään nappi, joista saa esim. kytketty tehoa pienemmälle tarvittaessa, vaikka yhden Californian verran. Esim. Ducatin uusi Multistrada 1200. Sen kauneudesta voidaan sitten myös olla montaa mieltä, siitä voidaan vaikka keskustella tuopin ääressä, esim. v2Tre:n pikkujouluissa? minä tarjoan ensimmäisen Sinulle. Ihan mielenkiinnosta tätä kysyn, keskusteluissa ei ole koskaan käynyt ilmi. Tiedän, että vastaus tähän kysymykseen kiinnostaa useita henkilöitä.. ;D
Silmään "särähtää" sekin, että hankitaan jokin kyykkypyörä, johon ei saa yksinkertaistakaan laukkua. Sitten käytetään selkäreppua, että saadaan edes eväät kulkemaan...
Mikä se semmoinen pyörä on mihin ei laukkuja saa? (en tarkota tässäyhteydessä sanalla 'laukku' Samsoniten 68 litran matkalaukkua) Minunkin sepelimyllyyn saa helposti yli 50 litran kankaisen laukun kiinni ja sillä ajaa ainakin 700 km päivässä, joko moottoritietä tai pienempiä teitä - ihan kelistä, mielialasta, ajoseurasta tjsp. riippuen. Olet varmaan Timo nähnyt Pekan B**llin joskus? Siihen on rakennettu teline laukuille ja telineen saa irti kun on saavuttu määränpäähän(vaikka Pystymettään). ainiin, eihän Pekka käy sillä Guzzi/italomeetingeissä.. sori.. Pekka vois vaikka laittaa jatkeeksi kuvan pyörästä ja telineestä?
Ja hankkihan yksikin mies "Tehoa Pitää Olla" Hayabusan ja lomamatkan lopuksi vaimonsa lensi Saksasta kotiin...
Tietenkin tästä voi filosofoida pitkään, eikä se edes tänne mahdu...
Tätä tarinaa sen enempää tuntematta, veikkaan että se vika oli siellä takapenkillä (tai etupenkillä), sen hajapuuskan matkailu-/kuormankantokyvystä se tuskin johtui? tosin, en voi olla varma koska en ole koskaan kyseisenmallisella pyörällä ajanut.
Mutta: On hienoa havaita Moto Guzzin pyrkimyksen pysyä ns. ajan hermolla. Tsemppiä!
On hienoa havaita TimoV:n pyrkimys pysyä poissa ns. ajan hermolta, vaikka koville se joskus ottaa. Tsemppiä! :P
Lopuksi vielä pari kuvaa matkapyöristä kuormattuina:
Belgiassa:
(http://lh6.ggpht.com/__048Eoe0sFE/SqdsTOW6fpI/AAAAAAAAAUE/eE1rjCF1SSA/s800/28082009(001).jpg)
Saksassa (huom, olemme saapuneet perille, tavarat purettu pois kyydistä)
(http://lh3.ggpht.com/__048Eoe0sFE/SqdtMMJLQ3I/AAAAAAAAAWI/hbgIUzjZNps/s800/01092009(010).jpg)
Hollantilaisetkin olivat lähteneet lomailemaan, sekä herra että rouva:
(http://lh6.ggpht.com/__048Eoe0sFE/SqdtthuQ1PI/AAAAAAAAAXc/VSOwg1GVATA/s800/04092009(009).jpg)
ja sitten vielä Doug amerikasta, hän kiersi tällä maapallon: ('62 HD, vuonna 2006 teki saman '48 Indianilla (molempiin sai laukun kiinni))
(http://img.photobucket.com/albums/v457/guzzidoug/09rtw/P1000262.jpg)
;D ;D ;)
-
Tämän päivän radikaalit ovat huomisen konservatiiveja. Guzzi on ollut radikaali viimeksi 60-luvulla. Eikös siitä kuuluisan Tonti-rungon kehittämisestä ole jo aikaa vierähtänyt. Se, että MG on vielä hengissä, pitää perustua onnistuneeseen konstruktioon joka silloin yli 40 vuotta sitten kehitettiin. Eihän nuo uudet mallitkaan ole luopuneet moottorin perusratkaisusta. Tällä en tarkoita, että siitä pitäisi luopuakaan. Uudistuksia pitää kuitenkin tehdä. Ja mielellään myös radikaaleja. Vanhoista ja hyviksi todetuista malleista ei kuitenkaan vielä kannata luopua. Luulisi kuitenkin, että siitä myllystäkin saisi aika helpolla painosta pois 10-20% ja tehoa lisää saman verran. Nykyisillä materiaaleilla ja suunnittelulla ei tarvitse luopua luotettavuudestakaan.
-
http://www.madeinitalymotorcycles.com/IMG_0067_Edit.jpg (http://www.madeinitalymotorcycles.com/IMG_0067_Edit.jpg)
http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/v7-gt850.jpg (http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/v7-gt850.jpg)
Olipa se joskus aikaa, moottoripyörätkin vielä näytti moottoripyörältä ;D
-
Toi jälkimmäinen on syyllinen mun Guzzi-harrastukseen. Se jäi pikkupoikana takaraivoon. Nuorempana ei vaan ollut Guzziin varaa. Kun sitten vuosien pyörättömän kauden jälkeen tuli merkin valinta eteen, päätin toteuttaa nuoruuden unelman. ;D
-
Olisi se vaan kiva nähdä sellainen sporttinen Motoguzzi, missä olisi paino siinä 200 kilon pintaan, tehoa sellainen 110 hevosvoimaa ja huippuluokan jarru ja jousituskomponentit.
Sellaisen voisi vaikka ihan ostaa.
Ei minulle riitä selvitykseksi, että "osta Aprilia tms.".
Koska sitä Guzzin ostoa ei voi järkisyillä perustella, niin on vaan paras turvautua jääräpäisyyteen ja jatkettava näillä vanhoilla ajelua.
Se on minulle ihan se ja sama, vaikka Guzzien määrä ei lisääntyisikään mitenkään räjähdysmäisesti, mutta pistää vaan ihmetyttämään, kun tehdas ei tuota sellaisia laitteita, kun ostajat haluaisivat. Uskoakseni teknologia on hallussa ja tietoa siitä, mikä myisi on saatavissa.
-
Soon moro!
Olin aivan töpinöissä ennen EICMA-näyttelyä, kun kuvittelin siellä esiteltävän uuden 1400cc Calin!
Pettymys oli suuri, mutta kun tässä on makusteltu näitä uusia concept-malleja, niin eiväthän ne ollenkaan hassumpia ole!
Ehkäpä ne ovat sopivasti edelläkävijöitä, jotta Guzzi olisi taas laajemmalti haluttu pyörä.
Pelkäämpä silti tuon hinnan tulevan olemaan se rajoittava tekijä "massasuosioon" pääsemisessä.
No joo, massasuosio on lainausmerkeissä, eli en puhu mistään 10 joukkoon pääsemisestä :)
Uusista malleista Norge on eniten haluttava, mutta silti jäin haikailemaan uudistunutta "matkacruiseri" Calia.
(juu, just sitä samaa mitä TimoEV:kin!)
Ei näistä concepteista taida minulle pyörää tulla...
t. kaavoihin kangistunut pinssinahkaliivinen huru-ukko!
-
Aiemmista kirjoituksista poimittuja speksejä:
- ei saa kulkea ykkösellä yli 120 km/h
- pitää voida helposti ajaa 700 km päivässä
- tavaraa pitää saada mukaan monta isoa laukulllista
- naisen pitää viihtyä kyydissä
- selkänojat olisi kivat
- penkinlämmittimet olisi myös mukavat
- kello on must
- ajellessa olisi hyvä pystyä juttelemaan
- kromia ei tarvita
- laitteen täytyy painaa riittävästi
- ei saa näyttää nuorisolaitteelta
Noh, näitähän löytyy laajat valikoimat. Kyseessähän on siis matkailuauto :D
Vaimolle vaan määräys että ei saa hankkia tupperwarea kaappeihin, ajofiiliksen maksimoimiseksi voi vielä ajaa sivuikkuna raoallaan niin tuulta tulee sisään suurinpiirtein samoin kuin Calin ladonoven taakse. Sitten kun vielä heittää viagrat hanskalokeroon, niin "raiseritkin" on mukana. Vai ymmärsinkö väärin sen mitä nää raiserit on ?
Ja eikun menoksi !
Terv. JuhaV
PS. Jos pyörän ominaisuudet mahdollistavat aktiivisen ajon kovempaakin, niin sehän ei välttämättä estä sitä että samalla pyörällä voisi olla kiva ajaa hitaamminkin. Eihän ?
PS. PS. Todella hienon näköisiä noi konsepti-Guzzit. Ennustukseni on vain se, että ilman nestejäähdytteistä kokonaan uutta moottoria loru on piakkoin loppu, koska nykyaikaiset määräykset täyttävää suhteellisen tehokasta moottoria on todella haastavaa tehdä ilmajäähynä. Tässä toivoisin olevani väärässä. Toivottavasti Guzzi yllättää.
-
Chiara Perego 17. marraskuuta kello 18:34
Hello to you Arska!
today it is my first day at home from job, I feel so strange! The baby will come in a month (or maybe sooner if he wants to).
I've been working at Milan Eicma Exhibition last week (I met Verneri and Kari from Finland) for the presentation of our new motorbike, Millepercento Alba, a sportbike with a MotoGuzzi 8V engine... we will start production next year!
You could join our Millepercento Facebook group if you want to, and take a look at some photoes/videos (sorry but it is in Italian).
Greetings from Italy!!
Suoraan "sylttytehtaalta" sisäpiiritietona: Alba tulee tuotantoon!
Millepercento Alba (http://www.youtube.com/watch?v=bvZ41pKA73s#ws)
-
Pitkäänpäs yksi pieni heinätukko Rajasalmen siltakahvilan pihassa vaikuttaa... ;) :D ;D :P :P ;)
Vai mitä Juha?
-
Timo, Timo,
Ei mua heinät haittaa, huumori on oikein mukava asia ja ihan parhaimmillaan silloin kun muitakin naurattaa. Vanhat vitsit on vaan, no, jotenkin niin vanhoja ...
Guzzismi on mielestäni parhaimmillaan sitä, että henkilöllä on syvä ja rauhallinen itsevarmuus siitä että hänen pyöränsä on hänelle paras. Monesti tuohon on päädytty sitä kautta että kokemusta on ehtinyt kertyä monenlaisista laitteista. Kaikkein laitteiden edut ja viat tunnustetaan ja Guzzissa kokonaisuus osuu juuri hänelle sopivaksi.
Jonkun tietyn saksalaismerkin edustajilla tuntuu taas keskimääräistä useammin esiintyvän ajatusta että ko. pyörämerkki on aivan kaikille paras, myös niille jotka eivät sellaista pyörää kaipaa tai joiden käyttötarkoitukseen ko. pyörä ei sovi.
Tässähän vaan koetetaan kukin löytää itsestämme tuo todellinen guzzisti, eikös niin ?
Pahintahan on se että ajaa guzzilla ja puhuu siitä muille kuin bemaristi.
Vai mitä Timo ?
-
Paljon porua, vähän heiniä ;)
Mukavintahan olisi kun kaikki motoristit tuntisivat vieläkin yhteenkuuluvuutta toistensa kanssa ja korkeintaan ihaillen hämmästelisivät harrastajatoverin rohkeutta valita toisen merkkinen pyörä kuin itsellä 8)
Oikeasti henkselien paukutteluun on aihetta vain itse pyöränsä mieleisekseen rakentaneilla näprääjillä, vaikka omaperäiset ratkaisut herättäisivätkin kanssaihmisissä enemmän myötähäpeän kuin ihailun tuntemuksia - kaikki muut ovat lopulta kuitenkin vain moottoripyörän kuljettajia, jotkut hyvinkin taitavia sellaisia mutta kuitenkin...
Eli jokainen meistä katselee maailmaa omasta avaimenreiästään ;D
-
Mielestäni nuo Guzzin uudet conceptipyörät (V12) ovat erittäin mielenkiitoisen näkösiä, kolme eri suuntausta "supermoto" , "katu" ja "kyykky" . Jokaiselle löytyy ostajansa mutta mitään massapyöriä niistä ei tule, kysymys onkin kannattako "pienen" tehtaan (vaikka onkin osa suurta Biaccio-konsernia) viedä tällaisia projekteja tuotantoon asti. Yksi hyvä esimerkki on Griso, joka näytti Conceptivaiheessa melko futuristiselta, kuitenkin siitä tuli varsin suosittu pyörä Guzziharrastajien keskuudessa. Kysymys on myös siitä saadaanko näillä uusilla malleilla riittävästi käännynnäisiä Guzzi-harrastajiksi , jää nähtäväksi. Ja se vielä että vaikka pyörä onkin "hyvän" näköinen ei tarkoita sitä etteikö sillä olisi hyvät ajo-ominaisuudet , niin ja nyt näyttäisi tulevan kyykky-Guzzia kaipaaville oiva vaihtoehto ;D .
-
Eiköhän se pojjaat oo nyt oikeesti niin, että jokainen saa harrastaa ja ajella juuri sellaisella pyörällä, kuin haluaa ja itselleen euroresurssien kautta siksi "oikeaksi" kokee - fiilispohjaltahan tää kaikki ponnistaa - järkisyillä tätä ei voi perustella.
Patarautaa tai nuorisopyörän "tuppervaarekuttaperkkaa" - IHAN SAMA!
Pieni huumori on tietysti joskus paikallaan ja fakta lienee että Guzzi pysyy suosioltaan ja valmistusmääriltään "marginaalimerkkinä" ja toisaalta ihan hyvä näin. Varmaankin monelle vannoutuneelle guzzistille on just se juttu, että samanlaista ei ihan joka kadunkulmassa tulee vastaan.
Täydellistä pyörää tai kompromisseja kun ei vaan ole - muistelen pohdintaani jolloin minäkin aikanaan päädyin ketjuvetoisesta Ducatista persoonallisempaan sielukkaaseen Guzziin.
Päätös vaihtaa patarauta Stone uuden sukupolven Norge-malliin, johtui taas vaihtelun halusta - ja henkilökohtaisena mielipiteenäni on, että Norge on yksi merkin ulkoiselta habitukseltaan ja viimeistelyltään onnistuneimmista malleista, jolla on hyvä ajaa vaikkei "polvi maassa" menisikään.
Ajat ovat vaan muuttuneet, moni meistä 50+ harrastajista muistaa vuosikymmenet, jolloin 250-350 kuutioista pidettiin isona pyöränä ja Tuutti oli superpyörä.
Eräs ajokaverini on todennut osuvasti uteliaiden kysymyksiin miten paljon tehoa tossa FJR:ssä on? Niin kaverin vastaus on ollut 100 hv liikaa...
Mutta uutta verta ja nuorempia innokkaita guzzisteja tarvitaan, että myös meillä kauppa kävisi ja palvelu pelaisi - puhumattakaan Gruppon toiminnan jatkuvuudesta ja kehittämisestä.
Sitten kun koen palvelun muuttuvan maltaita maksavaksi kohteluksi on aika siirtyä Scott-merkkiseen pyörään, jossa ei ole yhtään hevosvoimaa. Kun ei kerralla ole varaa pitää kuin hädintuskin yhtä moottoripyörää ja "autotallissa on katto korkeella ja seinät leveellä" - muussa tapauksessa näitä aarteita olisi jokaiselle viikonpäivälle omansa mielihalujen mukaan.
Nautitaan kausi kerrallaan kukin mieltymystensä mukaan ja ajellaan ihmisiksi!
- Reima -
-
>> Guzzismi on mielestäni parhaimmillaan sitä, että henkilöllä on syvä ja rauhallinen itsevarmuus siitä että hänen pyöränsä on hänelle paras. <<
Niin...tästähän on mielessäni lopultakin kysymys. Minusta California on juuri tuota. Siksi en ole mitenkään kiinnostunut ostamaan yhtäkään niistä mainitsemistani +250 km/h kulkevista. En ole edes kiinnostunut koeajosta. Monesti olen maininnut "jos olisi vain kyykkyjä, ei minulla olisi pyörää". Olen toki kertaalleen kokeillut Calin nopeutta, mittari nousi 180km/h, joka mielestäni on ihan riittävä.
Ajan omaan tahtiin ja ohi saa mennä vaikka tiehöylällä, jos niin katson tarpeelliseksi.
Herää tietenkin kysymys, jotta mikä se hyvä tai parempi pyörä sitten olisi. Mitä arvostetaan? Teknistä etevämmyyttä? Kuormankantokykyä? Näyttävyyttä? Nopeutta? Ajo-ominaisuuksia äärirajoilla? Kyllähän nuo ovat - kuten JuhaV totesi - jokaisen itsensä omia juttuja.
Vähän sama juttu kuin naisissa: Naapurin rouva - häntä ei vieraat vikittele, näin on luontoäiti päättänyt. Mutta on ollut jo rapiat 20v naimisissa...
Noista "lisähärpäkkeistä"....Mielelläni näkisin Calistimessa niitä, jotka parantavat matkailua ja käytettävyyttä.
Ja >> Tässähän vaan koetetaan kukin löytää itsestämme tuo todellinen guzzisti, eikös niin ? << Jep - naulankantaan!
Ja enää 4 tilipäivää teiden kuivumiseen!!!
-
Ja enää 4 tilipäivää teiden kuivumiseen!!!
jaa, minä meinasin huomenna taas kulkea soransiirtokoneella töihin.. :o
[ /edit: ja tästä naljailusta - huumoriahan tämä vaan on; vanne alkaa kiristämään, kun ei pääse ajamaan, vai mitä? ]
-
Guzzi sai tämän vuoden EICMA:sta niin paljon positiivista palautetta, että olivat itsekkin yllättyneitä!
Näkyy varmaankin tuotevalikoimassa tulevina vuosina - saattaa useampi motoristi löytää juuri itselleen sopivan pyörän Guzzeista.
Omistaja toki päätää mitä ja minkälaisia tuotteita eri tehtaissaan valmistaa.
Jokaisella Guzzin omistajalla on oma historia valintaansa...
On Guzzeista luovuttukin.
Kaikkeahan ei saa - varsinkaan takaisin: Nuoruutta, osittain tärveltyä terveyttä, vanhoja pyöriään...
Josko tulevaisuus toisi tullessaan uutukaisen, jonka hankkisi?
T,
Jukka
Ps. 750 Brevalla matkavarustuksessa kaksinkin on mukava reissata - voimaakin on
tarpeeksi :)
Ps.Ps. Millepercenton osastolla suurta kunnioitusta ja arvostusta nautti herrasmies, joka korkeista veroista huolimatta toteutti unelmansa...
-
Jatkan tähän kun otsikossa ei ole vuosilukua...
Täällä ”tiedetään” (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?s=c93a0bd53d8d746dde2f6d9772e8d0af&showtopic=19656&hl= (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?s=c93a0bd53d8d746dde2f6d9772e8d0af&showtopic=19656&hl=))että:
V7-III, jossa Euro4 -moottori. V9 mallista V7-II Racerin korvaava V9 Racer. Koska Aprilia tuottaa niin vähän suuriin satsauksiin nähden, alkaa Guzzi nimen alla tapahtua, mutta ei hirmuisen nopeasti. Protona siis Stelvio, joka tulee myyntiin 2018 ja ehkä V9 Scrambler. Stelvion nimi saattaa muuttua koska on sovittu että Alfa Romeo alkaa käyttää sitä.
-
Jokaisella Guzzin omistajalla on oma historia valintaansa...
On Guzzeista luovuttukin.
Omasta pyörähistoriasta ne pyörät jotka "on pakko saada" -ryhmää ovat olleet Centauro -96 ja Cali1400 -16. Siinä välissä oli Breva 1100 mutta se oli lähinnä käytännön valinta ja hintansa puolesta edullinen. Osoittautui kuitenkin "hyväksi valinnaksi". 1400 Cali on vielä arvoitus itselle lukuun ottamatta hyvää ajettavuutta ja pirteää moottoria. Lähinnä kestävyyttä ounastelen kun on niin paljon tekniikkaa. Olen aloittanut sen modifioimisen omaan makuun niin ulkonäöllisesti, ergonomialtaan kuin teknisesti.
Harrastepyöristä Benelli Sei oli nuoruuden haaveena jonka toteutin myöhemmin. Amiksen asuntolakämpän seinässä oli siitä juliste ja kaverit siitä irvailivat sävyyn: ettei rahas riitä koskaan tuohon. Vuosikymmeniä siihen menikin mutta entä sitten.
Aiemminkin on ollut pyöriä jotka säväyttivät kuten Ducati 906 ja 907. Valitettavasti niistä jouduin luopumaan. Yllättävän hyvä oli Guzzi 650TT. Mutta sitä piti parannella aika paljon että sillä pysyi silloisten saman kokoluokan 10 vuotta nuorempien japaninpyörien tahdissa metsäpoluilla. 750 NTX oli hiukan pettymys. Quota 1000 on hyvä ja vahva pyörä mutta kuuluu tonnistoon eli on parhaimmillaan sora- ja asfalttiteillä. Ei poluille eikä suolle.
Kauan ajelin entisöimälläni -73 poliisi-850GT:llä. Vuodesta -88 vuoteen -96. Yhteensä 160.000 km. Hyvä pyörä muuten mutta olisi tarvinnut jarrut. Pari kertaa sillä silti Alpit ja Norjan vuoristot ylitin. On tietääkseni liikenteessä vieläkin. Omistajaa en tiedä.
V9-pohjainen Stelvio (mikä nimeksi tuleekaan) voisi olla kiva laite yleispyöränä.
Kuten FOT jo muutama vuosi sitten mainitsi että nuoruutta ja terveyttä ei on hankala palauttaa joutuu tyytymään pappamopoon. Polvet ja selkä ei kestä enduron tapeilla seisomiseen eikä vatsa kyykkypyörän päälle.
-
Oma historia valintaan on melkein sattumaa että osui Guzziin.
Vasta liki 50 kymppisenä tuli ostettua ensimmäinen m-pyörä vaihdevuosien villityksessä.
Joku romantiikka oli vanhempiin englantilaisiin ja muutenkin 70- luvun pyöriin kun sieltä etäiset haavailut nuorempana että joskus...
Benelli Sei oli mielessä ihan toppia, Norttonin vaikka joidenkin mallien ohella, mitä oli nähnyt ihan livenäkin vaikken ajanut.
Joitain pyöriä tuli kokeiltua vuosien mittaan jos uskalsi joku lainata.
Niistä jäi mieleen että ihan sujuvasti ajo kävi.
Samaa ei voi kyllä sanoa parista pyörästä.
Esim Hondan 500cc endurotyyppinen oli vaan niin onnettomasti pidetty että oikeasti jo vaarallinen, kaikki vähän vispasi muuhun suuntaan kuin mihin menossa.
Veikkaan että runkokaan ei ollut suora kaikkien muiden väljyyksien lisäksi kun vasemmalle haukkasi ja oikealle vastus oli ihan muuta, ehkä etuhaarukka?
Samoin oli myös Hondan yhtä huonossa kuosissa kyykkytykki, koneessa ei mitään mutta mutkat ja jarrutukset (kylläpä ravisti) oli aika taiteilua että pysyi tiellä.
Sitten kun edullisesti piti joku saada, niin V-65 modattu C malli osui sopivasti hinnaltaan ja näytti persoonalliselta omaan makuun.
Tykkäsin, Caliin (EV) sitä sitten jatkui seikkailut ja en kyllä ole vaihtamassa mihinkään, ollaan erittäin hyvissä väleissä mutkissa ja kaikkiaan.
Kamera mukaan ja haihtuva usvaiseen aamuun pyörällä pikkuteille, ihan parhaita hetkiä ollut ja maisemia, joku rauha tulee tulee "työ" arjesta kun mopolla ilman sen kummempia suunnitelmia tielle.
-
GuzGuz kun lienee enemmänkin luonteeltaan, jos sallinet vertauksen, jossain määrin "ulkokaarteen maalari". Tähdennän siksi sitä että ennakoiva huolto on käyttöpyörälle tärkeää. Noissa mainitsemissasi entisissä pyörissäsi oli todennäköisesti kulumia ja vaatimattomista huoltopyrkimyksistä johtuvia puutteellisuuksia tekniikan toiminnassa. Siksi ajettavuus ei ollut sitä kuin odotukset edellyttivät.
Tästä on jo noin 20 vuotta aikaa kun kaverini antoi minun ajaa entisöimäänsä 350 Yamahaansa. Malli oli kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen RD -76. Itselläkin sellainen hetken oli. Silloin tuntui ihan ok pyörältä. Ei tuntunut enää kun oli tottunut parempaan. Ihmettelin että miten sellaisilla jarruilla oli saattanut pärjätä.....
-
Itselle oli ehkä vahvin pettymys päästä koeajamaan V-Maxia. Moottori ja alusta aivan eri paria. Oli kyllä entisen omistajansa silmäterä ja kunnossa oleva yksilö, mutta mieleen nousi silti adjektiivit: vaarallinen, notkea jne.
-
Sallittakoon "ulkokaarteen maalari".
Hieno "titteli"mielestäni.
Luonne, eri tyyppisiä on ja suuntia.
Kahta samanlaista ei kestäisi kukaan, kloonata typeryys on huonoin keksintö ihmiskunnalta ollut koko ajanlaskun, mutta onneksi on virheitä ja sikäli kehitystä ehkä ainakin Darvinin laskuopin mukaan.
Ojien välissä on kuitenkin pyörällä pysytty ja jos liikaa nopeutta joskus, niin koko tie käytössä, ja muita vaarantamatta mieluiten "tyhjällä" tiellä.
Ulkokaarretta maalatessa kumilla ei tainnut olla kuitenkaan mitä maestromme tarkoitti.
Radalla tosin olisi oikeasti hauskaa ajaa joskus, tietää ainakin ettei joku sokea traktorikuski tule yllättäen eteen.
Kuulostaa jotenkin juhlalliselta tuo sanonta, jopa että tulen lainaamaan sanontaa jos ei haittaa lanseeraajaa, vaikka käyttäisin eri merkityksessä.
Onko alunpitäen siltojen alla suojaa pitävistä "taivaan rannan maalareista" lähtöisin, joista muutama oikeasti jos ei suoranaisesti mullistanut taidetta, niin ainakin ainakin ohikulkevan veneen aaltoja katseli ja ihmisen kokemus valitsevasta on johonkin, olkoon sitten laakerit kuinka arvostettua hyvänsä seppeleet.
Pariisin valoakin ikävä välillä on, keväisin yleensä, tieruuhkaan sinne ei.
Tarkoitin tuossa kuitenkin ajokokemuksistani huonoimmat että tavallaan siirsi aikanaan oman pyörän ostamista, ei rahaa ja huonoja (kokeiltuja) pyöriä edesauttoi lykätä tuotakin mihin ei varaa "harrastukseen"
Nykyisin olen mieltä että lähdetään kohta vain me, pyörä toisena.
Kaikella kai aikataulunsa ..
En ole muita kuin MG:itä omistanut ja niistä pitänyt huolta sen minkä osannut, turha kai sanoa että viihdytty.
Ja mm motomattin maalauksissa tekniikka on olleet laajassa kaaressa Guzzien sielunmaisemaan, kai jotain tajunnutkin pointtillismistä .
-
Vanhemmat palstalaiset muistavat varmaan sen, mistä kaikki alkoi. Nimittäin moottoritehon kasvattaminen ajo-ominaisuuksien kustannuksella. Itsekin tällaisen vekottimen nuorena omistaneena luulen tietäväni, mistä puhun. Ilo jäi tosin lyhytaikaiseksi kuten monella muullakin "widow maker'in" omistaneella. Mainittakoon vielä, ettei tuolloin ollut tapana käyttää kypärää...
(https://content.kawasaki.com/Content/uploads/Products/7321/Videos/5jsjyfhl.10t.jpg?w=377&h=210&mode=crop)
-
Hah, tuohan oli aito leskentekijäksi kutsuttu.
Upea kiihtyvyys, mutta mutkissa taisi olla taipumusta jatkaa muualle kuin tien suuntaan.
Hieno osoitus miten 2-tahtisesta otetaan tehoja ja rungon jäykkyyden puutteesta.
Periaatteessa on erikoista etteivät koskaan kokeilleet vaikka 5mm lisää putkiin paksuutta ja jotain poikittain?
Ainakin oma käsitykseni oli että tuli ja meni, mitä kiersivät herkästi 12,000 oli sonora kaikille liikkuville siihen aikaan ja miksei vieläkin.
Ei muuten painaneet paljon.
-
Paljonhan tuossa ei tehoa loppujen lopuksi ollut, samaa luokkaa Tuutin kanssa. Teho vaan tuli kerta yskäisyllä ja kaikki kerralla. Tämä tietenkin yhdistettynä surkeaan runkoon, naurettaviin renkaisiin, olemattomaan alustaan ja riittämättömiin jarruihin, johti tuohon lempinimen ansaitsemiseen. Olisi hauska päästä kokeilemaan.
-
Näillä tuuteilla tuli reissattua Euroopassa aikoinaan:
(http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Honda%20CB750KZ%2078%20%203.jpg)
Ei H2:sta ja tuuttia voi verrata mitenkään järkevästi loukkaamatta tuuttia. Hondaan kun vaihtoi kunnon takaiskarit, niin se oli jo ihan oikea moottoripyörä, mitä H2 ei ollut. H2:n suurin ongelma oli alaväännön täydellinen puute, mikä teki siitä mahdottoman ajettavan tasakaasulla. Korkein vääntö oli melkein punaisen rajoilla, joten aina piti pykältää joko pienemmälle tai isommalle. Lyhyt akseliväli puolestaan aiheutti sen, että pyörä keuli kevyesti kaasulla vielä kakkosellakin. Kovin pitkiä reissuja sillä ei kukaan kyennyt tietääkseni tekemään, jo muutaman sadan kilometrin ajaminen kävi työpäivästä kun pyörää joutui koko ajan ohjaamaan kulkusuuntaan. Lisäksi bensaa kului aina reippaasti toista kymppiä satasella, joten panee näin jälkikäteen ihmettelemään, mihin tarkoitukseen pyörä oli tehty. :)
-
No no ,pojat. H1 ja H2 kuski 70 luvulta ilmottautuu. Kyllä nyt taas kerran rerferoidaan yleisiä mielipiteitä, joita myös huhuiksi kutsutaan. H1:n moottoriluonne vastaa jossain määrin luuloja. N. 5 000:ssa tuli potku, joka tosiaankin yllätti kokemattoman. H2 sen sijaan oli vakiona varsin vääntävä. Vaikka esim.Norton Commando oli paperia suurimmalla vaihteella kiihdytettäessä, Tuutista puhumattakaan. H2 oli hyvä keulimaan, juurikin sen väännön takia (n. 80 Nm). Omani vähän viilattuna nosti sopivasta heitosta keulaa viitosella nopeudessa n. 180 kmh.
Runko on varsin jäykkä, suurimmat heikkoudet ovat swingin laakeroinnissa. Pronssipuslat ja kunnon iskarit (mulla Girlingit) ja matalampi ohjaustanko poistivat ongelmat. Jalkatappien kosketus asfalttiin oli seuraava ongelma, josta edelleen jäänteenä lievä roikkuminen ajaessa sisäkurvin puolella. Myös kulutuslukemat sai kuriin kaasarit vaihtamalla/säätämällä, n.6l/100 km oli ihan saavutettavissa normaalilla ajolla.
-
Tässä liikkuvaa kuvaa Saksasta vuodelta -78: https://www.youtube.com/watch?v=8UyzDbd18_4 (https://www.youtube.com/watch?v=8UyzDbd18_4)
-
Olihan siellä yksi Guzzikin - n. 3 min kohdalla.. ;D
-
Kyllä nyt taas kerran rerferoidaan yleisiä mielipiteitä, joita myös huhuiksi kutsutaan.
Ollaankohan edes ajeltu samanlaisella pyörällä vaiko kultaako aika muistot :). H2:sta valmistettiin vuosina 1971-76 kaikkiaan kolmea eri mallia H2A-H2C. Tänä aikana mm. takahaarukkaa pidennettiin 50 mm ja moottoria siirrettiin rungossa eteenpäin pyörän painopisteen muuttamiseksi. Myös moottorin huipputehoa pudotettiin ilmeisesti sen luonteen muuttamiseksi. Konehan toimi loistavasti kun väänsi kaasukahvasta. Tasakaasulla kone kävi epätasaisesti ja "hakkasi". Oma pyöräni oli täysin vakio. Olisi siitä varmaan saanut ajettavammankin pienillä muutoksilla jos olisi tuolloin ollut kykyjä ja haluja niiden toteuttamiseen. Pyörähän oli valmistettu huhujen mukaan lähinnä hupikäyttöön herättämään huomiota, joten siinä tehtävässä se palveli hyvin. Itse ajelin sillä yhden kesän, n. 10K km.
Tässä SuperBiken:n testi vuodelta 1989:
http://www.superbike.co.uk/blogs/throwback-thursday-testing-the-first-kawasaki-h2/
Jay Leno ottaa tyypit H2:sta (alkaa n. 6:30). Kuunnelkaa moottorin käyntiä kun kaasua löysää ja kone ei tee töitä. Hillitön kilinä ja kolina:
https://www.youtube.com/watch?v=H3Lytyt8Qmo
-
Camnin Saksa -78 filmissä kahden minuutin kohdalla huolella ajettu/kierrätetty takaratas.
Kyllä kardaanijullia naurattaa. ;D
-
Camnin Saksa -78 filmissä kahden minuutin kohdalla huolella ajettu/kierrätetty takaratas.
Kyllä kardaanijullia naurattaa. ;D
Mullakin on ollut tuollainen, mopossa joskus "alaikäisenä", useamman kerran.
Täytyi olla ketju tiukalla, muuten ei mäen päälle tahtonut päästä.
Rälläkällä ja viilalla sitten teroitettiin vetoratasta, etummaiseen viila ei pystynyt :o
-
Ja sitten kun ketjusta irtosivat rullat niin tapit sopivat paremmin jaolle.
-
Pikkugilerat oli juuri "bread and butter" pyöriä. Ton omistaja oli sitte halunnu vielä bratwurstiakin evääks.
-
Noista takarattaista: olin melko omavarainen niiden suhteen.
Uudesta rattaasta malli ja pylväskoneella teräslevyyn reikiä ja sitten rälläkällä välit auki.
Kyllähän ne vähän rapisivat aluksi. Koska Tunturin takaratas oli lautasen mallinen niin omavalmiste piti kiinnittää muutaman aluslevyn avulla että oikea ketjulinja toteutui. Vaikka ei siitä kovin huolissaan oltu.
-
Meillä oli isoveljien piikkejä silloin kun minulla oli mopo. Kätevästi meni harvemman jaon ketju kuluneille Soliferin rattaille.
-
Tällaisia arveluja: "V7-III Stone (erikoisväri, sininen), V7-50 Anniversario, kuten Special mutta kromitankki ja nahkapenkki. V7-III Racer jossa Öhlärit takana. V9 mallissa uusi satula ja jalkatapit. V7-III:744ccm/52 hv ("bore and stroke remain the same, the aluminum heads, pistons, and cylinders are new"). V9: 850ccm/55 hv. Hemi kannet molemmissa ja muut euro4 kilkkeet."
http://eicma.piaggiogroup.com/en/moto-guzzi.html (http://eicma.piaggiogroup.com/en/moto-guzzi.html)
http://www.motoblog.it/post/819369/moto-guzzi-v7-iii-2017 (http://www.motoblog.it/post/819369/moto-guzzi-v7-iii-2017)
http://www.motorcycle.com/manufacturer/moto-guzzi/moto-guzzi-v7.html (http://www.motorcycle.com/manufacturer/moto-guzzi/moto-guzzi-v7.html)
-
Muita vahvoja katseenvangitsijoita messuilla.
-
Tässä on juttua uusista pikkulohkoista - ja nyt todetaan, että moottori onkin "transversal V". 10% lisää tehoa luvataan, nyt siis 52 hv eli mitähän se teho onkaan ollut ennen tätä?
http://www.motorcycledaily.com/2016/11/moto-guzzi-announces-revamped-v7-iii-lineup/
Muotoilu on kyllä ottanut reilusti takapakkia (mielestäni). ;D
-
Stone näyttää parhaalta noista. Edelleen.
-
Mattamusta näyttää pitävän pintansa edelleen vaikka olen ilmaissut kielteisen mielipiteeni siitä.
Teho ja vääntö nousseet siksi että kansirakenne on omaksuttu V9-mallista. Heron-kansiratkaisu taisi tulla tiensä päähän vaikka onkin yksinkertaisempi ratkaisu.
Pikkukustomia ei näytä valikoimassa painotettavan. Onko niin että se laji on haudattu?
Myös historian vääristelyä on havaittavissa näissä mainosmiesten esitteissä.
-
Pikkukustomi on niissä V9:ssä.
Siinä ei varmaan Matin mielipide riitä poistamaan mattamustia mallistoista..
-
Pikkukustomi on niissä V9:ssä.
Siinä ei varmaan Matin mielipide riitä poistamaan mattamustia mallistoista..
Niin, se on kyllä valitettavaa ja vaikea ymmärtää.
-
Stone näyttää parhaalta noista. Edelleen.
Sivukotelot on omituiset (niinkuin kaikissa) ja yksi mittari puuttuu. :-(
-
Onko vanha isolohko-kone ja Tonti-runko jo kuopattu? Ei paljon sävähdytä nämä pikkulohkoon perustuvat eri "mallit".
-
Stone näyttää parhaalta noista. Edelleen.
Sivukotelot on omituiset (niinkuin kaikissa) ja yksi mittari puuttuu. :-(
Onhan tuossa nopeus- ja matkamittari? Mitäs se muita tarvii?
-
Onko vanha isolohko-kone ja Tonti-runko jo kuopattu? Ei paljon sävähdytä nämä pikkulohkoon perustuvat eri "mallit".
Viimeisin Tonti oli ne Aquila Nerat, joihin oli koottu varmaan hyllyiltä kaikki Tontiosat. Seuraavana vuonna markkinoille tuli tämä 1400 Cali.
Aitoa kaksiventtiilistä isolohkoa ei myöskään ole sen koommin nähty.
-
Stone näyttää parhaalta noista. Edelleen.
Sivukotelot on omituiset (niinkuin kaikissa) ja yksi mittari puuttuu. :-(
Onhan tuossa nopeus- ja matkamittari? Mitäs se muita tarvii?
Kyllä se kierroslukumittarin tarvii... kun on tottunut sellaisen kanssa ajamaan. Halpamalleissa ei ole...
-
Jäiköhän viimeisiksi lähes aidoiksi 2V koneiksi Brevat 850, 1100 ja 1200 sekä vastaavat Grisot ja 1200 Sport? Lähes kokonaan Tonti perinnettä lienevät Vintage ja Bellagio.
Voivat siinä tapauksessa olla kysyttyjä joskus myöhemmin.
-
Kyllä se kierroslukumittarin tarvii... kun on tottunut sellaisen kanssa ajamaan. Halpamalleissa ei ole...
Itsekin olin tottunut siihen, mutta kun jätin sen pikkulohkosta pois, tottui kyllä äkkiä olemaan ilman. Nyt menee rata-ajokin korvakuulolla.
-
Erittäin makuasioita tyylijutut... mutta esim. kun 2002 Nevadan malli muuttui, Kape löysi minulle vielä jostain myymättömän vanhanmallisen, kun mielestäni kunnon pyörässä pitää olla 2 jarrulevyä edessä ja uudessa (ja nykyisissä pikkulohkoissa) on vain yksi.
-
Monesti ulkonäkökysymyksiä nuo jarrulevyjen määrät.
Tiedän kokemuksesta että malleissa 1100 Stone ja Jackal ei yksi etulevy riitä tehokkaaseen jarruttamiseen. Mutta kaksi riittää erittäin hyvin.
Jarrun rakenne merkitsee enemmän kuin niiden määrä. Joissain hyvinkin sporttisissa pyörissä ei ole kuin yksi levy.
V9 ja V7 ovat suhteellisen keveitä pyöriä ja huippunopeudeltaan rajoittuneita eli olen hyvinkin taipuvainen uskomaan että yksi "laikka" riittää useampimäntäisellä puristimella. En toisin ole koeajanut kuin V7 II Scrambleria. Siinä jarrut riittivät mielestäni hyvin ja olivat tunnokkaat käyttää.
-
Kyllä ne normaaliin katuajoon riittää Jackalissakin, kun riitti suht vakavaan ratailuunkin. Ottihan se levy vähän sinistä, mutta ei kamalasti häipynyt. Kahdella levyllä toki nyt on parempi, aika paljonkin.
Mitä pikkulohkoihin tulee, niin se yksi 320mm Brembo nelimäntäisellä, on minun mielestäni parempi kuin kaksilevyinen kaksimäntäisillä. Kahvan tuntuma on tätä päivää, eikä sellainen puiseva kuin vanhassa. Lisäksi teho on vähintään riittävä alle kahdensadan puntarinumeroille.
-
Samaa mieltä. Stonen jarruja testasin kahden hengen kuormalla. Täydestä vauhdista paniikkijarrutus niin jarru katosi ja vauhtia oli vielä 70 km/h jäljellä. Ei tullut pyöräkauppoja silloin. Eikä ollut edes matkatavaroita mukana. Aika monessa Stonessa ja Jackalissa näkyy olevan nykyään tuplalevyt. Asennuspaikathan ovat valmiina.
-
1100 Caleja joissa ei kierroslukumittaria ole taitaa jotkut ajaa vieläkin hieman alhaisilla kierroksilla ollakseen hyvästä laatikolle.
No, kokeneemmat Guzzikuskit varmaan ei isoilla vaihteilla aja liian matalilla kierroksilla, kuin parhaimmillaan taitaa MG:t olla yleisesti 3-5000 välillä.
Tai jotkut vielä ylemmillä.
Itse pidän kierroslukumittarista.
Naapurikylän Jacalia kokeillessa mielestäni yksikin etulevy kyllä puri kyllä ihan riittävästi ja tunnokkaasti.
Onkohan samat välitykset kuin EV:ssä, mutta tottumuksesta nelosella 80km/h on kierroksia 3000 ja vitosella 100kmh 3000 kierrokset, helpolla kaavalla korvaankin kierrokset kuulosti sopivalta perus matka-ajossa.
Mutkateillä hieman nauttien korkeammilla, tosin tuolla yksilevyisellä ei erityisen vauhdikasta ajoa tullut testattua.
motomatti just kirjoittikin että hänen mielestään tuplat edessä on parempi ja tietysti näin on.
-
<snip>
Mitä pikkulohkoihin tulee, niin se yksi 320mm Brembo nelimäntäisellä, on minun mielestäni parempi kuin kaksilevyinen kaksimäntäisillä. Kahvan tuntuma on tätä päivää, eikä sellainen puiseva kuin vanhassa. Lisäksi teho on vähintään riittävä alle kahdensadan puntarinumeroille.
Joo, äkäisesti ottaa nykyisen pikkulohkon etujarru... se vaan ei näytä hyvältä.
-
Onhan se vähän modernin näköinen klassiseen mopoon.
-
Tässä messuilla jollain toisella osastolla töissä olleen saksalaisen ajatuksia + kuvia osastolta:
Osasto oli melkein 1:1 kopio viime vuoden osastosta. Kun katselin hieman masentuneena V7-III:ta, tuli MO -lehden toimittaja siihen. Hän oli sitä mieltä että monet MO -lehdessä ovat aitoja Guzzi -faneja. Eikä juuri kukaan voi ymmärtää Guzzin kurssia. Odotamme kaikki modernia Retro-LeMansia. No jaa, sitten tienaavat juuri toiset kunnolla sillä rahaa. Myös Stefano, Guzzi Club Mandellon presidentti oli pettynyt eikä hän antanut paljon toivoa Guzzille. Silti osastolla oli paljon liikennettä. Itse luulen että siellä yritetään niin vähällä vaivalla kuin mahdollista pitää merkki elossa ja täydentää kriisikassaa. Ehkä pian tulee malli, joka täyttää aukon V7 ja ison Calin välissä.
https://goo.gl/photos/q39oPjK7BDCAnrGr9 (https://goo.gl/photos/q39oPjK7BDCAnrGr9)
Itse olen siinä käsityksessä että Piaggio hoitelee Guzzia oman strategiansa kannalta "odotusten mukaisesti". Ei satsata hirmuisesti, mutta se mitä tehdään, tehdään "tuotto edellä". Niitä malleja, mitkä tuovat rahaa nopeasti. Se ajatus että painopiste alkaa siirtyä Apriliasta Guzziin tuntuisi myös uskottavalta. Guzzin tunnettuvuuden avulla saadaan sijoitetusta eurosta enemmän tuottoa kuin Aprilian kohdalla, jota vaivaa arvostuksen puute (esim. arvon lasku käytettynä).
-
Se "ikuinen" sporttimallin kaipuu tuntuu olevan kantava idea. On vain suhteellisen kallista suunnitella pitkäaikaista konetta koko ajan kiristyviin päästönormeihin. Joskus on toimittu niinkin että otetaan toisen merkin valmiiksi laittama kone ja istutetaan se "klassikkomalliin" ja koitetaan markkinoida aitona. Näitä on nähty mutta eivät tee kauppaansa. Vaikka olisi hyväkin tekniikaltaan niin epäaito tunnistetaan. Eihän piintyneet Hiace-miehet osta Proacea vaikka se olisi viimeinen paku maailmassa. Tämän kuulin Shellin baarissa.
-
<snip>
Itse olen siinä käsityksessä että Piaggio hoitelee Guzzia oman stragegiansa kannalta "odotusten mukaisesti". Ei satsata hirmuisesti, mutta se mitä tehdään, tehdään "tuotto edellä". Niitä malleja, mitkä tuovat rahaa nopeasti. Se ajatus että painopiste alkaa siirtyä Apriliasta Guzziin tuntuisi myös uskottavalta. Guzzin tunnettuvuuden avulla saadaan sijoitetusta eurosta enemmän tuottoa kuin Aprilian kohdalla, jota vaivaa arvostuksen puute (esim. arvon lasku käytettynä).
Siis malleja, jotka tuovat rahaa (piste).
Uusien Guzzi-mallien lukumäärästä päätellen painopiste ei näyttäisi olevan siirtymässä.
-
Tuo retro-Le Mans on viehättävä idea, mutta Guzzin tasolla se tehdään kuitenkin yhtä laimeasti, kuin 1200 Sport. Väritetään joku perusmalli ja laitetaan sille uusi katteen palanen sekä vetävä nimi.
-
Tiedän kokemuksesta että malleissa 1100 Stone ja Jackal ei yksi etulevy riitä tehokkaaseen jarruttamiseen.
Itse taas tiedän kokemuksesta, että en olisi tässä kirjoittelemassa jos Calissa olisi ollut vain yksi levy edessä. Ajoimme autobaanalla kaksi ja tavarat päällä normaalia 160 km/t matkavauhtia kun edessäpäin alkoi näkya autoja ilmassa. Täytyi tehdä helvetin nopea paniikkijarrutus molemmilla jarruilla, jonka jälkeen nopea koukkaus oikealle pois takaa tulevien tieltä kaiteen ja baanan väliselle nurtsille, jota pitkin kynnettiin kunnes sain pyörän pysähtymään kuin ihmeen kautta kaatumatta. Ei ollut kivan näköistä jälkeä, ei. Rauha uhrien muistolle. Calin jarrut tuli kuitenkin testattua ja hyviksi havaittua.