Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: AIF - Kesäkuu 05, 2009, 11:51:43 ap
-
Tervehdys,
pitkän ajan unelma on toteutumassa ja kk päästä pitäisi lähteä ajamaan uudella, tuliterällä Moto Guzzi California Vintagella. Wuhuu.
Mietityttää kuitenkin sisäänajo, miten se pitäisi toteuttaa oikein, niin että kone ei kärsi. Millä kierroksilla pitäisi pyrkiä ajamaan ja miten pitkään? Kannattaako ensimmäisen 1000 km aikana kyydittää ketään? Ajaa pitkiä matkoja motaria?
En ole koskaan ajanut yhtään moottoripyörää sisään, ajanut vain käytettyjä pyöriä joten en ehkä osaa edes kysyä oikeita kysymyksiä. Auttakaa. :)
-Denis
-
Onneksi olkoon uudelle pyörälle! ;D ;D ;D
Minua Piikkiössä neuvottiin seuraavasti:
Ensimmäisen 1000 km:n matkalla ei:
- saisi ylittää 5000 rpm.
- saa "vedättää" 5-vaihteella ja pienillä kierroksilla.
- saa kovia kiihdytyksiä ja ns. revittelyä tehdä.
Lisäksi:
- Pitäisi ajaa vaihtelevalla nopeudella ja vaihtelevalla kierrosluvulla. Voi tietenkin ajella motarilla, mutta onkos se nyt kivaa? Tarkoitan, että mutkatietä on mukavampi...
Nuo olivat ekalle 1000 km, mutta jatkoin sitä n 2000 km:iin
Tämän lisäksi oma-aloitteisesti tein ihan eka päivinä monta "rajua" jarrutusta sekä käsi-, että jalkajarrulla. Näin jarrut mukautuvat hyvin käyttöön. Tiedä sitten onko tarpeellista.
Sen jälkeen ihan normaalia ajoa ja hunajan pyyhkimistä suupielistä...
-
Kiitos!
Ajan todella paljon kaupunki - kaupunki ajoa, ja meinasin että saako mennä 120km/h alueelle vai nouseeko kierrokset liikaa, luulisi kuitenkin tolla koneella menevän HELPOSTI 120km/h alle 5000rpm :D
Mutta ei kuullosta mitenkään mahdottomalta toteuttaa. Minulla on aika usein naikkonen kyydissä, ja mietin että onko se sitten paha ku pyörälle istuu ylimääräiset 60-70kg? :)
-
Ensimmäisen 100 000 km:n matkalla ei:
- saa "vedättää" millään vaihteella ja pienillä kierroksilla. :D ;D
-
Kovasti onnea Vinttagelle ja toki myös onnelliselle omistajalle.
Oman Vinttagen sisäänajosta on jo kolmisen vuotta, mutta samoja asioita mietin kun sisäänajo piti tehdä. Netistä katselin mielipiteitä ja nehän on kaikki totta kun kerran netissä ovat. Yleinen mielipide oli tuolloin, että sisäänajo tehdään yleensä liian varovasti jolloin männänrenkaat eivät istahda paikoilleen parhaalla mahdollisella tavalla. Koneelle pitää antaa kakkua ja kiihdytellä reippaasti sekä tehdä oikein kunnollisia moottorijarrutuksia. Tämä kaikki tietysti tuon mainitun 5000 kierroksen rajoissa. Ajon on hyvä olla vaihtelevaa eikä tasaista hyrryytystä jollakin 3000 kierroksen vauhdilla. Ja tietysti se öljynvaihto 1000 km jälkeen.
Reipasta kättä kaasulle ja turha varovaisuus pois.
-MakikEr-
-
Sisäänajo on pitkälti uskon asia. Helläkätisyys on varmasti hyvä asia laakereiden mukautumiselle, mutta sylinterien tiivistymisen osalta on olemassa myös toinen koulukunta: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
==> Rajuja kiihdytyksiä, tosin äärikierroksia välttäen
Oikein kunnon onnistuminen tuossa vaatisi kuitenkin ilmeisesti että käyttäisi alussa mineraaliöljyä ja vaihtaisi jo melko aikaisin öljyt. Yritin tuota menetelmää nykyisen autoni kanssa ajamalla Hki-Lahti-Hki menetelmällä 80-120km/h vuorotellen kaasu pohjassa, vuorotellen moottorijarrutuksessa. Vei se silti volkkaridieseleiden tapaan öljyä ekalla 30 tonnilla, mutta reilusti vähemmän kuin isäni auto. Mitään tilastollista merkitystä tuolla otoksella ei ole...
-
Kiitos!
Ajan todella paljon kaupunki - kaupunki ajoa, ja meinasin että saako mennä 120km/h alueelle vai nouseeko kierrokset liikaa, luulisi kuitenkin tolla koneella menevän HELPOSTI 120km/h alle 5000rpm :D
Mutta ei kuullosta mitenkään mahdottomalta toteuttaa. Minulla on aika usein naikkonen kyydissä, ja mietin että onko se sitten paha ku pyörälle istuu ylimääräiset 60-70kg? :)
muistaakseni toi 5000kierrosta V-vaihteella on 150km/h tosta kyydityksestä en muuta osaa sanoo kuin että itse ajaisin esimerkiksi viikonloppuna yksin tuon 1000km. ja sit huollon jälkeen kahdestaan mutta tää on oma ajatus vaan
-
Eiköhän Guzzille ole ihan sama, onko kyydissä 80 kiloinen kuski ja 60 kiloinen daami vai 150 kiloinen kuljettajanköriläs itsekseen. Pääasia on, ettei vedätä liian pienillä kierroksilla - tämä pyörä ei ole harrikka - eikä ylitä kovin paljoa sitä 5000 kierrosta.
Hankalintahan näissä nykyGuzzeissa on tuo reippaasti liian harva välitys - kone käy kaikkein kauneimmin siellä 4-5' välissä, jolloin vauhdit vitosella ovat jo Saksanbaanan luokkaa. Toista se oli ennen...
Todistaa -79 mallisella ajava ;D
-
Sisäänajo on pitkälti uskon asia. Helläkätisyys on varmasti hyvä asia laakereiden mukautumiselle, mutta sylinterien tiivistymisen osalta on olemassa myös toinen koulukunta: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
==> Rajuja kiihdytyksiä, tosin äärikierroksia välttäen
Oikein kunnon onnistuminen tuossa vaatisi kuitenkin ilmeisesti että käyttäisi alussa mineraaliöljyä ja vaihtaisi jo melko aikaisin öljyt. Yritin tuota menetelmää nykyisen autoni kanssa ajamalla Hki-Lahti-Hki menetelmällä 80-120km/h vuorotellen kaasu pohjassa, vuorotellen moottorijarrutuksessa. Vei se silti volkkaridieseleiden tapaan öljyä ekalla 30 tonnilla, mutta reilusti vähemmän kuin isäni auto. Mitään tilastollista merkitystä tuolla otoksella ei ole...
Ellei asiassa ole lähiaikoina tapahtunut jotain muutosta, on kaikissa uusissa moottoreissa mineraaliöljyt juuri sisäänajon takia.
Itse en ole koskaan päässyt uutta moottoria sisäänajamaan mutta jos moinen tilaisuus joskus tulisi, tekisin itse "rajun" sisäänajon niinkuin Motoman suosittelee. Luin aikanaan Fiatin ilmoituksen 70-luvulta jossa kerrotaan että Fiat on luopunut (perinteisestä) virallisesta sisäänajovaiheesta, moottoreita saa käyttää normaalisti heti alusta lähtien. Jutussa kuitenkin neuvottiin välttämään jatkuvaa tasakierroksilla ajoa.
Itse uskon olettamusta jonka mukaan sisäänajo-myyttiä ylläpidetään uusien (liukkaiden) renkaiden, oudon pyörän/auton, jarrujen* yms takia.
* Jarrujen sisäänajo taas tulisi suorittaa voimakkaita jarrutuksia välttäen. Sisäänajon puute voi aiheuttaa heikkoa jarrutustehoa, lasittumista ja tästä johtuvaa jarrujen kuumenemista.
Täytyy tosin lopuksi todeta että turha tällaisten asioiden takia on yöuniaan menettää ;) Eivät ne elämän ja kuoleman kysymyksiä ole, varsinkaan siviilikäytössä. Omasta luonteesta kun vaan löytyy vähän perfektionistin vikaa niin tällaiset seikat kiinnostavat.
-
Ei 2000-luvulla tarvitse moottoreita "ajaa sisään".
Järki mukana alusta lähtien, niin kyllä se siitä. Liian pienet kierrokset on yhtä tuhoisia moottorille kuin ylikierrokset.
Moottorit on tehty ajamista varten. Vaihtelevaa ajoa, hellää huoltoa ja vikojen korjaamista heti niiden ilmaannuttua.
Ennen vanhaan oli rakennetuille auton moottoreille sisäänajo-ohje:
Sitten kun säädöt on kohdallaan, mennään maantielle ja aloitetaan siisäänajo. Kiihdytetään isoimmalla vaihteella (ohjeen tekoaikaan paremmissa autoissa oli viisi vaihdetta, tavallisissa neljä) 60km/h -->90km/h, sen jälkeen moottorijarrutuksella takaisin 90km/h -->60km/h. Tee tämä parikymmentä kertaa. Sitten 100km lenkki päälle vaihtelevilla kierroksilla ja tallille öljynvaihtoon.
Tämä siis 80-luvulla
-
Onneksi olkoon vaan. :), mutta, eikö nykyään tule mukaan ollenkaan ohjekirjaa, kun ostaa pyörän ??(manuaali kai toisin sanoen).Oman Cali -94 ostin tietty vanhana, ja mukana tuli myös vanha ohjekirja, jossa (tosin Eng.kielisenä) neuvotaan miten suoritetaan sisäänajo.
-
Onneksi olkoon vaan. :), mutta, eikö nykyään tule mukaan ollenkaan ohjekirjaa, kun ostaa pyörän ??(manuaali kai toisin sanoen).
Mä sain sellaisen käsityksen, että aloittaja saa guzzinsa vasta n. kuukauden päästä.
Manuaalihan löytyy kyllä myös teh internetsistä http://www.guzzista.com/manualcalifornia/calivintage_itaengfreger.pdf (http://www.guzzista.com/manualcalifornia/calivintage_itaengfreger.pdf)
-
Nyt tuli pyörä. Eikä lähde käymääN! >:
Tuli ilmi että pyörä on vm. 2006 ei ole kuitenkaan ajettu. Tankissa on kuitenkin joskus ollut bensaa joten mitä todennäköisimmin se on joskus laitettu käymään ainakin kokeeksi.
Isän kanssa saatiin vika paikannettua ainakin niin siihen pisteeseen että polttoainetta ei mene sylinteriin, tulppa on aivan kuiva ja kipinää tulee. myös ruiskauttamalla bensaa tulpan reijästä sisään ja yrittämällä käymään pyörä on luvannut. Ei kuitenkaan käynnisty kunnolla. Polttoainetta ei pääse sylinteriin asti.
Mitä voi johtua? Onko mahdollista että bensa on kuivunut ruiskuun jonka seurauksena tukkinut jotain suuttimia? Mikäli näin on käynyt niin mikä avuksi? Saksan liikkeeseen joutuu ainakin soittelemaan ja kyselemään mitä ne voi/aikoo tehdä.
-
Kuulostaa samalta kuin vuonna ´95 kun muuan kaveri oli ostanut raskaasti ylivuotisen BMW K 75:n. Oli ajamaton ´02. Ruiskut piti aukaista ja putsata ja sitten toimi.
-
Tuo voi olla.
Olisiko jollain ohjeita siihen miten ruiskuun pääsee käsiksi? Vielä en ole keksinyt miten edes tankki irtoaa.
-
Tuntuu hiukan siltä, että Vintage ei ole ostettu oikeasta Guzzi-liikkeestä.
Voin olla väärässäkin...
-
HMB-Guzzista ostettu. Eli Saksalainen liiki. Miksi epäilet tätä?
-
Mitä eikö uusi pyörä olekaan UUSI. Saako tommosessa tapauksessa alennuksia tai jotain hyvitystä. Italialaisen kumiletkujen laadun tuntien itse kyllä haluaisin uuden mopedin enkä 3v vanhaa.
-
Mitä eikö uusi pyörä olekaan UUSI. Saako tommosessa tapauksessa alennuksia tai jotain hyvitystä.
Ainakin ennen tuolla HMB:n sivuilla kyllä mainittiin hyvinkin suoraan myytävien ylivuotisten pyörien vuosimallit, eli ei pitäisi ostajalle tulla yllätyksenä.
-
Terve,
Koska en ymmärrä näistä asioista mitään, selvittäisin ensiksi, mikä on myyjän vastuu tässä tilanteessa. Mikäli sieltä ei apua tulisi, tekisin pari testiä: Ensin varmistaisin, että pelaahan se polttoainepumppu. Kun kytket virran päälle, mutta et starttaa, niin tankista(pumppu on siellä sisällä) pitäisi kuulua kohtalaisen voimakaskin tasaisesti suriseva ääni parisen sekuntia, jos se pyörii. Sieltä ei saisi kuulua mitään "ilmakuplaääniä". Silloin siellä on todennäköisesti letkuissa vuotoa. Toiseksi ottaisin ruiskulle menevät letkut irti jostain kohti, ja samalla tavalla virrat kytkemällä testaisin, tuleeko pumpulta polttoainetta, eli meneekö se ruiskuille. Asiaa paremmin tuntevat voivat varmaan sanoa sen painemääränkin, millä se sinne pitää mennä. Kolmas vaihe, eli se tärkein, olisi, että viettäisin mukavan Juhannuksen, jonka jälkeen tilaisin ajan asiantuntevaan huoltoon.
t.Jouko
-
HMB sivuilla ei tosiaan mielestäni suoraan oltu mainittu vuosimallia. Vuosimalli ei kuitenkan haittaa sillä tämä 2006 malli on minun mielestäni hienompi kuin se uudempi malli missä on tehty pieniä kosmeettisia muutoksia (huonompaan suuntan.)
Jouko S.lle kiitos tiedosta. bensapumppu toimii ja ääni on oikeanlainen. Nyt pitäisi saada tankki pois jotta pääsisi ruiskuun käsiksi. Eilen se ei onnistunut, mutta nyt olen lukenut sen irroitusmekanismista, eiköhän se siitä. Soitto HMB:llekkin on edessä. Pitää kysellä onko pyörästä tulossa jotain korvausta koska esim taka-lamppu on hieman nähnyt elämää. Todennäköisesti jossain tilanteessa kun pyörää on siirretty niin ottanut osumaa. Huoltoliikkeeseen ei ainakaan vielä olla viemässä, sen verran tietotaitoa löytyy näin kotootakin. :)
Postailen tänne miten asia etenee (mikäli tämä tietenkin ketään kiinostaa).
-Denis
-
Nyt saatiin pyörä käymään.
Suihkuteltiin polttoainetta suoraan imusairaan ja samaan aikaan painettiin käynnistyspainiketta. Siinä pyörä ei vielä lähtenyt käyntiin, mutta kun hetken päästä kokeiltiin vaa käynnistää niin lähtikin yhtäkkiä käyntiin.
Tankkiakin yritettiin irrottaa mutta ei saatu polttoainepumppua irti, eikä edes saatu polttoainepumpun polttoaineletkua irti, oli niin mahdottoman piukassa, mitkään konstit eivät auttaneet. Onneks ei nyt kuitenkaan tarvinnut irrottaa. Pääasia kuitenkin että nyt toimii :)
-Denis
-
Eli ei tarvinnut aukoa ruiskuja. Vastaisen varalle tiedoksi puhdistus kannattaa aloittaa ruiskurungolta tankin suuntaan kun se on se ruiskun kärki herkästi jumissa ja tukossa. Aikanaan muutaman kuukauden seissyt Seca-Jammu saattiin juuri tuollai tulille kun suoraan imusarjaan laitettiin bensiiniä. Ei lähtenyt muuten. Ilmeisesti neulaventtiilit oli jumissa.
-
Hyvä tietää. Kiitos. Mutta nyt toimii nätisti, mittariin tullut nyt reilut 100km :) Huomenna Turku Helsinki väli ;)
-
Onkohan noissa joku vastaanottohuolto mikä on mahdollisesti tekemättä ?
Ainakin moottoriöljyt voisi olla hyvä vaihtaa jos ovatten olleet pitkään koneessa ?
-
Liikkeessä sanottiin että juuri pistivät pyörään kasaan ennen meille lähettämistä ja ajoivat parin kilometrin lenkin. Eli kyllä pitäisi olla uudet öljyt, mutta oletettavasti olisi silti hyvä vaihtaa öljyt kun tulee se reilut 1000km.
Missä Californiassa muuten on öljyfiltteri? Ja mistä niitä kannattaa ostaa?
-Denis
-
Missä Californiassa muuten on öljyfiltteri?
Filtteri on öljypohjassa sisäpuolella. Filttereitä saa esimerkiksi maahantuojalta tai jos jaksaa selvittää tyypin, niin tarvikeliikkeistä.
Vinkki: Tällä foorumilla on runsaasti tietoa eri Moto Guzzi -malleista. Vaivautumalla lukemaan hieman vanhempia postauksia, moni asia selviää.
-
>> Nyt tuli pyörä. Eikä lähde käymään! <<
>> Missä Californiassa muuten on öljyfiltteri? Ja mistä niitä kannattaa ostaa? <<
Tuota...Varmista huolettomat kesäajot seuraavasti: Vaihda kaikki öljyt, suodattimet, jarruneste, tulpat. Akun tarkistus ( lataus!!! ) jarrupalat, etupään öljyt jne. Huomaa, että vanha bensiini ( > 3kk ) aiheuttaa myös käyntihäiriöitä. Bensiinin herkimmin haihtuvat osat kun tuossa ajassa tuppaavat häviämään.
Samalla on hyvä tarkistaa pulttien ja ruuvien kireys.
Jos et osaa itse niin, teetä ao. huoltoliikkeessä. Se kirpaisee rahallisesti jonkin verran, mutta sitten tietää asioiden olevan kunnossa. Pyörä pysyy kunnossa ja jälleenmyyntiarvo ei ainakaan noiden takia alene.
Eikä noihin sitten tarvitse ennen ensi kevättä puuttua, jos et aja suuria määriä.
Hyviä kilometrejä!
-
Missä Californiassa muuten on öljyfiltteri?
Filtteri on öljypohjassa sisäpuolella. Filttereitä saa esimerkiksi maahantuojalta tai jos jaksaa selvittää tyypin, niin tarvikeliikkeistä.
Vinkki: Tällä foorumilla on runsaasti tietoa eri Moto Guzzi -malleista. Vaivautumalla lukemaan hieman vanhempia postauksia, moni asia selviää.
Olet oikeassa, vanhat topicit pitäisi aina käydä läpi ennen kuin kirjoittaa mitään uutta. Moni asia onkin jo selvinnyt vanhoja tekstejä lukiessa. Filtteri-ongelmaan en kuitenkaan löytänyt vastausta. :)
Ja TimoEv:lle suurin osa tuosta on jo tehty. Jarrunesteet ja öljyt eivät vielä ole vaihtuneet. Öljy vaikutti sen verran hyvältä että kyllä sillä sisäänajo ajetaan. Myös Jarruneste näytti värin puolesta aivan uudelta. Uskon siis että kummatkin vaihdettiin Saksassa ennen Suomeen lähetystä. Suurimmassa osassa pulteista on sinetit, joita ei varmaan kannata rikkoa. Monet pultit on kuitenkin myös käyty läpi.
Alkaa tämä homma kuitenkin jo sujumaan, joten eiköhän tämä tästä. :)
-
Joo siitä öljypohjan irrotuksesta sen verran että on helppo homma mutta muista että siinä on muitakin ruuveja kun ne ulkokehällä olevat, keskelläki on että avaa kaikki niin irtoo sievästi, helpompi homma kun monessa muussa pyörässä jossa suodatin on käyrien alla ja pitää putket aina helpottaa
-
Näitä pikku "guzzismeja" kuten tuo ö-suodatin öljypohjan sisällä on uudemmissa Guzzeissa yhä vähenemässä määrin. Kaikki standardoituu. Muutaman öljypohjan kulman hitsauttaneena tiedän että hätäisimmät vanhemman Guzzin ostajat/remonteeraajat eivät aina sieltä ravan keskeltä löydä niitä yhteensä neljää muuta pulttia kehäpultiston lisäksi. Varmin tapa on saada vanha öljypohjan tiiviste pysymään ehjänä on ostaa yksi uusi hyllyyn varalle ennen suodattimen vaihtoa. Sama pätee venttilikopan tiivisteisiin, paitsi niitä pitää olla varalla kaksi! Ö-pohjan tiivisteen saa kestämään useamman öljynvaihdon ylitse laittamalla se kuivana vasten öljypohjan tiivistepintaa ja voitelemalla ohuesti sen yläpinta vaseliinilla. Vaseliinipuoli ei tartu mutta kuiva puoli tarttuu. Jos taas uusi paperitiiviste vaikuttaa liian pieneltä auttaa siihen höyryttäminen tai kevyt kastelu. Samalla se tulee varsin hauraaksi.
Huonoon suuntaan menemisenä taas pidän sitä että bensapumppu on siirretty tankin sisään suodattimen kera.
Toisaalta se eliminoi ainakin yhden passiivisen talvisäilytyksen aikana syntyvän häiriön: Ulkoisen bensapumpun jumin. Sähköä on mutta pumppu ei pyöri. Tarkoittaa että pumpun siivikko on takertunut pesäänsä. Useimmiten terävä napautus pumpun kylkeen laukaisee tilanteen. Sitä ennen on hyvä irroittaa painepuolen letku jotta vastapaine on mahdollisimman pieni. Siitä muuten lentää bensaa tosi kovaa kun pumppu käynnistyy.
Joissakin Californioissa on sen mallinen sähköinen bensahana jolla on taipumus olla avautumatta. Siitä huolimatta pumpun tuottama alipaine jaksaa avata hanaa sen verran että moottori käy. Pumppu kuitenkin rasittuu tästä tarpeettomasti ja se tulee ilmi voimakkaana käyntiäänenä. Tämä ei koske niitä malleja joissa on pumppu tankin sisällä. Hanan toimivuus on helppo tarkistaa: kun kääntää virran päälle kuulee ja kädellä tuntee kuinka hana napsahtaa auki.
mm
-
Alkaa tämä homma kuitenkin jo sujumaan, joten eiköhän tämä tästä. :)
Saksalaisen Stein-Dinsen sivustolla on kataloogeja erilaisten Guzzien varaosista:
http://www.stein-dinse.com/eliste/index.php?sid=2121ge7d23fgg&lg=en (http://www.stein-dinse.com/eliste/index.php?sid=2121ge7d23fgg&lg=en)
Vasemmalta voi valita mallin ja johan löytyy
Noista räjäytyskuvista voi kätevästi etsiä missä mikin osa luuraa.
-
Hahaa, toi muistot mieleen tuo Motomatin juttu öljypohjasta. Lemmy I:n ensimmäisen öljyvaihdon yhteydessä olin jo hakemassa isompaa vasaraa kolkuttaakseni kiinni tarttuneen öljypohjan irti, kun sisäinen ääni kehotti katsomaan varaosaluettelon räjäytyskuvaa ja basta, sieltähän ne neljä pulttia loistivat silmään.
Sinällään hyväkin tuo öljypohjan irtiottopakko, tulepa putsattua se pohja sisältä joka kerta ;)