Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 24, 2019, 01:04:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ajokausi 2019  (Luettu 4612 kertaa)
GuzGuz

Viestejä: 1 550



« Vastaus #15 : Huhtikuu 15, 2019, 13:40:06 »

Kevät on edennyt poikkeuksellisen hienosti sikäli lähiseudulla että maa on vielä jäässä ja lumet haihtuu mukavasti ilmaan.
Eli ei niin vellinä piha kuin useimmiten näihin aikoihin.
Pölytkin teiltä on jo kohtalaisesti putsaantuneet.
Mutta rekat..
Eikö niitä pestä enään nykyisin ollenkaan?
Autolla ajoin tänään vastavaloon Padasjoen tietä parin ison perässä ja johan pöllyyttivät itse rakenteista.
Kuljin sai kunnon hiekkapuhalluksen ja isompaakin ropinaa, olisi kannattanut jättää ohittelematta ja pitää tauko.
Taidan pitää putsatun pyörän vielä tallissa...
Mutta hienosti kesää kohden, västäräkistä vähäiseen keikuttelee katolla pariskunta.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #16 : Huhtikuu 15, 2019, 15:31:29 »

Tällainen kevät kerää sitä pölyä myös niihin isoihin autoihin. On aivan tolkuttoman likaista. Tässä lähitienoolla aloittivat katuharjauksen ihan urakalla. Säiliöauto edellä kastelee ja harjalla varustettu traktori harjaa irtoavan edellä peruuttavan kauhakuormaajan kauhaan.
Pyörää en vielä saa pihalle, kun tallin edustalla on kolmisenkymmentä senttiä umpijäätä, ei aukea pariovet..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
GuzGuz

Viestejä: 1 550



« Vastaus #17 : Huhtikuu 15, 2019, 18:41:26 »

Eihän tässä malttanut..
Aurinko paistaa +8 ja lähitiet on hyvässä kunnossa.
Ihan kauppaan muka reissu hieman venähti ns koeajo.
Kummasti se vaan piristää aina eka..
Pyörä tikissä ja kuskilla ei oikein mitään hakemista ollut tuntuman suhteen.
Jotain seitsemän vuotta kun on ajanut samalla, niin mennyt selkäytimiin ja tunnetaan toisemme.
Uudet renkaatkin tuli ajettua sisään jo syksyllä, kaikki timmiä ja napakan oloista.
Tästä on hyvä jatkaa, säidenkin suhteen kuulemma.
Pikku mutkatiet täällä on onneksi suht pöly ja rekkavapaita..
Kaupunkilaisilla ei taida olla yhtä onnekkaasti, kunnon kevätmyrsky putsaamaan, eiköhän sekin nykyilmastolla tule.

On muuten ollut keskustelua ettei Cali pysähdy kiitettävästi?
n 100kmh ainakin omani stoppaa hyvin bussipysäkin matkalla eleettömästi.
Integraalijarru pohjaan ja etunen samoin, lopussa hieman löysää puhtaasti etujarrulevyä ettei lipsahda niin en keksi kyllä moittimista ja hyvä tuntuma.
Samaa kun kokeilin autollani, niin pidemmäksi meni, toki massaakin C5 sitikassa 6x enemmän, mutta entäs kumeilla pintaa tiehen.
Tuossa Tontissa on asiat kohdallaan, en tosin ole montaa muuta konseptia ajanut mutta ainakin niihin verraten.

tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #18 : Huhtikuu 15, 2019, 18:58:28 »

Lainaus
On muuten ollut keskustelua ettei Cali pysähdy kiitettävästi?
Sulla on sellainen Cali jossa on jarrut.
Tuo valittaminen heikoista jarruista koskee lähinnä Jackal- ja Stonemalleja. Ei nekään ihan huonot ole mutta alkuperäispaloilla ei saa huippunopeudesta pysähtymistä aikaiseksi lainkaan. Teho loppuu tosin vasta alle sadan vauhdissa. Jos ajelee Suomen rajoitusten puitteissa ei näissäkään jarruissa ole ongelmaa. Moni onkin laittanut toisen jarrulevyn etupyörän hidastimeksi jos matkailee vuoristossa tai baanalla. Kiinnikkeethän ovat valmiina.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #19 : Huhtikuu 15, 2019, 20:36:34 »

Kannattaisi varmaan kokeilla Stone/Jackalissa kovempia paloja siihen yksinäiseen jarruun. Alkuperäinen orgaaninen murenee ihan silpuksi reilummalla jarrutuksella. Hyvä puoli tietenkin, ettei levy kulu..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #20 : Huhtikuu 15, 2019, 21:14:24 »

Kannattaisi varmaan kokeilla Stone/Jackalissa kovempia paloja siihen yksinäiseen jarruun. Alkuperäinen orgaaninen murenee ihan silpuksi reilummalla jarrutuksella. Hyvä puoli tietenkin, ettei levy kulu..

Kokemukseni mukaan ainoa levy kuumenee niin kuumaksi että se ei vain enää pidä. Jarruneste ei kiehu eikä muuta fataalia tapahdu vaan pito vain loppuu hetkellisesti. (Testin tein liki ajamattomalla uudella pyörällä.) Jarrutuksen jälkeen levy on pääosin sininen ja helketin kuuma.

Sama jarrutus kahdella etulevyllä ja samanlaisilla satuloilla tapahtuu varsin värittömästi takapyörän lievään irtoamiseen tiestä jarrutuksen lopussa. (Myös kahden hengen kuormalla.) Ei vaappumista tai mitään äkillistä ongelmaa. Takajarrun merkitys asiassa varsin vähäinen. EV:ssä on lukkiutumaton takajarru. Se vain "peesailee" sopivasti jarrutusta. Etulevyjen väri ei muutu.

Testejä tein erään mp-lehden toimesta aikoinaan Moto Italian koeajopyörillä. Valitettavasti kyseisiä testejä ei julkaistu. Tosin muilla pyörillä tehtyjä koeajoja kyllä julkaistiin. Kyseisen lehden politiikkaan kuului silloin ettei mitään negatiivista julkaista. Tavallaan viisasta politiikkaa. Mainostuloilla lehtiä kustannetaan.
 
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #21 : Huhtikuu 15, 2019, 21:57:29 »

No jaa, itse ajelin Motoparkkia ympäri yhdelläkin levyllä. Enemmän vaati ennakointia, mutta ei kyllä häipyneet kokonaan. Levyn lämpiäminen ja värittyminen ei ole mitään maata kaatavia juttuja. Jos kelluvan levyn saa niin kuumaksi, että kieroutuu, niin se on eri asia. Siihen ei ihan helpolla pääse. Suurin ongelma on ne orgaaniset palat. Ne kyllä lämpiävät ja saa puristaa kahvaan asti, mutta jarrutehoa ei tarvitse pelätä.
Kuten monesti maininnut, omassa on tuplatut sintterein, pysähtyy kuten voi kuvitella. Levyissä rata-ajon jälkeen väriäkin, mutta kiekot edelleen suorat.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #22 : Huhtikuu 15, 2019, 22:44:13 »

Silloin kun testailin California 1100 Stonen ja EV:n jarruja niin havaintona oli että jarrupoljinta piti painaa ihan reilulla voimalla siihen nähden kuinka kahvaa piti puristaa. Että kun pitää äkisti pisättää niin sitä poljinta pitää painaa kunnolla Integraalijarrun suhteen sen lisäksi että kahvaakin täytyy likistää. Tehokkat mutta eivät mitkään hipaisujarrut.

Siinä suhteessa Cali 1400:n jarrut ovat askel tai pari taaksepäin. Vaikka ovatkin ABS-hidastimet niin, ainakin itsestäni, on jarrutus enemmän "herran hallussa" kun siihen tosissaan ryhtyy. Hirvenvasan yritin teilata toissavuona mutta onneksi ehti pois alta tulosuuntaansa ihan elävänä.

Aiempi kohtaaminen oli rajumpi. Liekö vieläkin hengissä vaiko metsästäjän padassa? Ovat nopeakasvuisia. Sukupuolta en ehtinyt siinä tohinassa varmistaa. Kaadon sukupuoli selvisi perästäpäin.
http://www.motomatti.fi/2007/09/hirvikolari.html
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #23 : Huhtikuu 15, 2019, 22:52:48 »

Takajarrun tehosta en tiedä, kun en sitä käytä. Sen verran olen kokeillut, että se toimii ja paloissa on varaa. Samat palat edelleen, kuin kahdeksan vuotta sitten ostettaessa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 158


« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2019, 11:44:22 »

Kyllä se takajarrun käyttö vähentää etujarruun tarvittavaa voimaa kun yksi etulevy on käytössä Jackalissa. En osaa sanoa sitten minkä verran se kuluu jos sitä tottuu käyttämään. Aika näyttää.
tallennettu
I.H.

Viestejä: 1 230



« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2019, 13:37:22 »

Moi, tänään myös täällä ensimmäiset ajelut.   Virnistää
tallennettu

Titaniumin kuski
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #26 : Huhtikuu 16, 2019, 20:16:59 »

Kausi korkattu.
Akku kiinni California Adamantiin ja napista käyntiin viimesyksyisillä bensoilla. Shellin baarissa möhnävehnänen kahvin kera. Siitä ajelin Verstaalle. Nyt on moottori purettu. Huomenna osapurkua ja pesua. Sitten kannet koneistamoon ja perävaihteen pariin johon ratasvaihto. Tarkoitus olisi että viimeistään Työn Päivänä olisi valmista. Muutamiin muihinkin yksityiskohtiin pitää kiinnittää huomiota. Takavalot vaativat päivitystä.

Ensimmäisen kerran nostin pyöränostimella trikeä. Vähän enemmän vaatii kikkailua että pyörän saa suoraan tukevasti ja yli metrin korkeuteen että peräremonttia voi tehdä konttaamatta.

Huomenna akku kiinni myös 1400 Caliin. Se saa olla Kerholla jonne ajan 25km autolla. Loppukuusta siirrän pyörän taloyhtiön talliin kunhan saan sen siivottua perusteellisesti. Auto joutaa kadun varteen.

Centauron maalauksesta tein sopparia tänään ehtoommalla. Maalataan alkuperäisiin väreihin. Mustaa ja harmaata.
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #27 : Huhtikuu 16, 2019, 20:45:27 »

Neljättä kertaa pyörällä liikenteessä tänään. Huomenna alkaisi sitten työmatkat pyörällä. Aamun ja iltapäivän lämpötilaero on luokkaa 12-14 astetta. Maantiellä täällä maalla ei juuri ole pölyä, kaupunkiin ei kannata vielä mennä. Ei, että pyörän olisi niin väliä, mutta ei itse huvita niellä hiekkapölyä.

Aikanaan ennakoivan ajon koulutuksessa neuvottiin käyttämään takajarrua hetki ennen etujarrujen pysäytysvoiman käyttöä.  Ottaa kuulemma "löysät pois" takaa ja vähentää etupään sukeltamista. No, ainakin maksimi pysäytysvoima on käytössä ja teoriassa pitäisi etujarrun lukkiutumisriski olla pienempi samalla pysähtyvyydellä. Myös välillä mutkassa on tullut lirputeltua takajarrua nopeuden hienosäädössä.  Märällä, esim. nurmikolla tai muuten asfaltin ulkopuolella, käytän pääasiassa takajarrua, kun haluan pysyä pystyssä. Koen olevani aika aktiivinen takajarrun käyttäjä Virnistää.  
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #28 : Huhtikuu 16, 2019, 21:30:02 »

Liukkaudentorjuntaa Ylöjärvellä tänään illalla. Teinityttö otti mukut skootterilla risteyksessä. Nätisti pyörähti, ei isompia vahinkoja. Keräsi tavaransa ja jatkoi matkaa. Farkut olivat jo valmiiksi rikki.
Levittävät jotain lientä koko tien leveydeltä joka ei erotu mitenkään asfaltin pinnasta. Ei siis näytä märälle.
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2019, 20:46:10 »

Raikas oli keli tänä aamusta. Sääennusteesta poiketen oli pakkasella kolmisen astetta. Paluumatkalla olikin sitten noin 17 astetta lämpimämpää. Lämpötilaero näkyi melkein suoraan moottoriöljyn lämpötilassa. Aamulla oli vaivaiset 80 astetta. Paluumatkalla lämmöt olivat nousseet n. 95 asteeseeen. V11ssä on edessä öljyn lauhdutinyksikkö. Josko sen peittäminen nostaisi öljyn lämpötiloja, mikä pitää testata. Työajot mopolla jatkuu taas ensiviikolla.

Olisiko Ylöjärvellä käytetty jotain pölynsidontaan?  Käytiin autolla Jkln Motonetissa. Kyllä keskustassa oli melkoinen hiekkamyrsky. Ei tuossa hiekottamisessa ole mitään järkeä. Mutuperiaatteella arvioituna hyödyt on mitättömiä haittoihin nähden.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2019, 22:08:26 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!