Kirjoittaja Aihe: Lisää Tehoa LMIV:n Jarruihin  (Luettu 9339 kertaa)

Janne K

  • Viestejä: 154
Lisää Tehoa LMIV:n Jarruihin
« : Marraskuu 15, 2005, 05:21:04 ap »
Onkos hyviä ajatuksia LMIV:n jarrutehon parantamisesta?

Vaihdoin viime talvena teräspunosletkut (linkitetyn takajarrun säilyttäen). Nyt etujarrukahva ei juuri painu jarrutuksessa - olisiko mahdollista vaihtaa pienempi pääsylinteri ja lisätä näin jarruvoimaa etujarrulle? Käykö joku Brembon malli suoraan?

Linkkausta en haluaisi lähteä purkamaan, kun kerran tuli nuo letkut viime vuonna uusittua. Sitä paitsi on helpompi vaihtaa pienemmälle normaaliajossa, kun voi hoitaa jarrutusta polkimella ja antaa oikealla kädellä sopivat kierrokset (alkuperäinen kytkin/vauhtipyörämurkula).

Tuohon ei taida saada mitään alkuperäistä parempia levy- ja jarrusatulayhdistelmiä oikein mahtumaan, kun on tuo 16 tuuman kiekko edessä?

Aapo

  • Viestejä: 716
Lisää Tehoa LMIV:n Jarruihin
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2005, 05:47:06 ap »
Kuinka paljon paremmat jarrut tarttisit? Katukäyttöön  mielestäni riittävät saa aikaan SBS:n  (Scandinavian Braking System) paloilla. Myy ainakin Moto Rauma ja varmaan moni muukin. Olen myös miettinyt, että saisiko jarrukahvan vipusuhdetta jotenkin muutettua, täytyy tutkia talven aikana. Jalkajarrussahan se ei ole vaikeaa.

 

Janne K

  • Viestejä: 154
Lisää Tehoa LMIV:n Jarruihin
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2005, 05:52:18 ap »
Lienee epäreilua sanoa, että sellaiset vaimon Ducatin jarrut olisivat hyvät =).

Pitää tutustua noihin SBS:n paloihin. Tuo pienempi pääsylinteri lienee tavanomaisin keino muuttaa 'vipusuhdetta' etujarrussa. Sehän ei muuta itse mekaanista vipusuhdetta, vaan hydraulista suhdetta. Kun pääsylinteri on pienempi, pitää sen painua enemmän pumpatakseen vastaavan määrän nestettä jarrusatulan männille. En vain tiedä, löytyykö noihin vanhoihin Brembon jarruihin bolt-on ratkaisua.

 

Marko

  • Viestejä: 612
Lisää Tehoa LMIV:n Jarruihin
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2005, 06:41:09 ap »
Lainaus
Tuohon ei taida saada mitään alkuperäistä parempia levy- ja  jarrusatulayhdistelmiä oikein mahtumaan, kun on tuo 16 tuuman kiekko  edessä?
Saahan siihen vaihdettua 18" pyörän? Vai kävikö peräti myös tuohon 16"  versioon ne jarru-upgradet joita esim. Stein-Dinsen luettelo tarjoaa,  tosin kovaan hintaan. /Edit: Ainiin, sinä halusit säilyttää sen integraalin..

Sitä sylinterin vaihtoa ei varmaan voi tehdä, vai löytyykö brembolta alle 13mm kahvoja?
Tai sitten katselet muun merkkisiä kahvoja, jostain skoottereista?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2005, 06:42:00 ap kirjoittanut Marko »

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Lisää Tehoa LMIV:n Jarruihin
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2005, 13:05:12 ip »
Hoi

Samaa asiaa olen miettinyt oman LM4:n kohdalla, jalkajarrun teho oli helppo korjata tekemällä pitempi vipuvarsi pääsylinteriin, kannattaa kokeilla.

Etujarru olisi helpoin korjata muuttamalla käsikahvan "saranatapin" paikkaa jolloin vipusuhteet muuttuisivat, muta ei raaski pilata kahvan ulkonäköä.

Ulkonäön pitämiseksi ennallaan olen ajatellut pienentää sylinterin halkaisijaa tekemällä sylinteriin sisäholkin ja pienemmän männän. Varaosaliikkeistä löytyy pienempien sylinterien korjaussarjoja joista saisi männänkumin. Jo 2 mm pienennys voisi tehdä ihmeitä sormivoimien käytölle. Valitettavasti tällä hetkellä ei käytössä sorvia jossa voisi rakennella koekappaletta, mutta katsotaan jos talven aikana järjestyisi.