Kirjoittaja Aihe: Tienpidon ongelmat  (Luettu 7489 kertaa)

  • Vieras
Tienpidon ongelmat
« : Heinäkuu 24, 2007, 17:26:56 ip »
Tienpidon ongelmat motoristien kohdalta ovat viime aikoina nousseet esille aivan liian karmaisevasti. Omalle kohdalle sattui tänä iltana. Olin kääntymässä vasemmalle villku päälla ja tarkkailin liikennettä turvalliseen kääntymisen. Yhtäkkiä huomasin olevani turvallani Brevan alla vasen jalka jumissa.

Mitä tapahtui? Aivan äimän käkenä. Etupyörä kanttasi täysin vasemmalle ja meni sladiin. Eipä siinä ollut vaihtoehtoja muuta kuin hallitsematon kaatuminen. Takana tulleet autoilijat auttoivat pyörän pystyyn ja pääsin irti jumista. Lonkkaa särki kuten myös vasenta käsivartta.

Aikamme siinä ihmeteltiin auttajien kanssa mikä on kunto. Pääsin ajelemaan takaisin kotitalliin 10 km matkan. Vasen peili v-rallaan kuten myös vaihdekahva. Vasen laukku, kaatumarauta ja etulokkari naarmuilla. Pleksi naarmuilla ja vääntynyt.

Alkoi taas järki jotenkuten kulkea kun sain tarkastettua fyysiset vahingot, joita nahkavaatteet ja hanskat hyvin suojasivat, että miksi v-ssa näin kävi.  Ajelin autolla takaisin pelipaikalle ja kuvasin tapahtumapaikan. Ohessa kuva, joka kertoo koko jutun: keskellä tietä, johon tietysti ryhmittäydyin vasemalle kääntymään, olikin juuri etupyörän kokoinen kuoppa johon pyörä sopi kuin nenä päähän, varsinkin, kun etupyörä oli sopivasti vähän kääntynyt vasemmalle. Ja siitä se lähti! Kuvassa on sladin jälki ja kaatumisen mustat vanat.

Huomenna jatkuu keskustelu vakuutusyhtiön ja tiemestarin kanssa...

Aapo

  • Viestejä: 716
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2007, 02:02:08 ap »
Et kyllä tolla kuvalla ja tapahtumien selostuksella saa minua etkä tiemestaria vakuuttuneeksi. Sorry vaan.

Myötätuntoa kyllä löytyy.

  • Vieras
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2007, 03:59:52 ap »
Eipähän tässä ollutkaan tarkoitus sinua vakuutella, sellaiseen ei ole tarvetta. Halusin vain kertoa mitä tapahtui noin niinkuin esimerkiksi, että pienestä tämä on joskus kiinni. Motoitalia korjaa ja vakuutus maksaa ja mahdollisesti Tiehallinto sitten joskus palautuksena vakuutusyhtiöön.  Näinhän se menee.

  • Vieras
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2007, 06:35:26 ap »
Eiköhän ruveta harrastamaan pitsinnyppläystä tai itkuvirsiä jos jokaisesta omasta hölmöilystä pitää syyttää muita. Taikka pistetään kattonopeus 60 km/h pyörille kuten tämän jatkuvan teitten kunnon itkemisen seurauksena kohta käy.

  • Vieras
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2007, 07:16:56 ap »
Niin. Kaikkihan tässä on omaa mokaa. Ei se, että on olemassa - se on jonkun toisen moka - mutta siitä lähtien sitten kaikki. Kaikki. Liekö herrat Aapo ja illo Tiehallinnon palveluksessa...?

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2007, 08:41:32 ap »
Hei,
Onneksi ei sitten pahemmin käynyt, kun kerran luut säilyivät ehjinä. Pyörät saa aina kuntoon, mutta jos itselle käy pahasti... ;(

Milenkiinnolla odottelen tiemestarin kommenttia!
Jotensakin kyllä epäilyttää, että ottaisivat sen kummemmin kanta. Ehkä yön hiljaisina tunteina käyvät pikeämässä asfaltin reiän umpeen.

Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

  • Vieras
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2007, 11:35:48 ap »
Kiitos Kimmo vastauksesta. Ei onneksi käynyt pahemmin, tulin juuri lekurista. Buranalla ja parin päivän löysänololla selviän. Omat kätesi lienee kunnossa jo?

Pitsinnypläyksen analogiaa tai vertailua en oiken tässä asiassa ymmärrä. Pitsinnypläys on kunnioitettava harrastus, kuten virsienkin laulaminen. Joka niitä harrastaa niin siitä varmaan tykkää. Erityisesti Rauman seudulla harrastetaan pitsinnypläystä, näin vihjeeksi.

Minä tykkään moottoripyörällä ajamisesta. Tällä kertaa olin testaamassa takajousituksen säätöjä ja hyvin pelasivat. Nautiskelin ajamisesta ehkä hiukan liikaa kun unohdin olla sata tarkka, mitä mp:llä ajaessa pitäisi koko ajan olla. Olin ehkä liian hölläkätinen käännöksessä, jossa ei tiessä näyttänyt olevan mitään ongelmaa. Itse asiassa ajan joka päivä kotiini kaksi kilometriä hiekkatietä, joka on täynnä kuoppaa ja kiharaa jotka muuttuvat päivittäin kovassa liikenteessä. Eikä iso Breva ole mikään krossipyörä. Vaan siinä se vitsi onkin: tietää mitä on edessä.

Suomen tiestö ei ole hyvässä kunnossa. Se on havaittu jo moneen otteeseen. Sitäkään en oiken ymmärrä, miksei asiasta saisi puhua. 60 km/t pelot menee omaan arvoonsa. Kaatuessani nopeuteni oli alle 20 km/t. Se vain nyt sattui olemaan se kuoppa siinä, muodoltaan ja laadultaan epäsopiva mp ajamiseen. Olisihan sen voinut kiertää helposti JOS OLISI VAIN SEN NÄHNYT. Tässä tämä juttu onkin. Jos teistä ei pidetä hyvää huolta ne ovat täynnä kaikenlaisia vastaavia piilovaaroja - etenkin moottoripyörille.

Ajellaan turvallisesti. Terveisin Pepe.

millegt

  • Viestejä: 598
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2007, 13:00:21 ip »
älä luovuta, meillä töissä yksi kaveri sai auton vanteesta hyvitystä kun ajo kuoppaan ja toinen triathnolasti hyvitystä kun ajo pyörällä railoon ja nurin

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2007, 15:29:41 ip »
Pepe,
Särkyä, puutumista ja sormien vajatoimintaa lukunnottamatta kädet on oikein hyvässä kunnossa :) Pääasia on että kädet on ajokunnossa. Kaippa ne joskus paranee, tai sitten ei?!
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Bhill

  • Viestejä: 263
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2007, 02:30:20 ap »
Kannattaa muuten välttää Janakkalan kirkonkylältä Rehakan kautta  Vähikkälään menevää tietä. Näyttää kartalta mukavalta päällystetyltä  tieltä, mutta on vaarallisen reikäinen ja töyssyinen. Moni sitä tuntuu  pärrällä ajelevan, mutta tuskin toista kertaa menevät. Itse sitä kuljen  maasturilla harva se päivä ja silläkin tuntuu pahalta. Täällä Hämeessä  ovat varsinkin öljysoratiet menneet viime vuosina todella surkeaan  kuntoon. Sellaisia renkaan mentäviä reikiä on kaikkialla. Raskas  kalusto kun ajelee paljon samoja teitä kuin motoristitkin. Varsinkin  kaarteisiin tulee usein pahoja halkeamia ja reikiä. Ne ovat raskaiden  täysperävaunullisten aiheuttamia. Kyllähän niidenkin pitää voida  mutkateitä käyttää. Ei voida niitä kokonaan itsellemme omia.
V11 Sport

Lare

  • Viestejä: 21
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2007, 08:21:48 ap »
Luin jutun ja katsoin kuvankin. Mieleeni palautuivat lapsuuden joulut. En koskaan saanut niitä lahjoja, joita halusin, ja lukumäärältäänkin lahjat jäivät selvästi toivotusta. Kuvittelin asiantilan johtuvan siitä, etten ollut ollut tarpeeksi kiltti poika. En vain tullut ajatelleeksi, että olisin voinut vetää joulupukin lailliseen edesvastuuseen hänen aiheuttamastaan kärsimyksestä ja toiveiden pettämisestä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #11 : Heinäkuu 28, 2007, 03:12:32 ap »
Joo, tulin just Latviasta. Esim. Ventspils-Riika tie, on olevinaan jonkinlainen päätie, mutta paikka paikan päällä -osuuksia on paljon.
Ei Virossa sentään pääteillä ole moista ja Liettuassahan tiet ovat aina olleet aika hyviä.
Puolassa en ole käynyt pitkään aikaan enkä ihan heti menekään.
Emeritus-guzzisti

TimoStone

  • Vieras
Tienpidon ongelmat
« Vastaus #12 : Heinäkuu 28, 2007, 06:29:00 ap »
Tuo Janakkala - Rehakka -tie.
Jokunen vuosi takaperin Tieliikelaitos tms. "päällysti" ko. tien ns. Sip-Sop -menetelmällä. Siinä ymmärtääkseni sekoitettiin kuumaa bitumia ja sora-ainesta sekaisin ja se levitettiin tielle. Sen jälkeen sitä vähän jyrättiin ja siinä se. Samaa menetelmää kaiketi käytettiin Tampereen Teiskossa, jossa se mömmö irtosi kuorruttaen sekä pyörä, että kuskin.
Reklamoin siitä Tielaitokselle. Sieltä tuli vastaus, että asia on määräysten mukainen, ja hieno. Aja muualla, jos se päällyste tuntuu vaikealta. Ovat toimineet kuulemma hienosti, eikä mitään valituksia kuunnella.

Siis hallintoalamaisen käskettiin pitää turpa tukossa, koska ei tienkäyttäjänä ja homman maksajana ymmärrä asiasta mitään.

Eräs LP:n komisario kertoi 1980-luvulla, että partio ilmoitti Nurmijärvellä tiessä olevasta isosta kuopasta ja pyysi "THV:n" siihen tuomaan soraa. TVH:n aluemestari kysyi, kukas sen maksaa, kun tulee ylitöitäkin. Ja kyse oli valtion ( TVH ) maantiestä.