Aivan oikein, nimittäien löysin -06 Californiastani 5-vaihteen. Jotenkin olen aina luullut ja mieltänyt, kun olen ajanut 4-vaihteella 100km/h jolloin kierrokset ovat 3000rpm/min, että nyt on viitosvaihde päällä, koska kierrokset ovat niin alhaalla. En tiedä miten olen voinut laskea niin päin mäntyä vaihtaessani ylös päin. Jotenkin olen mieltänyt kierrokset niin alhaiseksi ja saanut vaikutelman, että nyt on isoin vaihde päällä. Muutaman kerran oletetulta neloselta (päällä siis kolmonen) olen ihmetellyt, että vapaa tulee pykälää liian aikaisin vastaan. Aloin sitten motarilla vasiten kokeileen, että onko piruvie vielä yksi pykälä reservissä. Ajelin taas 100km/h oletetulla viitosella potkaisin kantapäällä nupikkaa ja kas kummaa, vaihdehan sieltä löyty ja kierrokset laskivat n.2600 - 2700 rpm/min 100km/h ajettaessa.
Täytyy kyllä todeta, että tuo viitosvaihde on suomessa ihan turha, en edes moottoritiellä aja niin lujaa, että sitä tarvis, toki sen vois lykätä silmään aikaisintaa 3000 rpm/min, jolloin ajetaan jo 110km/h, mutta kone lutkuttaa kyllä niin alhasesti että voimansiirron kannalta ei ehkä ole järkevää (vaikka manuaalin mukaan sen voi tehdä).
Hymyilytti ja samalla ihmetytti, että mies on ajanut Californiallaan jo vuoden ja 15500 km ja silti voinut tumpeloida niin, että viitonen on jäänyt huomaamatta. Kai se johtuu siitä, että sitä ei meikäläisillä teillä tartte. Olen myös ajanut aina sopivilla kierroksilla ja kuunnellut moottorilla, kai sitä ei ole kokenut tarpeelliseksi laskea niin tarkkaan, että mikä pykälä milloinkin on päällä kunhan se on sopiva.
...että semmosta...