Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzin tulevaisuus Suomessa ja Pohjoismaissa...  (Luettu 5132 kertaa)

ArtoVJ

Moto Guzzin tulevaisuus Suomessa ja Pohjoismaissa...
« : Tammikuu 30, 2026, 23:56:08 ip »
Lieneekö kukaan ostatellut uutta Moto Guzzia viime aikoina? Minä olen vähän tiedustellut, mutta vaikuttaa että helppoa ei ole. Koeajopyöriä ei ole ”kenelläkään”, ellei satu olemaan varastossa vaihtopyörä mallista. Sain kuulla (ilmeisen varmana tietona?) että Piaggio olisi irtisanonut  MotoGuzzi Nordicin (tai mikä virallinen nimi onkin?) edustussopimuksen ja ”maahantuonti” olisi nyt ainakin toistaiseksi Hollannissa(?). Syynä olisi että Piaggio olisi esittänyt hyvin kovia vaatimuksia; mm. kaikkien konsernien (myös pikkumerkkien) myyntiä ja panostamista pohjoismaissa ja mahdollisesti niiden varastointiakin... (Tämä ei tosiaankaan ole varman tieto.) Vuosimallin 2025 pyöriähän ei käytännössä ole saatu pohjoismaihin (vai onko jollakin parempi tieto?). Onko tosiaan niin kova kysyntä ja kapasiteettipula tehtaalla? Pyörän uusiminen ja tässä mahtavassa merkissä pysyminen on tosiaan ollut aikeena, mutta alkaa pelottaa saako Guzzeihin jatkossakin sujuvasti varaosia, huoltoa ja muuta? Toivottavasti tilanne ei oikeasti ole ihan näin huono…

hannujussi

Vs: Moto Guzzin tulevaisuus Suomessa ja Pohjoismaissa...
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2026, 10:22:50 ap »
Juttelin messuilla Bike World:in henkilöstön kanssa ja he kertoivat seuraavaa. Ruotsin edustus on irtisanottu ja mahdollinen edustus joko Saksassa tai Italiassa tulevaisuudessa. Kovin on kauas menossa italialaisen kotkan edustukset pohjolasta. Tämä ei ole kuitenkaan varma ja lopullinen tieto, mutta ei kuulostanut kovin lupaavalta edustusten saanti lähialueille.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2026, 10:30:47 ap »
En ole koskaan myynyt mitään kulkuneuvoja. Joten en tiedä alasta mitään. Olen tosin myynyt erilaista sähkötekniikkaa ~30v, alkaen 12VDC vekottimista aina 10´000VAC värkkeihin.
Jotain taidan ymmärtää myynnistä ja markkinoinnista...

Olen seurannut MG:n asioita ja tehtaan toilailuja ja tullut siihen päätelmään, että MG ei edes halua heidän pyöriensä menevän kaupaksi. Miksi?
No, kotisivut toimahtelevat vain ajoittain, myyntiverkosto on pieni ja harva, tehtaan tuki myyjille - onko sitä?
World Club ja Clan - kummastakaan ei ole kuulunut koskaan mitään, vaikka olen molemmissa jäsen.
Pohjoismaiden suurin messutapahtuma ei aiheuta mitään vipinää tehtaalla.
Uutisvirta medioihin - en ole havainnut mitään merkittävää.
Asiakkaan on ihan itse haettava tietoja, tehdasta ei tunnu kiinnostavan.
Voi tietenkin olla, että en vain ole löytänyt oikeita "nettisivuja", joissa hommaa pyöritetään...

Itse tuotteessahan ei ole mitään vikaa tai huonoa ominaisuutta. Muut valmistajat myyvät omiaan ihan hyvin ( juuri nyt on vaikea aika ) ja kauppa käy: Gessuja, Kotareita, jaappanialaisia jne. On huomattava, että jokainen myyty muun merkkinen uusi pyörä vie asiakkaan pois MG:sta muutamaksi vuodeksi.
No, asialla eiole mulle merkitystä, nyt on tod.näk. elämäni viimeinen mp.
Jotta silleen...

motomatti

« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2026, 13:25:50 ip »
Ottamatta muuhun kantaa kuin TimoEV:n lausuntoon. Vain harva nuorisohenkilö on kiinnostunut Guzzista. Moni ei ole edes kuullut kyseisestä merkistä. Olen tehnyt asiassa katu- ja terassitason tiedusteluja.

Joskus olen, jopa, selvinnyt itselleni poliistoimen aiheuttamasta sakkouhasta. Hiukan hölmöilin erään omakotitalolähiön pääväylää eli keulittelin ahdetulla Centaurollani. Joku oli soittanut konstat paikalle. Pyöräni oli silloin kaverin talon ajorampilla kaikkien nähtävissä. Itse olin sisällä tallissa. Kaveri pihamaalla nurmikonlyhennystoimissa. Olivat kyselleet häneltä että kuka tällä katuosuudella on keulitellut moottoripyörällä. Kaveri "ei tiennyt" ja poliisit jatkoivat arvokasta tointaan. Guzzi ei ole, erityisemmin vaikuttava pyörä. Kukapa nuorikaan haluaisi harvinaista merkkiä alleen, jne.

Oma käsitykseni on että nykyään, enenevässä määrin, ei nuoria motoristeja synny merkittävissä määrin. Kiinnostus on toisenlaiseen tekniikkaan. Olkaamme onnellisia että olemme saaneet elää kokolailla sen ajan kun moottoripyöräily, merkistä riippumatta, on ollut suosittu harrastus. Kun harrastajamäärä laskee niin kauppalopo vetää siitä johtopäätöksensä...

Kaljee

« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2026, 20:37:03 ip »
Asiaa aivan hitusen vierestä sivuten, töissä eräs asiakas oli aiemmin mukana yrityksessä mikä myi mp-kalustoa, mukaan lukien KTM. Oli myynyt jo pitkän aikaa, eikä heidän mielestään asiassa ollut mitään ongelmaa. Myöhemmin tehtaalta ( tai muulta ylemmältä taholta ) tuli ilmoitus että mikäli haluaa jatkaa kyseisen kaluston myymistä niin toimintaa on laajennettava, eli kaikkia malleja otettava varastoon myytäväksi useampi kappale. Ihan jokaista, sanotaan nyt vaikka että ainakin 5kpl. Yhden mallivuoden verran ottivat sitten hallin täyteen esiteltävää, mutta seuraavana vuonna olisi ollut sama juttu. Edellisetkin 125cc kevarit taidettiin myydä nekin polkuhintaan pois, ja sitten olisi pitänyt vielä hankkia samoja lisää... Jättivät leikin sikseen.
No sittenhän tämä kotarin ylituotanto ja rahaongelmat tulivatkin esille, joten sen jälkeen tehtaan venkoilu asiassa ei kummemmin ihmetyttänyt...

Mahdollisesti Piaggio pyrkii myös samaan... Panostetaan koko konsernin tuotteiden esittelyyn siellä missä kauppa kenties käy. Täällä se ei käy... Katsokaa vaikka, viime vuonna kotimaassa myytyjä uusi pyöriä on 2700kpl.
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/15490/Uusia-moottoripy%C3%B6ri%C3%A4-rekister%C3%B6itiin-vain-2700-vuonna-2025-%E2%80%93-10-myydyimm%C3%A4st%C3%A4-vain-yksi-ui-vastavirtaan.htm?ref=front

No joo, toki Guzzi ei merkkinä voi muutenkaan kilpailla tuotannon ja myynnin laajuudessa jonkin Hondan tasolla, joten myyntiluvut eivät ole suoraan verrattavissa. Parempi esimerkki lienisi esimerkiksi Royal Enfield, joka on muutamassa vuodessa käynyt ilmeisesti ihan hyvin kaupaksi? Mitä ainakin mp-museon Rikulta asiaa viime kesänä kysyin. Ja onhan noita myyntipisteitä alkanut tulemaan enemmänkin, taitaa olla jo 5kpl nettisivuilla mainittuna.

Katsokaapa mitä lahden takana ainakin nettisivujen perusteella maksaa V7 ( kerron tässä silti, eli 9748€ sisältäen alvin ) https://www.veltmotocenter.ee/mootorrattad-mootorratas-moto-guzzi-v7-stone

Täällä maksaa saman verran käytetty. Ellei peräti tuhannen euron kolikkoa enemmän. Uutena hinta nykyään yli 13k...
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/v7

Uuden rojuenkelin saa käytännössä puolella tuosta rahasta. Huoltopaikkoja löytyy sekä merkki on ainakin harrastepiireissä ihan näkyvissä? Toinen esimerkki mikä lienee syönyt muita merkkejä on CF Moto. Hinta on edullinen sekä merkki on näkyvä. 

Ei toki mitenkään paljon ajettuja nämä käytetyt V7, noin 3000-7000km. Kilometreinä nämä kertovat jopa vähän huonoa, noinkin äkkiä on kyllästytty uuteen kalustoon ja viety vaihtoon? Vai onko innostuttu ja hankittu isompi Guzzi tilalle? Tämähän olisi sitä parasta kauppaa. Vaan epäilen tilannetta...

Minulla tuli vuodessa 7000km uuteen Hondan 125cc kevariin. Joka ei kulje edes sitä sataa kuin myötätuuleen tai alamäkeen. Nyt aloin kyllästymään kun siinä oleva turhake nimeltä avaimeton käynnistys ei tahdo toimia kuten pitäisi. Pakkanen ryydyttää taskun lämmössäkin olevan avaimen niin että pyörä ei sitä tunnista. Huoltoasemalla käydessä asia ei niinkään haittaa, korpitaipaleen takana makkaraa paistaessa hymy ei ole kovin herkässä... Ajonestoa pitäisi puukottaa niin että härpäkkeen saisi vallan heitettyä jorpakkoon. Sitten olisin tyytyväinen. Jos tuon vaihtaisi isompaan, seuraava vaihtoehto olisi 6000€ Hondan uutuusmalli GB350S. Sehän ei toki ole vielä "oikea" moottoripyörä kun on kaiketi liian tehoton. Karvan vajaa kymppitonni uudesta oikeasta Moto Guzzista voisi vielä hyvinkin toimia vertailukohtana tuota yksipyttyistä papatinta vastaan.

Vaan kun kotimaasta ei sellaista siihen rahaan saa. Nettisivuilla hinnat pyörivät valtion verokarhun jälkeen alkaen 13000€.
Saan siis kaksi yksipyttyistä papatinta samalla rahalla. Samaa tai eri merkkiä. Vaaka kallistuu uhkaavasti pois päin lentävästä kotkasta :-\
Moto Guzzit Bikeworldin nettisivuilla: https://www.bikeworld.fi/moottoripyorat/moto-guzzi?_gl=1*wsbujm*_up*MQ..*_ga*Mzg0MTA5OTY5LjE3Njk5Njk1MDM.*_ga_45D96E4LKP*czE3Njk5Njk1MDMkbzEkZzEkdDE3Njk5Njk1MDgkajU1JGwwJGgw

Minä koin itse saavani Tampereen toimipisteellä pyöräostoksilla niin nuivaa palvelua, että en edes ajattele kiikuttavani rahojani sinne. Kauppoja pitäisi alkaa hieromaan joko Turussa tai pääkaupunkiseudulla. Samalla vaivallahan tuon pyörän sitten kiikuttaa Virosta itselleen? Säästää siinä pakollisten maksujen jälkeen jokusen satasen ja samalla saa kesän virvokkeet tuotua.. Pyörän takuu tai jälleenmyyntiarvo ei tässä tapauksessa ole mikään rahanarvoinen "ominaisuus" minulle. Työkaluja löytyy tallista, sekä huoltovalon päälle voi liimata teipin jos sitä ei saa nollattua... Ja mikä siihen uuteen laadukkaaseen pyörään uutena iskisi? ( Lienen toki vähemmistöä näin ajatellessani )

Naapurimaan bokserimoottoripyörien foorumilla eräs henkilö sanoi osuvasti, että moottoripyöräily on auringonlaskun harrastus. Uusia ajokortteja ei suoriteta sitä tahtia että toiminta voisi mitenkään jatkua samanlaisella volyymillä. Osa malleista tai peräti merkeistä kokee väistämättä lopun, joko kokonaan tai ainakin täällä susirajan takana.

Ja käytettyjä pyöriä alkaa tippumaan markkinoille kun ajajat lopettavat lopullisesti ajonsa. Joko ajajan tai perikunnan myymänä. Tästä jokunen vuosi eteenpäin niin kiinnostunut ostaja saattaa olla hyvinkin harvinaista herkkua. Voi tietysti käydä toisinkin, jos uusia ei enää hevillä saa niin käytetyt käyvät kuin kuumille kiville. Kristallipallon omaavat voivat kertoa tarkemmin ;D
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

Guzzr

« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2026, 16:25:16 ip »
Hollanti oli mainittu tekstissa.

velihopea

« Vastaus #7 : Helmikuu 05, 2026, 18:43:05 ip »
Kyllä tulee Moto-Italian aikoja ikävä!
Messuilla ihmettelin myös Yamahan poissaoloa, ei näköjään Keskoakaan kiinnosta pyöräkauppa.

Passo Stelvio

« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2026, 21:04:30 ip »
Olen aivan varma ettei meillä olisi Guzzeja näin monta ilman Moto Italiaa.

motomatti

« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2026, 21:40:16 ip »
Pitäisikö ottaa yhteyttä Hankkijaan? Sehän se toi Guzzin markkinoille seitkytluvun alussa. Poikasena katselin moottroripyöriä Hankkijan maatalouskneiden välissä. Sittemmin oli Tampereella toinen firma, Laukontorin kupeessa, jokin autokauppa joka myi Guzzia. Siellä tutustin, amiksen aikaan, tonnisen Californian tyyliin. Hinta oli teinipojan kyvyille ylittämätön. Ostin Hondan. Vaan en siitä innostunut.
 Siitähän tämä hullutus sitten alkoi. Taitaa olla, pitkälti, toistakymmentä Guzzia jotka jalkovälissäni ovat viihtyneet. Mutta, vasta, Moto Italia oli se joka Guzzia myivät Piikkiössä niin että taisi jonkin aikaa kannattaa. Itse olen osittaiskäännynnäinen ja ajelin kuutos-Benellillä mutta talviaikaan enduromallisilla Guzzeilla.

Aika aikansa kutakin. Vaan kun löytyy uskalias ja riittävän paksulla takataskulla varustettu maahantuoja niin ehkä se siitä. Oetteko, kukaan, koeajanut nestejäähdytettyä tureehkoa Guzzimallia? Minä en. Pietarsaaressa niitä oli oikein rivissä myytäväksi asti.

velihopea

« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2026, 17:23:15 ip »
Moi, törmäsin netissä Guzzin vm. 2026 malliin V120. Onko V7 saanut uudet vaatteet.
Tyylikkäitä klassisia malleja. Kukahan alkaisi tuoda maahan.

Corone

• V85TT
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2026, 19:33:09 ip »
Moto Guzzi kotisivuilla en tuollaista mallia löytänyt. En edes uutisista.

ALi

« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2026, 09:44:52 ap »
Ne on näitä tekoälyllä tehtyjä "suunnitelmia". ( esim.  https://oberdanbezzi.artstation.com/projects/YB6O6w:o
Kaikenlaista ja monille eri merkeille niitä on mm. YouTube tuupattu "täyteen" - ja lisää tulee koko ajan.
Viimeisen 6 kuukauden aikana tuo tekoäly-askartelu näyttää oikein "räjähtäneen".
Jopa ihan kuuneltavaa 60 / 70 / 80 / 90  "luvun" musiikkia sillä tehtynä on myös tuubissa.  :)
Harhaanjohtavasti otsikoituna milloin kenenkin tunnetun muusikon "unohdettuna" tai "ennen julkaisemattomana" tuotantona.
Todelliset unohdukset voisivat olla nykyajassa liian rajua tavaraa ( https://youtu.be/YAiFi37A_l4:D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)