Mandello del Larion tehtaan yhteydessä oleva legendaarinen museo kokee myös muutoksen tulevan vuoden aikana, kun tehtaan laajennus- ja muutostyöt etevät.
Uutinen vapaasti konekäännettynä La Provincia Unica TV julkaisusta:
"Mandello del Lario, Moto Guzzi -museo sulkeutuu: viimeiset päivät myös vapaaehtoisille
Ensi maanantaista alkaen ja myöhemmin määritettävään päivämäärään asti vierailut eivät ole enää mahdollisia. Uudessa paikassa ei ole tilaa kaikille 166 mallille ja myös ohjaimet vaihdetaan
Moto Guzzi -museo sulkee ovensa 17. marraskuuta
Uutinen pomppi välittömästi ympäri moottorimaailmaa, sillä viime päivinä huhujen jälkeen vahvistus on saapunut: Moto Guzzi -museo sulkeutuu maanantaina 17. marraskuuta.
Tähän asti se oli suljettu joulu- tai kesäloman ajaksi joidenkin kotkatalon kaksipyöräisten jalokivien kunnostamisen tai restauroinnin vuoksi, mutta tällä kertaa se on lopullinen.
Seuraavasta päivästä lähtien yhden Italian suosituimmista museoista, jossa on keskimäärin yli 1700/1800 ihmistä, ovet mahdollistavat uuden pääkonttorin käynnissä olevat työt.
Jo ennen Piaggion saapumista (2004), Mandello-moottoripyörävalmistajan nykyiset omistajat, painosti voimakkaasti yrityksen ylintä johtoa luomaan museon, toimittaja, kirjailija ja ratsastaja, eräs Roberto Partignani, joka halusi ja vakuuttui vahvasti siitä, että museota tarvittiin Via Parodin suureen tilaan, ja niinpä niin monen vuoden jälkeen,
Guzzin tarina on varmasti kerrottu parhaalla mahdollisella tavalla. Riittää, kun sanotaan, että rakennuksen sisällä olevassa museossa on enemmän kävijöitä kuin Reggio Calabriassa sijaitsevassa museossa, jossa Riacen pronssit ovat näytteillä, paikka, joka oli monien vuosien ajan täyttänyt huoneet nähdäkseen aarteet kalastettuna.
Samaan aikaan Mandellossa toimiva yritys jatkoi rutiiniaan mallien talteenotossa ja entisöinnissä ensimmäisestä moottoripyörän prototyypistä vuodelta 1919, tasan kaksi vuotta ennen Moto Guzzin perustamista. Mutta mitä tapahtuu 166 moottoripyörälle, jotka ovat esillä museon kahdessa kerroksessa? Niitä ei pureta, päinvastoin, ne löytävät uuden paikan uudelta alueelta, jonne myös museo rakennetaan, mutta on mutta: valitettavasti kaikki yli 160 moottoripyörää eivät mahdu insinööri Greeg Lynnin suunnittelemalle uudelle alueelle, johon mahtuu noin sata mallia, tämä on valitettavasti yksi solmuista, jotka on purettava. Maanantaina pääset siis viimeisen kerran näkemään museon kokonaisuudessaan, ja joku tulee varmasti ulos hieman perusteltua magonea kiemurtelevasta portaikosta kohti Via Parodin punaisen portin uloskäyntiä.
Puhumme oppaista, vapaaehtoisten ryhmästä, joka on kolmenkymmenen vuoden ajan seurannut tuhansia ja taas tuhansia kävijöitä kertomassa esillä oleviin moottoripyöriin liittyvää tarinaa ja anekdootteja jättäen hyvän muiston ja paljon intohimoa niille, jotka olivat tulleet Mandelloon nimenomaan Moto Guzzia varten. Carlo Guzzi Moto Clubiin kuuluva vapaaehtoisryhmä on aina vastannut kutsuihin, vuoroihin, jotka joskus improvisoidaan selviytymään yrityksistä, ryhmistä, perheistä, kouluryhmistä, jotka ovat tulleet Mandelloon juuri nähdäkseen palan Italian historiaa tähän päivään asti.
Ja niinpä ryhmä museo-oppaita päätti päättää "työnsä" historialliseen ryhmäkuvaan, koska se on viimeinen ennen museon uudelleen avaamista, mutta milloin? Kaikki siirretään myöhempään ajankohtaan"