Palailen vielä asiaan kun ihan toisessa yhteydessä piti tehdä suojauksia kipinöintiä, tai oikeastaan staattisen purkauksen vahinkoja vastaan.
Jos noita palavien ja räjähtävien aineiden laitteita täytyy roplata niin aina on se syttymisvaara olemassa. Syttymisähteitä tulibasillille on monia. Staattinen purkaus on vain yksi niistä. Mutta sen suhteen tuossa taannoin askartelin järjestelyä.
Staattinen purkaus tekee helposti vahinkoa muutenkin kuin sytyttämällä milloin mitäkin. Elektroniikka ja kaikki hituvirtalaitteet ovat herkkiä vahingoittumaan staattisen varauksen paukuista. Se varaus voi olla helposti kymmeniä tuhansia voltteja. Kun kuivassa ilmassa normaalipaineessa kipinä hyppää nyrkkisäännön mukaan 1 mm:n tuhatta volttia kohden ja ketunhäntä roiskahtaa ruuvitaltan kärjestä sentin tai puolentoista ilmassa ruuvin kantaan on siinä jännite ollut silloin 10–15 kV.
Talvi-iltana kun on pakkasta ja kaikki vesi on jään muodossa ulkona ja motoristi askartelee kaikessa rauhassa leppoisasti autotallissa on kaikki mahdollisuudet kehittää isojakin varauksia. Jos snikkerbon lattia on paksulti lakattua/maalattua ponttilankkua, tai kenties muovimattoa ja tarkka poika vieläpä lakaisee sen usein puhtaaksi muovikuituisella lattiahrjalla syntyy suuria varauksia. Kun sitten kosketaan peltiseen pesubensiiniastiaan niin tulipalo on valmis. Vaikka se peltiastia ei olekaan yhteydessä, ainakaan hyvin, maapotentiaaliin niin mekaanikon varaus siirtyy siihen astian metalliin ja se varautuu samaan potentiaaliin ihmisen kanssa. Siinä välissä kulkee virta ilmaan syntyvää plasmakanavaa pitkin ilman resistanssia kuumentaen ilman tuhansiin asteisiin. Paukun suuruus riippuu varauksen määrästä ja peltipurkin materiaalin määrästä/pinta-alasta.
Betonilattia on siitä hyvä, että se imee hanakasti vettä itseensä ja voihan sitä tarkoituksella luututa märällä rätillä. Silloin sen raudoitus johtaa varaukset purkautumaan, tosin tuntemattomalla tavalla, mutta jotenkin kyllä.
Jos mekaanikolla on vinyylipohjaiset patiinit jalassa ja pyörä tietenkin seisoo metallisella tuella betonilla käy niin, että mekaanikon itseensä hieroma varaus purkautuu heti pyörän metallia koskiessa, tai lattialla olevaan jerrykannuun koskiessa.
Oma satunsa syntyy niistä hommista, kun korjaillaan verkkosähköä, tai muita kuin pienoisjännitteitä: paristo- akku- ym. hituvirtaa käyttäviä laitteita. Eihän niitä tietenkään roplata sähköt päällä, mutta kun onhan niitä jotenkin voitava kokeilla. Harvalla on siihen tarvittavaa maastaerotettua työpistettä. Vahingon tai inhimillisen erehdyksen takia voi tulla vaikka mitä...
Jos työn alla olevan bensiinitankin maadoittaa erillisellä hauenleukajohtimella johonkin tukevaan maapisteeseen voi tuntua turvalliselta. Onko se asia niin? Nythän se purkaustie mekaanikosta tankkiin ja siitä maahan on oikein hyvä ja kipinät sen mukaisia...
Miten se sitten pitäisi tehdä?
Jos talossa on nykyaikaisesti tehty maadoituselektrodi niin sitten löytyy myös potentiaalin tasauskisko jostain. Sähkömieheltä voi kysyä: mistä. Jos ei ole niin snikkerbon pihanurmeen voi kaivaa 10 m kirkasta kuparia ja tehdä sen kiskon (joka on normaalia sähkötarvikenimikkeistöä) verstaan sisälle seinälle. Siihen pitää yhdistää myös sähkön rynmäjakokseskuksesta maadoituskisko (sähkömieshomma) ja samalla voi tietysti rakentaa ukkosenjohdattimen, joka myös yhdistetään potentiaalin tasauskiskoon. Samoin myös kaikki metalliset vesijohdot.
Jos staattista suojaa käytettään notkealla hauenleukajohtimella se yhdistetään tukevaan maadoituspisteeseen, mutta ei suoraan vaan 1Mohm (megaohmin) vastuksen kautta. Sitten se varaus purkautuu niin hiljalleen, että kipinää ei synny. Kun, itse lankusta timpratun, työpöydän reunassa useimmiten on paksu kulmarauta, sekin yhdistetään tukevalla johtimella 1 Mohm vastuksella maapisteeseen, ei suoraan. Myös sähköiskun vaara jostain pölyimuriremontista pienenee kun vahingossa koskee jännitteellistä osaa ja toinen käsi on pöydän reunan kumaraudassa, koska se reuta ei ole ihan suoraan maassa vaan isolla vastuksella.
Jos tinailee elektroniikkaa niin staattisen purkauksen vahingot hituvirtakomponenteille vähenee ja ehkä jopa poistuvat kun se laite on peltisellä pöydällä ja pöytä maadoitettu 1 Mohm vastuksella.
Jos haluaa mennä kalliden elekronisten laitteiden kanssa vielä asteen varmemmalla puolelle voi maadoittaa itsensä rannekkeella. Sen voi tehdä metallisella kuulaketjulla, sillä jota käytetään tiskipöydän tulpan ketjuna. Taipuisa, mutta mekaanisesti tarpeeksi kestävä ja eristetty johdin ja hauenleuka toisessa päässä. Siinäkin on oltava 1 Mohm sarjavastus hauenleuan yhteydessä, silloinkin vaikka se kytkettäisiin siihen työpöydän peltiin, jolloin sarjavastuksia tulee 2 Mohmia. Tällöin suojataan sekä laite, että makaanikko.
Hituvirtajuottimet ovat useimmiten pienoisjännitteisiä ja termostaattiohjattuja. Niissä on yleensä myös staattinen suojaus. Itse juottimen johdossa on silloin kolme johdinta. Kahta pitkin tulee teho, ylensä 24 V:n muuntajalta. Komas johdin yhdistyy juottimen kärkeen ja se pitää liittää maahoitukseen 1 Mohm vastuksella. Muuten sillä ennen pitkää tuhotaan jotain.
On saavana puolijohtavaa muovia eri tarkoituksiin. Kun siitä tehdään työpöydän pinta saadaan stattinen suojaus ja samalla siisti ja joustava pöydän pinta. Sekin on maadoitettava 1 Mohmin vastuksella. Puolijohtavasta muovista saa myös työkaluja, huonekaluja ja vaatteita ym...
Jos tehdään hiomakonella töitä, hitsauskoneesta puhumattakaan, on tietenkin suoritettu tulityökortti. Silloin jo tunnetaan ne työperiaatteet, enkä petraa niitä. Mutta pitää muistaa, että hyvin monilla sähkölaitteilla on pyörivä roottori ja sen kipinöivä kommutaattori. Sekin on omian sytyttämään kaasuja, kuten se pölyimurikin, oli se sitten vetämässä tai työntämässä.
Tämä on nyt off topic, mutta rakkaudesta lajiin.

PS. Kuten jäljempänä tuli ilmi, se suojavastuskaan ei ole aivan yksinkertainen juttu. Vastuskomponentteja on saatavana monenlaisia. Koska niiden hinta ei ole asiaan paljoa vaikuttava asia niin täytyy valita parhaiten sopiva. Kooltansa pienimmät eivät kestä suuria jännitteitä. Pienikokoiset eivät kestä myöskään mekaanista kulutusta. Sarjaan kytkemällä saadaan jaettua jännitekesto ketjun osille lukumäärällänsä jaettuna. Vaikka olisi 10 kpl 250 V kestäviä 100 kohm vastuksia saadaan vasta 2500 V:n kesto, joka ei ehkä riitä. Jännitekasto riippuu myös kokoamiseen käytetysta piirilevystä tai muusta runkomateriaalista ja huolellisuudesta. Täytyy siis valita tarkoitukseen sopivia komponentteja. Vastus on sitten vielä suojattava eristävällä kapselilla, joka myös suojaa sen kolhuilta ja roskilta. Myynnissä on suojamattoja ja -rannekkeita. Täytyy kuitenkin muistaa niiden käyttötarkoitus: onko kyseessä staattisen sähkön muodostumisen estäminen, vai staattisen varauksen purkauksen hallinta? Asia on kokonainen oppiaine, eikä sen kattava selvitys ole tässä tarkoitus, vaan tee-se-itse miehen auttavat opit.
Tällaista olen käyttänyt ja näkyvät käyttävän kaupalliset tuotteetkin, ja voi niitä laittaa sarjaan kaksikin:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/suurjaennitevastukset/16042-hvres-1m.htmlViritelmän jännitekestoisuutta voi parantaa lakalla:
https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/huoltosprayt/11687-prf-202.html