Kirjoittaja Aihe: Onko kokemusta 1400 luistoneston varoitusvalo?  (Luettu 8703 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Onko kokemusta 1400 luistoneston varoitusvalo?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 29, 2024, 12:53:35 ip »
pikkuinen litiumakkunsa jolla oli tullut käyttötunnit täyteen. Tuskinpa Guzzissa on näin.

Kyllä hyvin yleisesti laitteessa kuin laitteessa jossa on asetuksia saattaa löytyä se muistipatteri jostain.

Karkeasti ottaen yleisessä käytössä olevia konsteja on kolme:

1) patterivarmisteinen muisti - hyvä, halpa, toimiva, kestää pitkän (päiviä) katkon päävirtaan, ei kulu - paitsi patteri aikanaan. Nollattavissa patterin irrotuksella.
2) superkondensaattorivarmisteinen muisti - hyvä, halpa ja toimiva mutta katkon kesto on minuuteista tunteihin. Nollaantuu itsestään kun kondensaattori tyhjenee.
3) asetusten kirjoittaminen flash-muistiin. Hidas verrattuna yllä mainittuihin ja aikanaan se flash-muisti "kuluu puhki". Ja jos siellä menee bitti poikittain niin on softan vikasietoisuudesta kiinni mitä tapahtuu haarukassa asetukset hukkuu - täys sekoaminen. Nollaaminen vaatii erikoislaitteita.

Sikäli kun unohdin jonkin niin viisaammat saa valistaa.

Siitä miten tuo on Guzzissa toteutettu ei ole harmainta aavistusta, kunhan lämpimikseni höpötän.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Onko kokemusta 1400 luistoneston varoitusvalo?
« Vastaus #16 : Heinäkuu 29, 2024, 13:25:39 ip »
Oletuspuolta se minunkin "tietoni" on toisinaan eli valistunutta arvausta.

Olen ymmärtänyt että joissakin mikropiireissä on perusmuisti joka ei katoa eli kun virran kääntää päälle on asetukset heti kohdillaan "vanhasta muistista". Käytännössä myös matkamittarin muisti ja moottorinohjauksen asetukset sekä kuljettajan personoimat asetukset. Ohessa on niitä asetuksia jotka katoavat kun kääntää virrat pois tai akun johtimen irrottaa.

Tämä siitä että ihmettelen edelleenkin miksi luistoneston asetus oli nollautunut niin että se ei ollut päällä. Toki tämän saavuttaminen on pikkujuttu vasemmalla ohjaustangon monitoiminupikasta heilutellen ja painellen. Mutta tiedän että en kyseiseen nappiin ole koskenut. Oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää se että teki tämän ensimmäistä kertaa ja ilmeni juuri sen jälkeen kun olin liittänyt akun pyörän virtapiiriin. Mutta mikään muu valituista asetuksista ei muuttunut. Hämmentävää.

Tänään poden oikean lavan alla olevia lihaksia jotka kipeytyivät heittouistelupuuhassa. En lähde edes polkupyörälenkille jota harrastan myös puhumattakaan moottoripyöräilystä. Pitäisikö opetella heittämään uistinta vasemmallakin kädellä?

Tuosta muistin ylläpidosta on sen verran kokemusta että yhdessä pyöristäni on MegaSquirt moottorinohjaus. Sen ohjeessa sanotaan että muisti kestää vain tietyn määrän uudelleenohjelmointikertoja. Saa nähdä miten käy jatkossa kun ryhdyn ohjelmoimaan ahdetun T3:sen ruiskutusta. Sytytys on erikseen ja myös digitaalinen. Ruisku on 16-bittinen joten 3D rikastus- ja ruiskutustauluihin ei kauhesti mene aikaa rakentaessa kokolailla tyydyttävää moottorinohjausta. Sytytykseen sama homma mutta siinä mennään selkeästi vain sytytyskäyrää hienosäätämällä.