Kirjoittaja Aihe: Nevada ja laukku takapenkille - kiinnityspisteet ?  (Luettu 5925 kertaa)

s151669

Nevada ja laukku takapenkille - kiinnityspisteet ?
« : Heinäkuu 29, 2024, 08:26:54 ap »
Tulipa tässä huomattua että Nevadaan on vähän hankalampi saada mitään takapenkille kiinni. Edessä saa kyllä irtohihnan / vastaavan iskarin yläpäähän, takana ainoa kiinnityspiste on vilkun varsi. Siihen kun jotain tukevammin kiristää niin kohta saanee keräillä irto-osia tien poskesta.

Toki kuormaverkon tai mustekalan koukut saa sinne koristepellin kulman alle. En vain ole erityisen ihastunut kumpaankaan ratkaisuun. Perinteiset nahkaiset irtohihnat toimivat mielestäni paremmin. Tai sitten Rok Strap - monesti olen katsonut että pitäisi hommata muttei viitsi pelkästään moisia tilata.

Vaihtoehtoja kiinnityspisteiksi ? Älkää ehdottako kovia sivu- tai takalaukkuja. En vain tule niiden kanssa toimeen, yritetty on.

motomatti

Vs: Nevada ja laukku takapenkille - kiinnityspisteet ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2024, 11:39:49 ap »
Joskus olen nähnyt kromatusta putkesta tai lattaraudsta tehtyjä siroja "takarautoja" joiden etupää on kiinni takaiskunvaimentimien yläpulteissa ja kiertää satulan takaosan nousten hieman satulan yläpintaa korkeammalle takaosassa.  En tarkoita kuitenkaan sellaista "sissy bar" -rautaa jossa on kiinteä selkänoja. Joissakin malleissa se on irrotettavissa. Joissain taas on tavarateline samassa rakenteessa. Valikoimaa kyllä on.

Hajakenttä

« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2024, 15:55:54 ip »
Sanamuodosta voisi päätellä, että juuri takapenkille pitäisi kiinnittää laukku. Olen käyttänyt siihen tavallista retkeilykaupan Drypack pussia. Se on vesitivis. Sitä mallia, jossa pussin suu rullataan ja kiinnitetään parilla soljella. Se on juuri satulassa pelkästään kiinni pussin mukana tulleilla nailonhihnoilla. Remmit liertävät satulan ympäri stopparikumien alta/edestä jotta pysyy varmasti. Pohjassa on lenkit molemmin puolin ja niistä olen sitonut kengännauhat sisyybariin, mutta ne ei ole välttämättömiä. Laukulle on myös irrotettava olkahihna, joten sen voi ottaa mukaan näköalapaikalle. Matkustajan paikanhan se tällä tavalla vie. Mitään laukkurautoja ei siis tarvita. Tässähän on kyseessä Anniversario, jossa on varsin söpö perä kromikahvoineen. Niitäkään ei olisi tarvinnut poistaa. Ymmärtääkseni perusrunko useimmissa Nevada malleissa on aika sama. Olen käyttänyt sitä solo reissuilla kotinurkissa päiväreppuna. Siihen mahtuu lyhyet eväät, vesipullo, lusikkahaarukkamysteerio ja ensiapusarja. Visiirin puhdistukseen lasolisuihkepullo ja rätti. Ja pyörää varten desin öljypullo ja kaasu/kytkin vaijerin pikakorjaussarja, muutama sulake, sytytstulpat, joku ruuvimeisseli ja pihdit, pätkä rautalankaa, sähköjohtoa, erkkarirulla ja nippusiteitä. On siellä se bensiinipumpun neopreeniletkun pätkäkin ja 7 mm kiintoavain.

Jos sitten on se sissy mukana tarvitaan kyllä ne oikeat laukut. Niitä on HebkoBeckerin mallistossa ihan omia Nevadalle, eikä ne ole kaikki kovakuorisia. Minullakin on jo kymmeniä tuhansia km:jä ollut lehmännahkaiset sivulaukut a' 30 litraa. Ovat ihan ehjänä pysyneet. Kuvassa näkyy ne vinoneliön muotoiset raudat, joilla nen kannatellaan. Niissä on etupää tuettu pitkään pulttiin, joka kannattelee muina töinään savupiippua ja matkustajan jalkatappia. keskeltä ylhäältä niillä on varsinainen koko painoa kannatteleva pultti suoraan rungossa. Se oli alkujaan M8, mutta en siihen luottanut ja omavaltaisesti porasin ja kerteytin sen lujalle pultille M10. (Oli muuten lujaa terästä.) Hännässä näkyy lattarautamainen kiinnitys, mutta se ei ole itse pyörässä kiinni lainkaan vaan poikittaisessa teräspuikossa takalampun alta samaan lattarautaan toiselle puolelle. Se oli hiukan vaikea rakennella niin ettei koske mihinkään ja pärise, mutta niin se on tarkoitettu. Takalamppuun on tehty sille puikolle paikkakin.

Annille ei ollut omaa vakio sissybar kehitelmää olemassakaan, joten se oli itse suunniteltava ja teetettävä sepällä, näkyy kuvassa mustana litteänä teräsrakenteena. Sen yläosa on leikattu Calin sissybarista. Se kiinnittyy pääosin siihen samaan M10 pulttiin ja etupäästään satulan reunan alle piiloon jäävään M6 pulttiin, joka ei ole tuo iskarin pultti, se kiertää iskarin pultin loivasti yläkautta iskarin eteen. Normi Nevadalle sissybar on. Se kiinnittyy samalla tavalla ja siihen saa takalaukkua varten tuon takatarakan jatkokappaleen. Se on sitten kyllä kova muovilaukku, 45 litraa. HebkoBeckerin mallistossa oli aikoinaan myös lehmännahkainen pienempi siisti ja pehmeä takalaukku. Se ei käsittääkseni tarvitse tuota tarakan jatkokappalettakaan, en ole varma.

Sentire la forza!
Terv: Timo

s151669

« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2024, 09:31:14 ap »
Joskus olen nähnyt kromatusta putkesta tai lattaraudsta tehtyjä siroja "takarautoja" joiden etupää on kiinni takaiskunvaimentimien yläpulteissa ja kiertää satulan takaosan nousten hieman satulan yläpintaa korkeammalle takaosassa.  En tarkoita kuitenkaan sellaista "sissy bar" -rautaa jossa on kiinteä selkänoja. Joissakin malleissa se on irrotettavissa. Joissain taas on tavarateline samassa rakenteessa. Valikoimaa kyllä on.

Joo. Tuostahan saisi askarreltua kyllä, pari tuikkausta rälläkällä ja kiinni.

https://www.purkuosat.net/images/nevada75097/IMG_4795.JPG

Harrikan tarvikeosissakin olisi geneeristä Sportsterin tarakkaa. Helppo kiinnittää peltiseen lokariin parilla ruuvilla -> tukevuus ei tietty tällä kiinnityksellä päätä huimaa mutta eipä se matkustajan penkkikään missään muussa näytä olevan kiinni. Saisi ne kiinnityspisteet.

Mulla vaan on - syystä tai toisesta - jonkinsortin allergia kaikenlaisille "turhille" lisäosille. Mullahan olisi tuohon Givin tarakka ja kova takaboksi. Ei siinä muuta mutta pilaa mielestäni pyörän ulkonäön ja on jatkuvasti tiellä kun kiipeää kyytiin. Sen seitsämän kertaa olen potkaissut saappaan siihen laukun poskeen, sitten kun sen väistää niin painaa vartalolla peilin vinoon.

Tokihan reppu takapenkille sidottuna on yhtälailla tiellä - mutta meikäläisen ajoilla noin kaksi kertaa vuodessa.

Sanamuodosta voisi päätellä, että juuri takapenkille pitäisi kiinnittää laukku. Olen käyttänyt siihen tavallista retkeilykaupan Drypack pussia. Se on vesitivis.
Sitä mallia, jossa pussin suu rullataan ja kiinnitetään parilla soljella.

Tämä. Mulla aito Biltema mutta vettä pitää sekin.

Vaan kun penkki on se erillinen eikä sissybaria ole eikä tule

tuollainen siis
https://moto.zombdrive.com/images1600_/moto-guzzi-nevada-750-club-2003-1.jpg

niin tuon alta ei niin vaan napatakkaan remmiä.

Ajatuksissa on vähän ollut että jos löytyisi joku nätti kromattu/rosterinen metallilenkki kokoa SA-irtohihna menee läpi niin sellaisen voisi asentaa tuohon koristerautaan.

Tuollainen olisi
https://www.louis.eu/en/louis-luggage-tie-down-polished-stainless-steel-2-pieces-10001179?filter_article_number=10051333

muttei oikein miellytä silmää. Mutta sama ajatus.

Jos sitten on se sissy mukana tarvitaan kyllä ne oikeat laukut.

Vaimoa ei kiinnosta. Pojan jos nappaan kyytiin niin varmaan mennään max puolen tunnin lenkki. Ei tarvetta laukuille siis.

Ainahan ne kamat saa tietty reppuunkin ja hihnat senverran löysälle että repun paino on takapenkillä. Pääsee sitä niinkin. Tai sitten haalii jostakin ns. yliheitettävät satulalaukut ja nakkaa tuohon penkille. Niitten eteen-taakse -varmistukseen riittää se vilkunvarsikin.

s151669

« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2024, 09:37:32 ap »
Tuo olisi jo lähelle - mutta tarpeettoman paljon ulos tuleva.

https://www.motonet.fi/tuote/ruuvikiinnitteinen-lenkki-5mm-aisi316?product=38-6736