Kirjoittaja Aihe: Plexin aiheuttamat turbulenssit  (Luettu 14608 kertaa)

Pexi

• http://pexi.smugmug.com
Plexin aiheuttamat turbulenssit
« : Lokakuu 12, 2005, 16:17:55 ip »
Ostin tuohon omaan 1100 Brevaani sen lisävaruste-plexin, jonka luulin olevan matka-ajossa hyvän. Mutta totuus oli ikävä yllätys - ainakin itselleni tuo plexi on kokolailla käyttökelvoton. Se aiheuttaa yli satasen nopeudessa tajuttoman möykän kypärän sisälle, ja jossain 130-140 nopeudess horisontti sumenee, kun kypärä tärisee niin pahasti. Kokeilin niitä neljää eri säätöasentoa, mutta kaikki ne oli hirveitä. Nytpä siis plexi on tallin nurkassa.

Mutta olisiko neuvoja: onko tämä "ihan normaalia", vai johtuuko esim. kypärästä, tynkäkasvuisuudesta vai mistä? Tai onko tietoa jostain tarvikeplexistä, joka toimisi pitkän matkan ajossa hyvin?

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2005, 00:16:37 ap »
Hiukka samaa ongelmaa on minullakin, V50 + tarvikepleksi. Liekkö muuta mahdollisuutta / nopeaa testaustapaa kuin kasvattaa olevaa pleksiä vähän kerrallaan jollakin muovi- / pahvilipareella ja tieteski jeesusteipillä. Siten selviää ainakin, että loppuuko se pöminä minkään kokoisella pleksillä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Olli

• Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2005, 05:56:01 ap »
Itse olen miettinyt kokeilenko ensi kesänä pikkubrevaan tuota isompaa tarvikepleksiä vai laitanko "laminar lip" nimisen plexin "huulen" sen vakiopleksin eteen. Siitä näyttää nimittäin olevan oma versio pikkubrevallekin.

http://www.laminarlip.com/

http://www.laminarlip.com/apps.pdf

ja tuolla pdf:n alareunassa M3121 juuri minun pyörääni.

Olisikohan tuosta laminar lipistä apua sen ison plexin kanssa? Tuolla näyttää olevan esimerkiksi yleiskäyttöisiä cruisereihin tarkoitettuja "huulia" eri kokoja...

http://www.laminarlip.com/cruiser.htm

Olli

Olli

• Vieras
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2005, 06:05:07 ap »
ja juuri huomasin, että siellä .../cruise sivun alareunassa oli

The following are tested applications of Universal LIPs

Some Motorcycles for which we recommend the 10" Universal Cruiser

...

Moto Guzzi: Breva 750 Touring Shield

Mutta ei mainintaa mikä noista neljästä sopisi 1100 Brevan isoon plexiin...

Olli

Juha T

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2005, 13:55:45 ip »
Pleksin äänet ja tutinat ovat aika käyttäjäkohtaisia, luulen. Olen itse kerran koeajanut pyörää, jonka pleksi täristi päätä niin ankarasti, etten voinut ajaa sillä lainkaan yli 80 km/h.

Pleksi heittää pyörteitä johonkin kohtaan. Jos juuri pahimmassa paikassa on kypärä, huono juttu. Edellisessä pyörässäni lyhensin pleksiä noin 10 cm ja ääni hiljeni paljon. Jos ojensin ajaessa vasemman käden suoraksi pleksiä kohti, nostin kämmenen pystyyn ja käänsin sormet haralleen, kaikki ääni katosi. Sillä lailla vaan ei kovin kauan viitsi...

Uskoisin että Jukka Laineen ehdotus on kokeilun arvoinen. Minusta pyörä on nykyisellään paras ilman pleksiä. Ymmärrän kyllä sen edut, mutta en ole onnistunut saamaan ääniä siedettävälle tasolle.

klain

« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2005, 15:36:19 ip »
Pexi1100 wrote:
Lainaus
Mutta olisiko neuvoja: onko tämä "ihan normaalia", vai johtuuko esim. kypärästä, tynkäkasvuisuudesta vai mistä? Tai onko tietoa jostain tarvikeplexistä, joka toimisi pitkän matkan ajossa hyvin?

Itse painiskelin saman ongelman kanssa ja päädyin hankkimaan EV:lle GIVI A200 tarvike plexin jonka koko on ainoastaan 340 x 295 mm.

Halusin mahdollisimman pienen plexin joka ottaisi ainoastaan pahimman ilmanvastuksen pois. Plexissä on hyvä säätövara ja sainkin sen kohtuu kohdalleen tosin se kyllä alkaa ravistaa jonkun verran päätä yli 140 nopeuksissa.

Nyt ei tarvitse enään roikkua pidemmillä matkoilla ranteet sinisenä kun kohdale iskee pidempi aikaista vastatuulta.
:P

Pexi

• http://pexi.smugmug.com
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2005, 16:25:59 ip »
Kokeilin viime viikonlopulla tuota pleksiä taas muutaman kymmenen kilometrin lenkillä vuoristossa, käyden läpi kaikki sen säätöasennot, pitäen hanskaa edessä ja sivuilla ja välillä seisoen jalkatapeilla, välillä rönöttäen tankin päällä. Huono se muovi on, ei siitä mihinkään pääse.

Vastaantulijoilla oli hauskaa, tosin jotkut tädit ja sedät näytti melkein säikähtävän kun joku bomberi ihan nousee seisomaan pyörää ajaessaan. Lopputulema noista kokeiluista on se, että täytynee kokeilla tuon muovin madaltamista.

Voikohan tuota pleksiä rälläköidä vai mikä olisi fiksuin tapa sen leikkaamiseen? Kuviosaha tiheällä terällä toimisi varmaan muuten, mutta jättänee naarmuja liukuma-alueille?

Rauno

« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2005, 03:59:01 ap »
"Rälläköidessä" plexi kuumuu ja sulaa, joten turvaudu kuviosahaan.  Teippaa plexi molemmin puolin tarpeeksi leveältä ennen sahausta ja ole  tarkkana sahan kanssa, että se pysyy kokoajan pinnassa kiinni, hyppäävä  saha hajottaa plexin. Jos pintaan jää liimaa teipeistä, poista  Sinolilla.
T:Rauno
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2005, 04:03:00 ap kirjoittanut Rauno »

aripitka

« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2005, 04:08:17 ap »
Juupas. Itsellä oli ruuttanevada, siinä oli ex-vaimon vaatimuksesta iso plexi, ja se jyskytti kypärää yli 80 vauhdissa mulla. Nyt alla on V11 ja siinä on ihan pikkuinen plexi ja se ohjaa tuulta just sen verran kun tarttee, kypärä tuulessa, ja toimii hyvin. Rajoittaa ylinopeuden ajamistakin mukaasti. Sen verran alkaa puhaltaa rinnuksille jos liika kovaa yrittää ajaa... ;)

Suosittelen pienentämisen kokeilemista. Ja sitäkin varovasti. Jossain kohtaa löytyy se optimaalinen koko. Lisää on helppo ottaa, takaisin vähän hankalaa saada...

Juha T

• Vieras
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2005, 08:03:39 ap »
Minä aikoinaan säätelin pleksin korkeutta vaan rautasahanterällä. Rautakaupan kuitti vaan kieputellaan kädensijaksi ja sahaamaan.

Antsu

• Murr
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2005, 08:57:36 ap »
Sama vika rahikaisella, rautasahalla minäkin joskus lyhensin 10cm mut ei auttanut

motomatti

• Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 21, 2005, 11:55:03 ap »
1100 Brevan pleksi tosiaan aiheuttaa ikäviä pyörteitä jos on yli 165 senttiä pitkä kuljettaja. Onneksi olen. :)

Tosissaan niitä pyörteitä syntyy aikas tavalla yli satasen vauhdissa mutta yli 160 kmh homma taasen toimii. Ilmeisesti turbulenssialue kääntyy niin alas että kyprää kohti virtaa jälleen pyörteetöntä ilmaa. Tämä ongelma on havaittu muuallakin ja on siis vain ajan kysymys kun isoon Brevaan alkaa saamaan korkeampaa tarvikepleksiä samoihin kiinnikkeisiin. Ainakin uskoisin näin.  Onhan sitten nuo lisälärpykät jotka kiinnitetään olemassaolevaan pleksiin.

mm 

Lightfoot

« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2005, 12:19:56 ip »
Lainaus käyttäjältä: Pexi
....Mutta olisiko neuvoja: onko tämä "ihan normaalia", vai johtuuko esim. kypärästä, tynkäkasvuisuudesta vai mistä? Tai onko tietoa jostain tarvikeplexistä, joka toimisi pitkän matkan ajossa hyvin?
Tynkäkasvuisuus tuskin on ainakaan syynä. Minä olen 195cm pitkä ja laitoin GT Guzziini pleksin todeten sen mahdottomaksi. Minulla se oli aivan alimmassa asennossa ja pyörre aiheutti pään tärinän kuten formulakuskilla. En edes kokeillut nostaa ylemmäksi, ehkä olisi toiminut paremmin. Tuntuvasti lyhyempi kaverini on ollut tyytyväinen samanlaisen Guzzinsa pleksiin. Tiedä sitten mikä on "totuus", mutta tämä kaveri ei aja Guzzillaan yhtä paljon kuin minä - hänellä kun on mota pyörää. Minulle riitti jokunen kymmenen kilometriä, go figure.

eSKO

« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2005, 07:01:59 ap »
Pikkubrevan turbulenssiongelma häviää lyhentämällä vakiopleksiä. Sahaa ensin 3 senttiä pois-käy koeajolla. Toista tarvittaessa. Koeajon aikana nostamalla päätäsi/takamustasi penkistä voit todeta milloin pleksi on sopivan mittainen. Itse olen 173cm, lyhensin pleksiä noin 6cm. Kokeilin myös kokonaan ilman pleksiä, mutta ajoviima otti liiaksi perälaukkuun (Givi e460) ja alkoi heiluttamaan pyörää.

• Vieras
« Vastaus #14 : Lokakuu 24, 2005, 05:00:27 ap »
Olisikohan pikkulirpakkeesta hyötyä(oli juttua Moto1 lehdessä 7/2005).

Ulkonäöstä voi olla montaamieltä.

http://www.mv-motorrad.de/cosmoshop/lshop,showdetail,21806,d,1130143287-21806,,906,,,.htm