Kirjoittaja Aihe: 97´ 1100 ja ääni kytkimestä  (Luettu 6756 kertaa)

yellow guzzi

  • Viestejä: 3
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« : Toukokuu 31, 2007, 09:17:21 ap »
Sain vaihdettua tallin seinällä olleen kuvan todellisuudeksi eli löysin 97´ mallia olevan

1100 sportin  22000 km ajettuna. pyörällä on ajettu viimeisen viiden vuoden aikana

noin 3000km. moottori käy ilman minkäänlaisia sivuääniä ( odotin että käyntiääniä olisi saattanut olla hieman raaemminkin).Mutta ... kun painaa kytkintä niin kuuluu sellainen ääni kuin kytkimen painelaakeri olisi sanomassa itsensä irti. suht äänekäs

"rahiseva" ääni. kaikki kuitenkin pelaa mainiosti. Oisko kellään ajatusta asiasta?

näin vähillä ajoilla painelaakerin pitäis olla vielä hyvässä vedossa eli kuuluuko terveestä kytkimestä guzzissa mitään isompia ääniä kun se irrottaa?

kahinaa tms.

MattiV

  • Viestejä: 77
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2007, 09:52:41 ap »
Kyllä sielta kunnossa ollessa kuuluu kalkatusta, kahinaa, kilinää ja vaikka mitä. Rahinasta en ole ihan varma:(
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2007, 12:54:34 ip »
Terve!
Olinpa yhdessä mp-liikkeessä käymässä ja myyjän kanssa pohdittiin varustehankintoja. Pihalta kuuluu mieletön kilinä, kalina ja helinä??!! Minä ihmettelin jotta mikä? Myyjä sanoi että naapuriliikkeen Ducati 999 saapui kotio. Myyjä lisäsi syvällä rintaäänellä "tollasia noi kuivakytkimellä varustetut...".

Pakkohan siihen, ettei ainakaan Guzzin Cali helise tollai kuin vauvan helistin!! (Ei kyllä helissy Nevadakaan). 

Vakavasti: kyllä kuivakytkimestä omanlaisia sivuääniä löytyy, mutta kaikkeen tottuu ja lopulta jopa rupee tykkäämään :cool:

Kimmo

ps. Tervetuloa remmiin "Yellow Guzzi" !


 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2007, 12:56:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

  • Vieras
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2007, 13:12:07 ip »
Sport 1100:n kytkimestä kuuluu selkeää kalinaa nimenomaan kun kahvan vetää kiinni eli kytkin irrottaa. Tämä on täysin normaalia. Sportin kytkin on kevennetty versio, jolloin levyjen kalina booreja vasten pääsee paremmin ilmoille kuten esimerkiksi Californian kytkimestä.

Ääntä kuulematta on  tietenkin paha sanoa 100 %:lla varmuudella onko kytkin kunnossa, mutta todennäköisesti kaikki on ihan ok.

- JuhaV (ex Sport Corsa 1100i)

yellow guzzi

  • Viestejä: 3
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2007, 13:23:41 ip »
Kiitoksia vastauksista. ( Nyt en itke itseäni uneen iltaisin ... )

useiden made in japan pyörien jälkeen olen oikein innoissani tästä pyörästä ja sen tekniikasta.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2007, 13:50:10 ip »
Kilin kolin

Siitähän tuo kusti on kehno kun ei kalinoilta tiedä mikä kuuluu kuvioon ja mikä ei.
Mulla kun kytkimen helppaa ja vaihde aski lähtee pyörimään niin tulee kalinaa, varmaan hammasrattaat mut kyl se kalisee vähän uuden Vintagen laatikkokin.

Jos japsista kuuluis kustin kalinat niin joku on pahasti pielessä :D

Ja eikös joku britti kuski aikoinaan sanonut seuraavaa. Kun ajaa pelkillä juurimutkilla niin ei kuulu ylimääräiset helinät   :D:D:D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2007, 23:42:45 ip »
Jos kolinaa tai kilinää kuuluu vain kytkin auki puristettuna ei yleensä ole huolta syytä kantaa asiasta tästä. Painelaakeri ei sijaitse fyysisesti kytkimen tienoilla vaan vaihdelaatikon takakannessa ja on tarkistettavissa sitä kautta ilman kannen aukomisia. Likainen ja ahdas paikka. Pitää putsata ympäristö hyvin ensin. Painelaakerihäiriö tuntuu kahvassa tärinänä ja jatkossa lisääntyneenä säätämistarpeena. Painelaakeri muodostuu painimen ja kytkimen työntötangon välissä olevasta kolmesta osasta: neulalaakerista ja sen kahdesta poskilevystä. Yleensä poskilevyistä irtoaa pinta ja neulatkin vaurioituvat ajan mittaan. Painelaakerin kestoon vaikuttaa ensisijaisesti riittävä välys kytkinmekanismissa joka säädetään kytkinvivusta vaihdelaatikon takaa. Myös takerteleva vaijeri tai em. kytkivivun jumittunut saranatappi syövät painelaakeria. Painelaakeri saa voitelunsa vaihteistoöljystä ja ei siten ole oikein käytettynä vikaherkkä ollenkaan. Edellä oleva kuvaus sopii sekä ison- että pikkuguzzin tekniikkaan vaijerikäyttöisten kytkinten osalta. Gentlemen, rasvatkaa vaijerinne!

mm
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2007, 23:45:00 ip kirjoittanut motomatti »

I.H.

  • Viestejä: 1 264
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2007, 06:08:30 ap »
Kustin kytkin on kilissyt maailman sivun , mutta sehän ei ole vika vaan ominaisuus . Käsittääkseni Ducatin kilinät tulevat pakko-ohjatusta venttiilimekanismista.
Titaniumin kuski

Marko

  • Viestejä: 612
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2007, 07:04:23 ap »
<-- ei kilise desmo, eikä kytkin enää; viimekesänä vielä kytkin piti aika pahaa ääntä, mutta toimi moitteettomasti.

ducatissa on kytkin vain liikkeelelähtöä varten, muuten menee vaihteet sisään ilman, myös alaspäin.

capriccioso

  • Viestejä: 196
97´ 1100 ja ääni kytkimestä
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2008, 09:44:35 ap »
I.H. kirjoitti:
Lainaus
Kustin kytkin on kilissyt maailman sivun , mutta sehän ei ole vika vaan ominaisuus . Käsittääkseni Ducatin kilinät tulevat pakko-ohjatusta venttiilimekanismista.

Eikun kyllä se on se kuiva kytkin kelloineen ja sisäosineen, joka kilisee. Kilinän voimakkuutta voi lisätä esim. aukaisemalla kytkinkoppa ja vaihtamalla se avoimempaan tai pistämällä prikat väliin. Märkäkytkimellä varustettu Ducati ei kilkata ollenkaan. Kuuluu vaan se tavanomainen ronklotus.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2008, 09:45:00 ap kirjoittanut capriccioso »