Kirjoittaja Aihe: etupäässä asiaa!!  (Luettu 6663 kertaa)

petrivenneri

  • Viestejä: 10
etupäässä asiaa!!
« : Toukokuu 27, 2007, 00:23:44 ap »
Edelliseen kysymykseeni, vanteen oikaisusta, en saanut varmaa vastausta tämän sivun kautta, kävin sitten näyttämässä sitä henkilölle jonka arvion perusteella tein ratkaisun.
Seuraava kysymys koskee 1000spII etupäätä, iskanvaimentimen toimintaa ja huoltoa, yritin näiltä sivuilta etsiä tietoa mutta minua tyydyttävää vastausta en löytänyt.  Oikean iskarin yläpäässä on venttiili, laitetaanko tästä nyt sitten ilmaa vai jotakin nestettä, jos ilmaa paljonko pitää olla painetta vai onko mahdollisesti nesteen ja ilman seos. Myös tietoa miten ne mahdollisesti tapahtuu, kuormitettuna? ym. Samoin koko etupään jousitukseen ja sen tarkastamiseen kaivataan ohjeita ja neuvoja. Olen manuaalista katsellut "räjäytys" kuvia, mutta eipä tuo kysymykseni saanut sieltäkään vastausta.
Löytyykö ko. malliin suomenkielistä ohjekirjaa tai huolto-ohjeita, esim edellisiin kysymyksiin.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2007, 04:32:34 ap »
Taitaa olla sama haarukka kuin Mille GT:ssä, jollaisen omistin aiemmin.

Siitä pyörän venttiilin näkoisestä laitetaan ilmaa vaimentimeen. Paine
on hyvin pieni (muistaakseni 0.3 - 0.5 bar, en löytänyt tähän hätään
tietoa) ja ilmamäärä vähäinen. Huoltoasemien laitteilla räjäyttää koko
haarukan. Tarkoitukseen myydään pieniä tuttimallisia pumppuja, mutta
tavallisella käsipumpullakin voi yrittää.

Itse haarukan sisään tulee automaattilaatikkkoöljyä (ATF) 2 x 0.08 l, joka
ei ole vaimennusta vaan voitelua varten. Öljy vaihdetaan näin:
-Vaimentimien alapäästä tyhjennysruuvit auki (pienet ristipäät).
-Ohjauksen yläkolmion kiinnitysruuveja löysätään.
-Avataan vaimentimien yläpään isot kiinnitysruuvit. Tällöin etupää romahtaa,
joten moottorin alla on hyvä olla jotain tukea.
-Uudet öljyt tilalle esim. lääkeruiskulla.

Bhill

  • Viestejä: 263
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2007, 05:20:47 ap »
Olisko jollain tietoa, mistä niitä pumppuja saa? Minullakin oli V65:n  keulan stefojen vaihto ja nyt sinne pitäis saada ilmaa. Takapäänkin  vois tarkistaa.
V11 Sport

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2007, 11:49:58 ap »
Takavuosina löytyi mm. Stormilta nimikkeellä etuteleskooppien pumppu.
Nykyään taitaa olla harvinaisempi. Voisi tehdä itse värkkäämällä rengas-
painemittariin liitännän käsipumpulle mittarin ja venttiililiittimen väliin.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2007, 13:20:47 ip »
Biltemasta pumppu 2,25€

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2007, 16:10:47 ip »
Hoi

Jos meinaa saada oikean paineen käsipumpulla, pitää pumpussa olla painemittari, jos paineen mittaa erillisellä mittarilla, karkaa sunnilleen koko paine pihalle mittauksen ansiosta, ilmamäärä on tilavuudeltaan todella pieni!

En tiedä onko SP:ssä samanlainen etupään systeemi kuin LM4.ssä, olen laittanut paineet huoltoaseman mittarilla, pikku painalluksia ja homma toimii hyvin, painesuositus on 2,5 kiloa. (0,3 - 0.5 kiloa tuntuu tosi pieneltä, mutta jollakin on varmaan antaa oikea tieto manuaalista katsottuna) 

Nesteet lisätään LM:ään samalla tavalla kuin "Urpo ja Turpo" tuolla aiemmin opetti, varmaan SP:b rakenne on periaatteeltaan sama. Etupää ei romahda jos tekee öljyjen lisäyksen iskari kerrallaan.

jjp

  • Viestejä: 201
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2007, 02:16:03 ap »
Käsipumppu mittarilla näyttäisi löytyvän ainakin clasohlsonilta.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

petrivenneri

  • Viestejä: 10
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2007, 14:00:00 ip »
no taitaa olla jotakin vialla etupässä, koska en usko että ilmaa menee venttiilistä yhtään tippaa, samoin kun "niian" etupäätä voimakkaasti alaspäin kuuluu jostakin päin putkista aivan kuin jokin venttiili aukeaisi, tai siis jokin naksahtaa.

Mutta meneekö tuonne etupoäähän sitä ilmaa oikein että sen jotekin huomaa venttiilistä, vaikka kovallakin paineella yrittää, menee painemittari silmänräpäyksessä max lukemaan ja kun ottaa liittimen irti ja kokeilee venttilin neulasta painamalla suhahtaako, ei yhtään suhahda, siis venttilistä eteenpäin ei mene kyllä ilmaa yhtään. Etupää joustaa kyllä alaspäin ja nousee kiltisti ylös, mutta kun ei ole vertailu kohtaa niin on vaikea arvioida jouston ja vaimennuksen tehoa. Olisiko paree koittaa käsipumpulla, meneekö sillä paremmin kuin kompressori vehkeellä??. Vielä vähän neuvoja kaivattaisiin.
Niin ja mikä on käytännön merkitys tuolla paineella, ajelen pyörällä jatkuvasti, vasta alkaja ei löydä etupäästä sitä mikä sieltä puuttuu tuon ilman paineen myötä, särkyykö joku? ym.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2007, 14:37:42 ip »
Kari epäili muistamiani paineita vähän pieniksi ja näin on.

http://guzzitheque.free.fr/atelier/gros_blocs/1000/1000SP2_Atelier(GB).pdf

Tuolla on kerrottu suosituspaineiksi 1.5 - 2.5 bar,
öljytilavuus SP2:een on 2 x 0.1 l.

Kyllä sitä ilmaa pitäisi mennä niin, että suhahtaa vähän kun kynnellä
venttiiliä avaa. Älä riko niitä vaimentimia sillä kompressorilla, elleivät
sitten ole jo valmiiksi rikki.

millegt

  • Viestejä: 598
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2007, 00:36:50 ap »
tossa 850-T5 alkuperäisessä ohjekirjassa on ja sanottu paineeksi 1.5- 2.5 bar

mutta lisäksi siinä on ohje jotta tulee käyttää letkutonta painemittaria (ilmeisesti että letkussa oleva ilmamäärä ei sotke mittausta) ja peräkkäisillä mittauksilla testata kuinka paljon paine laskee per mittaus joten voi laittaa sopivasti painetta yli saadakseen haluamansa paineen

 

Bhill

  • Viestejä: 263
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #10 : Kesäkuu 20, 2007, 09:24:30 ap »
Yritin eilen ylläolevan Bilteman pumpun kaltaisella, mutta mitarilla  varustetulla pelillä laittaa keulaan ilmaa. Eihän siitä mitään tullut.  Ilma kyllä meni sisään, mutta tuli samantien ulos, kun irroitin letkun  nipasta. Neulaa painamalla totesin paineen kadonneeksi. Paikallisen  SEOn letkusta sitten laitoin niin varovasti kuin kykenin pienen  sihahduksen ilmaa. Samantien olikin painetta lähes kuusi ilmakehää.  Siitä sitten hiljaa laskin paineen 2,5:een. Keulasta kyllä poistui  liika löysyys, mutta en taida toiste kuitenkaan haluta tehdä samaa  hommaa. Vai onko siinä isokin riski rikkoa jotain liian kovilla  paineilla? Takapään paineet jäi tarkistamatta.
V11 Sport

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #11 : Kesäkuu 20, 2007, 16:12:35 ip »
Hoi

Eipä ole tietoa ylipaineen kestosta, mutta uskoisin että kyllä ehjä "rakko" kestää helposti huoltoasemien max. paineet. Voipihan olla, että ajettaessa raskaalla kuormalla kunnon monttuun, niin paineet käyvät vieläkin korkeammalla! Onkohan kellään tietoa, missä rajoissa paine vaihtelee ajettaessa?? 

Itse olen laittanut paineet aina huoltoaseman mittarilla, vaatii vain nopeaa peukaloa, tai vain iskua sormenpäällä painelaitteen nuppiin. Jos "rakko" on ehjä, niin paineet kyllä pysyy pitkään kohdillaan.

Jos haluaa että paineet pysyvät vakiona ajosta ja olosuhteista riippumatta, pitäisi "rakko" täyttää puhtaalla typellä, kuten motocros-pyörissä tehdään.  Typen tilavuus muuttuu lämpötilan vaihteluissa huomattavasti vähemmän kuin ilman, näin paine pysyy lähes "vakiona". (vai oliko se argon-kaasu? no joku muistanee varmemmin)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
etupäässä asiaa!!
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2007, 12:01:00 ip »
Siinä etuteleskoopissa lienevät Sebac:n valmistamat vaimenninpatruunat. (Muistinko/kirjoitinko nimen oikein??) Jos keula napsuu on toinen tai molemmat patrunat rikkoutuneet, vaimenntimen mäntä irti tms. Vaihda uusiin, niitä ei voi purkaa ja korjata. Tai saahan ne purettua mutta... Sen ilmarakon tehtävä on sama kuin ns. kaasuvaimentimen kaasupatruunan/-tilan. Se hoitaa männänvarren aiheuttaman tilavuuden muutoksen, koska kyseessä on ns. vksiputkivaimennin. Lisäksi vaimenninöljy ei vaahtoa niin helposti kun se on paineenalaisena. Voi sillä olla jotain vaikutusta jousituksen jäykkyyteenkin. Silloin kun omassa LM:ssa oli ko vaimenninpatruunat en muistaakseni huomannut että ilmanpaineella olisi ollut jotain merkitystä. Paineen saa parhaiten kohdalleen ns. kynämallisella mittarilla. Laita ensin hiukka "ylipainetta" ja kun teet mittarilla peräkkäisiä mittauksia, huomaat kuinka paljon ilmaa karkaa jokaisella mittauksella. Tästä voi sitten arvioida milloin mittaileminen pitää lopettaa että, paine jää halutuksi. Sen ilmarakon saa muistaakseni irrotettua kun kiertää sen muovitulpan irti patruunan päästä.(Noin, saahan sitä purettua!) Sittenhänsinnevoisivaihtaasiitäöljytjavaikkasäätääöljymääräämieleisekseen.:D
Sohc van Helmi.