Jos on kuumenemista isonpuoleisessa sulakkeessa se kannatta suosiolla vaihtaa ruuvikytkentäiseen laattasulakkeeseen rasioineen, jos suinkin on rakenteessa tilaa ym. mahdollisuuksia. Reissussa ollessa olisi paljon mukavampaa vaan ajella, eikä etsiä sähkövikaa. Myös, jos on akkuun kytkettyjä lisälaitteita: ulkoisen latauksen liitäntää, tupakansytytinpistokkeita lisäkapineille ym. niin nekin kannattaa varustaa omalla sulkepesällä. Laitoin akun päälle parin sentin tukevalla johtimen pätkällä ja tarralapulla kiinni akun kanteen Motonetistä ostetun yhden sulakkeen rasian, koska en halua kytkeä lisälaitteita entisten sulakkeiden taakse. Nimittäin, jos jokin ylimääräinen laite tai jokin tössiminen aiheuttaa sulakkeen palamisen niin on toivottavaa, että pyörän muut piirit saavat sähkönsä silti normaalisti.
Myös sähköperämoottorin akku on moottorin valmistajan käyttöohjeen mukaan varustettava sulakkeella, ohjearvo 60 A. Tulipalo veneessä on aina erityisen vakava asia. Tällainen proppu on siihenkin kätevä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481755/DieselMIDIsulakerasiaSille on saatavissa monen kokoisia laattasulakkeita. Koska ne ovat ruuvikiinnitteisiä niissä ei tule mainittavaa häviötä, eikä kuumenemista suurillakaan virroilla. Isoille virroille ne ovat tarkoitettukin. Vaihtaminen tarvitsee sitten tietysti pienen työklaun muttereille. Ruuvikiinnityskin voi olla tietysti huonokin, joten täytyy tehdä ne hyvin ja hyvistä tarpeista. Johtimen kuorittu osuus on oltava oikean mittainen, että ei tule vahinkoräpsyjä paljaista kohdista. Kaapelin kiinnityskenkä on oltava hyvänlaatuinen rengasmallinen, ei U-mallinen, ja oikean kokoinen. Kaapalikengän puristukseen on käytettävä oikeaa työkalua, sitä joka naksuu puristettaessa, eikä aukea ennen kuin on loppuun asti puristettu.
Annissa on suurimmat sulakkeet 30 A ja niiden virrat taitavat olla reilusti sen alle. Ovat kuitenkin surkean pienet kooltaan ja olenkin niitä vahtinut ja lämpöä koitellut aina kun satula on poissa ja virrat päällä huoltojen koekäytöissä ym. Jos kuumenvat niin heti teen modifikaation, ei ole tarvinnut vielä...