Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 latausjänniteestä ja pääsulakkeesta  (Luettu 2333 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 109
Cali 1400 latausjänniteestä ja pääsulakkeesta
« : Elokuu 08, 2023, 13:10:31 ip »
Moi.  Kävipä niin että pyörässä kaikki varoitusvalot sytty päälle ja näyttöön SERVICE ilmoitus. Ajoin pyörän sivuun ja annoin hetken olla. Koitin sitten noin 10 min kuluttua käynnistää, mutta wowwwow ja klik klik. Tsekkasin akun jännitteen joka oli 10.8V Oli sunnuntai ilta, ja ma aamulla oli tarkoitus lähteä suomirundille ja ajella päämäärättömästi sinnetänne.  mitä tehdä?  viedäkkö kotiin vai korjaamolle?  En ole vieläkään saanut sitä tietokone mapping hommaa tulille niin en olisi itse päässyt näkemään yhtään mikä voisi olla vikana joten päädyin toimittamaan pyörän bike worldiin vantaalle.  Korjaamo soitti aamulla klo 9  ja sanoi että loppuviikkoon menee. Sanoin että ymmärrän että sesonkina kestää, mutta jos mitenkään aikaisemmin. ( niihän kaikki tekee)  Klo 13 saman päivänä tuli txt että pyörä valmis ?????    Pääsin hakemaan guzzia klo 16 maissa ja korjaamosta kerrottiin, että pääsulake oli mennyt, mutta mitään varsinaista vikaa ei löydy.   No ei ole ensimmäinen kerta kun mulla pyörässä on oikosulku polttanut pääsulkkeen, ja yleensä se on ollut tankin alla joku hiertymä, kun johtonippu on tullut linjattua väärin ja jäänyt puristuksiin johonkin.  No nyt en ainakaan itse ollut tuot vikaa aiheuttanut, koska en ole pyärää vielä ehtinyt purkaa mistään kohtaa.

Tuumailin asiaa hieman ja katselin aikaisempia kirjoituksiani ja huomasin että olin huhti toukokuussa mitannut latausjänniteeksi 13.2V-13.3V joka on ihan ok, mutta kun nyt jännite oli n.1V korkeampi eli 14,1-14,2V.  Onkohan tossa sulakkeessa ollut huono kosketus jo pitkään ja se on päässyt välillä lämpenemään ja antatnut lopulta periksi?  Uskalsin kuitenkin lähteä reissuun, mutta nyt muutama sulake varalla, ja ajelin n 1000 km ilman ongelmia.  Pitänee talvella tarkistaa kaikki johdot ja tutkia toi sulakerasia, ellei nyt vika sitten uusi jo tässä ajokauden jälkipuoliskolla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 latausjänniteestä ja pääsulakkeesta
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2023, 15:27:46 ip »
Varsin tyypillistä ehkä sulakevika joka yleensä johtuu huonosta kosketuksesta tai siitä että sulakkeelle tuli käyttötunnit täyteen. Sulakkeet on melko helppo silloin tällöin irrottaa, puhdistaa liitinpinnat sekä sulakkeista että sulaketelineestä. Kauppias myy siihen kahta tarvetta: puhdistus ja suojausaineet. Sulakkeet ovat satulan alla oikealla. Pari näkyvissä muut kotelossa jossa on kumikansi.

Latauksesta: latausjännite pyörän käydessä noin 14V ja akkujännite sammuksissa noin 12,4 - 13V. Vertailulaitteena samantyyppinen pyörä. Nyt kun pyörässäni on litiumakku niin lukemat ovat hieman toiset eli jonkin verran korkeammat.

Laturilta tulee yksi ainoa ohut johdin joka lataa akkua. Mahdoliset hiertymät johtosarjoissa löytyvät yleensä ohjausakselin tietämiltä. Tankin joutuu irrottamaan. Sivupelteja, vasten ohjekirjan ohjeita, ei tarvitse irrottaa tankista. Tankki on kiinni yhdellä ruuvilla mutta etupäästä muovikilkeet pitää purkaa pois sekä korkin ympäriltä peltilevy. Tankki irtoaa taaksepäin vetämällä. Luonnollisesti polttoainepaine pitää laskea ensiksi nollaan ennenkuin tankin oikean takakulman kohdalta saa liittimen avattua.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2023, 15:24:10 ip kirjoittanut motomatti »

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Cali 1400 latausjänniteestä ja pääsulakkeesta
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2023, 13:49:58 ip »
Jos on kuumenemista isonpuoleisessa sulakkeessa se kannatta suosiolla vaihtaa ruuvikytkentäiseen laattasulakkeeseen rasioineen, jos suinkin on rakenteessa tilaa ym. mahdollisuuksia. Reissussa ollessa olisi paljon mukavampaa vaan ajella, eikä etsiä sähkövikaa. Myös, jos on akkuun kytkettyjä lisälaitteita: ulkoisen latauksen liitäntää, tupakansytytinpistokkeita lisäkapineille ym. niin nekin kannattaa varustaa omalla sulkepesällä. Laitoin akun päälle parin sentin tukevalla johtimen pätkällä ja tarralapulla kiinni akun kanteen Motonetistä ostetun yhden sulakkeen rasian, koska en halua kytkeä lisälaitteita entisten sulakkeiden taakse. Nimittäin, jos jokin ylimääräinen laite tai jokin tössiminen aiheuttaa sulakkeen palamisen niin on toivottavaa, että pyörän muut piirit saavat sähkönsä silti normaalisti.

Myös sähköperämoottorin akku on moottorin valmistajan käyttöohjeen mukaan varustettava sulakkeella, ohjearvo 60 A. Tulipalo veneessä on aina erityisen vakava asia. Tällainen proppu on siihenkin kätevä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/481755/DieselMIDIsulakerasia

Sille on saatavissa monen kokoisia laattasulakkeita. Koska ne ovat ruuvikiinnitteisiä niissä ei tule mainittavaa häviötä, eikä kuumenemista suurillakaan virroilla. Isoille virroille ne ovat tarkoitettukin. Vaihtaminen tarvitsee sitten tietysti pienen työklaun muttereille. Ruuvikiinnityskin voi olla tietysti huonokin, joten täytyy tehdä ne hyvin ja hyvistä tarpeista. Johtimen kuorittu osuus on oltava oikean mittainen, että ei tule vahinkoräpsyjä paljaista kohdista. Kaapelin kiinnityskenkä on oltava hyvänlaatuinen rengasmallinen, ei U-mallinen, ja oikean kokoinen. Kaapalikengän puristukseen on käytettävä oikeaa työkalua, sitä joka naksuu puristettaessa, eikä aukea ennen kuin on loppuun asti puristettu.

Annissa on suurimmat sulakkeet 30 A ja niiden virrat taitavat olla reilusti sen alle. Ovat kuitenkin surkean pienet kooltaan ja olenkin niitä vahtinut ja lämpöä koitellut aina kun satula on poissa ja virrat päällä huoltojen koekäytöissä ym. Jos kuumenvat niin heti teen modifikaation, ei ole tarvinnut vielä...

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 latausjänniteestä ja pääsulakkeesta
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2023, 15:48:24 ip »
1400-mallistossa on huima määrä johtimia. Osa on puhtaasti signaalijohtimia joissa kulkee tietoa eri toimilaitteilta. Lisäksi on 5 voltin johtimia joita käyttävät analogiapiirin mittauskomponentit. Vähemmistöön jäävät ne akkujännitteellä toimivat laitteet kuten valaisimet, lataus- ja käynnistyspiirit.
Johtimet ovat, pääosin, muoviputkien sisällä ja kiinnitettyinä runkoon. Lisäksi on suojasukan sisällä moninaisia haaroitettuja johtimia. Ilman kytkentäkaaviota, joka on saatavana interaktiivisena, ei erkkikään ottaisi selvää johtimien tarkoituksista. Suurin osa johtimista on värikoodattuja mutta kytkentäkaavio ei värejä tunne.

Tässä esimerkiksi yksi:
https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1400/California1400_2014_FromM200036_WiringDiagram.pdf

Tässä värikoodi:
https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1400/California1400_Legend_2014.gif

Jos jollakulla on asiaa noille sivuille joiden käytöstä ylläpitäjät toivovat lahjoituksia niin tehkää se minunkin puolestani sillä en omaa ko. maksujärjestelmiä vaan pelaan edelleen käteisellä. Voi olla niinkin että sivujen ylläpitäjät seuraavat tuotteidensa polkuja ja tekevät eston. Joskus itselle käynyt niin ja saanut pahat kiroukset perään. Mutta ei näiltä sivuilta.

Huom! 1400-sarjassa on valmistusajankohdasta riippuvia poikkeamia eli kannattaa etsiä ainakin mahdollisen lähelle oman pyörän runkonumeron perusteella olevaa kytkentäkaaviota.