Kirjoittaja Aihe: Latauksen/lataus säätimen mittaus  (Luettu 3702 kertaa)

Peku

  • Viestejä: 78
Latauksen/lataus säätimen mittaus
« : Heinäkuu 21, 2023, 10:28:05 ap »
Löytyykö jostain jo tehtynä ohje kuinka voi mitata latauksen ja jännitteen säätimen toimivuuden ducati/Guzzi
säätimestä.
Lataus virran kadottanut Peku

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2023, 12:03:16 ip »
Onhan noita tullut mittailtua, vaan en ole tullut koskaan siitä nuotteja kirjoittaneeksi. Jos on jonkinlainen yleismittari ja sähköopin teoriasta jokin peuskoulun fysiikan tasoinen tai parempi käsitys niin muutamia asioita voi helposti mitata. Varovaisuutta tarvitaan silti, että ei räjäytä akkua, sytytä tulipaloa, eikä riko sitä mittaria.

Ducati Energia säädin on katkoja tyyppinen tyristoriregulaattori. Sille tulee generaattorilta kaksi keltaista johdinta, joista voi mitata moottorin käydessä jännitteen. Liitin löytyy säätimen takaa johtosykeröstä, joka tavallisesti on umpikurainen ja kannattaa puhdistaa samalla vaivalla. Kun seuraa niitä keltaisia johtoja, jotka tulevat esiin generaattorin kyljestä löytyy kaksinapainen aika iso liitin. Mittariin laitetaan suurin vaihtojännitealue. Se on siis nimenomaan vaihtosähköä AC ja jännite on korkea n. 30 – 100 V kierrosten mukaan muuttuen. Mittajohdot työnnetään liittimen muovikuoria rikkomatta ja liitintä avaamatta koskettimien kylkiin lujasti puristuksiin. Niistä saa tarvittaessa sähköiskunkin, joten parasta laittaa ne kiinni ennen koneen käynnistystä. Jos jännite löytyy voidaan ainakin sanoa generaattorin olevan OK.

Latausvirtaahan on vain silloin kun moottori, ja generaattori,  pyörii ja akku ei ole täysi. Jos akku on jo täysi siihen ei sitten virtaakaan mene enää. Heti startin jälkeen akku on hiukan vajaa ja latautuu hetken, mutta se ei ole pitkä hetki, ainakaan jos kone käynnistyy nöyrästi sahailematta. Akun varaustila osoittaa onko se latautunut täyteen ja sen voi mitata. Yleismittari asetetaan tasajännite DC alueelle 20 V ja kytketään suoraan akkuun kiinni + johto + napaan ja - johto - napaan. Kun ajopeli on seissyt levossa pari tuntia ja on edelleen mitatessakin täysin virrat pois niin akun jännite on reilusti yli 12 V, tyypillisesti 12,5 V. Jos akku on irrotettu heti moottorin sammuttamisen ja kohtalaisen ajon jälkeen, siis + tai - napakengän kaapeli irrotettu, niin mittarilla näkyy (parin tunnin päästä) akun todellinen lepojännite 12,8 V, joka kertoo akun olevan kunnossa ja sen, että lataus on tehnyt sen mitä pitääkin. Tuo 0,3 V ero johtuu siitä virrankulutuksesta, jota Guzzin elossapitojärjestelmä kuluttaa myös levossa ollessaan.

Kun moottori on käynnissä ja mitataan akun jännitettä suoraan sen napakengistä, nähdään latausjännite, joka nousee sitä mukaa kun akku täyttyy ja pysähtyy lopulta tavoitejännitteeseen, joka säätimelle on asetettu. Sen pitäisi olla 14,4 V, mutta se on säätimen asetusarvo ja voi hiukan vaihdella. Syystä, jota en täysin ymmärrä, Ducati Energia säädin säätää tavoitejännitteen arvoon 15 V. Se lukee sen datalehdelläkin. Jos siis akun jännite nousee tavoitejännitteeseen, voidaan sanoa latausjärjestelmän ainakin lataavan akkua.

Kun mittarin + johdin kiinnitetään luotettavalla tavalla akun + navan kaapeliin, ei siis napaan vaan hyvään paikkaan napakenkään kaapelin puolelle ja - johdin - napaan, siis ei runkoon kuten usein tehdään vaan itse akun napaan. Sitten käynnistetään kone ja annetaan käynnin tasaantua ja irrotettaan + napakenkä akun navasta (*) siten, että mittarin johdin jää kiinni kaapelin puolelle, ei akun puolelle, ja nostetaan kirrokset n. 3000 rpm, nähdään säätimen antama todellinen tavoitejännite, Sen pitäisi olla 14,4 V, mutta Ducati Energia antaa yleensä 15 V, johonka on tyytyminen, koska sitä ei pääse säätämään. Jos nämä jännitteet löytyvät on regulaattori siltä osin OK. Tämä mittaus on erityisen tärkeää jos lyijyakun tilalle modifioidaan litium rautafosfaattiakku, jonka käyttöohjeessa näin neuvotaan tekemään. (Silloin paras tavoitejännite on 14 V ja ehdoton maksimi 15 V.)

Kun moottori nyt sammutetaan ja virta katkaistaan avaimesta ja + napakenkä jää irti. Mittari irrotetaan ja asetetaan amppeerimittaukselle. Yleensä mittarin mittajohtimien paikatkin on virtamittauksella eri tavalla kuin jännitemittauksella, joten tarkkana nyt. Mittari siis on virtamittauksella ja aika suurella alueella ja - johdin kytketään + napakenkään, siis - johdin ei + johdin on siellä kaapelin puolella napakengässä, ja + johdin + napaan, ja akun - napa on normaalisti kytkettynä, siihen ei tule mittajohtoa nyt. Mittari on siis sarjassa akun ja pyörän järjestelmän välissä. Nyt nähdään tärkeä asia, nimittäin se, että vuotaako säätäjä takavirtaa. Jos virta on satoja milliamppeereja kun mitta-aluetta hiukan pienennetään se osoittaa, että regulaattori on rikki aika tyypillisellä tavalla ja vuotaa ja tyhjentää akun parissa päivässä. Mutta – jos vuotovirta on vain n. 10 - 20 mA se johtuu pyörän omasta elossapitovirrasta ja on siis normaalia.


Onnea harrastukseen...  ;D




EDIT: Ducati regulaattoreita on useampaa mallia. Uudemmat antavat sähköt pyörälle vain kahdella johtimella: punainen + ja musta -. Vanhemmissa on lisäksi referenssijännitteen johdin pienemällä pyöreällä liittimellä. Saattaa olla lisäksi myös latauksen merkkivalon johdin, yleensä valkoinen. Referenssijännite johdin on kytkettävä paikkaan, josta virta katkeaa kun moottori sammutetaan. Se myös määrää, nimensä mukaisesti sen jännitteen, jonka mukaan latausjännitettä säädetään. Sillä voi siis jossain rajoissa myös asetella latausjännitteen tavoitearvoa. Joillakin vanhoilla malleilla on avattava kansi ja niissä ei ole valuhartsitäytettä. Sisältä löytyy piirilevy, jossa on juotoskorvakkeiden varassa vastus, jota vaihtelemalla voi asetella latausjännitettä. Asiasta on vanhaa juttua täällä: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4360.30
Myös omaa askartelua täällä: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8059.msg82823#msg82823 ja täällä: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8059.msg82957#msg82957


Edit: (*) Joissakin latausjärjestelmissä akun irrottaminen moottorin käydessä voi aiheuttaa elektroniikkaa vahingoittavan äkilisen jännittteen nousun. Parempi on mitata tavoitejännite akun varauduttua aivan täyteen.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2025, 23:29:05 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2025, 20:10:20 ip »
Ducati regulaattorin toimintaa on ihmetelty useassakin ketjussa mutta tämä taitaa olla uusin. Vanhassa Calissani on juurikin tämä kyseessä oleva malli. Onkohan olemassa mitään keinoa rajoittaa latausjännitettä esim. 14.6 Volttiin? Ostin Kärkkäiseltä litium akun:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/aliant-ultralight-ylp09x-lithiumakku-14-424
 
Käyttöohjeen jokaisella sivulla varoitetaan ylijännitteen vaarallisuudesta "never exceed max admitted value" (14.6 Volt). Käydyn keskustelun perusteella tuon Ducatin regulaattorin latausjännite saattaa olla 15V, joka lienee akulle liikaa. Calissa ei ole vielä sähköja, joten latausjännitettä ei voi edes mitata.

Edit: tässä uuden mallisessa säätimessä latausjännite olisi rajoitettu 14.2 Volttiin (Voltage setting 14.2 V / 350 watts). Pitääköhän paikkansa:

https://www.euromotoelectrics.com/product-p/edlguz-voltrect.htm

Myös tuossa vanhan mallisessa säätimessä latausjännite olisi nyt rajoitettu 14.2 Volttiin:

https://www.euromotoelectrics.com/product-p/edl450-voltrect.htm

Mistähän tämä tieto on peräisin "Ducati Energia säädin säätää tavoitejännitteen arvoon 15 V. Se lukee sen datalehdelläkin.".

Olisiko niin, että Ducati energia olisi päivittänyt regulaattorit nykyaikaan litium akuille käypäsiksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2025, 21:50:00 ip »
Minulla ei ole kummoisia resursseja kommentoida, toistaiseksi, litiumakuista. Nyt on yhden kokonaisen kauden kokemus, talvisäilytys ja lisäksi tämän kauden muutamat ajelut. Käytännössä en tehnyt mitään 1400 Californialle vaan luotin akun valmistajan tietoihin että akku on, nimenomaan, suunniteltu mp-käyttöön ja niiden latausjärjestelmille. Talveksi otin toisen kaapelin irti ettei akku purkaudu koska pyörä syö akkua hiljalleen vaikka virta-avain ei olisi edes lukon reiässä. Tämä ei ole kaikille nykypyörän omistajille auennut, olen havainnut.

Litiumakun kylkiäisenä tuli laturi. Äkkiseltään hinta, perinneakkuihin verrattuna, on kova mutta ostinkin sen yritykseni kautta. Ei se sitten ollutkaan kovin arvokas. http://www.motomatti.fi/2023/03/akkulaturi-ja-litium-akku.html

Niin, kokemusta ei ole vielä kuin edellä kerrottu ja matkaa on tällä akulla tehty vasta reilut kymmenentuhatta kilometriä ja yksi vuosi. Akulle on luvattu kestoikää vähintään 5 vuotta niin se kilpailee varsin hyvin lyijyakun kanssa. Jää kesto nähtäväksi. Tiedä vaikka lopputestaus jää jollekin muulle motoristille sillä ajokorttini, toistaiseksi, on voimassa vielä tämän ja kaksi seuraavaa suvea. Toki latausjärjestelmän pitää olla sopiva litiumille. Tai litiumakun latausjärjestelmälle.

Yksi toinen etu on litiumakun vähähuoltoisuus. Johto irti ja talvisäilytys on "päällä". Kolmas etu on että purkausvirta on melko raju lyijyakkuun verrattuna. Käynnistys tapahtuu välittömästi. Neljäs etu on keveys.

En ihan tältä seisomalta suosittelisi litiumakkua muihin kuin hihnavetoisella laturilla varustettuihin Guzzi-malleihin. Niitähän on melko monta erilaista. Mutta hyvä jos on kokeiluintoisia muihinkin malleihin. Saan itsekin uskonvahvistusta asiaan.

Noista lataussäätimistä, linkeissä, on paha sanoa tällä tietopohjalta sitä tai tätä. Samanlaisia, ulkonäöllisesti, on ollut monessa Guzzimallissa lyijyakkuja varten jo vuosikymmenet.

Tässä keskusteluryhmässä lienee myös henkilöitä jotka osaavat tehdä tai tietävät mistä saa jännileikkurin joka leikkaa liian korkean jännitteen. Sen olen oppinut jo että litiumakulle tarvitaan korkeampi latausjännite kuin lyijyakulle. Toisaalta on, kuulemma, sellaisia litiumakkuja jotka ovat matalajännitteisä eli lyijyakun vertaisia siinä suhteessa.

Tiedä sitten siitäkään onko käynnistinmoottori suunniteltu siten että se kestää litiumakun suuren purkausvirran. Sillehän ei ole rajoitusta vaan täysi teho aina päällä jos akku on täyteen latautunut. Jos startti on vanha suoravetoinen malli voi olla ongelmaa. Modernimpi alennusvaihteinen on hellempi käynnityksessä ja siinä on pienempi tehohukka kuin on suoravetoisessa ja suuri vääntömomentti. Joka tapauksessa, jos startti ei ole kovin uusi kannatta se purkaa, puhdistaa ja voidella jatkamaan hommiaan. Samalla voi katsoa hiilisillan ja kommutaattorin kuntoisuudet.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2025, 09:57:52 ap »
Olen jonkin verran googlaillut mutta en ole löytänyt muita ratkaisuja asiaan kuin vastukset. Vastuksen avulla latausjännitettä voi alentaa mutta sillä ei voi säätää jännitettä tiettyyn arvoon. Jännitehakkureista minulla ei ole kokemusta. Tuo 14.6V latausjännitettä käsittääkseni tarvitaan, jotta akku latautuisi täyteen. Vähempikin voi riittää kuten tuo Ducatin säätimen luvattu 14.2V, ota tuosta selvää. Akussa on BMS (battery management system). Sen pitäisi suojata akkua mutta sen toimintalogiikka on hämärän peitossa. Tuntuu käsittämättömältä ettei mikroprosessoriohjattu akku osaa nykypäivänä leikata ylijännitettä, vaan siitä on huolehdittava itse.

Jos (litium)akkua ladataa ylijännitteellä, purkautuu ylimääräinen jännite lämpönä, joka ei ole toivottavaa tässä tapauksessa. Akun sijoituspaikka satulan alla on ahdas Motogadgetin MO-Unitin vieressä, joka ei saa lämmetä. Ostamani akku on erittäin pieni, vain 10 x 11,5 x 4 cm, 8Ah.  Käynnistysvirta (23 asteessa) on 280A. On pelkästään tulevien empiiristen kokeiden varassa, miten kaasari Cali jaksaa käynnistyä, 280A pitäisi ainakin riittää. Montaa  yritystä 8Ah ei kuitenkaan kestä, sillä akun varaus ei saa laskea alle 8V. Ostin minikokoisen volttimittarin tätä tarkoitusta varten.

Tässä kohdin Jouko S varmaan tuomitsee liian pienen litium akun asentamisen vanhaan Caliin, vieläpä väärään paikkaan. Toinen sijoituspaikka olisi laatikon alla mutta on huomattavasti hankalampi johdotusten ja kosteudenhallinnan suhteen. Pääasia kuitenkin on, että ratkaisusta tulee siisti eikä häiritseviä johdotuksia ole näkyvissä, sillä ne pilaavat pyörän ulkonäön. Pyörästä on rälläköity kaikki ylimääräiset kiinnikkeet pois ja rungon kolmio on kliinisen siisti. Kuvaa en taaskaan uskalla laittaa ettei kukaan suutu.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2025, 14:35:17 ip »
Kun on tässä käytössä kahdenlaisia akkuja: lyijy- ja litium, mutta sama latausregulaattori molemmille, tulee rajoitukseksi kaksi asiaa. Lyijyakku jää vajaaksi liian pienellä tavoitejännitteellä. Kun se jää jatkuvasti vajaaksi sen lyijylevyt sulfatoituvat ja kapasiteetti pienenee ja käyttöikä lyhenee. Litiumakulla taas vajaa latausjännite ei haittaa mitään. On jopa suositeltu, että käytettäisiin 80 % varaustasoa. Liian suuri latausjännite, tai oikeammin tavoitejännite, vauriottaa litiumakkua. Akun spekseissä on sanottu se maksimijännite.

Yleisin latausregulaattorien tavoitejännitteen asetus on 14,4 V. Se on kompromissi lyijyakkuja ajatellen ja pakkasella liian matala, mutta välttävä ja kesähelteellä liian korkea, mutta välttävä siihenkin. Litumakuille se on sopiva. Se, että Ducati-mallisella regulaattorilla on tavoitejännite 15 V on jokin tehtaan käsitys siitä, että johdinhäviöiden takia se on kuitenkin akulla asti laskenut muutaman kymmenyksen, en tiedä, mutta luulen niin... Kun kuitenkin pyörämalleja on monia ja ne johdinpituudet ja -paksuudet ovat kovin erilaisia valistunut arvaukseni on , että se metodi ontuu pahasti.

Asia on ehkä valmistajien taholla huomattu ja uudet regut on sitten tuotettu tavoitejännitteellä 14,2 V, joka on litiumakuille oikein hyvä ja lyijyakuillekin aivan sopiva kesäaikaan, ja eihän talvella paljoa ajellakaan.

Lainaus
Olisiko niin, että Ducati energia olisi päivittänyt regulaattorit nykyaikaan litium akuille käypäsiksi.

Varmaankin juuri näin on käynyt, ainakin sopii toivoa. En kuitenkaan käyttäisi sanaa päivitys tässä yheydessä. Nykyisinhän lähes kaikki kulutuselektroniikka on varustettu nettiyhteydellä ja laitteen uudet ominaisuudet, hyvät ja huonot, tulevat valmistajan palvelimelta kuluttajien laitteisiin. Sitä sanotaan päivittämiseksi. Näissä regulaattorissa ei, luojan kiitos, ole nettiyhetyttä. Pyörissä olevat ja kaupan hyllyllä olevat vanhat mallit eivät päivity. En sano tätä viisastelumielessä, vaan siksi, että noissa myytävissä laitteissa ei oikein ole saatavissa selvää mallinumeroa tai versionumeroa. Siksi ei myöskään voi tietää minkä verison saa, vanhaa varastoa vai uutta.

Lainaus
Vanhassa Calissani on juurikin tämä kyseessä oleva malli.

Mitähän kyseessä olevaa vaihtoehtoa tarkoitat? Ja mikähän siinä on ongelmana? Jos siinä on vain neljä johdinta: kaksi ketaista ja yksi punainen ja yksi sininen, olisin hyvin skeptinen sen jänniteastuksen kanssa, se voi yhtä hyvin olla 15 V tai jotain muuta. (Tällaisen regun satuin tilaamaan dollarihinnalla kun entinen meni Annista rikki, ja jouduin pettymään siinä, että litiumakkua siihen nyt ei voi asentaa.)

Jos kyseessä on, kuten noissa edellä olevissa linkeissä, regu, jossa on 5 tai 6 johdinta: kaksi keltaista (tuleva AC) ja punainen ja sininen (lähtevä DC) sekä vihreä tai valkoinen tai molemmat, se on aseteltava malli. Spekseistä pitäisi näkyä kumpi "ylimääräisistä" johtimista, vihreä vai valkoinen, on jännitteen asettelua varten tehty referenssijännitteen tulo. Se toinen on luultavimmin latauksen varoitusvalolle lähtö. Referenssi tarkoittaa juuri latauksen tavoitejännitteen asettelua siten, että regulaattorille kerrotaan mikä jännitteen alenema johdinhäviöissä on, jotta se voi nostaa jännitettä vastaavasti. Siksi regun nimellinen lähtöjännite on 14,2 V. Sitä voidaan siis hiukan nostaa, mutta ei laskea siitä.

Jos on hyvänlaatuinen yleismittari – halvoissa mittareissa saattaa helposti olla mittavirhettä voltin kymmenyksen verran suuntaan tai toiseen – voidaan etsiä johdotuksesta piste, jossa on matalin jännite pyörän käydessä kohtalisilla kieroksilla. Se löytyy paikasta, jossa aika pitkällä johdinketjulla syötetään aika isoa kulutuskuormaa, kuten ajovaloa (jos se on automaattinen ja aina siis päällä). Kun referenssijohdin kytketään sellaiseen kohtaan, jossa akkujännite on esim. 14,0 V (kaksi kymmenystä alempi kuin akulla) niin regu "luulee" olevansa alijännitteinen ja säätää lähtöjännitettänsä 14,4 V:iin, jolloin se on siinä referenssipisteessä tuo nimellinen 14,2 V ja regu on "tyytyväinen". Sillä voidaan siis säätää tavoitejännitettä ylöspäin, mutta ei alaspäin.

Jos on vaikea löytää referenssiin sopiva piste niin sellaisen voi myös tehdä keinotekoisen. Kannattaa myös muistaa, että jos referenssijohdin jää "ilmaan" siis kytkemättä mihinkään tai jos jokin releen aukeaminen tai ajovalolampun palaminen aiheuttaa sellaisen tilanteen, nousee lähtöjännite regulaattorilla maksimiinsa, mikä se sitten lieneekään...

Keinotekoinen referenssijännite voidaan tehdä kahdella vastuksella. Koska siinä ei ole tarpeen juuri mitään virtaa, muutama milliamppeeri riittää, ei vastusten teholuokalla ole suuria vaatimuksia, mekaanisella kestävyydellä enemmänkin. Vastukset sovitetaan niin, että niiden välissä on se haluttu jännite. Siis kaksi vastusta, isompi ja pienempi, sarjaan akkujännitteestä plussasta miinukseen, esim lähelle sulakerasiaa paikkaan, josta virta katkeaa avaimesta. Jos isompi vastus (miinuksen puoleinen) on 1 kohm niin virta on 15 V:lla 15 mA ja tehohäviö neljännesvatin verran. Kannataa siis käyttää ½ W:n vasutksia. Jos pienempi vastus (plussan puoleinen) on 15 ohm niin vastusten liitospisteessä näkyy sen jännitehävön n. 0,2 V:n verran alentunut jännite, jolla nyt "narrataan" sitä regun referenssiä. Asettelun voi laskea itsekin ohminlain mukaan.

Lainaus
Vastuksen avulla latausjännitettä voi alentaa mutta sillä ei voi säätää jännitettä tiettyyn arvoon.

Jos näin tehtäisiin pitäisi vastuksen kestää pahimmillaan 40 A virtaa ja isoa lämpöhäviötä. Olisi oltava aika iso palikka. Se ei myöskään suojaa litiumakkua ylijännitteellä, koska akun täyttyessä latausvirta loppuu ja vastuksen jännitehäviötä ei tapahdu (ilman virtaa ei tule jännitehäviötä). Akku saisi silloin kuitenkin sen kielletyn ylijännitteen. Se ei myöskään saisi alentaa jännitettä akusta poispäin, ainoastaa akkuun päin tulevaa. Asia on vaikea tehdä.

Lainaus
Vähempikin voi riittää kuten tuo Ducatin säätimen luvattu 14.2V, ota tuosta selvää.

Kyllä se kesällä riittää lyijyakullekin ja litiumakulle se on ihan hyvä. Linkin regulaattorilla se on nimellinen jännite, joka tulee silloin kun referenssijännitejohdin kytketään samaan paikkaan kuin DC-lähtöjohdin (punainen). Lyijyakuilla on tavoitejännitteen lämpötilakerroin -0,02 V/°c (huomaa etumerkki miinus). Litiumakuista en ole vielä sitä oppinut...

Lainaus
Tuntuu käsittämättömältä ettei mikroprosessoriohjattu akku osaa nykypäivänä leikata ylijännitettä, vaan siitä on huolehdittava itse.

Kyllä se voisi senkin tehdä, mutta käsiteltävät virrat ovat liian suuria pienille hituvirtapiireille, siksi olisi integroitava samaan laatikkoon akku ja regulaattori. Se taas tarkoittaisi akun riippuvuutta täysin käyttötarkoituksesta ja generaattorityypistä.

Lainaus
henkilöitä jotka osaavat tehdä tai tietävät mistä saa jännileikkurin joka leikkaa liian korkean jännitteen.

Se leikkuri on juuri se regulaattori. Ei siihen kannata mitään lisäksi rakentaa, ainakaan kustannusmielessä. Olen suunnitellut, mutta en rakentanut, enkä testannut, regulaattorin, jonka jännite on säädettävissä täysin halutuksi. Jos joku haluaa sen rakentaa ja kokeilla lähetän kytkennän ns. avoimella lähdekoodilla käytettäväksi. Minulla on syytä olettaa, että se toimii kyllä ihan sellaisenaan. Kustannusmielessä sitä ei kannata itse tehdä, noilla nettikauppojen hinnoilla, säästö olisi varsin pieni. Ainoa syy olisi se, että saisi sellaisen kuin haluaa – kotelointi, säädettävyys, tärinänvaimennus, kosteudensuojaus...

Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2025, 14:57:54 ip »
Mulla on siis liitteen mukainen regulaattori, jossa johtimet myös referenssijännitteelle ja latauksen merkkivalolle. Kun olen tässä selaillut nettiä, niin alan olla vakuuttunut että viisainta on vaihtaa Lithium LiFePO4 akuille sopiva regulaattori. Myös Guzzit listattu:

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=4318_1086&products_id=616&zenid=970c626f1e9e9953ab6a8797c74e209b

Tuossa em. regulaattorissa näkyy olevan piuha myös latauksen merkkivalolle. Siihen voi kytkeä volttimittarin, mikä on välttämätöntä kun tuo akku on vain 8Ah ja jännite ei saa laskea alle 8V. Nuo linkkaamani uudet Ducati Energian regulaattorit saattaisivat myös toimia mutta niissä ei ole mainintaa Lithium LiFePO4 akuista. Reilu satanen on pieni hinta, jos vaarana on akun ylikuumeneminen vanhan  regulaattorin takia.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2025, 15:13:52 ip »
Lataussäätimestä.
Todennäköisesti saat kelvollisen latausjännitteen jos teet kytkennän kuten alunperinkin on ollut. Lähinnä startin, ajovalojen ja lataussäätimen referenssijännitteen kytkennän osalta, sekä käytät laadukkaita releitä ja liitoksia. Tämä vaatimus tulee säätimen tarvitsemasta referenssijännitteestä. Latausjännite vaatii tuota säädintä käytettäessä ainakin ajoittaista tarkkailua, ettei releiden ja liittimien jännitehäviöiden suureneminen nosta latausjännitettä liian isoksi. Vaihtoehtoisesti voisi kokeilla asetella referenssijännitettä sopivaksi vastuksella tai diodilla. Diodilla on n.0.5V kynnysjännite, se voisi sopia jos referenssijännitteen ottaa suoraan virtalukon takaa.
Tai hankit toisenlaisen säätimen mikä mittaa suoraan akun napajännitettä.

Aliantista.
Käynnistysakuiksi tarkoitettujen litiumakkujen kauppa on edelleen hiukan "hämärää", koska niiden todellista kapasiteettia ei haluta ilmoitaa. Netistä tietoja kaivellen, ostamasi akun kapasiteetti on 5Ah. Se ei selvinnyt onko akku täysin tyhjä kun on purettu 5Ah vai onko jäljelle jäänyt mitään? Litiumakkua ei saisi purkaa tyhjäksi, seurauksena voi olla akun välitön vaurioituminen. Todennäköisesti tuossa Aliantissa on käyttökelpoista kapasiteettia 4Ah.
Jos latausjännite on alhainen, sekin pienentää käytössä olevaa kapasiteettia. Itse litiumakulle hieman vajaasta varaustasosta ei ole haittaa.
Veikkaan että tuohon hintaan ei ole sen kummempaa BMS:ää kuin kennojen välisiä jännitteitä korjaava "tasuri". Halvoissa kennoissa on laatueroja ja ne ilman tasausta latautuvat epätasaisesti.
Ja kyllä tuolla Aliantilla pitäisi California käynnistyä, pitää vain muistaa, ettei virtaa ole juuri tuhlattavaksi mihinkään, puhelimen latailuun tms.
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2025, 17:25:26 ip »
Kuten edellä kirjoitin, niin pyörään tulee MO-Unit, joka sisältää kaikki releet ja sulakkeet. Kaikki vanhat johtosarjat on silputtu ja niiden perusteella olen tehnyt uuden kytkentäkaavion MO-Unitille. Kuten savolainen sanoo, niin kaikki on tekemistä vaille valmista.

Calin vanhan säätimen virittely saattaa olla tässä tapauksessa ajanhukkaa. Referenssijännitteen olen ajatellut ottaa MO-Unitin ignition-lähdöstä (output). Toimiiko tuo vai ei, on arvailujen varassa. Ainakaan lataussäätimen valmistaja ei ole vuonna 1996 ajatellut tätä. Tämän vuoksi koko referenssijännitteestä olisi hyvä hankkiutua eroon ja hankkia tuo aikaisemmin linkkaamani säädin.

Tuo hankkimani Aliantis-akku oli heräteostos. Lähes koko päivän googlailtuani en löytänyt kapeampaa akkua mistään. Alunperin tarkoitus oli laittaa tämä akku, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi on pakko keksiä jotain muuta: https://akkua.fi/p/4924/akut-ja-paristot/kaynnistysakut-ajoneuvoihin/mp-ja-pienkoneakut/li-ion/ultrabatt-multimighty-12v-300cca-li-ion-lithium

Aliantis-akut on valmistettu Kiinassa kuten lähes kaikki muutkin akut, joten ei ole ihme jos ampeeritunnit heittää. Jos käynnistysvirtakin on ilmoitettu reilusti yläkanttiin, niin  sitten ostos oli huono. Tämän vuoksi ostinkin sen Kärkkäiseltä, jonne sen voi palauttaa kahden viikon kuluessa.  :D

Jos joku on törmännyt max 150 x 140 x 45mm 8-10 Ah, n. 300CCA  lithium LiFePO4 - akkuun, niin kuulisin mielelläni. Vielä ei ole myöhäistä vaihtaa ostamaani akkua parempaan. Tässä tuo akun paksuus (45mm) on kriittinen.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2025, 17:42:57 ip »
Nooh... jankutetaan vähän lisää  :)

En yhtään usko, että tuollainen kopiolaite olisi yhtään parempi kuin Ducati Energia alkuperäinen laite. Jos jokin tuntematon nettikauppa sanoo, että se sopii myös litiumakuille, nii se ei kyllä ole mikään tae mistään. Sitä paitsi – se akku ei yhtään tiedä mistä se sähkö tulee. Merkitystä on vain sillä, että se on oikeanlaista sähköä.

Oletko mitannut sen ragulaattorisi tavoitejännitteen? Jos se ajopeli on käyntikunnossa niin ennen kuin teet kalliita kauppoja – mittaa:

Kytke volttimittari 20 V alueella pyörän sähköjärjestelmään kohtaan jossa on akkujännite mahdollisimman suoraan, esim. sulakerasiaan. Käynnistä moottori ja pidä kohtalaisia kierroksia. Irrota pyörän käydessä akun plusnavan kaapelikenkä (*) ja lue mittarin näyttämä. Se näyttä nyt regulaattorin antamaa tavoitejännitettä. Kytke sitten kaapelikenkä takaisin akkuun. Nyt mittari näyttää akun varaustilasta riippuvaa, senhetkistä jännitettä, lisättynä akun sisävastuksen jännitehäviöllä.

Kuten huomaat ne eivät ole yhtäsuuret. Pelkästään akun jännitteen mittauksella ei siis voi päätellä tarkalleen tavoitejännitettä.

Tee sama mittaus myös siten, että kytket Ducati Energia regulaattorin referenssijohtimen lyhyellä johdolla suoraan regulaattorin plusjohtimen liittimeen rinnalle. Nyt regulaattori antaa, em. mittauksella, sen oman nimellisjännitteen, jota alemmaksi sillä ei pääse.

Jos kytkisit plusjännitteen diodin kautta referenssijohtimeen, nousisi tavoitejännite 0,5 V. Se olisi varmaan sopiva lyijyakulle talvella.

Ilmeisesti pyöräsi on vielä tekemistä vailla ja haluat kokonaan eroon referenssijännitekikkailusta. Jos teet niin, että katkaiset sen referenssijohtimen parin tuuman pätkäksi ja kytket regulaattorin oman plussan, punaisen johtimen rinnalle, saat juuri sen saman laitteen, joka on se, jossa ei ole sitä referenssijohdinta ulkopuolelle tuotu lainkaan. (On se siellä sisällä silti.)

Jos käytät litiumakkua se tavoitejännite ei saisi olla juurikaan yli 14 V. Liitän mukaan varaus-purkaus grafiikan, jonka tein taannoin. Siitä näet, että 8 V on aivan liian matala napajännite. Lopettaisin purkauksen ehdottomasti jossain 12 - 11 V:n paikkeilla. Siitä näet myös, että napajännitteestä ei voi päätellä varaustilaa. Se pysyy n. 13,5 V:n tietämillä lähes koko kapasiteettialueen. Vain aivan alussa ja lopussa on jyrkempi muutos. (Sitä jyrkkää muutosta vahtivat ne automaattiset latauslaitteet.)



Edit: (*) Akun irrottaminen moottorin käydessä voi joissakin latausjärjestelmissä aiheuttaa äkillisen jännitteen nousun ja aiheuttaa elektroniikan vaurioitumisen ylijännitteestä. Mittaa siis akun jännite sen varauduttua täysin täyteen, jolloin se on lähellä tavoitejännitettä.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2025, 23:37:34 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #10 : Toukokuu 12, 2025, 21:24:47 ip »
Varsinaisesti ei ole kommentoitavaa itse asian sisältöön vaan siitä iloitsen että keskustelu on mitä mielenkiintoisin ja opettavaisin. Itse kun olen puhtaasti mekaniikkamiehiä on plussähkö, miinussähkö, vaihtosähkö ja hankaussähkö hieman tuntemattomampia. Voltit ja amppeerit ovat sentään selkeitä asioita: jos jompikumpi puuttuu niin homma on jumissa. Guzzeissani kun on ollut tasavirtalatureita ja sittemmin vaihtovirtavehkeitä joissa energia muuttaa salaperäisesti tyyliään jonkin pikeen valetun komponentin sisässä. Siinä kohtaa putosin kelkasta. Onneksi on henkilöitä joille tämä alue fysiikasta on tuttua ja voi kysyä tai pyytää, suorastaan, apua heiltä.

Jossain määrin olen huolissani siitä kun sellaisen Guzzimallin, jossa on kampiakselin päässä vaihtovirtalaturi joka pyörii vain kampiakselin nopeudella, latausteho oli varsin alhainen. Seitkyt lopulla ja kahdeksankymmenluvulla tähän törmäsin. Akkujen, tosi isojen, vajaasta latauksesta oli yleinen käsitys silloisissa Guzzipiireissä. Tosin silloin matkiittiin Amerikanpyörien ajotapaa: loukutettiin menemään mahdollisimman suurella vaihteella mahdollisimman matalilla kierroksilla. Kuului lonksutus kauas ja oli "kuulia" kuten silloin sanottiin.

Erään muun pyörämerkin suosio silloin hyppäsi sillä siinä oli kaksoissähköjärjestelmä: valot ja muu kulutus toimivat vaihtovirralla jota on helppo tuottaa. Vain osa virrasta, kuten akun lataus, oli tarkemmin säädettyä tasajännitettä. Silloin olin tekemisissä monenkin pyörä- ja automerkin parissa mutta onneksi siirryin, pikku opiskelun jälkeen, ilmailualalle mekaanikoksi ja sittemmin asentajaksi. Mutta en amppeeriosastolle. Aktiiviaikanani vain yksi sotakone tuli tantereeseen mutta se ei ollut syytäni lainkaan.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #11 : Toukokuu 13, 2025, 00:26:22 ap »
Kuinka suuren jännitehäviön se MO-unit aiheuttaa ajovalojen syöttöön? Ei kait se kuitenkaan häviötön/vastukseton ole? Ajovalopiiristähän alkuperäinenkin kytkentä referenssijännitteen ottaa. Se on vain rakennettava kytkentä valmiiksi että pääsee mittaamaan jännitehäviön säätimeltä/akulta ajovalolle. Jos on luokkaa 0,5V, alkuperäinen säädinkin voisi toimia.

Aliantin minimijännite 8V täytyy tarkoittaa sitä jännitettä mihin akun jännite saa laskea akkua kuormitettaessa, sen ollessa täydessä varauksessa. Jos akussa olisi toimiva BMS, se irrottaisi akun virtapiiristä tuollaisessa ylikuormitustilanteessa. Starttaaminen loppuisi siihen sillä kertaa. Hurjan matala se on silti.

Eihän ne ampeeritunnit sinällään heitä. Litiumakkuja vain halutaan markkinointimielessä verrata vastaavan käynnistystehon antaviin lyijyakkuihin. Samalla "unohdetaan" kertoa litiumakun todellinen Ah määrä, mikä pitää huomata jos virtaa halutaan akusta johonkin tarpeeseen moottorin ollessa sammuksissa.

Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #12 : Toukokuu 13, 2025, 09:09:45 ap »
Paljon on tullut asiaa litium-akuista ja niiden rajoitteista. Täytyy ilmeisesti tehdä ensin kytkennät ja mittaukset ennen kuin hankkii uusia komponentteja. Tähänkin kuluu aikaa, sillä meneillään on muitakin samanaikaisia muutoksia. Kesä ja ajokelit tulivat (taas) liian aikaisin.

MO-Unitin jännitehäviöistä ei ole tietoa muuta kuin että standby-tilassa sen vaatima virta on vain 500 µA. Orgis-ratkaisussahan referenssijännite otetaan releen navasta. En enää muista mutta kun purin johtosarjat, niin oliko releitä ketjussa useampia? Joka tapauksessa näytän päätyneen loppusyksystä ratkaisuun, jossa referenssijohtimen jännite otetaan MO-Unitin Digiplexiin kytkettävästä ignition-output-lähdöstä. Valoille on MO-Unitissa omat output-lähdöt. Digiplex, jännitteensäädin ja laturi ovat yhteydessä muuhun sähköjärjestelmään vain MO-Unitin kautta (jännitteensäätimen plus-johdin BAT-lähdön kautta akkuun ja virtalukkoon sekä tuo em. ignition-lähdön kytkentä).

Alunperin tarkoitukseni oli laittaa tämä akku. Paperilla vaikuttaa hyvältä mutta sitä ei saa mistään. 6kk odotin:

https://akkua.fi/p/4924/akut-ja-paristot/kaynnistysakut-ajoneuvoihin/mp-ja-pienkoneakut/li-ion/ultrabatt-multimighty-12v-300cca-li-ion-lithium

Tuo Hajakentän postaama kaavio on mielenkintoinen. Litium-akun napajännite säilyy suhteellisen kauan korkeana vaikka varaustila laskee alas. Kyllä tuon kuvan perusteella luulisi saavan Calin tulille, vaikka Aliant-akun kapasiteetti onkin Pekan mukaan vain 4-5Ah. Tuo 8V vaikuttaa todella liian pieneltä napajänniteeltä akun kestävyyttä ajatellen. Täysin paska Aliant-akku ei ilmeisesti ole, sillä tämän julkaisun mukaan se on paras lithium-akku moottoripyörään:

https://www.motorcyclenews.com/bike-kit/tools/best-motorbike-batteries/

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #13 : Toukokuu 13, 2025, 11:33:28 ap »
Nyt kun katselin mo-unitin mainoksia ja esitteitä, ei sen kanssa ole mahdollista tehdä kytkentää missä referenssijännite otettaisiin valoilta. Se on liian umpinainen siihen. Ne ingnition output tai aux-liitännät lienevät ne mahdolliset. Saako niihin ohjelmoitua jotain toimintoja? Toki jos noissa liitännöissä on sopiva jännitehäviö, alkuperäinen säädin voisi toimia.
Johtojen vähentämisen tiellä kuitenkin olet, uuden kolmejohtoisen säätimen hankinta olisi elgantti ratkaisu.

Ei siinä akussa vikaa liene, pienemmällä LiFePo4 akulla olen moottoripyöriä ja autoja käynnistänyt. Pienikokoinen ja edullinen se on, muistaa vain sen ettei
käytä sähköä paljon muuhun kuin starttaamiseen.  Ja litiumakun toimintaikkuna on tosiaan pienempi kuin lyijyakun, käytännössä itsellä ei niiden kanssa ongelmia ole ollut. Shorai-merkkisellä lähti kymmenes ajokausi onnistuneesti käyntiin.
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #14 : Toukokuu 13, 2025, 16:08:51 ip »
Tuota referenssijännitteen kanssa pelaamista alunperinkin epäilin. Nyt alan olla täysin vakuuttunut ettei se ole järkevää lithium-akkujen kanssa. Samalla kytkentäkaavio yksinkertaistuu. Rick's Motorsport Electrics valmistaa paljon jännitteensäätäjiä eri pyörämerkkeihin. Heidän mukaansa orgis-jännitteensäätäjien käyttö on vaarallista. Jo puolen voltin ero latausjännitteessä on merkittävää. Tämän vuoksi sama jännitteensäädin ei sovi lyijyakulle ja lithium-akulle.

https://www.youtube.com/watch?v=5-vEWjopXLg

Moni ei varmaankaan ole jännitteensäätimestä huolissaan, etenkään jos akku sijaitsee jossain viileähkössä paikassa ja akun tuottamaan (vähäiseen) ylimääräiseen lämpöön ei kiinnitä huomiota. Jossain vaiheessa akku on sitten entinen. Näyttäähän tälläkin foorumilla orgis-jännitteensäätimen käyttö litium-akkujen kaverina olevan enemmänkin sääntö kun poikkeus.

Näyttää olevan myös uudemmissa Guzzeissa paljon ongelmia ylilatauksen kanssa:

https://www.guzzitech.com/forums/threads/v7-charging-issues-dead-battery-please-read.15720/page-6

Tuommoisen voisi tilata:

https://www.acewell.de/en-eu/products/mosfet-ub-carr511-lade-spannungsregler-fur-cagiva-ducati-moto-guzzi-laverda-und-lithium-batterien


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2025, 18:04:17 ip kirjoittanut @ »