Menee ohi jutun teemasta hieman.
Timo EV:n tiedonpuutteen korjaukseen suodattimien venttiileiden suhteen voinen jonkin verran lausua.
Tavanomainen, autotyyppinen suodatin on joko venttiilillä tai ilman. Venttiili aukeaa öljynpaineen vaikutuksesta varsin alhaisella paine-erolla.
Erikseen isolohkoissa on paineensäädin öljypohjassa tai, mallista riippuen, öljytilan yhteydessä muutoin. Isolohkoisissa suodattimen paikka ja kiinnitysasento vaihtelee. EV:ssä paikka on se perinteisin jossa suodattimen vaihto vaatii öljypohjan irrotuksen.
Suodattimen venttiilin näkee kun uuden suodattimen sisään katsoo. Keskellä on reikä ja sen pohjassa näkyy jousikuormitteinen venttiili. Useimmissa suodattimissa sellainen on. Mutta ei kaikissa. Kyseinen venttiili aukeaa varsin pienellä öljynpaineella. Se ei säädä muuta kuin estää öljyn liikkeen takaisinpäin. Jos suodattimen keskireiästä näkyy suodattimen päädyn sileä pelti niin venttiiliä ei ole. Muut sopivuuden määreet ovat suodattimen koko. kiinnityskierre ja tiivisteen koko. Eli aika monta määrettä on osuttava kohdalleen että suodatus on ookoo.
Niissä malleissa joissa suodatin on ulkopuolella voi suodattimen kokoon vaikuttaa mikäli tilaa on. Muutoin rakenteen pitää olla identtinen. Itse käytän noin kaksi kertaa isompaa suodatinta 1400 Californiassa koska tilaa on. Menee kaksi öljynvaihtoa yhdellä filtterillä. 1400:sta joutuu, kuitenkin, ottamaan, aika-ajoin, öljypohjan irti putsaamaan pois sen pohjaan kertyvän muhjun. Muissa malleissa sitä ongelmaa ei juuri ole koska öljypohja pitää irrottaa aina kun suodatin vaihtuu. Paitsi vanhassa GT:ssä jossa ainoana suodattimena on keskipakosuodatin kampiakselin kaulan sisällä sekä harva imusiivilä.