Ortoperspekta kehittyi ainakin aluksi siksi, että haluttiin laitteisto, joka vaatii vain vähän tilaa ja muutkin ympäristövaatimukset vastaavat jotenkin asuinhuoetta, ja silti saadaan hyvä äänentoisto. Se ei saanut suurta suosiota, koska tehtiin muutamia periaatteellisia virheitä.
Keskikaiuttimen on oltava korkealuokkainen, koska siitä tulee pääosa äänestä. Usein siihen tarkoitukseen asetettiin bassokaiutin, ilman keski- ja korkeaäänielementtejä. Se oli virhe, joka teki äänestä tukkoisen tuntuisen. Myös sivukaiuttimien on oltava korkealuokkaiset, koska ne tekevät tilaäänen. Usein siihen tarkoitukseen laitettiin jotkin pienet kirpputoripurkit ja saatiin muovinen, kapeakaistainen, törisijä...
Virheenä voidaan pitää myös sitä, että äänitteet tehdään miksatulla yksilömikityksellä. Siihenhän kuluttaja ei voi vaikuttaa, mutta virhe se silti on. Siis orkesterin kaikilla kapineilla ja laulajilla on mikki, ja mikseripöydässä sitten jotenkin, yleensä sattumanvaraisesti, ne jaetaan kahteen stereokanavaan. Tuloksena on valestereo, ennemmin kuin stereo, eikä ainakaan tilaääni. Erityisesti ortoperspekta sotkee siitä nuhaista soppaa. Ja niitä äänitteitä on paljon.
M-S mikityksellä syntyy ainoa hyvä tuote ortoperspektaa varten. (Ei saa sekoittaa MS-mikrofoniin, joka tarkoittaa Microsoftin sovelluksiin sovitettua, yleensä monomikkiä.) Siinä on kaksi mikroonia: Kartiosuunnattu M-mikki, eli keskimikki osoittaa solistia tai pää-äänilähettä ja 8-kuvioinen S-mikki, eli sivumikki molemmille sivuille siten, että kahdeksikon kuollut kulma osoittaa solistiin, tai siis pää-äänilähteeseen. Syntyy kaksi äänitettä M ja S, joissa M sisältää päätavaran ja S ambienssin, ympäristön heijastusäänet ja se juuri tekee sen tilan. Niistä tehdään sitten siirrettäväksi, nauhoitettavaksi, kuttaperkaan raavittavaksi kaksikanavainen stereo summaamalla M+S vasemmaksi kanavaksi ja M-S oikeaksi.
https://pulustudio.com/kirjasto/stereomikitystekniikat/Kun ortoperspektalla sitten sitä toistetaan, summataan vasen ja oikea stereokanava monokanavaksi ja soitetaan ulos mahdollisimman hyvällä ja laajakaistaisella kaiuttimella, koska se sisältää M-äänen ja lisäksi ympäristön tilaäänen tekevän S-äänen. Turha luulla, että se saa olla vaatimaton pömpeli, koska on "vaan" mono. Tilavaikutus tehdään sekoittamalla vasemmaksi sivukaiutinääneksi R-L ja oikeaksi -(R-L) ja soittamalla ne kuuluviin mahdollisimman hyvällä korkea- ja keskiäänikaiuttimella. Jälleen on turha luulla, että siinä käy mikä tahansa romuautosta säästetty tötterö, koska "siitähän ei edes kuulu mitään käsitettävää".
Mikä tahansa kaksikanavastereo voidaan siis toistaa ortoperspektalla, mutta aika pian kuuntelija huomaa, että sointi ei ole hyvä. Vain M-S mikityksellä tehty äänite soi oikein. Siksi sanotaan, että ortoperspekta on aikansa elänyt, tai että sen ääni on tukkoinen.
Niin – se kaiutinkaappi. Jos vaan on pääsyä puusepän verstaalle, suosittelen timpraamaan n 50 litran kotelon, nimenomaan painekammiokotelon, ei bassorefleksiä tähän tarkoitukseen. (Bassorefleksillä on aina resonanssitaajuus ja heti sen yläpuolella vaimennusmonttu, yleensä juuri lauluäänellä.) Ei mitään vaneria eikä lastulevyä vaan tuuman paksuista umpipuista liimalevyä. Laatikon on oltava ehdottoman tiivis. Myös elementeillä on oltava tiivisteet. Sisällä on oltava bassolle oma kamari n. 40 litraa, keskiäänille loput, korkeaäänielemntti on yleensä umpikapseli. Jakosuodatin on oltava hyvä. Kaksi sivukaiutinta voi olla ohuempaa puulevyä n. 18 mm ja n. 4 litraa riittää. Siinä ei tarvitse olla bassokaiutinta, eikä edes midibassoa. Keskiääni ja korkeaäänkaiuttimet tarvitaan ja hyvät.
https://www.hifitalo.fi/products/seas-fu10rb-laajakaista-8-ohm?variant=32656218751115Näitä laajakaistaisia 100 millisiä olen käyttänyt sivupurkkeihin. Ovat olleet hämmästyttävän hyvät ja tasapainoiset. Riittävät yksinään 4 litran laatikoissa, ja soittavat mainiosti myös normistereota, matalat äänet siihen yhteen keskikanavaan.
Kaiutinelementtejä olen ostanut Hifitalosta netitse. Muuten – vanha kaiutinelementti ei ole ehkä hyvä. Niillä on taipumus vanheta. Magneetin vuo heikkenee tärinässä ajan myötä.
Huh... tulipa taas vuodatus, mutta kun tämä on vakava asia.