Kirjoittaja Aihe: Kädet pystyssä?  (Luettu 1718 kertaa)

@

  • Viestejä: 495
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Kädet pystyssä?
« : Joulukuu 02, 2022, 21:05:40 ip »
Tuntuu olevan mahdoton rasti jopa kansainvälisellä adventurer- sekä merkkifoorumilla jäljitellä esim. V85TT:n offroad-asetusta, jossa saa poiskytkettyä takajarrun ABS:n. Mulla on DIY-viritys, jolla saan kytkettyä koko ABS:n pois mutta kesän sorateillä sattuneiden tilanteiden jälkeen umpiluuhun on viimein uponnut ettei se kannata kun kyseessä on kuivapainoltaan yli 260kg:n etupainoinen möhkäle.

Yksi mahdollisuus on kytkeä takajarru pois ABS-moottorista ja tulpata ABS:n portit. Vaikea sanoa suoralta kädeltä aiheuttaako muutos jotain muita ongelmia, tuskin. En edes tiedä onko muita vaihtoehtoja olemassa ellei sitten kajoa ECU:n firmwareen mihin taas en kykene vaikka ohjelmointitaustaa onkin yli 20 vuotta. Joka tapauksessa ABS on erittäin hyödyllinen etenkin ajokauden alussa ja lopussa kun liukastelee sileillä renkailla lumisella tai jäisellä tienpinnalla. Tämän vuoksi jonkinlainen katkaisin-ratkaisu olisi ainoa järkevä tapa, mikäli se on edes mahdollista. Tuntuu että tässä ollaan täysin moottoripyörän valmistajan armoilla, joka päättää minkälaiseen käyttöön prätkä hankitaan ja miten sillä ajetaan. Sietämätöntä vapauden riistoa.

motomatti

  • Viestejä: 12 867
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2022, 23:12:58 ip »
Samaa mieltä. Onko muita asiassa lionneita?

@

  • Viestejä: 495
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2022, 17:25:48 ip »
Ulkomaisella merkkifoorumilla ehdotellaan ratkaisua, jolla korvattaisiin takapyörän ABS-impulssi etupyörän vastaavalla. Näin huijattaisiin ECU luulemaan että takapyörä pyörii normaalisti vaikka sen pyörimisnopeus todellisuudessa hidastuisi jarrutettaessa takajarrulla. Näin takapyörän ABS ei aktivoituisi. Äkkiseltään ratkaisu vaikuttaisi toimivalta. Kukaan ei ole kuitenkaan implementoinut sitä eikä ratkaisun toimivuudesta ole siten evidenssiä.

motomatti

  • Viestejä: 12 867
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2022, 18:45:26 ip »
Itsellä olisi kokeilualusta. Pitäisi vain tehdä pari liitosta ja väliin johto. Tosin pyörä on 1400 GTS. Se ei oikein liity tähän kontekstiin.
Mutta, periaatteessa, mahdollinen. "Hylätään" taka-anturi ja liitetään sen johto rinnankytkennällä etupyörän anturiin. Tuskin ABS-yksikkö osaa päätellä että näin on menetelty...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 359
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2022, 19:33:45 ip »
Onko 85:ssä sutimisenesto? Ettei se vaan sekoa, jos takapyörän aiheuttamaa impulssimäärää muutetaan suhteessa etuseen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 867
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2022, 19:45:31 ip »
On toinenkin ilmiö jos molempien pyörien kehätieto ei ole selvillä. Luistonesto ei ole toiminnassa.
Lisäksi ei tule tietoa siitä että jompikumpi rengas vuotaa. Hieno toiminto joka perustuu renkaan kehämitan muutokseen. Järjestelmä ei kerro kumpi rengas vuotaa. Mutta kyllä sen kohta huomaa... Toiminto on varsin herkkä ja aktivoituu aina lähtiessä. Jos ei niin siitä tulee tieto mittaristoon. Näin siis 1400-malleissa.

@

  • Viestejä: 495
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #6 : Joulukuu 04, 2022, 08:34:52 ap »
Manuaalissa on noin sata sivua ABS ECU:sta ja yhdistelmäjarruista sekä niiden yhteistoiminnasta. Näyttää siltä että nykyaikaiset elektronisesti ohjatut ABS-jarrut ovat niin monimutkaisia ettei niiden puukottamien ole helppoa. Joka tapauksessa luotettavan lopputuloksen aikaansaamisesta ei ole mitään varmuutta. Mihinkään pilottiprojektiin en ainakaan itse aio ryhtyä. Täytyy kai tyytyä sorateilläkin siihen ettei takapyörää saa lukkoon, vaikka siinä katoaa iso osa ajonautintoa kun pyörää ei voi ohjailla lukkojarruttelemalla. Jarrutusmatkat ovat myös pidempiä, sinä mielessä pidän taka-ABS:n poiskytkemismahdollisuuden puuttumista vakavana puutteena ja ihmisoikeusrikoksena.

kvlm

  • Viestejä: 370
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2022, 09:54:24 ap »
Onko 85:ssä sutimisenesto? Ettei se vaan sekoa, jos takapyörän aiheuttamaa impulssimäärää muutetaan suhteessa etuseen?

On, -mutta nyt tätä viritystä sovitellaan toiseen pyörään.. Yamaha?

-KG-

@

  • Viestejä: 495
  • Alcohol! No good story starts with a salad.
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #8 : Joulukuu 05, 2022, 09:51:14 ap »
Joo, kysymyksessä on XT1200. Vielä tuosta ABS:n toiminnasta sen verran että siihen liittyy myös käsite "runkonopeus", joka saadaan erillisestä sensorista. ABS ECU vertaa niitä pyörien antureista saataviin tietoihin, ja säätää niiden perusteella sitten jarrupainetta. Ajatus taka-ABS:n poiskytkemisestä tuntui aluksi toteuttamiskelpoiselta ajatukselta mutta tuskin on sitä. Varmasti myös V85:n ABS on yhtä hankala puukotettava, vaikka en ole sen manuaalia lukenutkaan. Tosin, V85:n ABS:n toimintaan on tuskin tarvetta puuttua. Tai koskaan ei voi olla täysin varma jos vaikka haluaa poistaa pyörästä kaiken turhan eletroniikan kuten on tehty tässä uudessa bemarissa:

https://www.bikeexif.com/bmw-r18-bobber

Jouko S

  • Viestejä: 824
Vs: Kädet pystyssä?
« Vastaus #9 : Joulukuu 05, 2022, 21:34:41 ip »
V85:n ABS:n toimintaan on tuskin tarvetta puuttua.
Totta. V85TT:n ABS toimii hienosti. ABS järjestelmän saa kytkettyä takajarrun osalta vaikka vauhdissa pois milloin vaan haluaa, ja pelkällä napin painalluksella siirryttäessä offroad moottorinohjaukseen. Toimii ainakin omasta mielestäni hyvin, eikä tarvitse minkäänlaisia "puukottamisia".

Jouko