Kirjoittaja Aihe: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo  (Luettu 2206 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« : Marraskuu 02, 2022, 12:56:37 ip »
Tiedän tällä hetkellä kaksi jäsentä joilla on ja on myös ollut ahdettuja pyöriä.
Onko muilla?
Vai onko vielä projektivaiheessa tai ajatuksena?
Ahtaminen on suht helppo ja edullinen tapa nostaa tehoa 10 - 25%.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2022, 19:50:18 ip »
Ajatuksessa on ollut rata-ajoharrastuskelpoisen tai ainakin lähes sellaisen Guzzin rakentaminen. Se vaan tulee aika työlääksi ja kalliiksi, kun vaadittavat muutostyöt ovat niin totaalisen isoja. Ensimmäinen carc- peräinen Guzzi on tullut ostettua, pitkään haaveiltu ja etsimäni juuri 850 koneella varustettu Breva. Tämä on muita osin sama pyörä kuin 1100/1200 isolohko Brevat, vain sylinteritilavuus on pienempi. Olisiko tässä sopiva aihio ahdettavaksi?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2022, 21:14:09 ip »
Mikäpä etteikö 850cc kone käy ahdettavaksi siinä kuin isommatkin. Jos katsoo kokonaisuutta niin voi ensin miettiä että mikä on ahdintyyppi. Rungon sisäpuolelle, ilman isoja muutoksia, ei mekaanista ahdinta helposti saa. (Itsellä oli pitkään 1100 Breva jota joskus mietin ahtavani mutta valitsin tilalle Tontirunkoisen sillä ison akun tilalle sopii hyvin mekaaninen ahdin. Akku tulee silloin vaihteiston taa.) Turbo taasen sijoittuisi koneen eteen tai jomman kumman sylinterin alle. Silloin pitää miettiä miten pakopulssit pitää jakaa niin että pulssit tulisivat tasajaolla siten että toinen käyrä pitää olla pidempi kuin toinen pulssijaon tasaamiseksi. Sylinterin kainaloon voi laittaa myös mekaanisen ahtimen mutta se ei ole, sekään, aivan linjakkain ratkaisu vaikka ylivoimaisesti helpoin kun jakopäästä saa hammas- tai moniurakiilahihnan vetämään ahdinta siinä kuin laturiakin. Kaikissa tapauksissa voi kuitenkin nostaa ilmaputsarin kotelon hyllylle sillä siihen saa pienen välijäähdyttimen ja putket läppärungoille. Monenlaisia olen nähnyt mutta en koskaan C.A.R.C.-mallissa. Lähtökohta olisi sellainen moottori jossa on suht alhainen puristussuhde jo valmiina. Tieto löytyy pyörän teknisten tietojen listauksesta. Helpoin tapa laskea puristusta on laittaa sylinterien alle paksummat tiivisteet.

Suuri apu on jos osaa käsitellä alumiinin, ruostumattoman teräksen hitsaamisen tai komposiittirakenteiden teon. Saatan kaivaa esiin joitain kuvia eri aiheista kunhan löydän mutta ne ovat Tontirunkoisiin enimmäkseen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2022, 23:28:35 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 312
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2022, 09:37:58 ap »
Eiköhän Brevassa saa solmun putkeen vaikka laatikon alle/taakse. Hyvin mitoitetulla turbolla ei ole käytettävyydelle paljoa haittaa pidemistä primääreistä ennen turbiinia. Siihen, missä isommissa on öljynjäähdytin, sopisi sitten mukavasti välijäähdytin. Sitä tosin ei pahemmin vielä malttipaineilla tarvita, tiputtaa niitä pieniäkin ahtoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #4 : Joulukuu 13, 2022, 21:25:12 ip »
Kaikissa isolohko Brevoissa (850/1100/1200) on sama puristussuhde 9.8:1, jos netin specit pitävät paikkansa? Tällä logiikalla lisäteho tulee muista tekijöistä, kuten isommasta kuutiotilavuudesta, moottoriohjaus tms. Jos ja kun 850 on sylinteritilavuutta lukuuottamatta tasan sama toteutus kuin 1100/1200 versiot, sen pitäisi kestää myös isommat voimat niin moottorin kuin voimasiirron osalta.   
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2022, 22:25:54 ip »
Samaa mieltä mikäli ovat laittaneet saman kampiakselin ja kiertokanget. Eli ero on porauksessa ja kansissa. Löytynee koneen teknisistä tiedoista. Jos ero on kampiakselissa niin kierroslukua voinee nostaa. Guzzin koneet, kokemukseni mukaan ovat ylimitoitettuja tehoonsa nähden. Ahtamineni japsikoneiden kanssa on tullut mekaaninen kestävyys esiin aika aikaisin. Musta rauta pilkistää...

Alkoi myös kiinnostaa asia jos tilavuus onkin mitoitettu iskun mukaan niin kävisi isomman koneen kannet (jolleivat ole samat) sillä silloin on mahdollisuus isommille venttiileille. Kunhan spekuloin. En ole vertaillut Brevojen moottoreidenen rakenteita. Näin myöhällä en jaksa...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2022, 23:56:29 ip kirjoittanut motomatti »

jukkak

  • Viestejä: 46
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #6 : Joulukuu 14, 2022, 10:22:40 ap »
Eroja 850/1100 mm.1 tulppa/kansi
,lyhyempi iskunpituus ja tiukempi vaihteiston ensiö välitys sekä alkusarjan vaihteistoissa isompi päittäisvälys kykinakselilla
T Jukka ex.850
Norge, Cali 3,

TunturiTT

  • Viestejä: 11 312
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2022, 18:12:48 ip »
Lyhempi isku ja tiuhempi ensiövälitys suorastaan huutaa turbottamisen suuntaan.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 316
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2022, 12:32:43 ip »
Vaikka mekaaninen ahtaminen varmaan on hyödyllisempää pakokaasuahtamiseen verrattuna moottoripyöräkäytössä, niin kyllä sillä ainakin erottuisi kun Guzziin löisi kaksi pientä turboa johonkin näkyvälle paikalle pian sylinterinkannen jälkeen. Tuskin se mikään optimaalinen olisi, mutta rakentelun ilosta.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #9 : Joulukuu 31, 2022, 11:11:52 ap »
Joo, kyllä siihen astinlaudan ja sylinterien kainaloihin saanee sovitetuksi sellaiset hieman nyrkkiä isommat föönit eikä tarvitse varpaiden palella. Itse asiassa lämpöä ei katoa ajossa niin paljoa että edes saapasvarren nahka kärsisi. Ahtimilta sitten vain nätit röörit läppärunkojen suuntaan. Ahtimien etupuolella töröttäisivat K&N kartiofiltterit. Näin äkisti kuviteltuna...

Junkers

  • Viestejä: 414
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #10 : Tammikuu 01, 2023, 13:59:04 ip »
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta tekniikkaan olen tätäkin ketjua lueskellut vaikka itselläni ei ole minkäänlaista osaamista tällaisiin projekteihin. Sattumoisin osui käsiini vuoden 1981 Vauhdin maailma (lehteä olin joskus tilannut ja pikkuveljeni oli sen jostain minulle kaivellut), jossa oli artikkeli alkoholikäyttöisen Honda CB 750:n pohjalle rakennetun kiihdytyspyörän ahtamisesta. Osattiin sitä näemmä ennekin.

Jouko S

  • Viestejä: 795
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #11 : Tammikuu 01, 2023, 15:30:10 ip »
Osattiin ennenkin ja vielä sitäkin ennen:

https://cybermotorcycle.com/marques/moto-guzzi/moto-guzzi-1938-gerolamo.htm

Tällainen on Mandellossa Tehtaan museossakin 8).
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Ahdetut Guzzit, mekaaninen tai turbo
« Vastaus #12 : Tammikuu 01, 2023, 17:15:08 ip »
Kun ahdetut pyörät kiellettiin GP-kilpakäytössä aikoinaan niin kehitys ei sen jälkeen niitä suosinut. Ahtamisaikakausi jäi siis hyvin lyhyeksi.
Se asia miksi kiellettiin ei ole minulle avautunut kuin arvauksen kautta. Arvaan että kaikki kilpatallit eivät katsoneet pärjäävänsä kilpailussa taloudellisesti koska ahtaminen on kalliimpaa kuin vapaasti hengittävän koneen valmistaminen. Siitä en ole löytänyt havaintoja että olisi laitteita mainittu vaarallisiksi. Vaaran välttäminen kilpailuissa esimerkiksi radan turva-alueilla on paljon myöhempi vaade turvallisuuden parantamiseksi. Ei ole kovinkaan kauan siitä kun Pyynikilläkin ajettiin männikössä ja rata oli todella kapea ja mutkikas. Rata on edelleen olemassa.

Luin taannoin aiheesta kirjan joss ahtamista käsiteltiin melko runsaasti: Mick Walkerin kirjoittaman Moto Guzzi: The Racing Story. ISBN 1-86126-735-5

Ahtimetkin ovat sittemmin kehittyneet melkoisesti. Ahdintyyppejä on melkoinen kirjo erilaisia. Itse olen käyttänyt edullista ja helppohuoltoista Eaton puoliruuviahdinta. Imee päästä ja puhaltaa sivusta. Voitelee itsenäisesti. Toki Verstaallani on vieraillut useammanlaisia ahdintyyppejä.