Kirjoittaja Aihe: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä  (Luettu 3209 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 382
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #30 : Marraskuu 15, 2022, 12:20:33 ip »
Uuden johtonipun johdot takavaloille ovat aivan liian lyhyet, joten katkaisin orkkissarjan johdot sulakerasian kohdalla ja laitan kaksipiikkisen liittimen väliin.

 Vielä vapaavalon piuha ja startin piuha paikalleen ja erinäisiä nippusiteitä pitämään kokonaisuus paikallaan niin voi aloittaa lampun harakanpesän setvimisen.

Tilasin eilen mittariston merkkivaloille lippuliittimet ja niiden eristeet. Sattumanvaraisesti toimineille merkkivaloille löytyi selitys kun avasin mittariston takakannen. Neljä laitimmaista lippuliitintä putosi samantien sentin alemmaksi 😂
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #31 : Marraskuu 15, 2022, 12:47:43 ip »
Vanhojen, muovisten mittarikoteloiden kanssa kannattaa olla herkkänäppinen sillä muovista ovat pehmentimet haihtuneet. Koska uusien tai ehjien käytettyjenkin löytäminen on tuurissaan niin pikaliima ja polyesterihartsi tulevat arvoonsa. Olen useita mittarikoteloita "entisöinyt" siten että irtopalat liimalla kiinni ensin ja sitten hartsia ja ohutta lasikuitukangasta sisäpuolelle tukemaan huonoja kohtia. Kovettumisen jälkeen siistitään reunat. Jos ulkopinta ei tyydytä niin hionta suoraksi ja maali päälle. Erityisesti California III -mallin mittaristot ovat liki järjestään viallisia. Jostain syystä vanhemman T-sarjan mittaristot ovat olleet hyvinkin laadukkaita. Mutta vikoja niissäkin on ollut.

lemppari

  • Viestejä: 382
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #32 : Joulukuu 27, 2022, 09:55:52 ap »
Alkaa pikkuhiljaa hahmottua uusi harakanpesä ;D
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #33 : Joulukuu 27, 2022, 15:46:37 ip »
Noista sarjaliittimistä on iso apu. On helpompaa siirtää sähköä niiden kautta kuin että olisi vain yksi paksu johdinnippu kuten on japaninpyörissäni. T3 Calin kohdalla olen tyytynyt tähän alla olevaan (Linkki alla) kaavioon. Valitettavasti on osoittautunut että eri vuosimallien suhteen saman mallisarjan sisällä on eroja. Mutta ei niin merkittäviä että eikö onnistuisi. On vain sen värisiä johtimia kuvissa mitä pyörissä on ja päinvastoin mutta joskus jotain on liikaa tai liian vähän. Syynä ilmeisesti se että eri aikoina on käytetty eri merkkisiä tai saman merkin toista, hieman erilaista, sähkökomponenttia joissa on johtimia enemmän tai vähemmän.

Monasti avun olen saanut näistä: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/850/850T3_Europe_1980.pdf
Omassa IE T3 1000 Blower-projektissa tulee vielä digitaalipuolen johdotus. Sitä hiljalleen olen askarrellut. Savun hälvettyä tarkistetaan kytkennät...
http://www.motomatti.fi/2022/11/california-t3-1000-blower-johtosarjan.html

Sellainen tieto tuli varsin kielteisesti esille että kun laitoin ekan kerra T3:seen digitaalisen moottorinohjauksen otin mukaan asuinkumppanini sillä pitäähän pyörä säätää siihen kuntoon että sillä voi kuljettaa toista ja vielä retkivarusteetkin. Tarvitsin siis kuormitusta. Koska, eräällä säätöreissukerralla, kun puolisontekele oli mukana, jouduin pyytämään  työntämään pyörää käyntiin koska elektroniikka oli syönyt akun vajaatehoiseksi. Hänpä tuuppasi pyörän käyntiin mutta työntäjältä murtui luu kädestä kaatuessaan kun pyörä äkisti käynnistyi. Valitettava tapahtuma josta seurasi viipeitä kotielämän nautintoihin. Säädöt tuli kyllä kokolailla kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2022, 17:30:02 ip kirjoittanut motomatti »

lemppari

  • Viestejä: 382
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2023, 21:21:20 ip »
No niin, maaginen hetki koitti tänään kun löin akun kiinni ja laitoin virrat päälle. Hyvä uutinen oli se ,että savu pysyi johtojen sisällä. Huono uutinen oli se, etteivät valot toimineet edelleenkään. Eivätkä torvet, saatikka jarruvalot.

Sähkökaavion avulla tuli selväksi, että S+D:stä hankitussa pääjohtokimpussa oli useita päin ahteria vedettyjä piuhoja. En ole vielä ehtinyt ihan kaikkia tarkistaa, mutta jo kimpun etuosassa on monta väärää, mm. etujarruvalon katkaisijan pitäisi saada virta valoreleen karvalta 30 sinisellä piuhalla. Joka nyt menee lampun moniliittimeen ja siitä eteenpäin laturin merkkivalolle. Jarruvalokatkaisijan sininen sen sijaan menee jonnekin taakse. Täytyypä ottaa akku irti jotta näkee minne. Ehkä se menee vuorostaan tasasuuntaajalle....

Laitoin juuri reklamaatiota Stein-Dinselle, onneksi on vasta tammikuun alku.

Ostettavaakin tulee, torvet ovat oikarissa, vasemman kahvan katkaisijasta toimii vain parkit.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #35 : Tammikuu 04, 2023, 21:42:20 ip »
Joka kerta on sähkösetin kanssa tullut ongelmaa sillä en ole vielä löytänyt omaani T3:seen sellaista kytkentäkaaviota kuin sen johdot ovat. Takavalon johdoista sen verran että johtosarja yltää noin lokasuojan puoliväliin mutta asiaa helpottaa se että takavalosta tulee johtimet samaan kohtaan vastaan.
Tänään puuhastelin, muunmuassa, virtalukon kytkennän kanssa. Onneksi järki kulki lounaan jälkeen sen verran että tuli selvitettyä virtalukon toiminnat ja oikea johdinjärjestys. Vaan yksi johdin oli väärän värinen. Onneksi vain yksi.
http://www.motomatti.fi/2022/11/california-t3-blower-mittariston-korotus.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2023, 23:13:47 ip kirjoittanut motomatti »

lemppari

  • Viestejä: 382
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #36 : Tammikuu 04, 2023, 21:51:21 ip »
Vertasin tuohon vanhaan jonka vaihdoin pois, siinä on piuhat samassa järjestyksessä kuin esim siinä thisoldtractor T3 1980-kaaviossa. Tuli juuri mieleen, että toi vasemman kahvan katkaisija toimi kyllä vielä kesällä. Mikähän noista vasemman kaffan karvoista on se syöttövirta? Voisin sitten mitata lampulle menevistä piuhoista vastuksen ennenkuin menen tilaamaan uuden.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #37 : Tammikuu 04, 2023, 21:57:40 ip »
Eiköhän nuo kytkennät tule tehdyksi ajan kanssa oikein. Mulla kun on tuo digitaalijärjestelmän asennus meneillään...
Akun tilalle testatessa kun laittaa pienivirtaisen sähkölähteen kuten vanhan akkulaturin tai pariston niin löytää ne "kuumat kohdat" niinkin. Omasta T3:sta löysin useita liitoksia jotka eivät joko toimineet tai toimivat ajoittain. Kahvakytkimistäkin on ollut vaivaa.
http://www.motomatti.fi/2022/12/tappokytkin-ei-tapa.html

TimoEv

  • Viestejä: 1 969
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #38 : Tammikuu 04, 2023, 22:09:12 ip »
Minäkin jonkinlaisena sähkärinä olen ajoittain ollut lyhyen tai pidemmän hetken hukassa. Kevätkäynnistyksessä ei kone pukahtanutkaan. Starttipiirissä oli KAKSI ERI VIKAA: Irronut johdin ja viallinen starttirele. Tuollainen tilanne on huomioitava - opiksi.

Muinoin vääntelin Stonen startin kanssa pitkään ja hartaasti. Sitten kiikutin sen ao. autosähköfirmaan. Siellä tekivät muutamassa hetkessä kuntoon.
Olisin se minäkin osannut, jos Luigi Macaronin piirtämä kaavio olisi vastannut todellisuutta... Merkillisiin ongelmiin törmäilee silloin-tällöin. Ja varsinkin jos palaneen polttimon tilalle vaihtaa toisen palaneen polttimon, jonka "joku" on laittanut laatikkoon vaihdon jälkeen...

Ei oikein muuta osaa neuvoa, kuin onnea ja pitkäjänteisyyttä.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #39 : Tammikuu 04, 2023, 23:19:06 ip »
Välillä tulee päiviä että pitää ottaa etäisyyttä projektiin. Kuten lähteä hieman kauemmas baariin jalan. Se auttaa. Varmaan se kävelylenkkikin hermoja lepuuttaisi mutta ei tule tehdyksi kun siellä ei ole sitä baaria. Välillä kävellyttää naapurikuntaan asti. Jalat kyllä pelaa...

lemppari

  • Viestejä: 382
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #40 : Tammikuu 07, 2023, 11:50:36 ap »
Taidan yrittää vaihtaa S+D:n johtokimpun uusiin torviin ja vasemman kahvan katkaisijaan. Torvet ei inahda edes hyppyjohdoilla suoraan akusta ja sen vasemman kahvan toiminta on kanssa aika epämääräinen. Pääjohtokimpun osalta olen vaihtanut sähköpostia Gregory Benderin kanssa. Kyseli tarkkaan kaikista komponenteista ja niihin sopivista liittimistä ja mukana tulee kokoomaohje vaiheittain, siis eräänlainen Main Wire Loom for Dummies. Joka siis olen.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 091
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #41 : Tammikuu 07, 2023, 12:03:32 ip »
Jos torvissa on säätöruuvi takakannessa, voi yrittää säätää niin, että avustaja töpöttää johtoa akkuun samanaikaisesti. Jatkuva sähkönsyöttö voi käräyttää torven. Jos torvi on kasattu ruuveilla, voi purkaa ja puhdistaa kontaktit.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #42 : Tammikuu 07, 2023, 13:55:42 ip »
T3:sen kahvakytkimet eli ohjaustangon nappulat voivat olla useammallakin tavalla vialliset mutta, omalla kohtaa, ovat olleet vielä kunnostettavissa kunhan näkee vaivaa. Perusvika on että muovikuoret ovat vuosien mittaan kutistuneet ja muoviin tehdyt kierteet olivat entisiä joten jouduin vaihtamaan ruuvi- ja kierretyyppiä. Lisäksi löytyi huonoja liitoksia, irronnut johdin ja vikaantunut valonvaihtimen kytkin. Muutakin voi olla mutta sen verran sain osat entiselleen että pääsen kokeilemaan ovatko myös sähköteknisesti käyttökelpoiset. Poikkeuksena alkuperäisestä kytkennästä olen releistänyt kaikki virtapiirit eli ohjaustangon kytkinten kautta ei kulje kuin releiden tarvitsema alhainen ohjausvirta. Ei siis synny kipinöintiä eli pienoiset kytkinnastat eivät kulu helposti.
http://www.motomatti.fi/2022/12/tappokytkin-ei-tapa.html