Kirjoittaja Aihe: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä  (Luettu 8659 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 405
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #15 : Lokakuu 27, 2022, 10:16:52 ap »
Torven painikkeella tuleva musta johto menee releelle tankin alle. Orkkiskaavion mukaan sen pitäisi mennä suoraan torvien miinukseen. Torvien tulisi kaavion mukaan saada virtansa valoreleen tulovirtatinniltä rinnakkaiskytkennällä ja maadoittua em. mustalla. Nythän tilanne on ollut se, että rele napsahtaa päälle kun torvea on painettu ja valot siis kirkastuivat n.10%.

Uusi hauptkabelbaum on jo matkalla S+D:stä  ja pääsen purkamaan nuo vuosien mittaan kertyneet extrat ja saan toivottavasti johdotuksen ja kaavion muistuttamaan toisiaan.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #16 : Lokakuu 27, 2022, 11:53:49 ap »
Todennäköisesti hyvä hankinta tuo kaapelisarja.
Pidä vanha tallessa. Minulla olisi käyttöä osalle kaksivärisistä johtimista ja ehkä niille yksivärisille sikäli kun niitä vielä on lähes täydessä mitassaan. Myös joillekin liittimille voi olla käyttöä. Entisöintiin en niitä tarvitse.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #17 : Lokakuu 27, 2022, 13:13:03 ip »
Veikkaus, että aika rapeat alkaa olla nuo originaalikaapelit. Toivottavasti uusi sarja on uusi tai vähintään hyvin säilytetty.
Satuin tässä taannoin näkemään johtosarjan (koko pyörän pääsarja), joka oli NOS. Yhdeksänkymmentälukuinen ja säilytetty pussissa jossain hyllyssä varaosana. Sarjaa avatessa eristeissä oli halkeamia ja liittimissä vahvoja tummentumia. Tarkka entisöijä käyttäisi vain mallina ja tekisi uuden, mutta tässä tapauksessa sarjasta tuli muutenkin vain osa käyttöön, tuhotun alkuperäisen korvaajaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 405
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #18 : Lokakuu 27, 2022, 16:02:46 ip »
S+D:n osanumero päättyy Zetaan, eli kyseessä on uustuotanto.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #19 : Lokakuu 27, 2022, 16:34:58 ip »
Vanhaa ja uustuotantoa voi spekuloida että kumpi hyvä.
Jos on pyörävanhuksen valmistusajankohdan varaosa niin en ostaisi. Jos uusi Z-osa on hiljakkoin tehty niin lienee vielä hyvä.
Spekulointiasiaksi jää se että millaisia muovin pehmentimiä on käytetty silloin muinoin ja Z-valmistuksessa.
Valitsisin silti jälkimmäisen.

lemppari

  • Viestejä: 405
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #20 : Lokakuu 27, 2022, 19:13:59 ip »
www.thisoldtractor.com -sivustolta löytyi T3 Europe -sähkökaavio värillisenä! Helpottaa kummasti tämmöistä tumpeloa näissä sähköilyissä.
Alustavissa purkuhommissa huomasin myös, että vaihteiston huohotusletku oli kiinnitetty akun vieressä nousevaan runkoputkeen klemmarilla ja katkaistu siihen. Ilmankos akun kyljessä oli tummaa rasvaista pölyä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #21 : Lokakuu 27, 2022, 19:23:07 ip »
Meikäläistä nuo Guzzien huhotusletkut ovat tavallaan huvittaneet jos olisi huvittanut. Useimmat päättyvät takarenkaan etupuolelle. Jos jonkinlainen purkaus kuumenemisen tai liikatäytön vuoksi tulisi rasvat takakumille. Niin on vielä 1400 Californiassakin. Tosin niitä purkauksia ei isommin ole kohdallani ilmennyt...

lemppari

  • Viestejä: 405
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #22 : Marraskuu 04, 2022, 11:45:05 ap »
Stein-Dinsen paketti saapui ja menossa on kuumeinen piuhojen mittaus yleismittarilla. Thisoldtractor.comin värillisessä sähkökaaviossa ei kaikki värit olleetkaan oikein joten vertasin Haynesin käsikirjan mustavalkoiseen kuvaan ja viimeistelin homman yleismittarilla. Hieman hämää kohdat joissa johto on kaaviossa lyhyt mutta todellisuudessa menee nipussa keulalta akun tienoille. Seuraavaksi tehdäänkin johtokimpun vaihto-operaatio.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #23 : Marraskuu 04, 2022, 12:37:01 ip »
Nipussa on muutama maajohto. Niiden kanssa on sikäli tarkkaa että maadoitus tulee kunnollinen eli paljaalle metallille. Kun liitos on tehty voi sen maalata yli niin korroosiovika on jonkin matkaa kaempana. Monia toimintahäiriöitä ihmetellessäni on vika löytynyt varsin usein maadoituskohdista. Sulakkeet ja relejalat tarvitsevat aika-ajoin puhdistusta ja liitosten kiristämistä.

Olen myös bongannut virheitä eräistä kytkentäkaavioista. Usein kokeilun kautta.

Keulan ja rungon välinen maajohto, jos sitä ei ole johtosarjassa, kannattaa laittaa. Kaksi syytä: jos käyttöjännite, 12V, kulkee virta ohjauslaakerien läpi jos oikotietä ei ole. Toinen on keulan ja rungon välinen potentiaaliero joka aiheutuu etupyörän pyörimisesta. Sen jännite voi olla kymmeniätuhansia voltteja. Tapahtuu hidasta syöpymistä ja sitä myöden ohjausongelmia pidemmällä aikavälillä.

lemppari

  • Viestejä: 405
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #24 : Marraskuu 09, 2022, 23:31:19 ip »
Uutta johtosarjaa on laitettu pikkuhiljaa paikalleen ja ylimääräisiä releitä ja johtoja poistettu. Torvet oli maadoitettu samaan rungon korvakkeeseen kuin valorele. Tämä ehkä selittää sen, miksi torven painike räpsäytti sen releen auki.

Ainoa virhe uudessa johtonipussa tähän mennessä on ollut virtalukon johtojen bullet-tyyppiset liittimet jotka piti vaihtaa lukon pinneihin paremmin sopiviin lattanaarasliittimiin.
 
Torvet on jossain vaiheessa vaihtuneet 2-äänisiin 'tehotorviin' mikä vaatii pientä muutosta niiden johtoihin. Maadoituspiuha keulalta runkoon asennettu.

Harakanpesä on vielä raivaamatta mutta kaikki emmeet on jo hollilla. Eiköhän tämä tästä....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #25 : Marraskuu 09, 2022, 23:41:22 ip »
Vaikuttaa edistykseltä sähköjen suhteen.
Itselläni on kaksi T3 virtalukkoa joista toinen käyttämätön. Molemmissa pyöreät liittimet. Minäkään, näköjään, en vielä kaikkea ole nähnyt.

Alkuperäiset kytkennät eivät suosi kahvakytkimiä sillä kun releohjausta ei ole niin kuormitus käyttövirran suhteen kulkee kahvakytkimien kautta. Releistettynä ovat helposti vaihdettavat muutaman euron arvoiset releet helppoja vaihtaa. Toki, ei ikuista tarvitse kaikkein tehdä...

lemppari

  • Viestejä: 405
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #26 : Marraskuu 10, 2022, 14:05:25 ip »
Olin alunperin ajatellut releistää valovirran niin,että rele olisi lampun kopan sisällä. Siellä tilaa on kyllä aika rajoitetusti joten annan ajatuksen muhia vielä.

 Torvien osalta täytyy ensin todeta toimivuus alkup. kahvamaadoituksella. Jos virtaa hukkuu matkalla niin, että ääni on vain huokaus, on sekin tietty sitten releistettävä. Tänä kesänä olisin tarvinnut tööttöä tasan yhden kerran.

Cali on alunperin ollut italialaisomistuksessa,kas kun ei sentään ollut laittanut melodiaa soittavia kompressorituubia.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #27 : Marraskuu 10, 2022, 20:33:03 ip »
Nykyään kun on tarjolla pieniäkin releitä eli pienintä mallia mahtuu perusreleen tilaan kaksi kappaletta ja välikokoistakin puolitoista. Jos laittaa myös relejalat niin tilaa tarvitaan hieman enemmän. Esim: https://www.motonet.fi/fi/tuote/481968/Mikrorele-12V20A-5n-vaihtodiodi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #28 : Marraskuu 10, 2022, 20:44:36 ip »
On sitten muuten nuo muutaman euron releet aika surkeita säänkestoltaan. Paremmat maksavat vähän enemmän, mutta niihin kannattaa kyllä panostaa. Vaikkei ihan sään armoilla ole pyörässäkään, mutta kosteus kyllä tekee helposti temput.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: T3 Calin sähköissä mystisiä piirteitä
« Vastaus #29 : Marraskuu 10, 2022, 22:17:49 ip »
Juu, halpisreleen liittimet on tiivistetty hyvin mutta kotelo ei. Koteloa ei tarvitse koskaan avata mutta olen ne liimannut kuumaliimalla tai uretaanilla kiinni hermeettisesti. Toki samanlaisia releitä on tehty paremminkin mutta hinta onkin moninkertainen. Toki halpiksessa voi myös liittimet olla huonosti suojattu hapettumista vastaan. Siihen olen käyttänyt liitinvahaa spraypullosta.