Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42949 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #120 : Elokuu 18, 2022, 12:24:27 ip »
Ei löytynyt vanhaa tulppaa millä pääsisi tekemään testin, mutta jahka pääsen hitsauskoneen ääreen niin pääsee testin tekemään.Noita osia katselin, uudet sylinterit 300ekua per puoli.. noh, miten sen nyt sanoisi, olishan se kiva että olisivat kunnossa mutta eipä tuo nyt maailmaakaan kaada vaikka ne uusimaan joutuisi. Mites nuo keinuvivut, työntötangot ym, onko niitä yleensä joutunut uusimaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #121 : Elokuu 18, 2022, 14:19:20 ip »
Keinuvipuakselit kannattaa tarkistaa ettei ole kulumia. Keinuvivuissa se venttiiliä käyttävä pää voi olla kulunut lovelle. Näistä vanhemman pään syvälle karkaistuista vivuista saattaisi saada vielä kelvolliset hiomalla. On siellä laakeritkin eli jos on väljä akselilleen niin saattaa meluta käytössä.Ihan ykslöinä olen uusinut muutaman laakerin. Sorvin oston jälkeen ei juuri ole tarvinnut. Laakeriponssin hinta on noussut merkittävästi.

Työntötangoista, joskus, irtoaa pää(t) vaikka ovatkin vielä paikoillaan. Suoruus tarkistetaan pöytätasolla pyörittelemällä. Ei saa olla mutkia eikä kolhuja. Purkaessa merkitään mikä oli missäkin ja siten paritetaan, tai siis kolmitetaan, keinuvipujensa suhteen. Löysäpäisistä nostimista ei saa oikein kalua vaan alkavat lyhentyä vauhdilla.

Nostimetkin voi nostella pesistään. Ei saa hölskyä sivuttain. Mainitsinkin jo edellä että nostimet kannattaa nostaa pois ja tutkia. Lovia ei saa olla eikä kehämäistä kulumista.

Lisäyksenä vielä vuotomittaukseen: joka venttiilissä pitää olla vähintäin käyntivälys mittauksen aikana. Hiukankin "kantava" venttiili aiheuttaa vuodon.

Sitten huomatus: keinuvipuakseleiden M6-kiinnitysruuvit on oltava lyhyttä mallia. Pidempi salpaa öljyn tulon keinuvipuakselille.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #122 : Elokuu 18, 2022, 17:06:28 ip »
Nyt on ohivuotomittaus tehty, molemmat sylinterit vuotaa kolmeen suuntaan, mutta vasen sylinteri eniten pakoputkeen..

Tarkoititko Motomatti tuolla käyntivälyksellä sitä että pitää olla se säädetty välys mittaushetkellä?

Nyt asetin männän ykkohtaan ja painoin ilmaa päälle. Venttiilien välykset on juuri säädetty niin sen puolesta olen ainakin varma että välys löytyy.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #123 : Elokuu 18, 2022, 20:58:14 ip »
Todennäköisesti meni ohjeistuksen mukaan ja vika on, arvalujenkin perusteella, juurikin pakoventtiili. Se ei siis suljeudu vaan vuotaa. Mutta jos vuotaa myös kaasuttimen suuntaan niin sielläkin lienee vikaa. Jos vika on karstaisuudessa saa venttiilit kuntoon hiomalla jos niiden varret ovat kunnossa.

Jos imupuolellekin vuotaa niin valistunut arvaus on että ko. sylinteriä on ajettu rikkaalla seoksella ja venttiilit pitää kunnostaa tai vaihtaa. Jos vuotoa on männän ohi niin sinne on uudessakin moottorissa aina pieni vuoto. Varmaa paluuta toiminnallisuuteen alkuperäisosilla ei, oireiden perusteella, konstailemalla tai ajamalla saa. Mutta korjausmahdollisuus vielä on.

Varmuuden saat vuotokokeesta kun ruuvaat kunnolla välystä venttiileihin ja varmistat vielä sillä nyt tilanne on se että ajamalla pahenee.
Myös toiselle puolelle ko. koe on hyvä tehdä vaikkakin se jää lähinnä "mukava tietää" osastolle.
Venttiilit eivät saa koskaan vuotaa tippaakaan. Eikä pihistä.

Yläkertaremontti lienee ainoa tapa päästä asian yli.

Voit kuitenkin koettaa rääkkäämällä kone tosi kuumaksi niin että karstat palaa mutta en usko ko. toimenpiteen tekevän venttiileistä kelvolliset.
Kohteena konepaja.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #124 : Elokuu 18, 2022, 21:28:56 ip »
Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Tehdään lisää testejä ja palataan asiaan. Eiköhän tämä tästä  :)
Ps. Haynesin korjauskirja on tilattu.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #125 : Elokuu 21, 2022, 22:18:39 ip »
Iltaa, eilen koetin antaa pyörälle hiukan kovempaa kyyyiä kuin aiemmin, ajelin noin tunnin verran korkeilla kierroksilla, 4000-7000rpm, ajon päätteeksi putkenpäät olivat paljon nätimmät kuin koskaan aiemmin, oikea, mielestäni jopa melko priima(tulppa myös) ja vasen ei enään märkinyt (tulppa oli kyllä samanlainen kuin aiemmin, pikitäplä keramiikassa)
Eli ainakin oikeasta sylinteristä on karstaa lähtenyt liikkeelle ja sylinteri putsaantunut parempaan suuntaan.

Onko niin että kannattaisi vielä koittaa antaa samaa lääkettä vai olisiko tuossa jo kaikki paskat lähtenyt mitä on?

Ajattelin kyllä vielä koittaa tuolla ohjeistuksella (ruuvata kunnon välys) uudenkerran ohivuotomittausta.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #126 : Elokuu 22, 2022, 08:24:07 ap »
Eikös ohivuotomittauksessa pitäisi mäntä lukita puristustahdin yläasentoon? Jos annetaan paineilman työntää mäntä alas, on aina jompikumpi venttiili auki.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #127 : Elokuu 22, 2022, 09:39:15 ap »
Uskoisin että se siinä pysyy ilman lukituksia kun vaan on tarkasti ykk:ssa

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #128 : Elokuu 22, 2022, 10:05:31 ap »
Ykk:ssa mäntä pysyy ylhäällä ja jos ei ole niin painuu alas. Mutta jos haluaa varman päälle "lukita" yläasentoon niin takajarrupoljin laitetaan vaikka sidontaliinalla ala-asentoon ja vaihde päälle. Toki vaihteistossa on kiertovälystä mutta takarenkaasta pyörittämällä oikea kohta löytyy ja vauhtipyörässä on ykk-merkit.

Koneelle tekee vain hyvää käydä kierroksilla aika-ajoin. Alunperin sporttipyöräksi tehdyllä laitteella pitääkin ajaa kuin sportilla.
Kun kerran ei hajonnut niin voi vielä parantuakin. Olettamani kymmenien tuhansien kilometrien karstat eivät aivan noin vain lähde.
98-bensan sekaan voisi lurauttaa sellaiset 15 - 20% RE85 moottorietanolia niin puhdistuminen on tehokkaampaa eikä tarvitse vetää niin kovaa ja vääntömomenttikin nousee etanolin ansiosta eikä noin vähäinen etanolin lisäys vielä vaadi sytytyksen säätämistä eikä isompia suuttimia tätä tarkoitusta varten. Kone myös käy seoksella hieman kylmenpänä. Vakiobensassa kun etanolia on noin 5%. Sekin puhdistaa hieman mutta ei ole riittävän pesevää.
Lähiaikoina on odotettavissa, taas, lämpimiä päiviä niin silloin on hyvä tehdä tankillisen mittainen reippaampi ajorupeama.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2022, 15:02:30 ip kirjoittanut motomatti »

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #129 : Elokuu 22, 2022, 14:02:51 ip »
Varmasti on karstaa, en muista olenko kertonut, mutta pyörä oli saksassa 38 vuotta samalla omistajalla joka myi pyörän kun ei enään pystynyt sillä ajamaan. Sitten pyörä oli 4 vuotta Ruotsissa, epäilen että siellä maantietä ei ole juurikaan näytetty, ainoastaan entrailtu..
Tein nyt tuon testin vielä kopat auki ja varmistin että on välystä, kyllä tuo vasen sylinteri vuotaa imu ja pakopuolelta melko paljon. Oikea ei juurikaan vuoda, pieni pihinä tulee tuosta reiästä (halkaisija noin7-8mm) joka on kannessa, keinuvivun kehdon alapuolella (oikeaa nimitystä en tiedä)  :o

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #130 : Elokuu 22, 2022, 15:12:31 ip »
Omalla riskillä ajelet.
Voi olla myös niin että venttiileissä on niin kovaa karstaa että se ei enää pala pois.
Kansiremontti hiomalla pelkästään venttiilit sopiviksi ei kovin montaa tuntia vie osaavalta. Toki erikoistyökaluja tarvitaan kuten momenttiavain, venttiilivinka, hiomatutti hiontaan ja kahdenlaista hiomatahnaa sekä tiivisteitä. Jos pyörässä ei ole paljoa kilometrejä takana niin tuollainen karstavaiva on hoidettavissa pois varsin pienin kustannuksin. Mutta jos on paljon ajettu on todennäköistä että on muutakin vaivaa. Alakerta eli kampiakseli, sen laakerit, kiertokanget ja venttilinnostimet ovat yleensä ihan kunnossa.

Kansissa on öljyn poistokanavia kun öljyä tulee painevoiteluna letkujen kautta venttiilikoneistoon. Ylettyvät kampikammiioon.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #131 : Elokuu 22, 2022, 19:44:33 ip »
Joo eipä tulisi mieleen ketään syytellä jos jotain kävisi  ;D

Korjaamokäsikirja saapui ja eipä tuo kannen irroitus kovin erikoinen toimenpide ole.
Eipä tässä enään kovinkaan montaa ajokelipäivää varmaankaan ole niin voisihan tuota jo ruveta purkailemaan..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #132 : Elokuu 22, 2022, 21:09:26 ip »
Kun purkaa niin näkee. Lisäksi voi vaikka tieto lisääntyä.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #133 : Elokuu 22, 2022, 22:20:57 ip »
Tieto ja tuska ;D

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #134 : Elokuu 24, 2022, 14:26:46 ip »
Kannet ja sylinterit irroitettu. Kansissa oli juuri niinkuin on ollut puhetta, vasemman sylinterin pakoventtiili todella karstainen. Venttiilijousi puristinta ei vielä ole mutta mielestäni vaikuttaa että nämä voisi saada vielä ihan hiomalla kuntoon.  Sylinterit oli mielestäni siistit, todella vähän hentoa pystynaarmua näkyi hoonausjäljessä, voiko/kannattaako hoonata? Männät oli siistit, karstaiset päältä,kannattaako/ voiko putsata jollain metalpolishilla? Nostimissa ei ollut muuta kuin yhdessä hieman nokka-akseliin kohtaavassa pohjassa jotain kromauksen  tai muun pinnoitteen pientä irtoamista. Nokka-akselissa ei näkynyt muuta kuin kevyttä värimuutosta, mitä tästä voi päätellä?Työntötangoissa oli kulumaa, yhdessä melko pahaakin.

Edit. Työntötangot ovat alumiinia ja kaikissa on samassa kohdassa kulumaa.. suoria ovat, mutta keskivaiheilla on jälkeä aivan kuin hankaisi johonkin, ilmeisesti ottanut kannen tiivisteen kupariin kiinni, ja hieronut sitä vasten. kova hinta noilla..

Edit 2. Ilmeisesti tuo nokan sinertävä väri on tullut jo valmistusvaiheessa karkaisusta?

Vielä lisäksi, yksi keinuvivun tappi oli hieman kulunut, niin että sormella tunsi. Keinuvipujen päissä oli ehkä hieman jotain kulumajälkeä mutta ei mitään mikä olisi herättänyt huolia, voiko noita päitä vähän hioa?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2022, 17:47:04 ip kirjoittanut alekk »