Kirjoittaja Aihe: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto  (Luettu 270 kertaa)

Rane57

  • Viestejä: 4
1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« : Huhtikuu 27, 2022, 12:24:23 ip »
Miten mahtaa jarrut toimia jos integroinnin poistaa ja käyttää alkuperäiset pääsylinterit ja jarrukaliberit?
Takajarrun pääsylinteriltä letku suoraan takajarrukaliberille, etujarrun pääsylinteriltä letkut suoraan molemmille etujarrukalibereille?
-Rane

Jouko S

  • Viestejä: 772
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2022, 17:32:26 ip »

Miksi noita poistamaan?

Jouko S

Rane57

  • Viestejä: 4
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2022, 18:29:13 ip »
Pyörää tullaan muokkaamaan aika ”kovalla kädellä” ja nää integroidut jarrut ei kuulu suunnitelmiin niin ajattelin jo ennakkoon kysellä pitääkö alkaa hommaamaan uudet jarrupääsylinterit. Näiden toiminta on laskettavissa mutta kun  ei ole mittoja tiedossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 243
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2022, 19:07:35 ip »
Ei tule kovin hyvää etujarrutuntumaa. Pitää mitoittaa pääsylinteri jarrusatuloiden mukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2022, 19:13:41 ip »
Ehdottomasti tarvitset ns. metallipunosjarruletkut niin voit käyttää alkuperäiset jarruosat kuten kahva- ja poljinsylinterit sellaisenaan. Tietenkin, integroinnin poistuessa ei poljinjarru ole yhtä tehokas. Mutta etujarru senkin edestä mikäli säilytät molemmat etujarrut. Saman ratkaisun olen tehnyt kahteen pyörääni eikä ole valittamista. Toinen on T3 ja hieman uudempi California III joka on nykyisin trike. Toki komponenttin kunto tulee olla hyvä että tuntuma on jämäkkä. Kumiletkut voit unohtaa.

Etujarruun tarvitset yhden pitkän letkun kahvasylinteriltä oikean puolen jarrusylinterille jossa tuplapituinen banjoruuvi johon tulee lyhyempi oikean puolen jarrusatulan letku joka kiertää joko lokasuojan yli tai takaa miten lokarin tukikaaret sitten kulkevatkaan. Esimerkiksi monissa Ducateissa kulkee letkut siten. On myös helppo ilmata kun ottaa vasemman jarrupuristimen irti ja nostaa sen niin ylös että letkunsa on suorassa. Ilmat tulevat melkein itsekseen pois koko kierrosta. Banjoruuvit ovat M10x1mm.

Teflonjohtimisia jarruletkuja voi teettää mittojen mukaan tai ostaa asennussarjana jolloin ne voi koota itse. Vaatii hieman harjaantumista. Jos teetät letkuja niin huomiota pitää kiinnittää siihen millaiset mutkat ja liitokset ovat mihinkin suuntaan ettei letkuihin jää "kierrettä" tai väkinäisiä mutkia. Kahvasylinteristä lähtevän letkun banjoruuvina voi käyttää paine-anturia. Silloin ei tarvita kahvaan erillistä mikrokytkintä jarruvalolle. Mikäli aiot ajaa laitteella liikenteessä laillisesti. Tässä kuvalinkki takajarrun paineanturista. https://1.bp.blogspot.com/-TgdoCXvsuMs/XqHgInQBW0I/AAAAAAAAWes/Prlt3evN4aUUfNpJ_BVd8ZIhxYdknRzxACLcBGAsYHQ/s1600/LM850_takajarru_banjoliitos_paineanturi.JPG

Rane57

  • Viestejä: 4
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2022, 19:36:30 ip »
Jarruletkut vaihtuu teräspunosletkuihin, hyvä kun pystyy hyödyntämään alkuperäiset poljin ja kahvasylinterit.
Kiitos vastauksestasi Motomatti.
-Rane

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2022, 20:29:36 ip »
Kuten TunturiTT tuolla mainitsi niin jarruje kriittusten komponenttien, siis tiivisteiden ja letkujen tulee olla kunnossa. Ei siis niitä viime vuosituhannen kumiosia. Jarrutuntoon vaikuttaa eniten jarrupalatyyppi. Onneksi ne eivät ole kovin arvokkaita vaikka joutuisikin niitä valikoimaan kokeilemalla. Toisaalta, uudet jarrupalat, pitää sisäänajaa eikä todeta ensikokeessa että onko hyvä vaiko eikö. Mutta jos päädyt laittamaan isompiläpimittaisen kahvasylinterin niin usein on kysymys siitä mikä on tottumus. Itse pidän jarrusta joka pelaa parilla, kolmella sormella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 243
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2022, 20:43:17 ip »
Olen testannut tuollaisen konversion käynyttä pyörää ja siinä ei kyllä osien hyvästä kunnosta huolimatta ollut jarruja, jos siis vertaa pyörään jossa on nähty vaivaa hyvien jarrujen eteen. Olen kai tottunut liian hyvälle, kun vaadin jarruilta tuntumaa ja voimaa. Omassa on kaksi levyä ja kaksi nelimäntäistä satulaa. Ovat ihan paria vielä keskenään mitoitukseltaan. Paloina semi sinter-palat, niin toimii kadulla ja radalla.
En ymmärrä syitä, miksi jarruissa pitäisi pihistellä. Hyviä sylintereitä ja satuloita saa ihan uutenakin järkevään hintaan. Vanhan mallisiin ei välttämättä löydy edes huolto-osia samalla hinnalla, kun saa kelpo komponentteja vaikka sitten purkaamolta. Adaptereita toki voi joutua satuloita varten tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: 1987 Moto-Guzzi 850 T5 jarrujen integroinnin poisto
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2022, 23:12:01 ip »
Niin, tarpeita on monenlaisia.