Itse ajelisin tyytyväisenä molemmilla pyörillä samalla öljyllä mikäli ei ole kyse hydraulisista venttiilinnostimista.
Kun öljynvaihtoväli on noinkin lyhyt niin öljy ei ehdi kulua. Kulumisella tarkoitan öljyn rakenteen pilkkoutumista. Sitä tapahtuu jos ajetaan suurilla tehoilla paljon tai ajetaan oikein kuumassa ilmatilassa. Jos koti- ja Pohjoismaissa ajelee niin tuskin joutuu ääriolosuhteisiin. Kotimaassa, kuten muuallakin, ääriolosuhteen muodostaa esimerkiksi hyvin hitaasti ja katkonaisesti liikkuva ruuhka ja helle jossa moottori käy koko ajan eikä ajoviima jäähdytä. Silti en tiedä kenenkään moottorin ko. olosuhteissa varioituneen.
Enemmän Guzzin kone vaurioituu siitä kun moottoriöljyn lämpötila ei yleensäkään nouse yli sadan asteen vaikka pitäisi. Ajetaan jurnutetaan öljy kylmänä ja voitelu ei ole sitä mihin öljy kykenisi jos olisi korkeampi lämpötila. Joidenkin öljyjen sekaan kertyy herkemmin vettä ja se muuttuu emulsioksi jolla ei ole voitelukykyä ja voi tukkia huohotusjärjestelmän.
Itselläni on öljyn lämpömittari kahdessa pyörässäni joista toisessa on jäähdytinkenno tukittu sillä huomasin että jäähtyy aivan liikaa. Kertaakaan sen kennon jäähdytinpuhallin ei ole ajossa käynnistynyt. Kyse on California 1400:sta.
Toinen pyörä, joka on ajossa satunnaisesti, on pohjiltaan California 3. Nyt se vain on trike-kuosissa eli kolmipyöräinen. Siinä olen peittänyt sylinterit kokonaan jäähdytysviimalta. Vain sylinterikannet saavat jäähdytystä.
Myös polttoaineen kulutus vähenee kun öljy toimii sille suunnitellussa lämpötilassa. Kitka on siis pienempi.
Myös moottori kuluu vähemmän kun käyntilämpötila on normaali eli olosuhteissamme aika harvoin. Valitettavasti.
Digitaalissa nykymoottoreissa kylmänäkäynti aiheuttaa tarpeettoman seoksen lisärikastuksen. Se taas aiheuttaa karstoittumista ja karsta nopeampaa kulumista. Suurin osa ajosta kun on moottorin kannalta köröttelyä. Moottori tykkää kun sitä käytetään reippaasti.
Onko mitenkään selitettävissä, miten tehdas on harhautunut antamaan tällaisen suosituksen?
Kyse on kuten kysymyksessä on esitetty, suosituksesta. Suositusöljyjä olen itsekin käyttänyt pyörän takuuaikana tietystä syystä. Muulloin ihan muuta jonka tiedän sopivan paremmin olosuhteissamme ajamiseen. Lähinnä perusmineraaleja. Centauron koneessa käytin suoraa viiskymppistä mineraaliöljyä eikä sekään ole vielä hajonnut tai osoittanut öljynkulutusta. Centauro on nyt toisella omistajallaan. Siinä on sentään moottori joka käy sopivassa lämpötilassa kunhan sääkin on jossain määrin lämmin eikä nuukaile kaasukahvan kanssa.
California 1400:ssa on ainoana esteripohjainen laajempiviskositeettinen moottoriöljy. Ei siis suosituksen mukainen sekään. Pidätän itselleni oikeuden määritellä mitä öljyä käytän. Vaikka jo olenkin eläkkeellä niin ei ole vielä päästä haihtunut ne opit mitä konetekniikasta olen oppinut matkan varrella.
Nykyään, likimain, kaikki öljyt ovat hyviä ja jos epäillyttää voi käyttää lisäainetta kuten itse teen kunnostamieni moottoreiden suhteen.