Kirjoittaja Aihe: Norgen lataus  (Luettu 678 kertaa)

vete

  • Viestejä: 38
Norgen lataus
« : Huhtikuu 19, 2022, 20:12:33 ip »
Mittailin Norgeni latausjännitettä ja oli n13,2v.Eikös se ole liian vähän,jos on millä sen sais vähän nousemaan?

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2022, 22:18:38 ip »
Oliko koko kierroslukualueella sama lukema? Mikä oli akun lataustila mittauksen aikana?

vete

  • Viestejä: 38
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2022, 07:52:41 ap »
Latausjännite oli suurinpiirtein sama kaikilla kierroksilla.Akku oli lähes täyteen ladattu.

Aapo

  • Viestejä: 631
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2022, 10:09:16 ap »
Onko mittari kunnossa?

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2022, 10:18:10 ap »
Kyllä tuo latausjännite täydelle ja ehyelle akulle riittää. Turha sitä on kiehutella suuremmalla jännitteellä.

Toisaalta on hieman kompleksista havaita pelkän latausjännitteen perusteella akun tilaa.
Siitä kertoo akun lepojännite ja kuormituskoe paljastaa tehon.

Norgessa, kuten muissakin tehokkaan autotyyppisen laturin omaavissa CARC ja 1400-malleissa, on harvemmin, tai ei ole ainakaan tietooni tullut, että olisi ilmennyt erityisiä latausvaivoja. Laturin hihna ja akku ovat tämän tuotantoketjun heikkoimmat osat. Itse laturi sisältää kaiken: vaihtovirtamyllyn, jännitteen säätimen ja tasasuuntaimen. Aivan kuten autoissakin nykyään.

Jos akun lepojännite eli sen virranantokyky on alhainen niin käynnistyspiiri ei toimi starttinapista vaikka mittaristo ja bensapumppu heräävätkin. Koskee CARC-mallistoa mutta ei 1400-versioita.

Sitten CARC-erikoisuus: mittariston mittari antaa pienemmän jännitelukeman kuin suoraan akusta, esim. yleismittarilla mitattu jännite on. Ero voi olla jopa kaksi kymmenesosavolttia. Jos asia kiinnostaa niin voit mitata suoraan akun navoista todellisen jännitteen, sammuksissa, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Jos akku on täynnä ja kunnossa niin akusta mitattu jännite ei juuri vaihtele. Alin jännite ilmenee kun moottori ei käy.
Pitkään pyörää seisottaessa, pari viikkoa ja yli, kannattaa akku irrottaa pyörän virtapiiristä. Maajohto vain irti. Tosin se tarkoittaa että, muunmuassa, mittariston asetukset nollautuvat, mutta muihin toimintoihin akun irrotus ei vaikuta. Vaihtoehtona on käyttää merkiltään hyväksi todettua ylläpitolaturimerkkiä. Mutta ei välttämättä koko talvikaudeksi.

vete

  • Viestejä: 38
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2022, 16:24:01 ip »
Heiluttelin vähän liittimiä niin löytyi hieman lisää 13,6v akusta yleismittarilla mitaten joka kyllä riittää mulle.

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2022, 19:32:31 ip »
1100 Brevan, samanvuotisen, heinäkuun käynnistys Norjanreissuun lähtiessä, ei onnistunut. Akkujännite kunnossa mutta starttinappi ei reagoi. Epäillys akun kunnosta kummitteli. Uudehko akku uudessa pyörässä. Kaikki ns. kunnossa. Irrottelin akun kaikessa kiireessä ja se vaikutti kunnolliselta. Puhdistin akunnavat. Johdot kiinni, virta kulkee mittareille mutta ei reagoi starttinappiin. Vielä akku irti. Siinä sitten huomasin, akunkenkien pinnoissa jotka tulevat napaa vasten, kiiltävän musta pinnan. Ihmettelin että mitä tämä on? Puukon kärjellä raaputin sen mustan pois niin että kupari tuli näkyviin. Sen jälkeen ei ole ollut akunkenkäongelmia siinä pyörässä. Palveli hyvin ja uskoakseni palvelee vieläkin.

Akunkengät ovat jotain kupariseosta joihin on laitettu harmaa pinnoite. Olettamukseni on että pinnoite, akun lyijyiset navat, ja pitkään vallinneet sadesäät olivat yhdessä muodostaneet mustaa oksidia. En osaa sanoa, kun en ole kemisti, mistä oksidista on kysymys mutta se oli kovaa, mustaa ja kiiltävää.

Kovasti kiirehtimällä, työpäivän, akkutalkoiden ja sateisen ajomatkan tuloksena ajoissa Vaasan satamassa. Rabben pitsapaatti vain oli neljä tuntia myöhässä. Ruotsin puolelle varattu majoituskin oli myyty muille. Että hyvin vahva oli vika.

Hajakenttä

  • Viestejä: 746
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2022, 17:40:38 ip »
Tuntematta tuota mallia ja sen laturin mallia, mutta sillä perusteella mitä Matti sanoo, siis että se on roottorilta magnetoitu remmivetoinen, sanoisin noin yleisesti, että tuo jännite on matala ja oireilee jotain vikaa. Erityisesti se, että liittimien heiluttelu muuttaa jännitettä on huolestuttavaa. Jännitteen kuuluu olla 14,4 V ja se säädetään transistorisäätäjällä säätämällä roottorin magnetointivirtaa. Säätöelektroniikka on kiinteä, eikä siinä ole mitään asettelumahdollisuutta. Säädetty magnetointivirta kulkee säätäjältä hiilien ja liukurenkaiden kautta roottorikäämille ja samaa tietä takaisin. Hiilet ovat kuluva kampe ja uusittavissa. Ainakin eräässä mallissa on sellainen rakenne, että samassa muovisessa elementissä on kiinni koko säätäjä, sen liittimet ulkoisiin sähköihin ja hiilten pidike. Kun liitintä liikutteli liikkuivat myös hiilten asento ja kosketus liukurenkaille. Se sai jännitteen heilahtelemaan. Siinä tapauksessa hiilet olivat loppuun kuluneet ja uudet hiilet korjasi asian muutamalla eurolla.

PS. Voi tietysti olla niinkin, että akku on loppuun kulutettu ja sen jännite ei kerta kaikkiaan nouse tuon enempää. Asian kertoo lepojännite. Kun akku on täyteen ladattu, mileuiten toimivalla laturilla ja aika pienellä latausvirralla: alle 1 A, ja sen jännite on latauksen lopussa noussut 14,4 V:iin 20 °c lämpötilassa, siis latauksen aikana mitattuna, jos ei ole noussut useamman tunnin lataamisellakaan (voi vaatia 24 tuntia 0,8 A) niin sekin jo kertoo akun olevan elinkaarensa lopussa. Kun nyt annetaan akun seistä ilman latausta ja kuormitusta, siis navat tyhjinä, ainakin tunti, mieluummin muutama tunti ja akun navoista mitataan luotettavalla yleismittarilla lepojännite sen tulee olla välillä 12,5 - 12,8 V 20°c lämpötilassa. Lepojännitteen tulee myös pysysä tuossa arvossa ainakin seuraavaan päivään, jos akkuun ei kosketa.


Sentire la forza!
Terv: Timo

vete

  • Viestejä: 38
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #8 : Huhtikuu 22, 2022, 11:26:48 ap »
Pyörähän on vasta sisääajettu 55000km joten jos vika läytyy laturista on se aika helposti antautunut.Akuista on niin paljon huonoja kokemuksia että sitä en pitäis minään yllätyksenä.Täytyy tutkia molemmat kunhan palaan Suomeen.Kiitos kaikille kommenteista.

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2022, 20:01:42 ip »
Älä vielä kiittele. Tai kuinka vaan.
Omistin C.A.R.C.:n joitakin vuosia sitten varsin pitkään. Se vaihtui, varsin edullisesti 1400 Californiaan. Edullisuuten oli hyvä syy: lainsäädäntö.
Mutta siitä muualla. Molempia malleja olen omistanut vuosia ja tänään, tämän ketjun "innoittamana" kirjoitin jutun joka on molemmilla malleille, C.A.R.C. ja 1400, on yhteinen. Ainoan poikkeuksen tekee järjestelmä joka vahtii niinkin alkeellista asiaa kuin akkujännite. Se on hyvä mittari sille milloin jännite on niin alhainen että, akun koosta riippuen, virta nousee niin isoksi että komponentit eivät sitä kestä. Se aiheuttaa negatiivista seisokkia kun siihen ei olisi tarve.

http://www.motomatti.fi/2022/04/moto-guzzi-1400-vs-carc-mallit.html

Tähän toivon kommentteja, varsinkin oikeilta sähköteknologeilta, sillä edelläolevan linkin sisältö on vain tämän päivän tutkintoaihe. Mikäli linkki sivuilleni toimii.

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2022, 20:18:47 ip »
Siis kaiken muun plörinän ohessa haluan sanoa että mittarilla ja mittauskohteella on eroa. Siihen pyörän näyttöön ei kannata luottaa vaan katsoa onko muualla vikaa. Kunhan ajelee niin asia selviää. Jos taival ei millään lopu sähkön puutteeseen niin asia on tulkittu siten. Jos niin käy niin ensin akkukauppaan ja katsomaan mitä pyörän mittari näyttää. Niin kauan kun pysytään, epämääräisen mittaustekniikan puitteissa, pyörä ajokunnossa niin tuskin on hätää. Laturin hihnan kuntoa ja kireyttä voi tietysti tutkia.

TimoEv

  • Viestejä: 1 904
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2022, 08:07:19 ap »
Olisi myös muistettava, että akku on vain yksi osa käynnistystapahtumaa. Siinä on mukana mm. startin kunto ( puhtaus... ), liitosten kunto, akkunapojen tilanne, ja laturinkin kunto. Osana asiaa on myös sulakkeiden ja releiden tilanne. Näissä 12v vekottimissa on erinomaisen helppo tuhota parisen volttia liitoksiin yms. ja kas, eipä sitten puksutakaan. Se sivujalan asentolytin onkin jo monesti täällä käsitelty.

Tällä tarkoitan, että aina kannattaa vikoja ja syitä alkaa hakemaan helpoimmasta päästä, ennenkuin purkaa "puolet pyörästä". Toimin joskus tuntiopettajana merenkulkuoppilaitoksessa opettaen tutkakaluston asioita. Korostin aina ja joka kerta, että aloitetaan sulakkeista. Jos ei ole sähköä - ei vehjes toimi...

Ja muistakaas, että systeemissä voi olla kaksi peräkkäistä vikaa. Jaa mistä tiedän...

Mukavia kilometrejä kaikille!

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #12 : Huhtikuu 25, 2022, 12:10:00 ip »
Vajaakuntoinen akku on suuri rasite.
Vaikka akku jaksaisikin vielä juuri käynnistää moottorin voi se olla silti käyttöikänsä lopussa.
Huono akku on suuri rasite koko ajoneuvolle. Laturi puskee koko tehollaan virtaa akkuun joka ei sitä kykene tallentamaan. Bensaa kuluu tarpeettomasti ja pyörän sähkölaitteet kärsivät.

Edellisessä postauksesani, sen linkissä, oli kaksi kuvaa jotka kertoivat pyörän akkujännitteen eroista eri mittauskohteissa ja eri mittareilla. Että sikäli mittaukseni ei ole teknisesti täysin ristiriidaton mutta antaa kuvaa siitä mikä ero on olemassa.
Saatan lähiaikoina tehdä mittauksen myös pyörän käydessä ja vieläpä eri kierrosluvuilla.

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2022, 16:49:08 ip »
Tein tänään autotallissa mittailuja myös moottorin käydessä.
Omassa pyöräyksilössä on mittariston näytön ja akulta yleismittarilla mitattu jännite-ero noin puolen voltin luokkaa.
Asiasta ei pidä olla huolissaan. Jos akku ei kuitenkaan lataudu ja käy niin että akku tyhjenee vaikka se olisi ladattu ylläpitolaturilla täyteen on kolme mahdollisuutta: akku on tiensä päässä, latausjärjestelmä on epäkunnossa (Esim. laturin remmi luistaa, tasasuuntain on rikki tai yksinkertaisesti vain liitinvika.) tai jokin komponentti on vioittunut ja haukkaa kaiken tuotetun ja akkuun säilötyn sähköenergian. Jälkimmäisessä tapauksessa jostain voi nousta kallista savua.

Hajakenttä

  • Viestejä: 746
Vs: Norgen lataus
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2022, 19:55:31 ip »
Tuanoinnii – asiassa on muistettava sellainen luonnon laki, jota kuvaa ohmin laki. Kun johtimessa tai liittimessä tai missä tahansa koskettimessa tai kaapelikengässä aina on vastusta. Siitä seuraa jännitehäviö. Se taas syntyy vain silloin, kun virta kulkee sen kiusankappaleen läpi. Se myös riippuu volttimäärältään täysin vastuksen ohmimäärästä ja virran amppeerimäärästä ollen niiden tulo: U = R I.

Jännitehäviön voi ihan mitata. Hyvä volttimittari kytketään tutkittavan liittimen, kaapelikengän vast. kahden puolen. järjestetään tilanne, että tutkittavan liitoksen läpi menee isonpuoleinen, mutta mieluiten nimellinen virta. Siis se amppeerimäärä, mikä normaalistikin siitä menee, vaikkapa ajon aikana. melkein aina siitä löytyy muutama kymmenen millivolttia. Kun liitoksia on muutaman ketju ne häviöt tietysti summautuvat.

Tästä johtuen ajopelissä on hyvin monia erilaisia jännitteitä johdotuksensa himmelissä. Lisäksi ne kaikki jännitteet riippuvat kuormitustilanteesta. Sillä tarkoitan sitä tilannetta: minkälaisia ja kuinka monta on niitä sähköä kuluttavia ja tuottavia laitteita siinä himmelissä kytkettynä ja miten ne sijoittuvat toisiinsa nähden.

Kun ajopeli käy, siinä yleensä käy myöskin sen generaattori. Kun nyt mitataan ajopelin oman mittariston volttimittarilla jännitettä, se on jonkin pisteen jännite verrattuna mittarin toiseen johtimeen, yleensä runkomaahan ja toivoa soppii, että se edes on kaikkialla sama. Kun liitetään yleismittari johonkin kohtaan jännitettä mittaamaan, se näyttää vain sen kohdan jännitettä verrattuna taas sen mittarin toisen johtiman jännitteeseen. Usein unohdetaan, että on myös kolmas mittari jännitettä mittaamassa, se on piilossa latausgeneraattorin säätäjässä. Se on niissä kaikissa tyypeissä, vaikka olisikin käämillä magnetoitu. Se määrää sen jännitteen, jolla akku täytetään. Tarkemmin sanoen tavoitejännitteen.

Joissakin latauksen säätimissä on "vaeltava" referenssijohdin. Nimensä muksisesti se voidaan kytkeä mihin vain ajopelin järjestelmään, miluummin sellaiseen paikkaan, jossa jännite kuormituksen ja häviöiden vuoksi laskee alimmaksi, esim. lähelle ajovaloa. Kuitenkin sellaiseen paikkaan, jossa se ei koskaan katkea mistään muusta käyttökytkimestä kuin virtalukosta*. Tällöin lataussäädin säätää generaattoria niin, että sen antojännite on tavoitejännite (14,4 V) juuri siinä referenssipisteessä, josta se mitataan. Jossain muualla voi siis olla muu jännitearvo vaikkapa yleismittarilla mitattuna. Jos halutaan, että 14,4 V on juuri täsmälleen akun napakengässä, on "vaeltava" referenssijohdin kytkettävä napakenkään.

Lieneekö edelläolevan vaikeasta ymmerrettävyydestä johtuva yksinkertaistus, mutta useat latauksen säätimet on kytketty valmiiksi niin, että generaattori tuottaa juuri lähtönapoihinsa sen 14,4 V, koska referenssi on kytketty säätimen sisällä + antonapaan. Silloin sitä ei tarvitse murehtia, mutta ei voi myöskään säätää. Niissä säätimissä usein syntyy pieni ylijännite akkuun. Jouduin uusimaan Nevadan Anniin Ducati merkkisen säätimen, jossa on tuo sisäinen asettelu ja se tuottaa 15 V, siis hiukan liikaa, mutta kun on ajovalo hehkulampulla, ei ledillä, niin kuormitus tiputtaa jännitettä juuri sopivasti.

Edellinen maininta virtalukosta* on aiheellinen. Kun ajopelin moottori ei käy, ei generaattorikaan tuota sähköä. On huomattava, että se ei saa silloin myöskään kuluttaa sähköä. Teknisesti se on hoidettu siten, että tasasuuntausdiodit ovat tällöin vastakarvaan ja estävät purkauksen generaattorin käämin läpi. Mainittu referenssi ei myöskään saa purkaa akkua. Se on hoidettu niin, että sen säätöpiiri on tehty FET komponentilla (kenttävaikutustransistori), joka ei kuluta virtaa ja on jänniteohjattu. (Annin säätäjä oli juuri tästä kohdasta rikki ja purki akkua pyörän seistessä. Se oli paljastetavissa irrottamalla akun napakenkä ja kytkemällä amppeerimittari navan ja napakengän väliin.) Vanhemmissa ja yksinkeratisemmissa laitteissa asia on tehty virtalukon avulla. Tällöin on selvästi löydettävissä se "vaeltava" referenssijohdin, jonka "arska" voi siis kytkeä sopimattomaan paikkaan, jolloin akku sitten purkautuu aina alle viikossa tyhjäksi ja pitkään seistessään tyhjänä kuolee lopullisesti. Tasavirtalatureiden aikaan oli oltava takavirtarele tähän tarkoitukseen, mutta niitä on siis enää museolaitteissa, siksi asia on hyvä tietää.

Jos siis Norgen laturin navan B tai punainen paksuhko johdin tai pelkkä + ja maan välillä on moottorin käydesssä huomattavasti eri jännitearvo kuin suoraan akun navoista mitattu, kannattaa tutkia liitosten jännitehäviöt mittaamalla, myös maajohtojen. Asiaa helpottaa, jos vain summamutikassa puhdistaa ja kiristää kaikki asiaan liittyvät liittimet, ja tietysti myös ne akun napakengät kannatta putsata kiiltävälle lyijylle ja voidella vaseliinilla ennen takaisin kytkemistä, ei se ainakaan haittaa.


Sentire la forza!
Terv: Timo