Kansityön vaikutus moottoriin.
Omat ajatukseni aiheesta.
Vaivan havaitsee useimmiten kahdesta seikasta ikääntyneessä moottorissa. Tulppa on nokinen ja, varsinkin käynnistyksen jälkeen, pakoputkesta tuprahtaa vieno sininen usva. Koneen lämmettyä haittaa ei huomaa. Toki, samoihin kilometreihin, voi myös männänrenkaiden kasvanut päittäisvälys ja väsyminen johtaa öljyä palotilaan mutta se tapahtuu kuormittavassa ajossa. Myös toisinpäin: palamatonta polttoainetta pääsee männän ohi kiusaamaan öljyn kykyä voidella.
Tyypillinen öljyvuoto palotilaan johtuu kuluneista venttiilinohjureista. Myös venttiilinvarret voivat olla kuluneita. Pronssiseosteinen ohjuri ei teräksistä venttiiliä syö mutta venttiilinohjurien alapäät, varsinkin pakoventtiilin osalta, saavat karstakerroksen joka on niin kovaa että pystyy kuluttamaan venttiilin vartta tai jopa estämään venttiilin sulkeutumisen täysin. Tällöin myös venttiilin lautasen reunat ovat suuren lämpökuorman alla. Sen vuoksi paljon ajetussa moottorissa on syytä vilkaista kannen kunto ja tehdä kunnostus joka ei ole kovinkaan kallis. Tammer-Diesel on ottanut kansitöistä rahaa, riippuen kunnostuksen tarpeesta, 150 - 250€. Jälkimmäisen hinnan maksaen tulee täydellinen kunnostus jossa myö kannen pinta oikohöylätään. Muut toimet ovat venttiiliohjurien holkitus, kansien seetirenkaiden koneistus alkuperäisiin mittoihin, uusien venttiilien sovitus, jotka pitää olla hankittu etukäteen, tai vanhojen hyväkuntoisten venttiilien kunnostus.
Tulpan reiästä lampun kanssa katsellen voi saada pientä viitettä missä kunnossa kone on. Myös tulppa kertoo jotain asiasta. Musta, karstainen pinta männänlaessa kertoo öljyn pääsystä palotilaan. Jos se näyttää kiiltävältä tai kostealta olisi remontti pitänyt tehdä jo useita tuhansia kilometrejä sitten. Tulpan osalta pätee samat asiat. Jos uusi tulppa on karstainen tai nokinen on joko polttoaineen saannin määrässä tai, ihan yleisesti, moottoriöljyn pääsy palotilaan. Tässä suhteessa kaasutinpyörästä on vaikea sanoa tarkkaa dignoosia mutta ruiskutus ei muuta säätöjään itsekseen pois lukien lambdavauriot.
Nykypyörässä, joka on kunnossa, ei tulppaan kerry karstaa eikä se juuri vaihda väriäkään. Nykypolttoaineet palavat erittäin puhtaasti. Jos tulppa kuitenkin on musta tai kärsinyt kuumuudesta pitää miettiä onko tehty muutoksia kuten vaihdettu pakoputket tai muokattu ilmanottoa ohjelmoimatta moottorinohjausta niiden mukaan.
Tässä tyypillistä vaivaa kaasutinpyörässä:
http://www.motomatti.fi/2015/10/purkupyora-moottorin-purku-jatkuu.html