Synteettisiin vaihtamisen aiheuttama öljyvuoto on kuulemani mukaan vanhaa ja vanhentunutta perimätietoa ajalta (80/90 luvulta), jolloin pienet öljyvuodot olivat enemmän sääntö, kuin poikkeus vähänkin enemmän ajetuissa laitteissa. Pieni öljyvuoto paksummalla mineraaliöljyllä ja tilalle synteettinen moniasteöljy -> öljyvuoto paheni lammikoksi.
(Toki muutamat varhaisimmat synteettiset PAO öljyt "kuivattivat" öljytiivisteitä ja koostumuksen esterilisäyksen turvottava vaikutus korjasi pulman.)
Toinen paikka missä synteettisen öljyn käyttö kuulemma synnyttää öljyvuoto-ongelman on 70-80 luvuilla suosituksi tullut ihmeaine eli silikonimassa. Sitä yleensä punaista tuubista puristettavaa, jolla saa tiivistettyä "kaiken". Synteettinen öljy liuottaa silikonia, joten sitä ei moottorin tiivistämiseen - kuten joskus ilmoituksessa mainitaankin (
linkki).
Konetta kasatessa vaikkapa venttiilikopan paperitiivisteen pitämiseksi hetken aikaa paikoillaan voi siihen sipaista ennemmin vaseliinia avuksi.
Jos ei siis moottorissa ole ennestään havaittavia öljyvuotoja, niin ei synteettiseen vaihto pitäisi tiivisteiden läpi vuotoa aiheuttaa.
Formula-öljyjen tuoman alkuinnostuksen jälkeen on tuo viskositeetti kuulemma enemmän se johon kannattaa kiinnittää huomiota.
Notkeudeltaan 20w-50 oljy on 20w-50 öljyä eikä sen sitten ole niin väliä onko mineraalipohjaista vai synteettistä.
Valmistajankin antamien liian notkeiden 0w-/5w- ennemminkin "talviöljyjen" suositus on joissain tapauksissa synnyttänyt enemmän haittaa kun hyötyä.
BMW moottoripyörissä on parikin mallia, joissa kuumuus lisää öljynkulutusta (K1100) tai voitelun puutetta lyhyen pysähdyksen jälkeisessä käynnistyksessä (K1300).
Molemmissa ongelmat korjaantuvat 15w/20w-50 eli paksumpaan öljyyn siirtymällä ja se on myös ollut tehdashuollon antama korjaus-suositus.
Itselläni on ollut positiiviset kokemukset kitkaa vähentävistä RVS/Resurs lisäaineista ja käytän niitä varmuuden varalta lisäämään huoltovarmuutta.
Long-life öljyistä olen kuullut kokemuksia, joissa (runsas lisäaineistus?) pitkä vaihtoväli on kerännyt pahasti rapeata karstakuorta venttiilikoneistoon.
Korjaamoilla on tehty siksi (autojen) venttiilikoneistojen puhdistuksia/pesuja ja suositeltu siirtymään normi synteetiseen öljyyn tavallisella vaihtovälillä.
Vaihteistoöljyissä on ollut ohje käyttää valmistajan suosittamaa - yleensä mineraalista. Synteettisestä ei ole kerrottu saatavan mitään käytännön hyötyä.
EP (extreme pressure) lisäaineistus (jos valmistaja ei suosittele) voi olla haitaksi ja sisältää keltaisia metalleja (kupari, messinki) syövyttäviä fosforia ja rikkiä.
Keltaisia metalleja käytetään joissain vaihteistoissa laakeroinneissa ja synkronointirenkaissa.
Laitetaan nyt vielä jarrunesteetkin eli saamani ohje on "vain mitä on ohjekirjaan laitettu" - ei saa sekottaa eikä vaihtaa tyyppiä/laatua jollei halua ylimääräisiä ongelmia.
Tällaisia tietoja ja omakohtaista kokemustakin on näistä itselleni kertynyt vuosien saatossa sekä netin kautta, että alan ammattilaisten kertomana.
Edit - lisäys: MM:n mainitseman "kermavaahdon" kertyminen on kone ja öljykohtaista minunkin tietääkseni. Olisikohan syynä huohotusjärjestelmän turhan voimakas läpivirtaus ? Siis että imukotelosta tulee liian voimakas alipaine huohotinjärjestelmään ja vetää sinne kosteaa ulkoilmaa, joka tiivistyy kylmille pinnoille ? Pelkkä arvaus joka voisi selittää ilmiötä.