Rullanostimet eivät juuri kulu. Menevät sitten kerrasta rikki ja sen kyllä huomaa.
Venttiilivälyksistä sen verran että parempi hieman iso kuin pieni. Molemmista on seurauksensa mutta pieni välys aiheuttaa monta kertaa kalliimman vian. Rullanostimet ovat äänettömämmät kuin kovat nostimet. 1200:ssa 4v-malleissa on molempia ratkaisuja. Jos haluaa muutossarjan kovista nostimista rulliin niin nokka-akselitkin pitää vaihtaa.
Kovat nostimet pitävät ääntä, myös väljät venttiilinohjurit pitävät melua. Kolmas naputtava ääni syntyy keinuvivun ja venttiilin kohtaamisesta. Joskus on ollut taipunut työntötanko melun aiheuttajana mutta sellaista tapahtuu vain kun on muustakin viasta kysymys.
Guzzin koneesta kuuluu kaikenoloista melua: jakoketju rallattaa tai vinkuu, kytkin kolisee ja vaihdelaatikko vapaalla pitää omaa kalkatustaan. Ne eivät ole kovin fataaleja ääniä. Oikeastaan vain venttiilikoneiston äänet ovat niitä mihin kannattaa ajoissa puuttua. Stetoskooppi on erinomaisen näppärä laite melukohteiden kartoittamisessa. Sillä voi rajata, vikatapauksessa, pois ne kohteet jotka eivät pidä poikkeavaa ääntä. Toisaalta sillä kuulee hirmuisesti niitäkin ääniä mitä ei ole ennen havainnut. Mutta vianhaussa toimiva laite.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564