Kirjoittaja Aihe: MP:n hankintaperiaatteet  (Luettu 4735 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
MP:n hankintaperiaatteet
« : Maaliskuu 11, 2022, 14:24:37 ip »
Tämän jutun minulle viritti iltapäivälehdessä oleva uutinen: https://www.is.fi/autot/art-2000008675259.html
Erityisesti tämä sisältö: Kulutusta tärkeämpiä olivat muun muassa auton ulkonäkö ja merkki.

Nyt kun kaikki miettivät mittarille mennessään paljonko gasoliinista pitää maksaa niin miten se vaikuttaa moottoripyöräilyyn?

Hieman hämmentävää, sinänsä, oli kohdata se että ajoneuvon merkki menee kärkeen. Ei siis taloudellisuus eikä, ilmeisesti, toisarvoisemmat seikat.

Pistän tähän oman mieltymyssuuntaukseni. En voi väittää että Guzzi olisi aina ollut eka syy sillä omistan kyllä nyt enemmistösti Guzzeja mutta on niitä muitakin merkkejä omistuksessa. Ennen niitä oli enemmän kuin Guzzeja.
Mutta mennään näillä: Guzzi on nyt ykkönen, ennen se kilpaili ykkössijasta Benellien kanssa joita oli yhtäaikaakin useita sitten amerikkalaisvailmisteiset kolmantena eli viimeisellä sijalla japanilaiset. Laivueeni on siis kavennut vain muutamaan merkkiin.

Todennäköisesti, California 1400:sta tankatessa, jos hinnat vain kohoavat toukokuuhun mennessä, ajatus sillä ajamisesta jäänee vain sunnuntaiajeluiksi. Arkiajot pitänee tehdä pienikulutuksellisemmalla pyörällä. Siihen onkin useita vaihtoehtoja. Ehkäpä yksi on se jotan nyt kokoonpanen: http://www.motomatti.fi/2022/03/t3b-ahtimen-imupuolen-osien-asennus.html

Tämä on näitä nuukuuden aiheuttamia pakkoliikkeitä. Mitäs muut miettivät?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2022, 15:03:09 ip »
Vastaan laskuesimerkillä:
Ajot 10 000km/vuosi
Bensan kulutus 5l/100km
Pyörä maksanut 15 000€
Bensan hinta nousee 2 -> 3€/l
Lisäkustannus vuodessa 500€
Lisäkustannus /vuosi on 3,3% pyörän hinnasta eli ei paljon mitään.


Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2022, 19:34:08 ip »
Inflaatio kiihtyy ja ostovoima hupenee. Polttonesteiden hintaan ei Ukrainan sodan jatkuessa ole odotettavissa alenemista. Auton ostossakin veikkasin ilmeisesti viime keväänä väärää hevosta ostaessani käytetyn dieselauton. Nyt diesel maksaa jo enemmän kuin bensa ja dieselveroa (oikeammin käyttövoimavero) eivät päättäjämme varmaankaan helposti poista. Ei tässä ole omalta kohdalta tarpeen pohtia moottoripyörähankintoja, pikemminkin sitä, pitäisikö 1100 Breva laittaa keväällä myyntiin. Eivät kyllä taida mp-markkinat tänä keväänä kovin kuumina käydä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #3 : Maaliskuu 11, 2022, 19:36:03 ip »
Minulle moottoripyörä on aina ollut lähinnä huviajoneuvo. Polttoaineen kulutus ei oikeastaan ole koskaan ollut mikään pyörän valintaperuste.
Autopuolella tilanne on eri, mutta niin on polttoainekulutkin. Viime kuun polttoainelasku oli 650e.
Harrasteautoiluun tuo bensan hinta kyllä alkaa vaikuttaa. Onneksi on auto edes museorekisterissä, niin ei muut kulut ole suuret, mutta pienin polttoaineen kulutus, millä olen sillä japanialaisella lossilla päässyt oli 14 litraa sadalle. Suurin 18. Siinä ei paljon vertailuissa tunnu, että viekö Lemppari 5 vai 6 litraa sadalle.
Jos polttoaineen kulutus olisi moottoripyörän ostajille tärkeä asia noin yleisesti, niin meillä luultavasti olisi pienemmällä meneviä pyöriä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #4 : Maaliskuu 11, 2022, 22:23:23 ip »
Bensan hinta on mikä on, mutta itse koen suurempana huolenaiheena yleisen hintatason nousun.

Kaveri on kaupanalalla töissä ja kertoili sellaista, että tuotteen kuin tuotteen hinta nousee tänä vuonna 10-15%
Siihen päälle energian kallistuminen, niin ollaan tilanteessa, että käteen jäävästä nettoansiosta otetaan "pois" 10-15%, niin jokainen voi laskea, että paljon jää sen jälkeen sirkushuveihin...
Eihän se tee 2000€ nettopalkkaan kuin 200-300€ loven, joka kuukausi.

Niin se prätkä.
Se hommataan tunteella.
Toki käyttötarkoitus ohjaa oikeaan genreen, mutta siellä heilutaan puhtaasti tunteella.

Ps. Onneksi ei enää ole liukuvaa matkavenettä.
Tämäkin vielä! ! !

Monti

  • Viestejä: 156
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2022, 00:00:01 ap »
Kun viime syksynä todella siis todella pitkän tauon jälkeen päätin ostaa prätkän ton nelkytkesäsen PeltiVespan kaveriksi (ja syynä se että vanha keho ei enää kestänyt ajaa pitkää matkaa sillä), niin valinta meni niin että laskettiin paljonko on rahaa, Sit vedettiin raja suurinpiirtein kehä kolmosen kohdalle (itse asun Helsingin keskustassa) ja ei toi, eikä toi, ja toi nyt ei ainakaan käy metodilla rupesin valitsemaan pyörää ulkonäöllisesti miellyttävistä ja joissa ajoasento on sellanen kuin muinoin kun viimeksi ajelin 1985 siis niin ettei jalat ei sojota mihinkään missä tuuli tuivertaa lahkeesta sisään. Viimeinen pyörä joka jäi oli Nevada 750 2001. Täydellinen musta hevonen minulle mutta minkäs teki. Se näytti passelilta joten syöksyin rohkeasti mustaan aukkoon. Ekat ajokerran kadutti ja vihasin sitä saatanan traktoria jossa ei edes vaihteet pelaa. Ne Keravan mies korjas ja sitten kun sain vielä kunnon renkaat ja opin ymmärtämään sen Italialaista luonnetta niin rakastuin.

No mitä tulee kustannuksiin. Ne on joka tapauksessa niin paljon etten ilkee laskea ja tyydyn siihen että harrastus maksaa ja ajan jos on rahaa ja jos ei ole niin ajan Vespalla. Pääasiassa ajelen pikku retkiä sinne tänne kauniilla ilmalla rouvani kanssa joten eikähän me selvitä siitä bensankin hinnasta. Pääasia että on kivaa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #6 : Maaliskuu 12, 2022, 18:45:58 ip »
Vastaan laskuesimerkillä:
Ajot 10 000km/vuosi
Bensan kulutus 5l/100km
Pyörä maksanut 15 000€
Bensan hinta nousee 2 -> 3€/l
Lisäkustannus vuodessa 500€
Lisäkustannus /vuosi on 3,3% pyörän hinnasta eli ei paljon mitään.

Tuo pätee aika hyvin suurimpaan osaan vanhenevia motoristeja, joilla tuo 10K alkaa olla kutakuinkin sopiva määrä kilometrejä ajokaudessa. Kun ajelee pikkuteitä, niin saa aikaakin kulumaan huomattavasti enemmän.

Ei tuo 3€/litra vielä ajamiseen kovin paljoa vaikuta noilla kilometrimäärillä, vaikka onkin järjetön hinta. Joka tapauksessa nyt näyttäisi olevan käsillä viimeiset vuodet harrastaa moottoripyöräilyä polttomoottorivehkeillä. Tulevaisuus näyttää siinä mielessä synkältä.


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2022, 14:45:16 ip »
Tänään meni jo 40 euroa rikki tankatessa. Tankillinen yleensä menee kun lähtee ajelemaan. Nyt tosin ainoastaan motari on täysin sula eikä sitä oikein viitsi kovin kauaa edestakaisin ajella. Pienemmillä teillä on vielä jäätä paikka paikoin ja saa olla tosi varovainen. Tallilta on loiva peilijäässä oleva mäki risteävälle kadulle, jonka joutuu laskettelemaan kuin pulkkamäessä. Ei siis mitään järkeä mutta pakko oli kuitenkin päästä baanalle.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2022, 15:00:07 ip »
Vaikka olen alentuneesti vastustuskykyinen kevään viesteille niin yritän silti välttää maantielle hinkua kaksipyöräisellä. Kunhan nyt edes polkupyörän saisin rullaamaan. Lähiön paikallistiet ovat vielä jäässä suurelta osin puhumattakaan pyöräteistä. Odotan tulevaa kuuta kuin kuuta nousevaa.
Trikeen eli California Adamantiin on tekeillä välitysmuunnos: vannekoko pienenee 15 tuumasta yhden alaspäin. Huomenissa saanen asian etenemään. Tärkeitä mittoja ovat vanteen keskiön reikä, pulttijako ja vanteen offset eli ulkonema pyörännavasta. Yritän löytää viistoistasille aluvanteille korvaavat peltivanteet ja niihin edullisimmat kumit. Sillä sitten taipaleelle voisi lähteä vaikka maaseututeille jäätiköistä huolimatta. Triken ympärivuotinen liikennevakuutus on muutaman kympin.

Kausi siis alkaa, näillä näkymin, trikellä niin ei kalliimpi kalusto suttaannu rapaisilla teillä.
Tälle vuodelle ei ole mielessä hankintaperiaatteita mutta sellainen voi tulla vastaan jos en jonain päivänä jaksa tai uskaltaudu 1400 California puikkoihin.

Lisäänpä tähän vielä sen että vahvasti epäilen että nykyinen tilanne Euroopassa vienee ajatuksen mp:n hankinnasta ihan muihin juonteisiin. Mutta ajellaan me, vaikka piruuttaan, joilla toimivat pyörät on taas yksi suvi lisää. Niin, bensaahan myydään vielä...

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2022, 19:36:02 ip »
Mulla tuli kolmisen viikkoa sitten auton ja maksujen kanssa raja vastaan kun DI hintakin pomppasi avaruuteen. Pistin seisontaan. Eli on ollu vähän pakko ajella fillarilla ja Quotalla. Tuommosen vakuutusyhtiön mielestä sporttisen diiseliauton maksut on kyllä älyttömät vaikka ei ajaisi metriäkää. Auton vuoden käyttöverot ja vakuutus vastaa Quotan yli 10 vuoden vakuutusmaksuja.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2022, 20:14:49 ip »
Itse uskon ettei entiseen ole enää paluuta. Ajellaan näillä vehkeillä mitä on hankittu sen aikaa kun kyetään bensan hinnan jatkuvasti noustessa "vihreän siirtymän" tavoitteiden mukaisesti. Siinä mielessä otsikon mukaisella mp:n hankintaperusteilla ei ole enää mitään merkitystä, paitsi jos hankintaperuste on sähkökäyttöinen (ja hallituksen etäohjaama) moottoripyörä.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #11 : Maaliskuu 22, 2022, 10:13:54 ap »
Upeat kelit ajella auringonpaisteessa vaikka jäätä on tiellä vielä monin paikoin varjopaikoissa, ainakin Päijänteen ympäristössä. Aika varovaisesti joutuu ajelemaan paikoittain mutta siitä huolimatta kuittasin kesän eka sakot (170 €). Poliisi tutki myös pyörän muttei kiinnittänyt mitään huomiota kesärenkaisiin. Ilmeisesti talvirengaspakko ei koske moottoripyöriä. Taitaa olla vielä liian aikaista ajella kun poliisi väijyy valtateillä ja pikkuteitä pitkin ei voi ajella. Kalkkisten mutkatiekin oli vielä lähes umpijäässä. Melkoista temppuilua on ajelu vielä kun joutuu tekemään u-käännöksiä vähän väliä jäisellä tienpinnalla painavalla pyörällä.

Peku

  • Viestejä: 78
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2022, 10:15:03 ap »
Meikäläisen kilometreillä ei italia kaunokaisten ulkoilutus vie yö unia mutta matkailuautolla tehdyn Lapin kierroksen aikana tuli tiirailtua dieselin asemakohtaisia hintoja tarkkaan, pieni lohtu että saa edes hissiliput lasten/seniorien hinnalla ;)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #13 : Maaliskuu 30, 2022, 17:24:27 ip »
Asun 11km hiekkatien takana ja ajattelin hankkia aalroadin.
Nettimotoa luettiin kartottaen tarjontaa.850tt liian kallis .
Stelvio ollut pitkään myynnissä.9500 euroa.Myyjä ei ollut
yhtään valmis pudottamaan hintaa.Piti myös minua liian
heiveroisena sarviin.Varmaan näin.Iso ja kankea pyörä.
 Bemaria en halunnut.Kessu joka toisella.
No,jos hankkisinkin japsin.Suzuki 650 dl:stä tein kauppaa.
Jokin tökki.Vaimokin sanoi,etkai sinä vain Suzukia osta.
 En ostanut.En nähnyt itseäni Suzukimiehenä.Jopa näin
eläkeukolla mielikuvalla ratkaiseva merkitys.Navettaan
tuli sivari ja ev calin lisäksi Breva 1200 abs Pietarsaaresta.
Vm.2011,ml 56000 ja hinta 7000 tonnia.Jokin pyörässä
viehätti ja  nyt odotellaan innolla tulevaa kesää.Kuitenkaan
ei ennen kun tuhat hiihtokilometriä tulee täyteen.Sata puuttuu.





motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: MP:n hankintaperiaatteet
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2022, 20:28:46 ip »
Jos Stelvio on liian iso niin italopuolelta löytyy muumuassa Ducatilta soratiekulkijoita. Sitten on Briteiltä peräisin Triumph Tiger. Tuskin ovat hinnan kiroissa. Guzzin pienemmät endurot alkavat olla iällä. Kuten NTX-sarja ja sitä edeltävät TT:t. Mutta niitä voi itse remontoida kuntoon jos on sellainen mahdollisuus. Kunnostuttaminen voi taas tulla kalliiksi.

Vaihtoehdoksi soratien takaa kulkemiseen peruspyöriä, nakuja, joilla voi ajella perämettäteitäkin varsin sujuvasti. Guzzilta esimerkiksi pikku-Breva. En kyllä pitänyt 1100 työntötanko-Brevaa sitäkään huonona soratiekulkijana. Alla oli ihan tavalliset matkapyörärenkaat. Varmasti olisi päässyt vielä paljon paremmin jos alla olisi ollut karheampaa kumia kuten 50/50-asfaltti/sorarenkaat. Pyörän ulkonäkö ei kerro, välttämättä, onko se millainen ajettava missäkin olosuhteessa. Kannattaa koeajella.