ei "jaksa" käydä tyhjäkäyntiä
Jos mihinkään muuhun ei ole koskettu, paitsi tps vaihdettu uuteen (kaikki säätöruuvit ennallaan): sitten uusi tps on hieman eri asennossa kun vanha. Brutaali "sinne päin" keino on säätää tyhjäkäynti ilmaruuveista ("moottori 70-80C lämpötilaan, säädetään ilmaruuveista") ja/tai tps:ää kääntämällä (ohjeen mukaan tyhjäkäynnillä 536 mV, tuliko katsottua mikä arvo oli vanhalla tps:llä - sillä samalla luulisi toimivan?) - tässä kuitenkin omasta mielestäni oikea proseduuri (vaatii mittalaitteita) Workshop Manualin mukaan - asiasta paremmin perillä olevat tahot voivat tarkentaa...
Tämä on käsitykseni mukaan viimeisin ”Update” Workshop Manual, joka koskee 15RC eculla varustetun calin ”carburation” -säätöä (ilmestyi 2002, kun 15RC alkoi tulla käyttöön):
https://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_update_en_de_ne.pdfNämä sivut valaisevat tätä asiaa:
Q/s.32 ”Fuel circuit”
Q/s.40 ”Intake air circuit”
Q/s.44 “Throttle body”
Q/s.46 “Electrical circuit”
Q/s.68–72 “Carburation control” (sama paperilla mikä videossa on selvitetty)
Tehtaan video asiasta käyttäen ”Axone” -mittalaitetta (GuzziDiag:illa saa näkymään saman informaation):
https://www.thisoldtractor.com/mg_technical_training/eng/video/d3-b.mp4Tehtaan ohjeissa tuo tps:n perussäätö on ihan viimeisenä, se neuvotaan tekemään ainoastaan jos tyhjäkäynti ei ole kohdallaan => tässä myös yhtymäkohta nykyiseen tilanteeseen "tps vaihdettu -tyhjäkäynti ei kohdallaan".
1. Tps:n perusasennon asettaminen
Vasen läppä, jonka akselilla tps on, siitä kaikki läpän asentoon vaikuttava irti. Ymmärtääkseni siis se muovinen tanko, joka läppää liikuttaa. Läpän täytyy maata täysin vapaasti top -ruuviaan vasten. Esim. käsikaasu ei saa olla mitenkään vaikuttamassa asiaan. Nyt top ruuvi (3,5 mm, sopiva pikkuräikkä ja kuusiokolo siihen on kovasti eduksi) täysin auki ja läppää kopsautellaan jousensa voimalla täysin kiinni, niin että se makaa imukanavaa vasten. Tässä asennossa läppä ei ole koskaan; vain nyt, tätä säätöä varten. Nyt laitetaan mittari kiinni ja virrat päälle ja säädetään tps sellaiseen asentoon, että mittari näyttää 156 mV (tehtaan sallima vaihteluväli 135–165 mV), 156 mV on ”ihannearvo”. Vaikea saada siihen kun ruuveja kirstäessä arvo aina muuttuu…
2. Tps -läpän säätö tyhjäkäyntiasentoon
Tps perusasento on nyt säädetty, välitanko edelleen irti; nyt säädetään samalla mittausmenetelmällä samasta 3,5 mm top ruuvista tämä läppä tyhjäkäyntiasentoon = mittarin näyttämään 536 mV (GuzziDiag astekulmanäyttö pitäisi olla luokkaa 3,6 astetta). Tämä ei ole niin tarkkaa kuin tuo perusasennon säätö.
3. Toisen läpän säätö (sen jossa ei ole tps:ää kiinni) tyhjäkäyntiasentoon
Nyt kun vasen läppä on tyhjäkäyntiasennossa, säädetään myös oikea läppä tyhjäkäyntiasentoon. Sen verran välitanko kiinni, että saa käytettyä koneen lämpimäksi (50C), välitanko taas irti, suljetaan molemmat ilmaruuvit ja kone tyhjäkäynnille (nyt normaalia alhaisempi, käynee vaikeahkosti). Säädetään tyhjäkäynnillä oikeaa imuläppää omasta top ruuvistaan imumittarin mukaan niin, että imu on tarkalleen sama kuin vasemmassa imukurkussa.
4. Imutasapainon säätö kierroksilla + tyhjäkäynti
Välitanko paikalleen (ja muu säädön vuoksi irti ollut: käsikaasu?); koko järjestelmä peruskokoonpanossaan. Sylintereiden imutasapaino säädetään 2000-3000 rpm alueella samaksi (oma säätöruuvinsa vivustossa). Käytetään moottori moottori 70-80C lämpötilaan ja säädetään tyhjäkäynti ilmaruuveista (ovat vielä kiinni) arvoon 1100 rpm tyhjäkäynnin imutasapaino (mittari) säilyttäen.