Kirjoittaja Aihe: Cali AN korjuuta  (Luettu 1925 kertaa)

KariL

  • Viestejä: 90
Cali AN korjuuta
« : Helmikuu 27, 2022, 10:07:37 ap »
Laitoin Cali AN 2010:n keskeltä poikki, kytkimen aattelin tarkistaa - ehjä oli.
Mutta kampiakselin puoli kotelosta on öljyinen - vauhtipyörä on vielä paikallaan, mutta luultavaa on, että stefa se siellä vuotaa, katsotaan. Ohjeita homman tekemiseen on täällä palstalla kiitettävästi ( ja mm:n blogissa lisää), Kiitos.
Mistä tuosta mallista pitäisi löytyä huohotuksen takaiskuventtiili?
- jonka tukkeutumisesta voi johtua (ainakin osin) myös öljyvuoto?
SD:n kuvista en osannu sellaista löytää.
Löytyykö jostain juuri tälle mallille korjaamokäsikirjaa? Tai Vintagelle - siinä on sama kone.
- Guzzitec - sivuilta ei silmiini osunut

KL
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2022, 20:32:07 ip kirjoittanut KariL »

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2022, 15:45:08 ip »
En itsekään oikein ole varma miksi toisissa, lähes identtisissä malleissa, on huohotinventtiili ja toisissa ei. Ilmeisesti on niin että sen tarve on vähäinen. Jos venttiili on niin sen pitäisi löytyä kytkintilasta lohkon yläreunan läpi kulkevan mutkaputken yläpäästä. Se on ihan omalla painollaan ja jää helposti huomioimatta. Hyvin monesti on käynyt niin että kun ko. putkesta irrotetaan letku niin venttiili nousee letkun mukana. Varsinkin kun letku todetaan aikansa eläneeksi niin venttiili menee sen myötä roskikseen. Venttiilin voi ostaa varaosana. Olen törmännyt myös jumiintuneeseen huohotusventtiiliin joka on aiheuttanut kampiakselin tiivisteen pullahduksen pois paikoiltaan.

Epäiletkö että öljy olisi kytkintilaan vuotanut huohotuksen kautta esim. murtuneen huohotusletkun vuotaessa vai onko kyse kampiakselin takapään huulitiivisteen vuodosta? Kytkin ja vauhtipyörä on helppo purkaa. Vasta kokoonpanovaiheessa tarvitaan erikoistyökaluja. Keskiöpultti, hienokierteinen, sille aluslaatta sekä kytkinlevyjen linjaus- ja keskitystyökalu. Jos levyt eivät ole linjassa niin vaihteistoa ei saa paikoilleen. Tässä kahden eri kytkinlevytyypin asennusjuttua: http://www.motomatti.fi/2021/10/california-t3-1000-blower-kytkimen.html
Kampiakselin takatiivisteen vaihto Centauroon. Vaikka onkin eri mallia niin kytkin on kuitenkin samanlainen mallista riippumatta. Siis isolohkoisten osalta. http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html
Eri malleissa on erilaisia vauhtipyöriä ja kytkimen osia kuten kytkinjouset ja erilaiset kytkinlevyt. On kovempaan käyttöön levyjä, joita itse suosin vaikka ovat hieman kulmikkaita käyttää. Sitten on joustavampia kytkinlevyrakenteita ja kahta tyyppiä hammastuksia. Hyvin vanhoissa on matalahampainen joka näkyy ensimmäisen linkkini alkupäässä mutta nykyään laitetaan uusi keskiö ja korkeahampainen levy.
Kytkin voi hajota kahdesta syystä. Tyypillinen on kytkinlevyn repeytyminen kun tehdään äkkilähtöjä siten että on kovat kierrokset ja kytkinkahva vapautetaan äkisti. Toinen tapa on likaisen kytkimen kankea toiminta. Usein samalla havaitaan kytkinkeskiön ja vaihtipyörän hammastuksien kuluminen. Kytkimen toiminta on silloin epäloogista. Vaatii siis osavaihtoja. Pahimmillaan myös vauhtipyörän vaihdon.

Kytkinlevyt eivät kulu loppuun juuri koskaan. Vaihdon aiheuttaa öljyvuoto kytkimeen tai kytkinlevyn keskiön vaurio.

Jos irrottaa vauhtipyörän niin se menee paikoilleen ihan joka asentoon. Kannattaa merkitä kampiakselin päähän ja vauhtipyörään niiden keskinäinen asento. Varsinkin niissä malleissa joissa on tasapainotettu kytkinlevy. Jos vauhtipyörä menee väärään asentoon niin moottorin ajoitusmerkit vauhtipyörällä eivät pidä paikkaansa.

Californiassa ja muissakin matkamalleissa ei tarvitse vaihtaa vauhtipyörän pultteja uusiin vaikkakin korjaamokirja sitä suosittelee. Kierteiden puhdistus molemmin puolin ja keskikovan ruuvilukitteen käyttö yhdessä tarkasti momenttiavaimella kiristäen. Korjaamokirjoista löytyy kokolailla kaikkien kierreosien momenttitaulukot. Sporttipyörissä tai muuhun rajumpaan menoon tarkoitetussa pyörissä voi olla syytä vaihtaa vauhtipyörän pultit. Ulkokehän pultteja ei tarvitse vaihtaa.

Täältä olen saanut pikkurahalla, joka on vapaaehtoinen, sähköiset ja uudempien mallien osalta interaktiiviset korjaamo- huolto- ja käyttöohjekirjat sekä useita muitakin tietoja. https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Toki tallille tarvitaan silloin jonkinlainen läppäri. Vanhoja saa ilmaiseksi jos ei sitten halua olla verstaallakin samaan aikaan ja samalla koneella verkossakin kiinni. Itse olen pyhittänyt noin kaksikymmentä vuotta vanhan bittimyllyn korjaamokäyttöön. Nettikone, sekin jo kohta kaksikymppinen, on kotona sohvapöydällä hurisemassa lähes ympärivuorokautisesti. Käyttöjärjestelmä on Xubuntu. Vanhoja läppäreitä kun saa nykyään ihan ilmankin.

KariL

  • Viestejä: 90
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2022, 20:29:44 ip »
Tämä on sitten mallia "ei huohotinventtiiliä" paksu letku jakopään kopasta menee runkoputken etupäähän, venttiilikopista menee ohuemmat runkoputken takapäähän, runkoputkesta sitten imukoteloon ja sieltä on hukkaputki. Putsataan ja varmistetaan, että kaikki röörit on auki - kylmälimaa näkyy olevan.
Kiitosta vaan, hyvistä neuvoista, kyllä noilla ohjeilla pitäis saada kytkin kasaan, kun aika koittaa. Levyissä on pintaa ja ovat ehjät , (metalli)välilevyssä ja hammaskehän pinnassa toki vähän sinistymää (laikkuja).
Erikoistyökalut on naapuripitäjässä, saan lainaan :-).

Kopan sisällä on tosiaan öljyä - ei paljon, mutta pinta on varsinkin alaosastaan öljyinen.
Stefa on virheetön - ei vuotoa! (samoin kuin laatikon puoleinen)
Mutta, tuossa ylhäällä olevan tulpan reunat on öljyiset - voikos se tulla sieltä?
- ja jos tulee, mitenkäs tuon korjaat ? Onkohan takana tilaa, että vois tehdä reiän, tempasta ulos ja pistää uuden liiman kans tilalle?
- osa ei ole kallis, ja SD:llä näkys olevan saatavilla

KL

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2022, 22:26:13 ip »
Tarkioittanet nokka-akselin laakeroinnin porauksen tilkkivää peltitulppaa. Harvoin vuotavat mutta jos vuotaa niin voi ulkoapäin, perusteellisen puhdistuksen jälkeen, käyttää metallipastaa peltitulpan tiivistämiseen. Tulppaa ei siis irroteta vaan tiivistetään päältäpäin. Asetonilla saa riittävän puhtaaksi. Hiljakkoin näin kyseisen toimenpiteen videon vaan en muista missä. Olikohan saksankielinen juttu. Vuodoilla on sellainen taipumus että eivät itsekseen tilkkiydy.

KariL

  • Viestejä: 90
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2022, 21:11:55 ip »
Kiitoksia neuvoista!
Kytkinlevyt vaihdettu (ei ne vanhatkaan juur kuluneet ollu), öljyn tihkuminen koetettu tukkia mm:n ohjeen mukaan, kone kasattu.
Koeajolla totesin, että kytkin toimii kuten pitääkin - pikkasen ehkä pitää säätää.

Mutta käynti on huono; vetää kyllä ihan ok, mutta tyhjäkäynnillä vaeltelee hiukan - ehkä sellanen 1100-1300 rpm
Sama ilmiö, mutta pahempana on ajossa tasakaasulla -  käynti "pumppaa".
Kiihdyttäessä kaikki tuntuu toimivan ok. Ei pauku putkessa.
Muisti on hatara, mutta jotain tämän tapaista oiretta (tyhjäkäynnin aaltoilu) taisi olla jo viime syksynä pikkasen...
Kilometrejä on n 80.000

Mistähän sitä vikkaa etsisi?

KL

Jouko S

  • Viestejä: 771
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2022, 11:13:48 ap »
Noilla kilometreillä voisi olla vaikka kaasunasentoanturi(Tps) tullut tiensä päähän. Minun Vintagessa meni tuo tps viime kesänä ja vian tunnistaa juuri tuosta epämääräisestä "rytkytyksestä" siinä eniten käytetyllä kierrosalueella tasakaasulla ajettaessa. Tosin Vintagessa tyhjäkäynti toimi mainiosti kuten aina. Vika hoituu vaihtamalla tps anturi uuteen. Anturi on tyyppiä PF3C ja netistä löytyy toimittajia. En muista, mistä itse sen tilasin, kun siitä on vuosia aikaa, kun sen ennakkoon varaosaksi ostin. Asennus onnistuu helpoiten guzzidiagilla.
T. Jouko

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2022, 12:40:28 ip »
Jouko S mainitsi kaasunasentopotentiometrin tyypin. Kaupoissa on aivan saman näköisiä ja huomattavasti halvempia potentiometrejä kaupan. Ero on siinä että tämä PF3C on epälineaarinen. Sillä marketin halvalla lineaarisella saa pyörän käymään mutta vain kapealla kierroslukualueella. Jos sellaista halpa-anturia haluaa käyttää niin moottorinohjaus pitää ohjelmoida uusiksi. Teknisesti halpa-anturi on ihan yhtä hyvä kuin epälineaarinenkin. Niitä vain tehdään ja myydään enemmän kuin epälineaarisia. Siitä syntynee pääosa edullisemmasta hinnasta. Erona voi lisäksi olla pyörimissuunta.

Jouko S

  • Viestejä: 771
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2022, 20:24:44 ip »
Tuo Tps maksoi vajaan satasen ja on toiminut ainakin lyhyellä kokemuksella. Alkuperäinen Magneti Marelli pelitti n. 96tkm. Olisi ehkä toiminut pitempäänkin, mutta veikkaan, että vuoden käyttämättömyys aiheutti tepsin kuoleman, kun nyky
bensa pääsi hartsiintumaan tepsiin akselitiivisteen kuivaessa käyttämättömyyttään. Minun vika..minun vika..
Jouko

KariL

  • Viestejä: 90
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2022, 20:43:07 ip »
Pitänee ryhtyä etsimään.
Tuon hintaisen vois kyllä hankkia, vaikka ei ihan täyttä varmuutta viasta oliskaan. Alkuperäinen on aika hintava, n. 500 e.
Tässä se nyt taitas olla vian selvittämiseen apua GuzziDiagista... mutta kun ei ole tullu hankittua - eli laiskuus ei ole ehkä tällä kohti ollu hyvä lahja :-[

KL

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2022, 22:11:47 ip »
Joskus rupesi vaivaamaan nuo erilaiset potentiometrit.
Koska halusin selvyyden itselle niin tein testerin jolla voi testata varsin monenlaisia ja -tyyppisiä kilkkeitä.
http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Tein myös pienen taikarasian millä voi yhden nupin käännöllä vaikka ajon aikana muuttaa seosta. Sen kanssa kun käyttää laajakaistalambdaa niin voi säätää helposti seoksen kuntoon koko kierroslukualueella. Myös kuormituksen osalta. Aputyövälineenä GuzziDiag.

KariL

  • Viestejä: 90
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2022, 22:50:34 ip »
Kah, kiitokset!
Minua nyt hämmentää tuokin, että SD:n hinnastossa tämä PF3C potikka on Ducatiin 287,25 eur ja Guzziin 496,50 eur....
- toki molemmat "delay possible"
mut kyllähä kutsi on aina kutsi...

KL

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #11 : Huhtikuu 13, 2022, 23:35:04 ip »
Varrotaas ny.
Tällä keskustelupalstalla käy aika-ajoin henkilöitä jotka ovat löytäneet oikean mallisen tps:n huomattavasti halvemmalla. Ehkä heiltä saa vinkin mistä kysyä.
Sinänsä jännä juttu että ihan saman työmäärän ja materiaalin sisältävä lineaarinen ja ulkonäöltään identtinen tps maksaa vain muutaman kympin.
Itse käytän omatekemissäni ruiskupyörissä lineaarista tps:sää ja sellainen toimii ihan hienosti kunhan säätää moottorinohjauksen sen ehdoilla. Yleensä olen käyttänyt vanhemman tyyppistä isokehäisempää mallia. Useimmin olen hakenut Motonetistä.

Jouko S

  • Viestejä: 771
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #12 : Huhtikuu 14, 2022, 07:41:31 ap »
Löysin sähköpostista sen tps tilausvahvistuksen vuodelta 2016 ja silloinen hinta oli 59 puntaa, eli 70e postimaksuineen. Tilasin silloin 2kpl ja se toinen on toiminut hyvin viime kesästä lähtien kaverin Stonessa. Tuo kauppa on keskittynyt Ducateihin, mutta tps-luettelossa mainitaan myös Moto Guzzi California, joten siitä vaan tilaamaan! Hinta on tietysti noussut ja tullin joutuu maksamaan, mutta kauppa on luotettava. Hinta jäänee kuitenkin alle satkun.

http://www.exactuk.com/

Jouko

GinTurismo

  • Viestejä: 274
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #13 : Huhtikuu 14, 2022, 08:40:43 ap »
Tavallaan semmonen klassinen tyhjäkäynnin vaeltelun syy olisi imupuolen vuoto. Ennen suuria investointeja olisi helppo tarkistaa.
Vielä yksi GT, kiitos.

Jouko S

  • Viestejä: 771
Vs: Cali AN korjuuta
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2022, 08:52:51 ap »
Minulla kävi tuo sama mielessä ja se on helppo testata. Kone käyntiin ja suihkupullolla vesisumua imusarjojen suunnalle. Jos käynti muuttuu, niin vuotoa on.
Ei tuo tps ehkä kuitenkaan niin pahan hintainen ole, etteikö sitä kannattaisi hankkia varalle. Tps kun tuppaa rikkoutumaan joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
Jouko