En itsekään oikein ole varma miksi toisissa, lähes identtisissä malleissa, on huohotinventtiili ja toisissa ei. Ilmeisesti on niin että sen tarve on vähäinen. Jos venttiili on niin sen pitäisi löytyä kytkintilasta lohkon yläreunan läpi kulkevan mutkaputken yläpäästä. Se on ihan omalla painollaan ja jää helposti huomioimatta. Hyvin monesti on käynyt niin että kun ko. putkesta irrotetaan letku niin venttiili nousee letkun mukana. Varsinkin kun letku todetaan aikansa eläneeksi niin venttiili menee sen myötä roskikseen. Venttiilin voi ostaa varaosana. Olen törmännyt myös jumiintuneeseen huohotusventtiiliin joka on aiheuttanut kampiakselin tiivisteen pullahduksen pois paikoiltaan.
Epäiletkö että öljy olisi kytkintilaan vuotanut huohotuksen kautta esim. murtuneen huohotusletkun vuotaessa vai onko kyse kampiakselin takapään huulitiivisteen vuodosta? Kytkin ja vauhtipyörä on helppo purkaa. Vasta kokoonpanovaiheessa tarvitaan erikoistyökaluja. Keskiöpultti, hienokierteinen, sille aluslaatta sekä kytkinlevyjen linjaus- ja keskitystyökalu. Jos levyt eivät ole linjassa niin vaihteistoa ei saa paikoilleen. Tässä kahden eri kytkinlevytyypin asennusjuttua:
http://www.motomatti.fi/2021/10/california-t3-1000-blower-kytkimen.htmlKampiakselin takatiivisteen vaihto Centauroon. Vaikka onkin eri mallia niin kytkin on kuitenkin samanlainen mallista riippumatta. Siis isolohkoisten osalta.
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.htmlEri malleissa on erilaisia vauhtipyöriä ja kytkimen osia kuten kytkinjouset ja erilaiset kytkinlevyt. On kovempaan käyttöön levyjä, joita itse suosin vaikka ovat hieman kulmikkaita käyttää. Sitten on joustavampia kytkinlevyrakenteita ja kahta tyyppiä hammastuksia. Hyvin vanhoissa on matalahampainen joka näkyy ensimmäisen linkkini alkupäässä mutta nykyään laitetaan uusi keskiö ja korkeahampainen levy.
Kytkin voi hajota kahdesta syystä. Tyypillinen on kytkinlevyn repeytyminen kun tehdään äkkilähtöjä siten että on kovat kierrokset ja kytkinkahva vapautetaan äkisti. Toinen tapa on likaisen kytkimen kankea toiminta. Usein samalla havaitaan kytkinkeskiön ja vaihtipyörän hammastuksien kuluminen. Kytkimen toiminta on silloin epäloogista. Vaatii siis osavaihtoja. Pahimmillaan myös vauhtipyörän vaihdon.
Kytkinlevyt eivät kulu loppuun juuri koskaan. Vaihdon aiheuttaa öljyvuoto kytkimeen tai kytkinlevyn keskiön vaurio.
Jos irrottaa vauhtipyörän niin se menee paikoilleen ihan joka asentoon. Kannattaa merkitä kampiakselin päähän ja vauhtipyörään niiden keskinäinen asento. Varsinkin niissä malleissa joissa on tasapainotettu kytkinlevy. Jos vauhtipyörä menee väärään asentoon niin moottorin ajoitusmerkit vauhtipyörällä eivät pidä paikkaansa.
Californiassa ja muissakin matkamalleissa ei tarvitse vaihtaa vauhtipyörän pultteja uusiin vaikkakin korjaamokirja sitä suosittelee. Kierteiden puhdistus molemmin puolin ja keskikovan ruuvilukitteen käyttö yhdessä tarkasti momenttiavaimella kiristäen. Korjaamokirjoista löytyy kokolailla kaikkien kierreosien momenttitaulukot. Sporttipyörissä tai muuhun rajumpaan menoon tarkoitetussa pyörissä voi olla syytä vaihtaa vauhtipyörän pultit. Ulkokehän pultteja ei tarvitse vaihtaa.
Täältä olen saanut pikkurahalla, joka on vapaaehtoinen, sähköiset ja uudempien mallien osalta interaktiiviset korjaamo- huolto- ja käyttöohjekirjat sekä useita muitakin tietoja.
https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htmToki tallille tarvitaan silloin jonkinlainen läppäri. Vanhoja saa ilmaiseksi jos ei sitten halua olla verstaallakin samaan aikaan ja samalla koneella verkossakin kiinni. Itse olen pyhittänyt noin kaksikymmentä vuotta vanhan bittimyllyn korjaamokäyttöön. Nettikone, sekin jo kohta kaksikymppinen, on kotona sohvapöydällä hurisemassa lähes ympärivuorokautisesti. Käyttöjärjestelmä on Xubuntu. Vanhoja läppäreitä kun saa nykyään ihan ilmankin.