Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 ei starttaa  (Luettu 3304 kertaa)

gotler

  • Viestejä: 256
Breva 1100 ei starttaa
« : Helmikuu 13, 2022, 16:24:44 ip »
Tervehdys kaikki tietäjät. Pyörä ollut osan talvesta kylmässä, mutta kuivassa säilössä ilman akkua. Kun laitoin virtaan, näytössä kävi teksti: APSB 0008 (jotenkin noin) ennen kuin tuli Brevan logo ja muut näyttöön. Pyörä ei starttaa, vain eräänlainen naksahdus kuuluu. Johtuuko liian kylmästä tilasta vai mistä? Dashboard errorit kuitatttu - ei lähde edelleenkään. Pyörä on toiminut täysin normaalisti vielä syksyllä. Neuvoja kiitos?

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2022, 16:56:59 ip »
Aloitetaan ensimmäisestä vaivasta: onko akku kunnossa eli siinä on virtaa riittävästi? Vastaukseksi ei riitä että on ladattu äskettäin täyteen.
2. vaiva: akun johtimissa on kytkentävaivaa jolloin vaikutus on sama kuin edellä.

Hyviä puolia: järjestelmä reagoi virta-avaimeen ja käynnistysnappiin. Moottorinohjaus siis aloittaa prosessin mutta jostain syystä, kuten alhaisesta jännitteestä/virran puutteesta ei aloita käynnistystä. Tai sitten ihan jokin muu syy.

Minulle, edes pikaisen googletuksen jälkeen, ei antamasi koodi johtanut oikein minnekään asiaan liittyvään tuossa muodossa.

Nyt olisi mukava nähdä keskusyksikön eli ECUn vikakoodi(t). Sitä varten on tarjolla ilmainen ja suomenkielinen ohjelmisto. Vain sovitinkaapelit pitää hankkia. Mikäli siis epäillään muutakin kuin huonoa virran saantia. ECUn antamat OBD vikakoodit ovat MagnetiMarellin ihan omia eikä siten samoja kuin yleisesti autokäytössä.

Satunnaisesti, mutta melko harvoin, Breva 1100 voi kieltäytyä käynnistymästä eikä lähde edes mäkistartilla. Omalle kohdalle on sattunut kaksi kertaa ja molemmat ennätyshelteellä ja kaupunkiajon yhteydessä lyhyen asiointipysäköinnin jälkeen. Hetken odottelun jälkeen käynnistyi. Siksi jotkut Brevan omistajat ovat tehneet/teettäneet pakkokäynnistyskytkennän pyöriinsä. En varsinaisesti suosittelisi.

Tuohon laittamaasi koodiin sen verran että oliko kirjaimien järjestys juuri tuo ja olivatko isolla vain pienellä kirjasimella, oliko koodissa välilyöntejä ja oliko merkkimäärä juuri tuo ja olivatko P ja B-kirjaimet juuri noin?

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2022, 18:02:10 ip »
Tarkastetaan koodit ja huomenna pitäisi tulla uusi akku, jonka uskon tuovan ratkaisun. Naksahdus on juuri sen tyyppinen, kuin huonosta kontaktista akun kytkennässä kuulostaa.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2022, 18:37:37 ip »
Jos sillä rätkän akulla startti pyörää suoralla virralla, niin eikähän akku ja starttimoottori ole kunnossa.
Itse kokeilen tuon ekana, jos starttinappi aiheuttaa vain naksun, koska silloin sivujalan anturit yms. ei ole silloin este.

Voihan sitä mitata jännitteen starttireleeltä ja startin päästä, mutta usen se viallinen komponentti on akku.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2022, 19:14:31 ip »
Breeze laittoi hyvän kommentin. Näitä perusjuttuja kun ei aina muista...
Brevan pitää olla käynnistysvalmiina eli vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa kautta sivutuki nostettuna jos ei ole vaihde päällä ja...
On siis monta 0/1 asentoa analogiapuolella joiden pitää toteutua yhtä aikaa. Normaalisti asia sujuu tottumuksesta mutta itsellekin on käynyt siten että keväällä olen painellut starttinappia eikä mitään tapahdu.

Sitten kun asian tajuaa niin alkaakin vasta ihmetellä kun se sivutuen kytkin onkin jäänyt 0-asentoon jumiin seisonnan aikana. Aiheuttaa päänvaivaa ja sillä kertaa koko asentokytkimen vaihdon uuteen.

Kerronpa yhden jutun joka kävi kauan sitten Ylöjärven hyvässä kunnassa.
Kaveri ajoi pyörällään, enduromallisella, myöhään syksyyn, pesi sen talvisäilytystä varten, lykkäsi autokatokseen ja laittoin pyöräpeitteen päälle. Lauha talvi oli. Kevään tullen pyörän kaivaminen autokatoksesta. Näky oli aika ikävä: hometta, hapettumia, ruostetta ja pieneläinten asumisjälkiä eli papanoita ja pesäaineita. Siivouksen ja akun laiton jälkeen pyörä oli mykkä. Purettiin lisää ja löytyi jatkoa hapettumile. Oli liitoksia ja liittimiä joissa oli syöpymiä sekä johdinvaurioita. Muovikin jyrsijöille maistuu. Vakuutusyhtiö lunasti pyörän. Mutta omavastuuta jäi aika lailla.
Tästä oppineina perustimme ko. kuntaan nuorisoyhdistyksen jonka toiminnan tarkoitus oli moottoripyöräily ja siihen liittyvät asiat kuten matkailu ja toimitilat missä harrastaa. Näin saimme pyörämme vähillä kustannuksilla lämpimään halliin johon kunta kustansi nostimet ja perustyökalut. Yhdistys toimii edelleen mutta on vapaa sidoksista ja toiminta rahoitetaan muilla tavoin kuin alussa. Käytännössä työnteolla. Siisti, tasalämmin ja tilava paikka pyörille ja jäsenille viihtyisä ravintolatila.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2022, 20:26:38 ip »
>>...akulla startti pyörää suoralla virralla...<<

Voipi olla niin, että akku jaksaa pyörittää, jos sen kytkee suoraan startin napoihin. Startin ottama "alkuvirta" voi tiputtaa akun jännitettä hetkellisesti niin, että pyörän "valvonta" pistää lapun luukulle. Akku kyllä jaksaa pyörittää pienen notkahduksen jälkeen.
En tunne pyörän valvontasysteemiä.

Joskus vietin paljon aikaa ja tuhlasin runsaasti hyviä sanoja samantyyppisen vian etsimiseen:Kytkettävä tutka oli ehjä ja toimi aivan oikein, mutta siihen 12VDC syöttävä virtalähde ei jaksanut antaa alkupotkua. Siitä seurasi että sen laatikon valvonta sulki itsensä. Ja minä sitä tutkaa hartaasti krapistelin ja pitkään...
Oli ihan hilkulla, ettei se virtalähde lentänyt mereen...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2022, 21:24:00 ip »
Tuokin pitää ottaa huomioon.
Miula oli aikoinaan nimeltä mainitsematon Ford Sierra iS
Se starttasi, mutta ei käynnistynyt.
Paljon tehtiin ja mitattiin.
Sitten joku sanoi, että vaihda startti.
Startti vaihdettiin ja ongelma hävisi.
Vanha startti osasi olla jo laakereiltaan väljä ja roottori osui runkoon ja aiheutti oikosulun, joka laski jännitetä.
Sillä hetkellisellä jännitteen laskulla ECU oli sitä mieltä, että ei käynnistytä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2022, 22:25:52 ip »
TimoEV:n jäljillä aiheen vierestä taikka lähes aiheesta. Sattui ihan itsekseen, onneksi kotipihassa melkein talliin ajaessa. Työntöhommaksi meni ja viiden sentin kynnys voi aiheuttaa merkittävää hikoilua että sain pyörän autotalliin. Onneksi sain eläkeläistyövoima-apua.

Siis vika oli kytkinkahvan asentokytkin josta ECU saa signaaliksi joko 0 tai 1. Nyt ei saanut niin siihen pysähtyi matka. Teetti muutama kymmenen kilometriä polkupyöräilyä ja ostoksia elektroniikkaliikkeessä. Jutussa on tarkempi selostus: http://www.motomatti.fi/2021/04/1400gts-kytkinkahvan-asentokytkin.html

Heräteostoksena tuli tinakolvi ja hieman lisää tarvikkeita. Muutoin olisi tullut hikistä ajomatkaa Jaguarilla Verstaalle ja takaisin reilut 27 kilometriä sivu. Tässä tapauksessa Jagge ei ole auto.

Painottaisin sitä asiaa että sähkökomponentit, pääosin, ovat helposti saatavia kunhan tietää mitä hakee ja mistä. Tämä ostamani kytkinpari oli kuitenkin hieman kryptinen sillä johtimien värit olivat eri ja liitintä ei tietenkään ei ole kuten merkkiliikkeen merkkiosassa. Siksi kolvi ja tinalankaa kutistesukan kera. Sivarit olivat omasta takaa.

Harva valmistaja teettää komponentit ajoneuvokohtaisesti vaan sen sijaan käytetään bulkkitavaraa niin kuin muutkin.

Mutta jos vika olisi sattunut jossain maan ääressä niin korjaus olisi ollut paljon helpompi: kahvan asentokytkimen johtimet vain poikki ja kaksi karvaa yhteen sekä pala teippiä. Vakionopeussäädin menetetään mutta matka jatkuu rannemomentin voimalla.

Tapauksessani oli sellainen harmi että vian aiheuttajaa en saanut kiinni. Arveluksi jäi oliko "kilke" altistunut jollekin vaikka kivi osunut siihen. Päällä ei näkynyt mitään oleellista. Purkaminen selitti että sisältä oli jouselle käynyt pahasti ja mekanismi mennyt särki ihan mäsäks.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2022, 12:15:42 ip »
Omassa Brevassa on joskus vuosia sitten käynyt samoin. Naksahti, mutta ei alkanut starttaamaan. Edes hintelien apukaapeleiden kanssa auton akusta ei alkanut pyörittää. Soitin sitten Piikkiöön ja sanoivat, että akku on voiton puolella. Kun solenoidi naksahtaa, menee jännite niin alas ettei ecu anna lupaa startata ja siihen ei kuulemma auta peltileukaiset apukaapelitkaan. Ostin uuden akun ja päästiin taas reissuun.

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2022, 18:52:29 ip »
Mystisiä ovat usein sähköviat. Omassa Brevassani meni yhtenä keväänä kaikki sähköt pimeäksi. Piikkiössä ammattimies sai tutkia pyörää hyvän tovin ennen vian löytymistä. Vian syyksi paljastui johtosarjan huono maadoitus. Aiheesta enemmän vanhassa viestiketjussa "Breva 1100 käynnistysongelmia".

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2022, 19:14:35 ip »
Umpiviisas entinen työkaveri ja sähkömies sanoi viisautenaan että sähkö ei kulje jos johto on poikki ja jos johto ei ole poikki niin sähkö puuttuu.

Työpäivän jälkeen piti lähteä kohti Vaasanlaivaa Tampereelta ja 1100 Breva ei inahtanutkaan takapihalta. Ensimmäistä suvea käytössä. Ensin katsoin että kaapelit ovat kiinni akussa ja muuallakin. Irrotin jopa startin suojakotelon. Mittarivalot ja sensemmoiset kyllä toimivat. Mutta pimenivät heti kun painoi starttinappia. Hätäpäissäni sitten riipaisin akun ja sen johtimet irti ja lenkkiavaimella kytkin akun navat toisiinsa. Löi komeat kipinäsuihkut. Päätelmä että sähkö- on mutta se jää jonnekin matkalle. Vika oli kuitenkin helppo vaikka vaikea arvata. Tämä on tullut myöhemminkin vastaan. Akussa kun on lyijyseoksiset navat ja johtimissa kupariset mutta pinnoitettu jollain tummanharmaalla metallilla. Jälkimmäinen oli reagoinut akun napojen kanssa kosteuden vuoksi niin että napojen ja johtoliittimien väliin oli syntynyt kova, musta ja kiiltävä pinnoite. Vaikea oli havaita. Mutta kun sen raaputin pois niin sen jälkeen siinä kohtaa ei vaivoja ole ollut.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2022, 19:50:32 ip »
Kiitos kaikille! Juuri näin, kuten Egon kuvaili. Lisäksi starttimoottorin putsaushuolto. Muutaman kerran starttasi vanhalla akulla, sitten vain apuvirran kanssa. Huomenna (toivottavasti) tulee uusi akku. Ei ollut muuten paha hinta ns. laatuakuksi: puoleen hintaan Exide eli 42,50 Motonetistä, poistuva akkumalli - vinkkinä jäsenille!
Ja pyörä on pääsemässä uudelle isännälle, guzzismi sukurasitteena. Todennäköisesti tulee näkymään tapahtumissa.  :D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2022, 21:07:58 ip »
Joskus aiemminkin tästä kirjoittanut, mutta vaimon aiemmassa Kawasakissa kehkeytyi starttiongelmaa toisinaan. Itse olin töissä, kun joku tien päällä diagnosoi akkuvian. Tuttava kuskasi Biltemaan ostoksille. Toimikin muutaman kerran ja vika palasi. Mittailin aikani ja vikaa ei sähköistä löytynyt. Otin startin käteen ja purin sen osiksi. Moottori olikin täynnä hiilipölyä. Tämä sitten aiheutti moottorissa pyörimättömyyttä, kun hiili johtaa sähköä.
Huolellinen pesu ja taas toimi. Vika voi siis olla monenlainen, kun niikseen sattuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #13 : Helmikuu 15, 2022, 11:02:51 ap »
Ei liity Brevaan, vaan Californiaan: Yhtenä keväänä ei puhunut mitään starttinappulaan painettaessa, ei myöskään apukaapeleiden voimalla ja mittarilla todettiin sitten akun olevan kunnossa. Otimme startin irti ja purettiin sen verran, että saatiin solenoidi osiksi. Koskettimet siellä olivat hyvässä kunnossa, mutta solenoidin holkki oli omituisen tahmainen. Jostain oli vuosien mittaan kulkeutunut sinne öljyn tapaista ja pölyä sisältänyttä möhnää, joka teki niin paljo kitkaa, ettei solenoidi jaksanut vetää.  Puhdistuksen jälkeen toimi taas kuin pitääkin, mutta mysteeriksi jäi se, mistä tuo möhnä oli peräisin.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 1100 ei starttaa
« Vastaus #14 : Helmikuu 15, 2022, 11:33:11 ap »
Guzzeissa on käyynnistinmoottorin etupää kytkintilassa. Vaikka siinä välissä onkin erinäisiä esteitä voi kytkinpölyä päästä aina alennusvahteeseen (Planeettapyörästö) asti. Niissäkin mallissa joissa ei ole alennusvaihdetta vaan on suoravetoinen käynnistinmoottori pöly pääsee leviämään, vuosien käytön mittaan, myös laakerointeihin. Voitelua ei kannata liioitella sillä mitä enemmän vaseliiniä niin sitä paremmin pöly leviää sen mukana.

Myös itse starttimoottori muodostaa pölyä koska sen hiiliharjat kuluvat ja miistä irronnut töhkä leviää ympäriinsä.

Tässä on hyvä huono esimerkki kun on huollettu väärin: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
Tämäntyyppinen "huoltaminen" ei ole erityisen yleistä mutta silloin tällöin tulee esiin eri rakenteissa, kuten virranjakajassa, että rakenne on täytetty vaseliinilla tai runsaalla öljyllä ja sitten ihmetellään että miksi ei toimi. Eräs perävaihde oli ehä jyrkin tapaus: se oli vuotanut öljyä. Mikä ratkaisuksi: laitetaan niin jäykkää voidetta että ei vuoda eli vaseliinia perä täyteen. Toimen tehneellä oli taas ihmettelemistä kun kuitenkin vuoti. Perävaihde on kuin separaattori joka vatkaa vaseliinista sen komponentit erilleen. Ei siis toiminut pitkään. Tiivisteiden vaihdolla ja säätämällä olisi kuntoutunut. Vaseliinin vuoksi hammaspyöriin oli tullut kiinnileikkautumia.

Nykyään, helppouden vuoksi, vaihdetaan laite joka ei toimi, uuteen toimivaan. Nopeaa ja helppoa. Vanhan liiton asentajana vaihdan vielä hiiliharjoja, laakereita, bendixejä, kunnostan solenoideja, jne. Se vain tietää työtä ja ajankulua itselle. Mutta se on myös eräänlaista kierrätystä sillä sama osa toimii edelleen kauan vuosien päähän. Jos omalle työlle ja ajankäytölle ei laske suurta hintaa ja korjaussarja maksaa vain parikymppiä niin syntyy myös säästöä.