TimoEV:n jäljillä aiheen vierestä taikka lähes aiheesta. Sattui ihan itsekseen, onneksi kotipihassa melkein talliin ajaessa. Työntöhommaksi meni ja viiden sentin kynnys voi aiheuttaa merkittävää hikoilua että sain pyörän autotalliin. Onneksi sain eläkeläistyövoima-apua.
Siis vika oli kytkinkahvan asentokytkin josta ECU saa signaaliksi joko 0 tai 1. Nyt ei saanut niin siihen pysähtyi matka. Teetti muutama kymmenen kilometriä polkupyöräilyä ja ostoksia elektroniikkaliikkeessä. Jutussa on tarkempi selostus:
http://www.motomatti.fi/2021/04/1400gts-kytkinkahvan-asentokytkin.htmlHeräteostoksena tuli tinakolvi ja hieman lisää tarvikkeita. Muutoin olisi tullut hikistä ajomatkaa Jaguarilla Verstaalle ja takaisin reilut 27 kilometriä sivu. Tässä tapauksessa Jagge ei ole auto.
Painottaisin sitä asiaa että sähkökomponentit, pääosin, ovat helposti saatavia kunhan tietää mitä hakee ja mistä. Tämä ostamani kytkinpari oli kuitenkin hieman kryptinen sillä johtimien värit olivat eri ja liitintä ei tietenkään ei ole kuten merkkiliikkeen merkkiosassa. Siksi kolvi ja tinalankaa kutistesukan kera. Sivarit olivat omasta takaa.
Harva valmistaja teettää komponentit ajoneuvokohtaisesti vaan sen sijaan käytetään bulkkitavaraa niin kuin muutkin.
Mutta jos vika olisi sattunut jossain maan ääressä niin korjaus olisi ollut paljon helpompi: kahvan asentokytkimen johtimet vain poikki ja kaksi karvaa yhteen sekä pala teippiä. Vakionopeussäädin menetetään mutta matka jatkuu rannemomentin voimalla.
Tapauksessani oli sellainen harmi että vian aiheuttajaa en saanut kiinni. Arveluksi jäi oliko "kilke" altistunut jollekin vaikka kivi osunut siihen. Päällä ei näkynyt mitään oleellista. Purkaminen selitti että sisältä oli jouselle käynyt pahasti ja mekanismi mennyt särki ihan mäsäks.