Juu, tommoinen läjä se on Guzzissakin paitsi vaijerit pidemmät. Varsinkin minulla sillä vaihdoin customtangon vielä leveämpään malliin. Värikin siinä on musta. Sopii, mielestäni, hyvin kokonaisuuteen. Siksi tuli arveltua asiaa vaijeripolitiikan puolellta ja RMHeino toimitti takuuseen uuden, pidemmän vaijerisetin. Sen kanssa turasin ja tein monta "kaasukahvan liikkeen" opetusta GD:llä. Tomienpidehän kestää vain sekunteja ja jakautuu kahteen osioon. Välillä taisi mennä melkein kesä että ei ilmoituksia tai ne olivat alemman tason vikatietoja jotka eivät aiheuta vikasietotilaa.
Myöhemmin otin asian työn alle kun luvattiin viikoksi huonoja säitä. Ropasin asian kanssa lähinnä autotallisssa mutta myös Verstaallani koska siellä on enemmän oikeita työkaluja ja tarpeellisia oheismateriaaleja.
Kaasunasentopotentiometrien lukitus johtosarja saakoon tähän oman muistionsa: liittimissä on muoviset vivut joita vetämällä pitäisi lukituksen aueta. Helposti voimaa riittää mutta lieväkin likaantuminen aiheuttaa liittinmekanimissa runsaasti kitkaa.
Kun ryhtyy aukomaan niin ensin paineilmaa, sitten puhdistusuihkeita ympäri liittimen, lisää paineilmaa ja viimeksi sähköliittimiin soveltuvaa liukastetta. Lukitusmekanismi saattaa ryhtyä silloin yhteistyöhön. Jos jokin ohjuri- tai lukitusnasta murtuu potentiometripuolelta taitaa mennä koko paketti uusiksi. En toki tiedä sitäkään saako johdinsarjojen puoleista liitintä pinneineen jostain. Todennäköisesti pitää ostaa johdinsarja.
Kun on saanut liittimet auki niin sitten alkaa puhdistaminen. Liika voiteluainekin pitää pestä pois sillä se voi vaikuttaa tiivisteisiin sekä kerätä likaa joka kerää kosteutta, jne.
Puhdistamiseen käytin ihan lähimarketista saatavan setin jossa on pieni tölkki hapettuman poistoainetta ja toisessa suojavahaa. Minulle Biltema on lähin. Bräkleenikin tai vastaava voi olla tarpeellista yleispuhdistukseen mutta on varsin tehokasta liuotinta. Yleensä kyllä ovat kumi- ja muoviosat kestäneet koska aine haihtuu nopeasti työnsä tehtyään. Asetonia en suosittele muoviosien pesuun.
Tankin ottaminen on helpompaa mitä korjaamokirja antaa ymmärtää: siinä esitetään että sivujen koristepanelit pitää irrottaa. Keskimmäiset ruuvit ovat sen kotkankuvan takana. Suosittelen jättämään yrittämisen vaan purkaa etuosan muovipanelit pois. Sen jälkeen tankin takaosan kiinnitys auki ja silloin pääsee polttoaineletkun liittimen aukaisuun. Sitä varten on saatava polttoainepaine pois järjestelmästä. Tyypillinen tapa on irrottaa pumpulle menevä sähköliitin tai vastaava sulake ja käynnistää moottori ja antaa koneen käydä sammuksiin asti. Liitin on paljon yhteistyökykyisempi näin toimien. Eikä tule isompia polttoainesuihkuja silmille kuten kuulin eräälle kollegalle käyneen.
Tankkia pois nostettaessa, mieluiten melko tyhjänä, on varottava ettei venttiilikopat raavi sivupaneeleita tai toisinpäin. Kaverista voi olla tässä asiassa pientä apua lisäsilminä.
Työkaluiksi tarvitaan setti kuusiokoloavaimia, pieni maalipensseli liittimien ja ympäristön puhdistukseen ja jotain muutakin jota nyt en saa päähäni.
Jos tulee pyöritelleeksi kaasuvaijerien kuoren säätöruuveja niin se edellyttää em. resetoinnin tekoa tietokoneavusteisesti eli ECUlle kerrotaan mikä on kaasukahvan liike ohjelmiston antamien komentojen mukaan.
Oman pyöräni osalta on epäily että kaasunasentopotentiometreille oli yritetty tehdä jotain toimenpiteitä. Esimerkiksi ne runkoon nippusiteillä hirtetyt johtimet eivät, ehkä, olekaan alkuperäisesti olleet niin. Poikkeava nippusidetyyppi aiheutti epäilyjä. On siis saattanut olla RMHeinolla pidempään vaikeuksia saada pyörää toimimaan. Asiasta vihjaistiin minulle ja siksi oli hinta edullinen mutta katsoin osaavani pelata asian kanssa. Aluksi en osannutkaan mutta jan kuluessa kovaan luuhun ajatus jostain imeytyy.
Kuluvana vuonna en ole 1400:lla ajanut kuin reilun tuhat kilometriä mutta otan pyörän lähipäivinä ajoon mikäli säät sallivat. Etupäässä olen ajellut California Adamantilla kun sain, ponnistelujen jälkeen, epäsopivat katkojan kärjet ja sen kiinnityslevyn muokatuksi niin että niillä saa oikeajoitteisen sytytyksen molemmille tulpille. Virhettä vasemmalle puolelle tuli noin kuusi astetta sytytys myöhäiselle kun oikealla oli oikea ennakko. Osat piti vain muotoilla uudelleen. On ilo ajaa helposti käynnistyvällä ja terhakkaalla moottorilla. Kuinkahan monella kärkisytytteisen Guzzin sytytys on pielessä virheellisen mallisen oikean puolen kärkiparin mitoituksen vuoksi?