Kirjoittaja Aihe: Ohipuhallusta V85tt  (Luettu 16623 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2021, 23:21:23 ip »
Loitotaan aiheesta aluksi vielä lisää.

Jokunen vuosi sitten Suomessa kasattu Ilmavoimien hävittäjä putosi. Syyksi paljastui niitit. Meren takana tehtaalla olivat laittaneet kovien niittien pusseihin tavallisia - että silleen.

Viisi vuotta sitten tapasin Pannari kuskin Traven satamassa. Hänellä oli kolmas saman mallisarjan peli menossa. Hyvin olivat kestäneet, varsinkin kun sen ensimmäisen jälkeen oli seuraavissa piikillisen injektioruiskun avulla rasvannut pyörän laakerit - puuntyöstökoneista opittua.
Toimenpiteen jälkeen pääsi 200tkm:n sijaan 400tkm:ä ilman minkäänlaista remonttia.
Voihan sitä ajella Hondallakin, jos siltä tuntuu. Itse käytän kyseistä merkkiä agregaatissa.

Onhan minulla ollut kolme uutta tonnista japsiakin, joista toinen, Honda, oli tekniikaltaan ihan susi. Parin tuhannen kilometrin ja muutaman epäonnistuneen korjaus yrityksen jälkeen jälleenmyyjä yhdessä maahantuojan kanssa perui kaupat ja palautti rahat täysimääräisenä vaihdossa uuteen Yamahaan.
Ei hyvä, hajuton ja mauton. No, kyllä myös siinä oli sentään aluksi uuden tuoksu, ei muuta.

Seuraavan vaihdon jälkeen minun ei sitten olekkaan tarvinnut merkkiä vaihtaa.
Niin, onhan se ensimmäinenkin, tuolla vasemmalla ylhäällä kuvassa oleva Guzzi, vielä liikenteessä. Takana noin 350tkm:ä - vain normi huollot ja kuluvien osien vaihdot.

Mandelossa on valmistettu ja valmistetaan edelleen laadukkaita osiakin, myös sylintereitä sekä mäntiä renkaineen.
Toista on tuo suuren itäisen valmistajan touhu, sieltä tulee välillä ihan mitä sattuu. Ei sen puoleen, kyllä sielläkin osataan, mikäli laadunvalvonta toimii(isi).


Varsinaisessa aiheessa eniten huolestuttaa lahden takaisen maahantuojan tuleva toiminta. Alku ei (ole) ollut lupaava.


T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2021, 23:47:48 ip »
Minulla ja Jukalla ei liene kuitenkaan aivan omakohtainen ja ahdistava huoli siitä mitä nykyinen maahantuoja tekee tai jättää tekemättä. Tuskin se meidän moottoripyöräilyämme heilauttaa sinne tai tänne. Varaosat saa muualtakin ja monasti ihan kohtuulliseen hintaan. Itse olen jopa käyttänyt Stein Dinsen "Z" osia eli uusituotantotavaraa. En ole, vielä, todennut eroa. Toisaalta, esimerkiksi, laakerit ja tiivisteet ostan oikeasta laakerikaupasta puolentoista kilometrin päästä kotoa. Aina ei ole oikeaa tavaraa kuten ei saa isolohkoisen kampiakselin alkuperäistyyppistä takatiivistettä. Tai siis saa mutta ei ole sellaista joka toimii. Tosin väittävät muuta. Yksi sellainen vuoti, valitin ja sain uuden. Olin kuitenkin laittanut jo alkuperäistiivisteen. Yli jäänyt, takuuseen saatu, ko. laakerikaupan tiiviste meni sitten toiseen moottoriin jossa oli lievä öljyvuoto. Isohko työ seurasi sillä ei se tiivistetyyppi siinäkään kestänyt. Vuoto paheni. Alkuperäisessä on huulessa kierre ja tarvikkeessa ei.
Huomenna asioin samassa kaupassa mutta vaihteiston tiivistesarjan hankinta-asialla kahteen vaihteistoon. Paperitiivisteet moottoriin ja vaihteistoon saa vaikka Biltemasta tai Motonetista. Myös IKH on toisinaan käyntikohteena. Tosin paperitiivisteiden suhteen joutuu hieman askaroimaan. Pieni kuulapäävasara, kynä, katkoteräveitsi, lävistinsetti ja hyvät sakset (Mustakahvaiset Fiskarsit sietävät jopa asetonia ja bensiiniä, muut värit eivät.) ovat halpojen tiivisteiden tekovälineitä. Kannattaa opetella sillä jos kaupan tiiviste katkeaa vahingossa eikä varalla ole yhtään niin muutamassa minuutissa/alle tunnissa saa aikaan tiivisteen kuin tiivisteen tiivistekartongin palasta. Toiselle puolelle tiivistettä vaseliinia ja toiselle tiivisteliimaa niin sama tiiviste toimii useamman kerran. Tiivistekartonkia on montaa paksuutta niin on syytä mitata alkuperäistiivisteen vahvuus ennen materiaalihankintoja. Vahvuudella on merkitystä esim. vaihteiston päittäisvälysten suhteen.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #17 : Marraskuu 09, 2021, 19:29:33 ip »
Jos kyseessä ei ole vain yhden tai muutamien pyörien satunnainen vika niin aika huonoa mainosta tämä on varsin onnistuneelle ja ilmeisen hyvin myydyllekin pyörämallille. Onkohan ulkomaiden Guzzi-sivustoilla käyty keskusteluja vastaavanlaisista tapauksista ? 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #18 : Marraskuu 09, 2021, 21:35:48 ip »
Moottoripuolella ei ole Guzzitech-foorumilla (jenkit) kuin tärinästä n.3000rpm. Irrottelee pultteja. Ja muuten lähinnä perävaihteen vuoto-ongelmia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2021, 22:56:26 ip »
Kun kilometrejä kertyy niin asiaan tullee selvyys onko kyseessä yksittäistapaus vai ovatko jonkin valmistusajankohdan pyörät herkempiä em. kulumiselle.
Tuskin tässä tapauksessa mutta varoittaisin, vanhasta kokemuksesta, että ns. vapaavirtaussuodattimen käyttäjä ottaa riskin.

Yksi juttu, pikkulohkoissa, oli aikanaan se että ilmansuodattimen kiinnityksessä oli irtonainen kulmarauta. Se monelta jäi huomaamatta kun muutenkin filtterin vaihto oli hankalaa. Kyseinen metallipala kun helposti putosi toimenpineen aikana pois paikoiltaan tai oli tarttunut vanhaan suodattimeen jonka mukana meni roskikseen, niin suodatin ei enää täydellä teholla suodattanut vaan ilma meni sieltä mistä helpommin pääsee. Uskoisin että tässä tapauksessa ei ole näin vanhasta vaivasta kysymys. En ole tutustunut ko. mallin suodattimeen.

Muutoin, pikkulohko kiinnostaa ja juurikin tämä katuenduromalli sillä se lienee mukava jäähdyttepyörä näin ikääntyneelle ja hieman raihnaisellekin.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #20 : Marraskuu 10, 2021, 07:43:55 ap »
Moottoripuolella ei ole Guzzitech-foorumilla (jenkit) kuin tärinästä n.3000rpm. Irrottelee pultteja. Ja muuten lähinnä perävaihteen vuoto-ongelmia.
Näin on, ja tuo perävaihteen vuoto-ongelmakin koski tiettyä valmistussarjaa 2019 vuosimalleista ja nekin on jo takaisinkutsuttu samana vuonna. Samalla takaisinkutsulla korjasivat myös saman vuosimallin jalkatappien kiinnitysongelman.
 
On niillä eka vuosimalleilla jo ajettu kymmeniätuhansia kilometrejä, mutta tätä   "männänrengasongelmaa" ei ole mistään muualta kuulunut.
Jouko 

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #21 : Marraskuu 10, 2021, 11:01:06 ap »
https://www.motorradonline.de/enduro/moto-guzzi-v85-tt-50000-kilometer-dauertest/
Moto Guzzi ei antanut jatkaa 32tkm:ssä tapahtuneen kaatumisen jälkeen, vaan testi aloitetaan alusta uudemman vuosimallin pyörällä?
Männänrenkaista kuullaan sitten lisää, kunhan useammalla pyörällä ollaan ajettu tarpeeksi.

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #22 : Marraskuu 10, 2021, 11:53:22 ap »
Kulumisesta, noin yleisesti Guzzien osalta, sanoisin että moottorin lämpötila näyttelee siinä pääosaa. Koleahkossa ilmastossamme ei Guzzin moottori, pääosin, käy lankaan niin lämpimänä kuin olisi suotavaa. 850TT:tä en ole mittaillut mutta kaikki muut Guzzit, mitä minulla on ollut, kokoon katsomatta, ovat käyneet liian kylmänä. Helpoin tapa todeta tämä on laittaa öljyn mittatikun sijaan lämpömittari. Niissä malleissa joissa on jäähdytinkenno öljylle voi kennon viileillä säillä peittää. Lämpötila on hyvä kun nykyöljyn lämpötila on yli 100 Celsiusastetta.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #23 : Marraskuu 10, 2021, 12:27:37 ip »
https://www.motorradonline.de/enduro/moto-guzzi-v85-tt-50000-kilometer-dauertest/
Moto Guzzi ei antanut jatkaa 32tkm:ssä tapahtuneen kaatumisen jälkeen, vaan testi aloitetaan alusta uudemman vuosimallin pyörällä?


Sylinteri oli saanut osuman, jonka johdosta keinuvivun laakeripesä oli vaurioitunut ja lohkossa oli lisäksi hiushalkeama.

Asensivat öljynlämpömittarin, öljyä lisättiin 1,9 litraa 30 000 km:n aikana. Koska öljytilavuus on vain 2 litraa, öljy lämpenee melko kuumaksi josta johtuen öljyn määrää kannattaa pitää silmällä.

Perävaihteen vuoto-ongelmia, vaihtoivat uuden perämötikän 10 000:n kohdalla.


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #24 : Marraskuu 10, 2021, 13:38:06 ip »
Lämpötilan mittauksia oli aiemmin tässä ketjussa.

..."Testipyörän kaatumisesta aiheutuneet vauriot korjattiin ja oikea sylinteri mäntineen vaihdettiin käytettyyn. Testaaja oli valmis jatkamaan, mutta Moto Guzzi pyysi keskeyttämään testin. Testaajalle oli vaikea täyttää tämä pyyntö"...
Suomennos suurin piirtein sinnepäin.

T,
Jukka

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #25 : Marraskuu 10, 2021, 14:18:47 ip »
Ei ole epäilystäkään, etteikö asiaa saada teknisesti kuntoon.

Huolimatta siitä, kuinka suuresta määrästä on kysymys, niin nyt koeponnistetaan Guzzin tämän hetken jälkimarkkinointi.

T,
Jukka

Ps. Paras/huonoin omakohtainen kokemus on Land Rover Defender vm. 2004.
3v/100tkm:n aikana tehtaan työn jälkeä viimeisteltiin 17t:lla €:llä myyjän/maahantuojan laskuun. Eli jälkimarkkinoinnin voidaan katsoa toimineen.
Olihan siitä vaivaa, mutta hyvä tuli, koska seuraavan 100tkm:n korjaukset olivat vain pari sataa.
Mainittakoon, että suuri osa oli maastokilometrejä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #26 : Marraskuu 10, 2021, 14:52:05 ip »
Minun Cali, vm.2008 / 107´000km, on mielestäni erittäin luotettava. Tielle olen jäänyt kerran, takapyörän laakeri hajosi sunnuntaiaamuna Rovaniemellä. Laakeri oli SKF:n tekosia.
Tänä vuonna olen joutunut uusimaan matkamittarin, se oli jo korjattu kahdesti. Uusi maksoi ~250€.
Vaihdevipstaaki on aiheuttanut jonkin verran ylimääräistä harmia ihan perinteiseen v****tukseen saakka. Lopulta sekin tuli korjattua yritä-ja-erehdy -menetelmällä.
Perämurikan stefaa olen joutunut myös - kuten täälläkin tidetään - krapistelemaan. Asiaan ryhdyn syvällisesti talvena aikana.

Mielestäni MG:n luotettavuus ja laatu on ihan kohdallaan. Joitain asioita tietenkin voisi tehdä toisin, mutta niin on kännykässäkin. Mitään sellaista, joka olisi ns. tyyppivika tai johtuisi suunnittelu- tai tekovirheestä, ei mielestäni ole. Voi olla, että en tiedä jos jokin on menossa rikki / kulunut loppuun. Olen ns. adaptoitunut pyörään. 
Olisiko joku toinen merkki luotettavampi tai parempaa laatua - siitä voidaan aina keskustella pitkäänkin. Ja mikä se paras sitten on? Kaikki voi mennä rikki; Juuri uutisoitiuin suuren konttilaivan tulipalosta konehuoneessa, lentokoneitakin putoaa.

Ihmisen mieli - ainakin miehellä - on sellainen, että kun "...punajuurisopasta tuli maha kipeäksi 15v takaperin, niin ei syö sitä enää koskaan. Mutta kun lauantaiaamuna on krapulakuolema liki, niin seuraavana perjantaina taas juodaan..." ( jäänmurtajan emännän lausunto tv:ssa ) Vai mitä... :) :P




@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #27 : Marraskuu 10, 2021, 17:54:42 ip »
Tässä on yksi TT85:n koeajotarina, joka päättyi keinuvivun rikkoon:

"And then, running 65 mph, the engine quit – power went immediately to zero, and then the engine just shut down.

I drifted off the side of the ramp, got the bike as far off the road as I could possibly manage, put it on the stand and said bad words – under these circumstances it really is required.  I snicked the V85 into neutral and pressed the starter. The engine spun, but it clearly wasn’t going to start. A motorcycle with 467 miles on the clocks and it had ‘X’s for eyes."

"With that piece of data, I’m able to speculate that my V85’s engine had the valve lash setting on one of the right cylinder’s two valves moving away from specifications in the first miles after I left the dealership. As the rocker support slowly backed out, the symptoms of a motor increasingly out of synchronization continued to deteriorate. When the sound of the motor changed on my ride into Baltimore that morning, what I heard was likely the sound of that bolt having spun completely out of its bore. It doesn’t take too much imagination to imagine the mechanical havoc that ensued – a rocker support only supported in three out of four locations continued to distort until either the rocker arm slipped off the end of the valve, the valve or guide failed, or all of the above."

https://rollingphysicsproblem.wordpress.com/tag/motoguzzi-v85-tt-failure/

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #28 : Marraskuu 10, 2021, 19:50:27 ip »
Nytpäs muistin. Uusi, muutaman päivän vanha, 750NTX seuranhakureissulla Imatralle alkoi palatessa Ylöjärvelle vetämään heikosti ja loppumatka meni yhdellä pytyllä. Vein merkkikorjaamolle Lempäälään ajaen yhdellä sylinterillä. Siellä asia todettiin ja asentaja sanoi irrottavansa kannet molemmin puolin vielä samana päivänä. Kaverin pyörän kyydissä kotiin. Ajoneuvotta en jäänyt sillä tallissa olivat vielä Honda ja GT850. Seuraavana päivänä korjaamolta soitettiin ja kerrottiin että molemmissa kansissa oli samanlaiset viat. Toisessa lievempänä.
Venttiilinohjaimet ja seetirenkaat eivät olleet linjassa. Asentaja jyrsi seetit linjaan ohjureiden kanssa ja laittoi uudet venttiilit. Sen jälkeen ei ihmeempiä vaivoja ollut pitkiin aikoihin. Myöhemmin uusittiin vielä sytytysanturi kun se toisinaan pätki kuumalla säällä.
Myös perävaihteen kotelo halkesi. Se tapahtui kun hyppäsin pyörällä pitkän hypyn ja se laskeutui vastarinteeseen. Sain uuden perän takuuseen linja-autorahtina seuraavalle päivälle. Asensin itse. Alkuperäisessä oli valmistusaikainen heikkous: ilmaa valun sisällä ja siitä aiheutunut mikrohalkeama joka kuormituksessa oli heikentänyt peräkoteloa. Sattui vielä pohjavesialueella. Piti hieman peitellä. Nämä siis ensimmäisenä suvena sillä pyörällä.
Vähävikaisin, jos lasketaan kaikki kulumatkin vioiksi, oli Centauroni. California 1400 ei vielä ole näyttänyt tapojaan muuten kuin tuottamalla aluksi muhkean määrän vikailmoituksia. Aina sama asia. Sekin asia on selvitetty. Merkkikorjaamon asentaja oli laittanut väärään paikkaan nippusiteitä johtosarjaan. Johtosarjan pitää olla sopivan löysässä eikä nivottu tiukasti runkoon sillä moottori on laakeroitu runkoon erikseen ja heiluu käynnin tahdissa.

Samanlainen ongelma oli ihkauudessa autossani: jälkiasennettu lohkolämmitin ei toiminut. Johdinnippu oli kiinnitetty auton runkoon nippusitellä niin että se ei sallinut sitä että moottori heiluu kumikannakkeidensa varassa: liitin aukesi. Itse piti sekin korjata. Nippuside on hyvä renki mutta huono isäntä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2021, 22:40:03 ip kirjoittanut motomatti »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #29 : Marraskuu 10, 2021, 20:46:50 ip »
Venatkin menee joissain yksilöissä vaihtoon:

"Moto Guzzi recalls the V85 TT from 2021 because the valves must be replaced. According to the manufacturer, they do not meet quality specifications.

It is possible that the faulty intake valves have caused damage to the cylinder heads, in which case these will also be replaced. In Germany, between 60 and 70 motorcycles already delivered are affected."

https://motorcycles.news/en/recall-moto-guzzi-v85-tt/