Kirjoittaja Aihe: Calin moottorin kasaus  (Luettu 589 kertaa)

Jarvien

  • Viestejä: 67
Calin moottorin kasaus
« : Tammikuu 29, 2022, 19:06:23 ip »
Tänään pääsin kasailemaan konetta. Alkuvaikeuksien jälkeen sylinterit ja männät paikoillaan. Seuraavaksi kannet ja nokkaketju. Olisiko vinkkejä ketjun asennukseen. Kerrallaanhan nuo kaikki rattaat pitäisi ketjun kanssa jotenkin paikoilleen saada. Entäpä kannen tiivisteet. Kumminpäin tulisi laittaa? Onko väliä? Kaikki muutkin vinkit Calin kasaukseen ovat tervetulleita.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2022, 21:08:54 ip »
Jos kaikki vinkit kertoisin niin ottaisi aikaa ja rivejä mutta osaan osaan vastata lyhyemminkin.
Kuten männänrenkaat, jotka ovat tiivisteitä myös, laitetaan muutkin tiivisteet tekstipuoli ylöspäin.
Ketjurattaissa jakopäässä on ajoitusmerkit. Niitä noudattaen ei mene väärin. Öljypumpun ketjupyörässä ei ole. Helpoin on koota jakopää ennen kuin sylinterikannet ovat paikoillaan. Varmaan olet huomannut että muuallakin moottorissa on ajoitusmerkkejä. Korjaamokirjasta saattaisi olla apua. Onhan sellainen ulottuvilla? Itselläni oli alkuperäinen suomenkielinen mutta petollinen alan harrastaja sen on vienyt enkä takaisin saanut.

Blogissani on joitain kuvia aiheesta. motomatti.fi
Valitan että artikkeleita on noin 1500 kpl mutta väittäisin että tarkalla haulla löytyvät tarpeelliset kohdat.

Jarvien

  • Viestejä: 67
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2022, 22:27:43 ip »
Kiitoksia Matti! Olenkin käynyt seuraamassa projektejasi. Juu, löytyy huono kopio englanninkielisesti käsikirjasta. Ohjeet vain välillä hieman summittaisia. Vääntömomenteistain on englanninkielinen taulukko - sekin tosin hieman sekava. Ajattelin vinkkejä lähinnä asioista, jotka ovat tulleet kasatessa yllätyksenä tai seikoista, jotka helpottavat kasaamista. Mistään en ole muuten löytänyt taulukkoa, mistä selviäisi mihin pultteihin pitäisi laittaa lukitetta tai tiivistää kierrettä. Missä järjestyksessä olette kiinnittäneet koneen runkoon? Kaikki eka apurungolle vai eka kone, sitten vaihteisto ja kardaani? Onko tuon kardaanin nivelen asennussuunnalla väliä? Ei tullut merkattua suuntaa purkaessa. Tässä jotain - varmaan tulee vielä ongelmakohtia kasauksen edetessä... Mennyt liian pitkä tovi purusta ennekuin pääsi laittamaan pyörää kokoon.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #3 : Tammikuu 30, 2022, 00:53:55 ap »
Huhhei! Tuli monta kysymystä.
Aloitan kokonaisuuksista.
Moottorin ja vaihteiston voi liittää yhteen. Sen jälkeen rungon alaputket. Runko lasketaan ylhäältä päin ja laitetaan etuosaan se pitkä pultti joka menee rungon ja koneen etupään läpi. Sen jälkeen voi koota kaiken muun.

Kierteiden ja pulttien kanssa voi käyttää tavanomaisia kierteen nousuun ja halkaisijaan perustuvia yleisiä momenttitaulukkoja. Oikeastaan on vain kaksi pulttia, joita tuskin edes olet avannut: kampiakselin takapään laakerilaipan kaksi alinta pulttia pitää laittaa tiivisteliiman kanssa kierteilleen. Muuten vuotaa öljy kytkintilaan.

Noin yleisesti momenteista: asiaa on tutkitttu laajasti ja ex-työpaikallakin sitä sivuttiin että kuinka kovaan asentajat vääntävät ruuvit jos ei ole momenttiavainta. Siinä käy niin että kahdeksan millimetrin ja sen alle vakiokierteiset ruuvit kiristyivät liikaa ja ja isommat liian vähän. Niinkuin keskimäärin. Siksi on hyvä noudattaa korjaamokirjan ohjeita ja käyttää momenttiavainta jos ei ole rannemomentista kokemusta. Pitää kuitenkin erottaa asiasta moottorin pultit ja mutterit sillä osa niistä on parempaa ainetta, kuten kannenpultit, jne, jotka kiristetään ohjeen mukaan. Esimerkiksi venttiilikoppien M6-ruuveja ei pidä kiristää kuin momenttiarvoonsa sillä ohut alumiini voi taipua kun alla on paperitiiviste.

Ylipäätään en ole Guzzeissa törmännyt sellaisiin kierreosiin jotka olisivat ajon aikana löystyneet. Tosin huhuja asiasta on olemassa. Jos käytät kierreliimaa niin korkeintaan keskilujaa laatua joka antautuu iskusta avaamista varten. Sitä kovemmat liimat vaativat lämpökäsittelyn auetakseen. Hankalaa toteuttaa. Jos kuitenkin ilmenee että jokin ruuvi tai mutteri pyrkii löystymään niin voi käyttää sitä varten suunniteltua aluslaattaa ruuvinkannan alla. Löytyy ruuviliikkeiden hyllystä. Suosittelen ruostumattomia. Parempi on pidättäytyä, ainakin kaikkien moottorin osien kohdalta, käyttämästä ruuvilukitetta jos sitä ei erikseen mainita. Jos, esimerkiksi, kannepultien mutterit liimaa niin mahdollinen jälkikiristysmahdollisuus menetetään.

Tässä mallissa voi laittaa kardaanin nivelen siihen asentoon kuin se menee. Ei siis ole väliksi. Mutta niissä malleissa joissa on kardaanin takapäässä toinen nivel on nivelet ajoitettava. Menevät kyllä väärinkin. Eräälle RS-Daytonan omistajalle tämä oli kallis juttu kun osaamaton huolto oli koonnut väärin.

Kaivelehan tästä osoitteesta tietoa: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Jos sieltä ei löydy niin ei paljon muualtakaan. Jos on apua niin laita sivujen ylläpidolle pieni korvaus saaduista tiedoista.

Tässä yksi momenttitaulukko: https://www.nfgab.fi/tekniikka-ja-laatu/tekniset-tiedot/kiristysmomentti/kiristysmomentti-metrinen-karkeakierre
Tuskin tulee vastaan sitä että kierre olisi liian lyhyt kestääkseen kiristysmommentin jos ruuvit ovat samat ja samassa paikassa kun ennen purkamista. Insinöörien taulukoissa on aina oletuksena että kierteet ovat sisä- ja ulkokierteessä samaa metallia. Jos toinen osapuoli on alumiinia niin voi kertoa sisäkkäisten kierteiden minimin vähintäänkin kahdella. Perusruuvit ovat, yleensä, lujuudeltaan 8.8. Ruuvi kun kiristetään sille on olemassa esijännitys kunkin lujuusluokan mukaan. Jos esijännitystä ei synny niin kierre ei pidä.

Jarvien

  • Viestejä: 67
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #4 : Tammikuu 30, 2022, 09:53:52 ap »
Paljon kiitoksia! Näistä on paljon apua. Tänään jatkuu kasailu - lisää kysymyksiä saattaa tulla :)

Jarvien

  • Viestejä: 67
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #5 : Tammikuu 30, 2022, 12:21:10 ip »
Moi. Haluasin vielä varmistella kuvien pulttien kiristysmomentit. Muistaako joku ulkoa? Ja oliko nokka-akselin messinkikauluksen pulttien momentti vain 7 Nm.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #6 : Tammikuu 30, 2022, 13:13:08 ip »
Ehkäpä voisit nähdä hieman itsekin vaivaa sillä tämänkin taulukon linkin jo laitoin aiemmin. Tässä kuitenkin pääosa 1100-mallien ruuvien momenteista. Suomeksikin tämä voi löytyä vaan se taitaa olla tulosteena jossain verstaallani.

TECHNICAL INFORMATION
2 - 5
Engine V1100
2.1.3. TIGHTENING TORQUE SETTINGS
DESCRIPTION
QUANTITY
SCREW / NUT
TIGHTENING
TORQUE
(Nm)
Note
HEAD UNIT
head taper cap 6 4
stud bolt M8x42 4 M8 35
adjuster 4 / / /
Nut 4 8-11
Hex.head screw DA M6x16 4 M6 6-8
stainl.st. TBEI screw M6x25 16 M6 10
stainl.st.flanged TBEI screw M5x16 4 M5 6-7
oil/head temperature sensor M12x1.5 1 M12 10-12
head temperature sensor casing M10x1.5 1 M10 10-12
TIMING UNIT
Hex.head screw DA M6x20 3 M6 8-12
nut M18x1.5 1 M18 150
belt tension 50
LOCKS
stud bolt M10x35 2 M10 40
Linkage 1 42
nut EA ZB M10x1.5 2 M10 40-42
head bolt 1 40-42
stud bolt M8x75 2 M8 35
stud bolt M8x66 1 M8 35
Hex.head screw DA M8x25 2 M8 25
Flathead Allen screw M4x8 UNI 5933 1 M4 5
TCEI screw M4x10 2 M4 5
Hex.head screw DA M8x25 1 M8 25
TCEI screw DA M6x30 2 M6 8-12
TCEI screw DA M8x55 cl. 8.8 UNI 5931 dacromet 1 M8 23
TCEI screw M6x16 2 M6 8-12
TCEI screw DA M6x30 1 M6 8-12
TCEI screw DA M6x40 2 M6 8-12
TCEI screw DA M6x60 1 M6 8-12
fitting M24x1.5 2 M24 40
TCEI screw DA M6x55 1 M6 8-12
TCEI screw DA M6x20 2 M6 8-12
copper line nipples M18x1.5 1 M18 20
plug with rod 2 / / /
magnetic plug M10x1.5 1 M10 20

Jarvien

  • Viestejä: 67
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2022, 13:21:17 ip »
Moi. Kiitoksia ja anteeksi! Jostain syystä olin printannut tuolta syksyllä huomattavasti epäselkeämmän momenttitaulukon? Pitänee tutustua sivustoon uudestaan. Tässä on tosiaan tätä opiskelua aika paljon - ekaa kertaa kasailen kaksisylinteristä konetta. Aiempaa kokemusta vain vanhoista Vespoista, jotka ovat melkolailla yksinkertaisempia. Lähinnähän tässä haluaa kysymyksillä vain varmistella että kaikki menee oikein...  Kaikki ohjekirjat olen yrittänyt metsästää.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2022, 14:56:14 ip »
Yli 80% isolohkoisten moottorien ruuvien momenteista ovat kokolailla samoja pitkältä aikaväliltä. 1100-moottorit ovat keskenään vieläkin yhteneväisempiä jopa eri mallisarjojen välillä. Toki mallieroja on 1100 Calin ja CARC-välillä ja tuo listaus jonka laitoin pätee myös CARC-malleihin. Ihan kaikkia ruuveja ei ole kaikissa versioissa.

Momenttiin vetämisessä ei ole tärkeää se mihin arvoon tarkalleen kiristää vaan se että kohteesssa, kuten sylinterikansi, momenttiarvot ovat keskenään samat. Laittamani taulukko ei kerro mitään kiristysjärjestyksestä mutta sekin pitää ottaa huomioon. Tyypillinen tapa on vaiheittainen ristiinkiristys pienin portain. Kerrasta kireälle per pultti homma ei onnistu. Kierteitten puhtaus on ensiarvoista. Samoin aluslaattojen sileys sekä mutterin alapinnan sileys. Kannenpulttien alla on jousialuslaatat joten niitä ei voi helposti korjata jos ovat saaneet kiinnileikkautumia tai ovat menettäneet kimmoisuutensa. Kannattaa siis laittaa uutta kamaa. Mutterit voi hioa tasolla hienolla hiomakankaalla sileiksi. Hionnan jälkeen pesu. Jos erikseen ei mainita että pitää vetää momenttiin kuivana niin voi käyttää tavallista öljyä kierteissä ja aluslevyissä. Mutta ei tarvita grafiittia tai muuta kierteiden erikoisainetta. Aaltomaisia jousialuslaattoja saa ruuvialan erikoisliikkeistä.

Jälkikiritys. Monet suosivat jälkikiristystä kun moottorilla on ajettu muutama tuhat kilometriä lisää. Tässä on eri koulukuntia: jotkut löysäävät hieman kaikkia pultteja ja sitten uudelleen samaan momenttiin. Itse en ole vaivautunut vaan kääntänyt lisää samaa momenttiarvoa käyttäen. Joskus pyörähtää kireämmälle, joskus ei. Yleensä käy niin että jos jokin muttereista pyörähtää hieman niin toisetkin siinä vieressä pyörähtävät pikkuisen. Silti tavoitetaan sama momenttiarvo. Oikeastaan vain kannenpultit ovat ainoita joita edes joskus tarvitsee jälkikiristellä.

Kannenpulttien momenttiinvedon jälkeen pitää säätää venttiilivälykset. Myös mahdollisen jälkikiristyksen jälkeen.

Camn

  • Viestejä: 2 502
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2022, 15:36:25 ip »
Tähän teemaan liittyen tuoretta videota: https://youtu.be/anKVNILySQQ
Nyt näyttäisi olevan 3 osaa pelkkää kokoonpanoa.
V11 - it defines you.

Jarvien

  • Viestejä: 67
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #10 : Tammikuu 31, 2022, 11:23:50 ap »
Moi. Jep, kiitoksia! Katselin läpi. Noista on apua. Kannattaa huomioida, että kaveri tekee venttiilikoneistojen asennuksessa pienen virheen, jonka korjaa myöhemmin. Meni aluslevyt ensin väärinpäin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2022, 16:40:24 ip kirjoittanut Jarvien »

Jarvien

  • Viestejä: 67
Vs: Calin moottorin kasaus
« Vastaus #11 : Tammikuu 31, 2022, 13:55:25 ip »
Ja vielä kysymys Stucchin ketjun kiristimen asennuksesta. Päätinkin vaihtaa kun jouduinkin ottamaan vielä ketjun pois. Meni ajoitusrengas vahingossa väärinpäin. Oletteko vaihtaneet tuon kiinnitys laipan verran (3mm) pidemmät pultit? Entäpä alkuperäinen kiristimen kiinnitysrauta? Kokonaan pois ja lyhyemmät pultit reikiin, vai?