Kirjoittaja Aihe: Siinä se sitten...  (Luettu 7165 kertaa)

egon

  • Viestejä: 957
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #60 : Marraskuu 12, 2021, 14:17:48 ip »
Juu, isänpäivän ajelulenkistä on tulossa jo traditio. Muutamana vuonna olen käynyt Brevalla katselemassa maakuntaa isänpäivän ratoksi. Tänään oli täällä Oulun korkeudella asfaltit niin liukkaat ettei pysynyt pystyssä edes jalankulkijat. Mutta jos keli sallii, niin baanalle vaan sitten.

Breeze

  • Viestejä: 1 513
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #61 : Marraskuu 12, 2021, 15:34:11 ip »
Viikonlopun sää näyttää siltä, että vesille vennosen mieli... ;D
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 332
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #62 : Marraskuu 12, 2021, 18:37:28 ip »
Sää näyttää siltä keli vaatii huomenna ruopimaan mutaa ja hiekkaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 957
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #63 : Marraskuu 14, 2021, 09:54:01 ap »
Huurteessa on tiet täällä. Breva saa nyt jäädä talliin kevättä odottamaan.

Harri Eronen

  • Viestejä: 373
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #64 : Marraskuu 15, 2021, 15:28:19 ip »
Tulipahan sitten akku ladattua. Sunnuntaina oli Savossakin turhan liukasta, tallille se on loppuviikosta vietävä, taitaa olla kausi tässä.

@

  • Viestejä: 459
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #65 : Marraskuu 16, 2021, 20:01:19 ip »
Tällaisen Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen FB-päivityksen bongasin:

"Vaikka siirtyminen auton rattiin tuntuu osin haikealta, suosittelemme samaa myös muille motoristeille. Kitkan väheneminen lämpötilan putoamisen myötä ja märät sekä jäiset tienpinnat yhdistettynä pimeyteen eivät ole hyvä yhdistelmä kaksipyöräisillä ajoon. Jos joku haluaa vielä ajella, muistutamme, että niin moottoripyörissä kuin mopoissa renkaiden tulee olla talvikäyttöön tarkoitetut ja urasyvyyden on oltava vähintään 3 millimetriä kelin niin edellyttäessä. Talvirenkaiden käyttöaika alkoi jo marraskuun alusta ja jatkuu maaliskuun loppuun."

Mitähän nämä talvikäyttöön tarkoitetut renkaat ovat? Onko pakko olla piikit? Miten mitataan urasyvyys nappularenkaissa? Itse ajelen 50/50 renkailla, joissa kulutuspintaa saa etsiä keskeltä suurennuslasilla näin loppukaudesta.

Breeze

  • Viestejä: 1 513
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #66 : Marraskuu 16, 2021, 20:26:24 ip »
Talvikäyttöön tarkoitettuja renkaita ei tarvitse moottoripyörässä käyttää, jos niitä ei ole myytävänä.
Mutta kulutuspinnan määrästä poliisin on uskominen, koska pikagooglauksella en vastausta löytänyt.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #67 : Marraskuu 16, 2021, 21:08:58 ip »
En tiedä varsinaisia säädöksiä mp-renkaiden suhteen. Mutta reilu parikymmentä vuotta sitten Mäntän poliisi pysäytti kun lumikelillä ajelin endurolla. Etsivät, mainintansa mukaan, M+S -merkintää renkaistani jotka olivat tavalliset nappularenkaat joissa kuviosyvyyttä oli runsaasti. Kehtasivat väittää että sellainen merkintä pitäisi olla. Vänkäsin vastaan ja sanoin etten monikymmenvuotisen motoristihistoriani aikana ole sellaisiin mp-renkaisiin törmännyt. Kysyin myös ovatko he. Tarkemmin mietittyään päättivät olla sakottamatta mutta suosittelivat renkaiden nastoittamista. Kerroin että ei onnistu jos joutuu välillä ajamaan paljaalla asfaltilla niin voi olla tosi liukasta. Ei pyörän ja kuskin paino saa nastaa painumaan niin syvään renkaaseen että kumi kunnolla kohtaisi asfaltin. Kuusi talvea ajoin endurolla enkä kovinkaan usein kaatunut. Kaksi talvea oli myös sivuvaunu. Pari kertaa sillä pöykyssä kävin kun liikaa yritin ja kerran henkilöautoilija ei minua huomannut ja silloin olin ojan puolella jälleen.

Ikkala

  • Viestejä: 1 800
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #68 : Marraskuu 16, 2021, 22:39:11 ip »
Quotassa olen käyttäny yleensä tkc80 Conteja, on M+S merkintä ja pitää jollain lailla vaikka vähän liukasta olisikin. Mutta ei niillä jäisille sivuteille ole menemistä. Sinne pitää olla kunnon nastat, esim satapiikki.fi löytyy moneen käyttöön.
Taitaa M+S löytyä nykyään kaikista vähänkin endurorenkaan näköisistä.
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 92
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #69 : Marraskuu 17, 2021, 16:05:36 ip »
Tänään nyt sitten kausi loppui. Kuusastetta vielä lämmintä ja mukava tihkusade. En viitsinyt enää pitää sivuvaunupyörää ajovalmiina kun ei tulevista keleistä tiedä. Viikonloppuna olis  vielä ollut Koski Tl:n alueella "varjopystymetsä " mutta mulla iskee lauantaina kastejuhla ja se voittaa kyllä 10-0.
V50 Nero club racer, V50 Rosso club racer, V65 club racer, Nevada Cappuccino Racer kilvissä
ja Cali III + Eml Sport

Junkers

  • Viestejä: 428
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #70 : Marraskuu 17, 2021, 19:56:00 ip »
 Vuonna 2018 uudistetun tieliikennelain (792/2018) 105 §:n 1 momentissa on määräys, joka koskee moottoripyörässä talviaikaan käytettäviä renkaita:

"105 §
Talviaikana käytettävät renkaat
Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

1) henkilöauto, jonka luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia; (17.12.2020/1040)

2) pakettiauto;

3) erikoisauto, jonka luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia; (17.12.2020/1040)

4) moottoripyörä, mopo, kolmipyörä, nelipyörä, raskas nelipyörä ja kevyt nelipyörä;

5) 1–4 kohdassa tarkoitetulla ajoneuvolla vedettävä perävaunu, jonka luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia."

Breeze

  • Viestejä: 1 513
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #71 : Marraskuu 17, 2021, 20:19:06 ip »
Se edellisen version pykälä siitä, että käytettävä talvirenkaita, jos niitä on saatavilla on poistunut.

Muistelen, että ei ollut 200/55-17 versiossa talvirenkaita, niin talvirengaspykälästä ei tarvinnut välittää.
Ei siinä, että joku haluaisi ajaa hyberkyykyllä talvella Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 renkailla...
Tämäkin vielä! ! !

@

  • Viestejä: 459
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #72 : Marraskuu 17, 2021, 21:10:36 ip »
Hyvin on epäselvää moottoripyörien osalta tuo talvirengaspakko. Poliisi kehottaa toista minkä lakin sallii. En kyllä usko että poliisit viitsivät asiaan puuttua jos ja kun näkevät tien päällä motoristeja räntäsateessa. Ennemminkin säälivät. Itselläni on räntäsateessa ajamisesta karmea kokemus -80-luvulta. Asuin etelässä ja kävin hakemassa prätkän talvisäilytyksestä Kuopiosta maaliskuun puolivälissä kun pakkanen oli yllättäen laskenut nollan tienoille. Kouvolan tienoilla alkoi tulla kunnolla räntää ja pian tielle muodostui syvät urat, joita pitkin taiteilin 750-kuutioisella Hondalla Helsinkiin asti. En muista paljonko tuohon kului aikaa mutta paljon. Onneksi oli arkipäivä ja oli tullut jonkin verran ajettua jääradalla piikillä että pääsin yleensä perille. Nyt en edes uskaltaisi yrittää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 332
Vs: Siinä se sitten...
« Vastaus #73 : Tammikuu 26, 2022, 09:34:00 ap »
Noh, talvi on ajettu ja ei ajettu. Marraskuun ja joulukuun oli sitten selkä niin kipeä ja jumissa, että lähes kaikki liikunta on ollut katkolla. Nyt ollut hieman parempi, vieläkin vetää jumiin. No, on silti koitettu ajaa. Mutta kun itsensä tuntee, ei voinut vakiolla ajaa, niin äkkiäkös se homma eskaloituu!
Sattui tipahtamaan syliin Yamaha YZF450:n rullaava runko. Siitä sovitin keulan kaikkine hiluineen Derbiin. Jonkin verran teetti työtä.. Korotin satulasta montun pois ja päällystin sen uudelleen. Lisäksi karsin sähköjä rankalla kädellä. Valoiksi asensin pari lediä peilien kiinnityspisteisiin. Piikkipyörät asentelin kun metsä alkoi oikeasti jäätyä.
Kyllästyin myös teiniviritys-pakoputken räpätykseen ja hommasin CRF450:n vaimentimen, jonka sovitin vakioputkiston jatkoksi. Myös ilmanpuhdistin piti rakennella uusiksi.
Reilu viikko sitten olin aikeissa lähteä uraa tölskäämään metsään. Pyörän mitan uran alusta, löysin vaihdepolkimella kannon. Poljinakseli poikki boorin juuresta ja pohjapanssari kappaleiksi (ei tainnut sittenkään olla PE:tä). Töissä tiggasin boorin takaisin akselin päähän ja painoin akselia suoremmaksi prässillä.
Eilen sain taas kokonaisuuden kasaan, kun oli pari tallituntia aikaa. Kyllä taas maittaa!
Hyvä pyörä, parempi mieli.