Seuraavaksi vaihdan jakajan johtoineen.
Onko tuossa mallissa siis virranjakaja korkeajännitepuolella? Se on kuluva osa ja tyypillisesti pieni särö kannessa aiheuttaa ajoittaisia katkoja juuri kuten kuvasit.
[quote}Voiko puolan vika pätkästä sytkän kummastakin pytystä yhtä aikaa?[/quote]
Tietenkin voi, jos on korkeajännitteinen virranjakaja ja yksi yhteinen puola. Tyypillisesti puolan käämin katkos tai eristeen läpilyönti ovat lämpötilariippuvia. Läpilyönti puolan eristeissä syntyy, jos on, tai on joskua ollut, liian suuri kärkiväli sytytystulpassa. Valokaari tulpassa syttyy kun jännite nousee tulpan kärjissä yli kärkivälin määräämän arvon. Jos on iso kärkiväli, tai tulpanhattu irrallaan, nousee jännite niin suureksi, että valokaari syttyy jo puolan käämissä. Kun tulppa vaihdetaan, tai pluki kytketään, jää valokaaren tekemä reikä puolan eristeeseen, mutta uusi läpilyönti siinä syntyy vain satunnaisesti sopivissa olosuhteissa. Silloin siihen reikään jää plasmaa sopivasti, jotta läpilyönti syttyy toistuvasti kunnes moottori sammuu ja minuutin kuluessa plasma häviää.
Jos virranjakaja on piensähköpuolella, kuten mekaaninen katkoja, optinen anturi tai magneettinen anturi, se tietenkin on yhteinen ajoitin molemmille pytyille, vaikka olisikin kaksoispuolasysteemi.