Kirjoittaja Aihe: Perämurikka tiputtelee  (Luettu 2277 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Perämurikka tiputtelee
« : Kesäkuu 27, 2021, 16:36:38 ip »
Jotain pientä pitää olla päivittäin... Perämurikka tiputtelee öljyä vanteelle. Ilmeisesti sen ulommaisin stefa vuotaa.
Siis se, joka on vetohammaskehän ympärillä ja näkyvillä.
Pystyykö vaihtamaan vain irroittamalla koko laippa? Vai vaatiiko jotain kikkakonsteja?
Pitääkö shimmata, jos ei muuhun kajoa?

SD:n kuvastossa stefa on 70x85x8

Laakerinetti.fi tyrkyttäisi tämmöstä: https://www.laakerinetti.com/70x85x8as-akselitiiviste-polyhuulella-p-2927.html

Edit: oikea mitta



« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2021, 19:39:21 ip kirjoittanut TimoEv »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2021, 16:55:21 ip »
Varmaankin perä on samaa klassista mallia kuin omassa Mille GT:ssä, johon olen tuon stefan joskus vaihtanut. Vanhan saa pois monellakin konstilla, mutta yksi kikka on napauttaa reikä vanhan stefan peltikalukseen, jonka jälkeen siihen voi pyöräyttää kiinni peltiruuvin, josta pystyy vetäisemään stefan ulos vaikka sorkkaraudalla. Uuden asennuksessa ei paljon niksejä tarvita, mutta jos akselin kaulalla on kirkkaaksi kiillottunut vyöhyke vanhan kumihuulen kohdalla, niin on paikallaan hoonata kiillottuneeseen kohtaan hiukan mikroskooppista karheutta vaikka tonnisella vesihiomapaperilla. Puutikkuun vaan jotain tekstiiliä kääreeksi ja siihen palanen hinkkauspaperia päälle, niin sillä onnistuu tekemään hiukan himmeyttä tuohon kohtaan. Kiiltävän sileässä pinnassa ei öljyllä ole paikkaa, josta käsin se voitelisi stefan ja uuden osan käyttöikä voi jäädä peräti lyhyeksi jos niin pääsee käymään.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #2 : Kesäkuu 27, 2021, 18:22:54 ip »
kuten myös milleen vaihtanut joskus, stefan ostin silloin moto italiasta vielä siihen aikaan, koosta ei tietoa, mihin päin se ylim. 2 mm mahtuisi ei osaa sanoa ellei ota osaa käteen ja vähän fundeeraa

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #3 : Kesäkuu 27, 2021, 18:47:49 ip »
Laittaisin sen alkuperäisen, se kun pitää öljyt paremmin siellä missä niiden kuuluu olla. Muista ei aina niin tiedä kokeilematta.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2021, 19:40:24 ip »
Vaihto kai onnistuu ilman laipan irroitusta?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2021, 20:06:43 ip »
Edellä olikin jo irrotuksen kuvaus.
Uuden asennuksessa juurikin tuo "karhentaminen" on edellytys tiivisteen ja käyttäjän hyvälle suhteelle.
Asennus vaatii rengasmaisen työkalun jolla tiiviste painetaan asialliseen syvyyteen eli tasalle kiinnityskohtaansa nähden.
Tärkeintä on se että tiiviste onj joka paikasta yhtä syvällä ja siis asennuspaikkaansä nähden ehdottoman suorassa.

Tiiviste kestää yleensä yli 100.000 km. Tai ryhtyy vain vanhuuttaan vuotamaan.

Toki laipan voi irrottaa mutta se aiheuttaa asentajalle pakkoliikkeitä paperitiivisteiden ja mahdollisten shimmilevyjen suhteen sillä molemmat vaikuttavat perävaihteen hammaspyörien kosketuskohtaan. Jos perää ei tarvitse säätää niin ei kannata laippaa irrottaa.

Mutta pienen vetopyörän laakeripesän voi vetää irti. Sen tiivistyksenä on o-rengas joka ei paljoa maksa. Laakeripesän yksi sivu on kaareva. Sen kun laittaa samaan kohtaan niin voitelukanavat toimivat oikein.

Mikäli sattuu niin hassusti että kyseisessä laakeroinnissa voi havaita välystä seuraa siitä toimenpiteitä. Koska kyse on vastakkain olevista kartiorullalaakereista syntyy yhtä aikaa sekä aksiaalista että sivuttaissuuntaista välystä. Jos sitä ilmenee kun kokeilee akselia kiskomalla päittäissuunnassa suosittelen laakeroinnin shimmaamista uudelleen tai jopa uusien laakereiden asennusta. (Uudet laakerit harvoin ovat aivan samankokoiset kuin käytössä olevat eli uusien laakerien laitto edellyttää perän kokonaisvaltaista shimmaamista.)

Pelkkä kartiolaakereiden keskinäinen välyksen säätö ei juurikaan vaikuta perän hammaspyörien keskinäiseen suhteeseen. Sillä kun on oma shimminippunsa takimmaisen laakerin ja hammastuksen välissä. Varaosaluettelossa on kuva rakenteesta. Jos ei ole valmiina eri vahvuisia shimmejä ja välystä on niin ei perää kannata koota niine hyvineen vaan korjata/korjauttaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2021, 08:42:43 ap »
Kiitos Matti!
Asia selkisi tehokkaasti. Ehdin jo miettiä, menneekö loppukesä murikan kanssa painiessa.
Stefa tilauksessa - kiihkeän rauhallista odotusta tekeillä.

Ymmärsin räjäytyskuvasta, että po. stefa on ainut kohta, josta öljyä pääsee ulos. Ymmärsinkö kerrankin oikein?


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Perämurikka tiputtelee
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2021, 18:16:26 ip »
Onhan siellä toisellakin puolella pienempikokoinen stefatiiviste, voi sekin vuotaa. Sitä ei näe ennen kuin perä on laitettu alkutekijökinsä. Jos vuoto tulee sieltä, öljyä valuu akselin reiästä. Yleisemmin vuotanee kuitenkin paremmin näkyvillä oleva isompi tiiviste, se mitä nyt olet vaihtamassa?
Totuus paljastuu kun ottaa takapyörän pois ja tutkii mistä öljyä valuu.
Kuvassa positio 10.
Sohc van Helmi.