No jopas on.
Kuuluiko mitään pahaenteistä rytinää?
Vanhoista levyistä, varsinkin jos ovat niitattua mallia, saattaa irrota joko keskiö tai levyt niittauksistaan. Yhden keskiön irtoaminen ei matkaa katkaise mutta levyn murentuminen kyllä.
Itse vauhtipyörän irtoamista epäilen mikäli pultit on vedetty kirjallisuuden määräämään momenttiin ja ehken myös käytetty mietoa ruuvilukitetta.
Tutkimusta voi aloittaa irrottamalla käynnistinmoottori. Siitä ja ajoitureiästä voi tutkia meisseleillä koetellessa heiluuko vauhtipyörä tai moottoria pyöriettäessä onko heittoa sivusuunnassa. Olisi ensimmäinen kerta kun luen epäilyn vauhtipyörän pulttien katkeamisesta vakiovauhtipyörän suhteen mikäli pultit olivat kiristetty momenttiinsa.
Moottorin puolelta arvioisin ettei mitään ihmeitä ole tapahtunut. Jos vauhtipyörä on tosiaan irti ja pultit vääntyneet tai poikki voi kampiakselin takalaakerissa sen takapuolella olla kolhuja. Myös kampiakselin takapään tiiviste lienee vaurioitunut.
päätin aikani kuluksi vaihtaa kytkinlevyt, jotka ostin Kaidelta. Ja nehän eivät käyneet mitenkään eli kytkin akseli ei liikkunut tarpeeksi.
Tarkoitatko "kytkinakselilla" mahdollisesti kytkimen työntötankoa joka on kytkinakselin sisällä? Kytkinakselin tehtävä kun on pyöriä mutta ei liikkua.
Kytkinlevyjä kyllä on eri paksuisia mutta yleensä säätö tai kytkimen työntötangon vaihto sopivan mittaiseen korjaa tilanteen. Myös vauhtipyörän keskiössä oleva pyöreä osa, johon työntötanko vaikuttaa, on joissain asennuksissa saattanut mennä väärään asentoon ja vaihteisto ei mene paikoilleen.
Yksi tyypillinen kokoonpanovirhe on myös jättää huomioimatta kytkimen painelevyn ajoituksen eli suhteessa kytkinjousiin se on mennyt väärään kohtaan. Jouset eivät ole osuneet syvennyksiinsä. Näitä on valitettavasti nähty ja myöhemmin korjattu. Sellaisenkin vaivan korjauksen joskus blogiini kirjoitin. Kytkimen sain kuitenkin korjattua vähin vahingoin. Vain kytkimen akselin etupää oli katkaistu pois ja kytkinlevyt tuhoutuneet. Mutta tätä en epäile tässä jutussa. Kunhan kirjoitin.
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinakselin-korjaus.htmlUsein se kertoo asentajalle että kaikki ei ole oikein jos osat eivät asennu tai mene paikoilleen ilman voimankäyttöä. Jälkiä moisesta näkee usein vaihdelaatikon asennuksessa moottorin takaossaan missä vauhtipyörä ja sen sisässä oleva kytkin sijaitsee.