Kirjoittaja Aihe: Cali 1100i sähkökatastrofi  (Luettu 2325 kertaa)

lounliraider

  • Viestejä: 63
Cali 1100i sähkökatastrofi
« : Toukokuu 22, 2021, 14:13:30 ip »
Kävi kiireessä akkua vaihtaessa kunnon kämmi, joku johto ristiin ja seurauksena seuraavaa:
- lataussäädin kärähti, kenttäkäämien johdot melkein sulivat säätimen tyvestä
- bensapumppu ei enää surahda kun laittaa virrat päälle
- kipinää ei tule kun painaa starttia

Kysymys kuuluu, mitä kaikkea on voinut vaurioitua ja miten noita voisi tutkia? Ei viitsi ihan summissa ostaa vaan kaikkea uutta jos ei ole pakko.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali 1100i sähkökatastrofi
« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2021, 16:28:48 ip »
ÄLÄ KOKEILE STARTTIA, ennen kuin olet kokeillut releet, sulakkeet jne.
Lataussäädin ( regulaattori) ei siedä + ja - napojen ristiinkytkentää. Se 100-varmasti kärähtää.
Onkos sulakkeet ehjät?
Irroitettavat releet voi tarkistaa kytkemällä vetokäämiin akusta irtojohdoilla sähköt. Rele on oltava irti kannastaan. Napsahtaa, jos vetää. Riittää kun vain nopeasti tökkää releen liittimiin. Uusi rele maksaa tyyp. <10€, jos ei osta mp-varaosana vaan Motonet tms.
Bensapumppu ei tod.näk. pyörähdä väärän napaisuuden takia / rele ei vedä.

Laturin (?) kenttäkäämit saattavat olla palaneet. Kova virta sulattaa käämilakan ja käämilangat menevät isompaan tai pienempään oikosulkuun. Käämi on tyypillisesti tasajännitteellä liki oikosulku, joten ei kestä pitkään akkusähköä suoraan. ( Polta muuntaja kytkemällä siihen tasasähkö eli DC... ) Starttihan on tasasähkössä, mutta sen pyöriessä tilanne on toinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100i sähkökatastrofi
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2021, 02:41:41 ap »
Lisättäneen tähän että releitä on kahta tyyppiä: kytkentä- ja vaihtoreleitä. Lisäksi vilkkurele mutta se erottaa pyöreästä muodosta.
Tarvikeliikkeen releet ovat kokolailla yhtä hyviä kuin alkuperäisetkin. Samanlaiset releet samoihin jalkoihin kuin on ollutkin.
Tarvikereleissä on usein piirretty kylkeen kytkentäkaavio josta selviää releen tyyppi. Myyjä kaupassa ei välttämättä tiedä niistä hevonhäntää.

Sulakkeet on helpompi juttu. Värikoodattuja tehonvälityskykynsä mukaan ja palaneen näkee siitä että että lanka visuaalisesti on poikki. Vastusmittarilla voi varmistaa.
Startti ei hajoa lainkaan helposti.

Laturi, tässä tapauksessa vaihtovirtageneraattori tai uudemmissa alternaattori, tuottaa muutaman kymmenen volttia vaihtovirtaa vähintäänkin kahteen vaiheeseen. Vaikea saada rikki ihan helposti.

Starttikin on sen verran syrjässä joten sen releen ja solenoidin polttaminen ei helposti onnistu. Toki vajaalatauksellisella akuĺla sekin voi onnistua.

Eräissä Guzzimalleissa on, ikään kuin härnyyksi tai myöhemmin lisäkytkentöjä tehden, useita johtimia akun plus- ja maakenkäänkin kytkettynä. Erityisesti 80-luvulla.

Jos haluaa varmuuden asiaan niin laittaa kaikki plusnavan johtimet, paitsi sitä paksua joka on kiinni sekä akussa että startiisa, kiinni startin plusnapaan jolloin niitä ei tarvitse irrotella akkua irrotellessa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali 1100i sähkökatastrofi
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2021, 13:00:05 ip »
Kysymys kuuluu, mitä kaikkea on voinut vaurioitua ja miten noita voisi tutkia? Ei viitsi ihan summissa ostaa vaan kaikkea uutta jos ei ole pakko.

Riippuu vähän, kuinka kauan tilanne kesti?
Jos akku oli kytkettynä väärin päin silmänräpäyksen ajan, räsähdys ja kipinöinti pelästytti kytkijän ja sai huomaamaan virhekytkennän, lähtökohtaisesti vain kaikki elektroniikkaa sisältävät laitteet ovat rikkoutuneet. Lataussäädin kärähtää varmasti, suurella todennäköisyydellä myös
moottorinohjainlaite, sähköinen mittaristo(jos on), USB-virtalähde ja siihen liitetyt laitteet, lämpökahvat jos niiden virransyöttö on PVM-ohjattu.
Merkitystä on silläkin, mitkä laitteet olivat päällä tapahtumahetkellä. Missä asennossa oli virtalukko? Tavalliset releet eivät välitä siitä mihin suuntaan sähkö niiden läpi kulkee. Jos niissä on diodilla tehty kipinöinnin vähennystoiminta, sellaiset releet ovat rikkoutuneet jos ovat väärän napaisuuden kokeneet. Guzzissa ei liene diodireleitä?

Palaneet sulakkeet kertovat minkä laitteen läpi on mennyt liian suuri virta. Jos palaneen sulakkeen suojaama laite sisältää elektroniikkaa, on kyseinen laite todennäköisesti rikkoutunut.
Jos akku oli väärinpäin kytkettynä pidempään vaurioituu myös laturin staattorikäämi ja sinne akulta menevä johtosarja jos lataussäädin pysyy oikosulussa eikä pala heti poikki. Myös muualle johtosarjaan on voinut sulaa johtimia, ainakin akun ja laturin välinen johtosarja kannattaa puukottaa auki ja vaihtaa johtimet missä on sulamisen merkkejä.
Releisiin kohdistunut pidempiaikainen ylikuorma/oikosulkuvirta on voinut polttaa niiden kärjet yhteen tai muuten niin huonoon kuntoon etteivät enää kytke.
Pidempiaikainen = useita sekunteja tai enemmän.

Korjausehdotus.
Alkutilanteen perusteella oletuksena on oikosulku jossain sähkölaitteessa tai johtosarjassa. Lisävahinkojen syntymistä pitää välttää.

Laita kaikki käyttökytkimet ja virtalukko nolla-asentoon, kaikki mahdolliset laitteet pois päältä.
Irrota ainakin kaikki elektroniikkaa sisältävien laitteiden liittimet, tarkasta ja korjaa laturin ja akun väliset johdot ja  vaihda palaneet sulakkeet ehjiin oikean kokoisiin. Kytke akun plusnapaan siihen kuuluvat johdot. Kytke akun miinusjohdon ja akun miinusnavan väliin ajovalopoltin. Pienemmälläkin polttimolla voi aloittaa kokeilun.

Sitten kokeilemaan toimintoja ja laittamaan liittimiä kiinni yksi kerrallaan. Jos se akun miinusjohdon ja akun miinusnavan väliin kytketty poltin tuntuu palavan väärään aikaan, pitää tutkia syy siihen. Kun esimerkiksi liittää lataussäätimen ja laturin liittimet, poltin palaa kirkkaasti oikosulun merkiksi jos lataussäädin on oikosulussa. Jos palaa kirkkaasti aina, pitää tutkia onko johtosarja tai joku laite jossain oikosulussa?  Moottoriohjaimen liittimen kun kytkee, poltin palaa ainakin jollain kirkkaudella vaikka ohjainlaite on ehjä, virtalukon asennosta riippuen.

Kun polttimon kanssa on toiminnat käyty läpi, vaihdetaan sen tilalle samankokoinen sulake mikä pyörässä on suurin, tässä riittänee 30A ja tehdään sama kierros kuin polttimon kanssa. Niitä toimintoja/laitteita ei tarvitse enää kokeilla mitkä jo todettiin rikkinäisiksi edellä. Nyt voi palaa sulakkeita pyörän sulakerasiasta oikosulun merkiksi kyseisen sulakkeen suojaamassa piirissä. Jos itse 30A testisulake kärähtää on jossain johtosarjassa todennäköisesti oikosulku tai lataussäätimen ja laturin liittimet on kytkettynä.
 Automaattisulake eli lämpölaukaisin on hyvä työkalu tässä mutta, tavalliset sulakkeet ovat kuitenkin halpoja.

Laturin käämi pitää mitata vielä erikseen ja jos vaikuttaa ehjältä, mitata vaihtojännite moottorin käydessä irrallisten johtojen väliltä. Vähintään 60V vaihtojännitettä pitää löytyä ajokierroksilla.
Jos ja kun viallisilta vaikuttavia tai toimimattomia laitteita löytyy edellä tehdyillä testeillä, pitää niiden virransaanti ja antureiden kunto mitata vielä erikseen ainakin ennen uuden ohjainlaitteen asentamista. Muuten uusikin osa voi rikkoutua ja samalla varmistuu että, vika on oikeasti kyseisessä osassa.

Polttimon ja testisulakkeen käytöllä koetetaan välttää tilanne missä, olemassa oleva oikosulku aiheuttaa lisävaurioita. Näin ei välttämättä voi tuomita laitteita rikkinäisiksi.

Yksityiskohtaisempia ohjeita en osaa antaa kun Guzzin kohdalla ei vastaavaa tilannetta ole tullut. Mutta suurinpiirtein edellä esitetyllä tavalla mahdollisen oikosulun hakeminen ajoneuvon tai koneen sähköjärjestelmästä on mennyt.
Kannattaa edetä varovaisesti kytkentäkaavioon ja korjaamokirjaan tutustuen vähän kerrallaan niin välttyy lisävahingoilta.
Nythän ei ole enää kiire mihinkään.
Sohc van Helmi.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Cali 1100i sähkökatastrofi
« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2021, 17:59:10 ip »
Kiitoksia kommenteista. Yleismittarin kanssa rauhallisesti kaikki tarkastaen ja läpikäyden, oli lopputulema se, että kävi keijolla sen verran tuuri, että vain lataussäädin kärähti. Nyt pyörä käy ja kaikki toimii muuten oikein hyvin.