Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander  (Luettu 2930 kertaa)

mkahelin

  • Viestejä: 6
Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« : Maaliskuu 23, 2021, 10:10:48 ap »
Näistä on paljon juttuja eri ketjuissa, mutta kertokaapa lyhkäsesti onko Power Commanderin hankkimisesta vastaavaa hyötyä verrattuna Guzzidiagin, readerin ja Tuner Pron kanssa ohjauskarttojen roplailuun verrattuna.

Potilas on 03 California Ev Touring josta lähinnä alapään aivastelua ja kaasuun vastaamista pitäisi saada nätimmäksi.

Miika

motomatti

  • Viestejä: 12 238
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2021, 11:28:44 ap »
Ihan peruserona on se että Power Commander maksaa rahaa ja sillä voi tehdä vain osittaista säätöä. Ei mitään kovin syvällistä. Riittää kyllä kyseisen vaivan poistoon. Muokattavaa ei ole paljoa.

GuzziDiag on ilmainen. (Poislukien sen että joutuu ostamaan sovitinkaapelit tietokoneen ja moottorinohjauksen välille. Kyseessä muutaman kympin sijoitus.)
GD:llä pystyy lukemaan kaikkia moottorinohjaustiedostoja joita Guzzeissa on käytetty ja muokkaamaan 90-luvun lopulta alkaen ilmestyneitä moottorinohjauksia. Lähinnä asian opiskelu ottaa aikaa. (TunerPro) Tietenkin toimenpiteiden protokolla pitää oppia. Pari kertaa kun on opetellut niin homma sujuu jo.

Vianhaku on GD:ssä, eli ihan perusvarustuksella ilman muita erillisohjelmia, sujuu helposti, vikailmoitusten lukeminen suomenkielellä ja niiden nollaus.

Sitten lainopillinen neuvo: Power Commanderin, tai vastaavan, asentaminen moottoripyörään on yksiselitteisesti laitonta. Kun taas GD:n käyttö perusmuodossaan on täysin laillista huoltotointa.

Kun ryhdytään säätämään eli otetaan TunerPro käyttöön ollaan harmaalla alueella lain suhteen. Toisaalta muokkauksesta ei jää mitään sellaisia jälkiä joita voisi esim. merkkihuollon laitteilla löytää.

Lainaus
Potilas on 03 California Ev Touring josta lähinnä alapään aivastelua ja kaasuun vastaamista pitäisi saada nätimmäksi.
Ilmiö on hyvin tyypillinen. Asia vain pahenee ajan kanssa. TunerPro:lla häiriö on poistettavissa yhdellä käynnillä ruiskutuksen peruskarttaa muokkaamalla. Valmiiksi muokattuja karttojakin on saatavilla mikäli pyöräsi on vakiokunnossa. Muunmuassa pakoputkisto on vakio.

Jos ilmanottoa tai pakoputkistoa on muutettu on siis muutettava moottorinohjausta laajemmin. Aiheen keskusteluosiossa on myös aiheen tiimoilta juttuja.

Jokainen tekee itse nämä muutokset. Toki apuna voi olla asiaa tunteva henkilö.

GuzziDiagilla ei, tietojeni mukaan, ole kukaan saanut pyöräänsä tomimattomaksi. Toki ensimmäinen toimi on tallentaa varmaan paikkaan pyörän moottorinohjauksen (Nykyään moottorin- ja ajonhallinan.) koko tiedosto. Muutaman minuutin toimi pyörämallisi suhteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 250
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2021, 13:07:27 ip »
Ihan peruserona on se että Power Commander maksaa rahaa ja sillä voi tehdä vain osittaista säätöä. Ei mitään kovin syvällistä. Riittää kyllä kyseisen vaivan poistoon. Muokattavaa ei ole paljoa.


Itse asiassa pystyy ja on paljon muokattavaa. Mutta taas vaatii lisäosia ja rahaa. Multihubin hankkimalla saa kartan seuraamaan lambdaa tai vaikka ahtoja. Mutta tosiaan maksaa.
Itsellä vieläkin odottaa sopivaa ajankohtaa yhdistää PC ja GD. Ei ole vaan joutanut, nyt ollaan menty vuosia pelkällä PC:n säädöllä ja muuta tarvetta ei ole ollut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mkahelin

  • Viestejä: 6
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2021, 13:15:35 ip »
Terve

Kiitokset kommenteista, taidan pidättäytyä Guzzidiagin ja Tuner Pron parissa. Kaapelit jo löytyykin. Pitääpä penkoa lisää tätä.
Kaasuläppien asentoantureiden toiminta ja synkronointi pitää tsekata ihan ensin.

Miika

Camn

  • Viestejä: 2 508
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2021, 14:31:16 ip »
Itse olen käyttänyt sekä ammattilaista että tehnyt vähemmän radikaaleja juttuja itse.  Arvelen että -03 Calissa on katit ja ecuna 15RC ?  Jos on 15RC tulee myös kysymys "lambda off" yhtenä mahdollisena ratkaisuna esille ?  Minulla oli Cali Stonessa aikanaan myös 15RC ecu ja Power Commander III USB 701-410, ammattilainen sääti. Lopulta purin senkin pois, 3000 rpm kohdalla tasakaasulla pätki välillä ilman sitä. Nyt on katiton V11, 15M ecu.  Sen kanssa on tullut harrastettua/hölmöiltyä enemmän. Sen verran on moottoria roplattu että mikään vakiokartta ei enää käy alkuunkaan. Siirtelin saksalaisen himosäätäjän kartoista osia (kiihdytyskartta, lämpötilaan ja ilmanpaineeseen perustuvat ruiskutusta muuttavat kartat), mutta en ilman mittalaitteita tohtinut lisätä itse syöttöä riittävästi. Kävin sitten taas Viaberissa Järvenpäässä (omat säätövermeet mukana). GuzziDiag on erityisen näppärä 15M/15RC ecuissa: tietojen siirto käy nopeasti / toisaalta on paljon mitä voi säätää ja siirtää tiedot näppärästi suoraan ecuun.  Koskaanhan nämä asiat eivät ole kunnossa... riippuu tietysti luonteesta... entäs jos - se toimisi vielä vähän paremmin...

Jos olisi 15M ecu, minulla on samaisen saksalaisen himosäätäjän optimoima Cali Jackal -kartta, 15RC ecuun se ei käy. Olisi TunturiTT:n myös helppo kokeilla, oma softa jemmaan, PC pois ja toinen softa tilalle.  Toki ennakko-odotus on, että ei heittämällä toimi.  Tuntuu että mitä enemmän säätäjä on omaa karttaansa optimoinut - sen heikommin se on yleisesti käyttökelpoinen.  Tässä mainitussa on vielä se että se vaattii että CO trim on nollassa, moottorin lämpöanturissa on lämmönsiirtopastaa ja TPS perussäätö on 156 mV. Taitaa olla juuri niitä syitä miksi tehtaan jäljiltä nämä vanhat pyörät ovat karttojensa kohdalta "sinne päin": pitää toimia kaikkialla, kaikissa ilmanaloissa kohtuu hyvin.  Jos haluaa parempaa kulkua: joutuu töihin.

"Kaasuläppien asentoanturin toiminta": mainitun säätäjän mukaan ecun koodista käy ilmi, että tarkka TPS arvo (15M/15RC), kun läppä on täysin kiinni (top ruuvi ulkona, läppä vasten imukanavaa) = 156mV, erillisellä mittarilla tps johdoista mitattuna.

Yksi peruskeino arvella liian laihaa seosta: peli kulkee mukisematta ensimmäiset kilometrit kylmänä kun "start enrichment map" (X kampiakselin kierrosta startista) on toiminnassa.

EDIT 27.03.2021

Täällä yksityiskohtainen esimerkki karkeasta "kotivarasäädöstä": https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4127.msg82616#msg82616
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2021, 16:29:33 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 250
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2021, 14:56:43 ip »
Komentajaa en kokonaa poista, koska Guzzin purkista puuttuu quick shifter. Lisäksi multihub on ollut ostoslistalla jo pitkään, saisi sen ominaisuudet mukaan. Toki komentajan kartan voi vaihtaa nollakartalle, kun GD:llä tekee vastaavat uudet kartat omaan rasiaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 238
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2021, 16:52:21 ip »
15M, 15RC, 5AM ovat säätäjän kannalta helpoimmat moottorinohjaukset ja varsin yleisiä. 7SM onkin sitten paljon laajempi ja se osaa "hyppiä" kartasta toiseen. Se mahdollisuus on oltava koska on eri ajomoodeja. Lisäksi 7SM "hallinnoi" muitakin toimintoja kuten ajonhallintaa ja eri ajomoodeja.

15M ja 15RC ovat keskenään vaihtokelpoisia: plug off - plug in. Toki ko. sarjan moottoreissa on eroja riippuen minkä tyyppisestä pyörästä on kyse eivätkä suoritusarvot eri mallien välillä täsmää.
Pääero on että 15RC lukee lambdaa mutta sen voi ohjelmallisesti sammuttaa jos tekee merkittäviä muutoksia karttoihin ja taulukoihin. Lambda(t) on hyvä ottaa talteen vastaista käyttöä varten ja tulpata niiden asennuskierteet.

Camn

  • Viestejä: 2 508
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2021, 17:27:45 ip »
Lainaus
15M ja 15RC ovat keskenään vaihtokelpoisia: plug off - plug in
Niin, Matti meinaa että fyysisesti ovat ulkomuodoltaan identtisiä => voi vaihtaa toinen toisensa tilalle fyysisesti ja johtosarja/liitin käy sellaisenaan niin että "naps" vaan.

Mutta vaikka komponentit sisällä lienevät myös pitkälle identtisiä (en tiedä, luulen vaan), ohjelmisto ja kartat ovat täysin eri tavaraa.  Eivät käy toisiinsa.  Moni on yrittänyt, non funzionamento. GD ei kirjoita, "väärää tiedostoa ecuun".  Ulkoa identtiset - ohjelmisto sisällä erilainen.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 12 238
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2021, 01:20:55 ap »
Minä olen "yrittänyt" ja tulos oli erinomainen. Ei se 15RC rikki ollut vaikka omistajansa niin luuli. Otettiin sitten muutamaa vuotta vanhemmasta Vintagesta 15M ja laitettiin se samaan kiinnikkeeseen ja liitin kiinni. Sen kummempia kuvioita siihen hätään ei tehty ja sillä setilla on menty jo vuosia. Nyt lienee aika, omistajansa viesteistä päätellen, tehdä pientä huoltoa, liittyen lähinnä moottorinohjauksen ulkoiseen tekniikkaan, sähköjärjestelmän kuntoon, jne. Edellisen remontin yhteydessä kunnostettiin pyörän sähkölaitteista melkoinen osa ja kuntoon saatiin.

Tässä on osa jutusta jossa tämän pakkonaittamisen teimme. Mitään säätöjä ei tarvittu. Ainoastaan se että toinen moottorinohjausyksiköistä oli isompi niin sen kiinnitystä piti muuttaa ettei se kumikiinnikeisessä telineessän olisi hakannut runkoon moottorin käydessä. Pyörä kulkee ko. kokoonpanolla tänäkin päivänä. Kyse oli siis moottorinohjauskyksikön vaihdosta vanhemmasta Vintagesta (Varaosapyörä) uudempaan käyttöpyörään.
http://www.motomatti.fi/2014/02/magnetimarelli-ecut-15m-15mcat-441-ja.html

Valitan että en aina löydä ripeästi koettua artikkelia omasta blogistani sillä kirjoituksia on yli 1500 tähän mennessä. Voitte sieltä hakusanoilla hakea tietoa. Itseltä meni tämän hakuun liki vartti vaikka tiesin mitä hain. Valitan että hakusanoja on paljon.

Löytyihän se sähkötyöjuttukin kun puolitoista tuntia hain. Blogistani.
http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

Camn

  • Viestejä: 2 508
Vs: Guzzidiag, loader ja tuner Pro vs Power Commander
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2021, 10:53:03 ap »
Erinomaiset artikkelit & empiirinen tutkimustyö noissa linkeissä.

Itse tarkoitin sitä, että noiden mainittujen ecujen (15M/15RC) "sisäinen elämä" on täysin erilaista, vaikka se miten ne toimivat liittimensä input/output -signaaliensa kanssa, on hyvin samanlaista.  Katilla varustettu Cali jossa on ollut 15RC pärähtää käymään 15M eculla, joka ei tunnista kattia enää.  Mutta tarkoitin että jos meinaa että "laitanpa tämän hyvän 15M ecun virisoftan tähän omaan 15RC ecuun", se ei käy.  Sisäinen elämä erilaista, vaikka työ jonka tekevät, on hyvin samanlaista.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2022, 19:59:28 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.