Kirjoittaja Aihe: Cali 3 sammuu lennosta  (Luettu 7704 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #30 : Kesäkuu 02, 2021, 23:32:59 ip »
Releet on peruskauraa. Huomaa vilkku-, vaihto- ja kytkentäreleiden paikat. Että tulee samalla kytkennällä samaan kohtaan. Muuten voi jutut olla toimimatta tai toimivat omituisesti.

Jos akussa on virtaa niin ainakaan laturi tai lataussäädin ei ole vialla. (Navoista mitaten, virta pois päältä, lepojännite 12,8 - 13,5 Volttia.)

Ei ole tavatonta jos Digiplexsin digitaalit ovat kateissa. Onko kellään kaverillasi saman aikakauden toimivaa Guzzia josta voisi testiin lainata?
Itselläni, tällä hetkellä, ei ole sopivaa. On yksi Digiplex mutta väärää mallia.

Näitä kaksi kappaletta niin näet katoaako kipinä molemmilta puolilta vai onko vika sitten ihan muualla: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/sytytystesteri-2000017037
Onnistuu parhaiten hämärässä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #31 : Kesäkuu 02, 2021, 23:41:25 ip »
Onko se tuommonen vai joku muu versio? Tuo on -95 1100 calista. En kyllä jaksa uskoo että vika olis boksissa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #32 : Kesäkuu 03, 2021, 18:10:42 ip »
Veikkaisin vahvasti anturi vikaa (huonoa liitosta johdon murtumia ) minun-94 Cali 3.ssa oli jokunen vuosi sitten tuon tyylisiä vaivoja
anturin vaihdon jälkeen on "laulanut" vallan mukavasti
Norge, Cali 3,

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #33 : Kesäkuu 04, 2021, 10:09:57 ap »
Ton anturin voisi kyllä vaihtaa, mutta eipä ihan joka kioskissa enää olekkaan myynnissä. Varmaan saattaisi löytyä toisella koodilla sama anturi johonki fiat tai alfa?
Muutes, onko siinä anturin päässä joku shimmi systeemi (prikkoja) jolla säädetään etäisyys vauhtipyörään? Sitä vaan, että jos prikka tai tiiviste kulunut/ kuoleentunut niin rako ei enää toleranssissa?
Ikkala: Digiplex 2s med 500A on malli mikä kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #34 : Kesäkuu 04, 2021, 11:19:12 ap »
Anturin etäisyys triggeripyörän liipaisimiin on määräävä tekijä. Tyypillisesti anturi on kiinni yhdellä tai kahdella ruuvilla tasopinnassa. Mittaamalla tasopinnasta esim. työntömitalla, kun anturi on irti, matkan liipaisimeen on asennus mitta noin 0,5 mm:ä vähemmän. Eli sen verran shimmiä alle että etäisyys toteutuu.

Alkuperäisosana nuo anturit maksavat toisinaan melkoisesti. Tarvikkeena ehkä vähemmän. Vanhasta anturista kannattaa säilyttää johtimen liitin ja pätkä johdinta johon voi tinata tarvikkeen johtimet. Tarvikkeessa voi olla eri väriset johtimet mutta kun niitä on kaksi niin ei liene tarkkaa napaisuuskaan.

Stein Dinsen hinta anturilla (29721660-Z) on noin 60€ plus toimituskulut. Näyttää että alkuperäisosaa ei enää saa mutta korvaava "Z"-osa on saatavilla. Sisältänee myös littimen. En tuon hinnan perusteella alkaisi arpoa onko vika anturissa vai ei vaan vähentää yksi tulevista vioista jo ennakkoon.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 sammuu lennosta
« Vastaus #35 : Kesäkuu 05, 2021, 17:50:55 ip »
Kun etsin eri lähteistä noita antureita, näytti siltä, että ne ovat kaikki induktiivisia antureita. Eivät oikein voi hall-antureita ollakaan sen hitauden takia. Induktiivinen anturi voidaan tuvan pöydällä tutkia:

Anturin keskellä on magnetoitu kovateräs tappi ja sen ympärillä käämi. Vika voi tulle kahdella tavalla. Käämi voi mennä poikki. Käämin vastus on 650 ohm, jos se on ehjä. Se kannattaa mitata liittimestä lähtien yleismittarilla, koska silloin tulee mitatuksi myös liitoskaapelin pätkä ja liitin. Voi olla myös terästapin magnetointi kadonnut, jos esim. on useita kertoja käyty lähellä curie-lämpötilaa, ja saattaa se heiketä itsestäänkin vanhemmiten. Sen voi koestaa jollain meltorautaisella esineellä, ei ruuvitaltalla, joka on jo itsessään magneettinen. Jos ei tunnu magneettiselta voi sen magnetoida uudelleen pitämällä sitä hetken voimakkaassa magneettikentässä jollain isolla kestomagneetilla.

Jos käämi on poikki se voi olla on/off vika joka riippuu lämpötilasta tai tärinästä jne. Magneettisuuden puute taas tekee anturista epäherkän ja se sitten toimii/ei toimi olosuhteiden mukaan. Toimiessaan se antaa moottorin pyöriessä pulssijonoa, joka oskilloskoopilla katsoen on n. 0,5 V pp. Signaali syntyy magneettivuon muutoksista käämissä itsessään, eikä sillä ole virtalähdettä. Induktiivisessa anturissa on vain kaksi johdinta, mutta voi olla kolmantena suojavaippa.

Jos kyseessä kuitenkin olisi hall tyyppinen anturi sen testaus tapahtuu pyörässä sähköissä kiinni, mutta paikaltaan irti ollen. Yksi johdin on maa, yksi tuo sähköä hall komponentille ja yksi antaa pulssijunaa. Sen amplitudi on isompi ja mitattavissa yleismittarilla. Pitää vaan löytää kolmesta kaksi oikeaa karvaa miitarille, toinen on maa,  samalla kun meltorautaesinettä liikutellaan anturin tuntopään lähelle ja pois toistuvasti. Jännite vaihtelee n. 12 V (looginen 1) ja  n. 0,5 V (looginen 0). Siinäkin on keskellä magnetoitu kovateräksinen tappi ja hall-komponentti reagoi magneettivuon voimakkuuteen.

Sentire la forza!
Terv: Timo