Kyseiseen ilmiöön on syitä ainakin kaksi mikäli ei ole vuotoa ulospäin. Vuoto on selvä merkki että jarrun vuotavan osan kumiosat pitää vaihtaa.
Vuotamattoman jarru kumien ohi ei välttämättä vuoda mitään tai niin vähän että ei erotu ulkopuolella. Jarrua palautettaessa eli jarruvivun pohja-asennosta palautettaessa jarrusylinterein tiiviste imaisee ohitseen ilmaa. Siihen on syitä: palautusliike ei saa korvaavaa nestettä koska sitä ei ole tarjolla. Mikäli sitä on kuitenkin tarjolla jarrunestesäiliön korvausilmaa ei tule eli kansi on tukossa jonka pitäisi antaa korvausilmaa haitarikumin yläpuolelle. Haitarikumikin, voi olla rikki tai nesteessä on likaa ja se tukkii paikkoja.
Valitettavasti, monta kertaa havainneena, on laitettu "parempaa" jarrunestettä lisäksi. Se, lisäysnesteen tyypistä riippuen, voi aiheuttaa jarrunesteen sakkautumaa. Sakka tukkii järjestelmän. Pahimmassa tapauksessa liian hyvä jarruneste pilaa tiivisteet. Tämä ei ole harvinaista lainkaan mutta tyypillinen ilmiö japanialaiten pyörien suhteen. Mitä säiliön kannessa lukeen niin vain sitä nestettä. Ei kalliimpaa mutta halvemmallakin pärjää.
Kieltämättä jarrunesteiden laatuluokitukset ovat lievästi ristiriitaisia ja numerointi voi johtaa harhaan:
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-integraalijarrun.htmlVäärä jarrunestetyyppi pilaa myös kumiosat. Tarkkana pitää olla. Toki kolmekymmentä vuotta hyvin huollettu jarrujärjestelmä voi oireilla vaikka olisi aina laitettu suosituksen mukaista DOT3-nestettä. Vaan sellaisilla jarruilla ajelin viime viikolla jossa on vielä alkuperäiset kumiosat. Vesi ja ulkoisien kumiosien vauriot johtavat varsin pikaiseen vaurioon. Ruoste voi jumittaa.
Sama koskee iskunvaimenninöljyjä. Viskositeetilla ei laadullisesti ole merkitystä vaan sillä mikä on vaimenninesteen suositusviskositeetti ja laatu ja minkä nesteiden kanssa se on sekoittamiskelpoista ja minkä ei. Katsokaa tarkkaan mitä laitatte vehkeisiinne.
Myös nestekäyttöisiin kytkimiin vain suositusnestettä.
Useimmiten laitan uudet nesteet injektiopruutalla satulain suunnasta jarrunestesäiliöön. ABS.jarru vaativat toisinaan malttia ja voi tarvita virran laittamista päälle.
Joissain California-malleissa on myös takajarrun kuormitusventtiili. (Lukkiutumisen esto) Se voi hankaloittaa jarrun ilmaamista.