Kirjoittaja Aihe: Jarruvian etsiminen  (Luettu 3152 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Jarruvian etsiminen
« : Maaliskuu 31, 2021, 11:24:59 ap »
Ajokauden ensiajolla Vintagen (2008) jarrupoljin tuntui melko lutolta ja sen mukaan jarrutustehokin oli vähäinen. Onneksi kahvajarru eteupyörän toiseen levyyn pelittää. Mitään vuotokohtaa en ole löytänyt ja nestepintakin säiliössä maximissaan eli sekään ei puolla nestehävikkiä. Mistäköhän tuo polkimen pohjaan meno ilman sen kummempaa jarrutusvaikutusta voisi johtua? Jarrupalat jumissa, jarrusylinteri jumissa, jarrun pääsylinteri jumissa tai muuten vikaantunut, ilmaa jarrupiirissä, joku muu syy? Vintagessa on Brembon vermeet.
mosa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2021, 11:32:52 ap »
Kokeilee ensin ilmata takajarrupiirin.
Vanhemmissa ainakin on ollut mahdollisuus sisäiseen vuotoon takapääsylinterissä. Tiiviste vaurioituu ja päästää paineet läpi. Saattaa jopa toimia ilmauksen jälkeen, mutta kurlaa taas kohta paineet hukkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2021, 11:40:18 ap »
Tyypillinen pitkän seisonnan aiheuttama vaiva. Epäilen. Talvisäilytyksen aikana olisi hyvä käydä painelemassa ja puristelemassa poljinta ja kahvaa. Jos kytkinkin sattuu olemaan nestetoiminen niin sitä myös.

Ensimmäisenä epäilisin ilmaa jarrupiirissä. Poljinsylinterin ilmaus olisi hyvä tehdä ensin. Mikäli ei ole ulkoisia vuotoja.
Aloittaisin avaamalla poljinsylinterin säiliön kannen ja painelisin poljinta käsin ja palauttaisin myös käsin hiljalleen. Jos tulee kuplajono nesteen mukana kun painelun päätteeksi neste palaa säiliöön niin oire on selvä. Poljinpiirissä on ilmaa.
Voi ilmaa olla muutoinkin muualla jarrupiirissä mutta se vaatii koko jarrupiirin ilmaamista.

Edellä oleva sillä ehdolla että mitään vuotoja ulospäin ei ole. Jos on vuotoa tai kosteutta jossain, kuten poljinsylinterissä tai jarrusatuloissa niin pitää tiivisteet tai koko osa vaihtaa. Riippuu siitä saako korjaussarjaa vai tuleeko osien uusiminen halvemmaksi.

TTT kerkesikin jo kertomaan melkein saman asian. Mutta lähempää tarkastelua asia vaatii.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2021, 16:45:56 ip »
Taitaa mennä Vintagen (vm-08) takajarrun pääsylinteri vaihtoon tai ainakin pitäis löytää korjaussarja (en tarkoita isännälle ;D). Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään, Stein Dinse, joku muu? Miten voi tilatessa varmistaa, että tilaa just oikean sylinterin/korjaussarjan?
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2021, 18:31:06 ip »
Taitaa mennä Vintagen (vm-08) takajarrun pääsylinteri vaihtoon tai ainakin pitäis löytää korjaussarja (en tarkoita isännälle ;D). Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään, Stein Dinse, joku muu? Miten voi tilatessa varmistaa, että tilaa just oikean sylinterin/korjaussarjan?
mosa

SteinDinsellä on varsin hyvä luettelo mistä osat voi tilata mallikohtaisesti. Nyt en jouda katsomaan saisiko pelkän korjaussarjan.
Miten päättelit että vika on nimenomaan pääsylinterissä?


mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2021, 18:45:17 ip »
En oo ite sen kummempaa diagnoosia tehny. Pelkkää arvailua. Voihan jarrun tehottomuus muustakin syystä johtua. Kevään ensi ajoissa vielä jalkajarrussa oli hieman vastetta, nyt ei lainkaan. Edelleenkään ei nestevajausta/-vuotoa. Aattelin viedä pyörän tuohon lähellä olevaan ArtMotoriin huoltoon. Tutkikoon, missä vika. Jos menee osien hankintaan, niin hankintaa varten on hyvä, jos tietää, mistä etsiä. Olikos se ReMotor (tms.) tällä hetkellä ainoa pulju kotimaassa, josta vois apuja kysellä?
t, tero
ps. hyvinhän tuolla pelkällä kahvajarrullakin on pärjänny kevään ajoissa ;)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2021, 19:30:32 ip »
Sama vaiva oli Cali II:ssa syksyllä. Poljin painui pohjaan. Ilmaaminen ei auttanut. Mitään vuotoja ulkopuolelle ei ollut.

Tuli taannoin täältä Myydään palstalta hankittua melkoinen määrä toimivasta pyörästä purettuja II:n osia mm. tuo takajarrusylinteri. Vaihto + ilmaaminen ja jarru on taas jämäkkä. Joskus aikoinaan vaihdoin etujarrusylinteriin korjaussarjan Moto Italian pihassa Kapen avustuksella.

Kuten edellä on jo todettu, Stein Dinseltä uusi sylinteri (tai vähintään korjaussarja). Kuvallisesta mallikohtaisesta luettelosta on helppo klikata oikea osa. Ei sille Artmotorkaan mitään mahda, jos ei ole osia (jos siis ilmaaminen ei auta). Helppo se sylinteri on itsekin vaihtaa.


MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2021, 19:37:18 ip »
Mulla Vintagessa ollut samaa ongelmaa. Ilmauksella, pari kolme kertaa muutaman päivän välein sain sen viime kesänä toimimaan. Siinä jalkajarrupiirissähän on kolme ilmausnippaa, eli yksi molemmissa jarrusatuloissa ja kolmas satulan alla vasemmalla puolella. Pekan neuvojen mukaan irroitin satulat ja käänsin niin, että ei jäisi ilmataskua. Jonnekin kuitenkin jäi ilmakuplia, koska jouduin tosiaan toistamaan toimenpiteen, ennenkuin ongelma hävisi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2021, 23:29:33 ip »
Kyseiseen ilmiöön on syitä ainakin kaksi mikäli ei ole vuotoa ulospäin. Vuoto on selvä merkki että jarrun vuotavan osan kumiosat pitää vaihtaa.
Vuotamattoman jarru kumien ohi ei välttämättä vuoda mitään tai niin vähän että ei erotu ulkopuolella. Jarrua palautettaessa eli jarruvivun pohja-asennosta palautettaessa jarrusylinterein tiiviste imaisee ohitseen ilmaa. Siihen on syitä: palautusliike ei saa korvaavaa nestettä koska sitä ei ole tarjolla. Mikäli sitä on kuitenkin tarjolla jarrunestesäiliön korvausilmaa ei tule eli kansi on tukossa jonka pitäisi antaa korvausilmaa haitarikumin yläpuolelle. Haitarikumikin, voi olla rikki tai nesteessä on likaa ja se tukkii paikkoja.

Valitettavasti, monta kertaa havainneena, on laitettu "parempaa" jarrunestettä lisäksi. Se, lisäysnesteen tyypistä riippuen, voi aiheuttaa jarrunesteen sakkautumaa. Sakka tukkii järjestelmän. Pahimmassa tapauksessa liian hyvä jarruneste pilaa tiivisteet. Tämä ei ole harvinaista lainkaan mutta tyypillinen ilmiö japanialaiten pyörien suhteen. Mitä säiliön kannessa lukeen niin vain sitä nestettä. Ei kalliimpaa mutta halvemmallakin pärjää.

Kieltämättä jarrunesteiden laatuluokitukset ovat lievästi ristiriitaisia ja numerointi voi johtaa harhaan: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-integraalijarrun.html

Väärä jarrunestetyyppi pilaa myös kumiosat. Tarkkana pitää olla. Toki kolmekymmentä vuotta hyvin huollettu jarrujärjestelmä voi oireilla vaikka olisi aina laitettu suosituksen mukaista DOT3-nestettä. Vaan sellaisilla jarruilla ajelin viime viikolla jossa on vielä alkuperäiset kumiosat. Vesi ja ulkoisien kumiosien vauriot johtavat varsin pikaiseen vaurioon. Ruoste voi jumittaa.

Sama koskee iskunvaimenninöljyjä. Viskositeetilla ei laadullisesti ole merkitystä vaan sillä mikä on vaimenninesteen suositusviskositeetti ja laatu ja minkä nesteiden kanssa se on sekoittamiskelpoista ja minkä ei. Katsokaa tarkkaan mitä laitatte vehkeisiinne.

Myös nestekäyttöisiin kytkimiin vain suositusnestettä.

Useimmiten laitan uudet nesteet injektiopruutalla satulain suunnasta jarrunestesäiliöön. ABS.jarru vaativat toisinaan malttia ja voi tarvita virran laittamista päälle.
Joissain California-malleissa on myös takajarrun kuormitusventtiili. (Lukkiutumisen esto) Se voi hankaloittaa jarrun ilmaamista.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #9 : Toukokuu 23, 2021, 13:26:31 ip »
Tuossa tutkailin Stein Dinsen Brembon jarruosia. Kun laitoin suodattimeksi Cali Vintage, niin ei löytänyt takajarrusylinteriä lainkaan. Brembon sivut kun avasi, niin sieltä löytyi joukko sylintereitä. Mielestäni löysin sopivan? Kuvan perusteella näyttäisi osanumero 10477665 olevan samanlainen kuin Vintagessani. Kuvan sylinterissä on myös sama nro kuin pyöräni sylinterissä, 10.2634.02. Outoa kumminkin, että kyseiselle sylinterille ei ole mallikohtaista sopivuusluetteloa. Sen sijaan, ko. kuvan alla on vaihtoehtoinen sylinteri, hyvinkin samannäköinen, osanumero 31666990, ja sille löytyy malliluettelo. Vai onko niin, että tuon vaihtoehdon malliluettelo "palvelee" kumpaakin ehdotettua sylinteriä? Osanumeron 10.2634.02 hinta on 119 € ja tuo vaihtoehto 256 €. Pitäisköhän kumminkin ennen tilausta vielä varmistaa sopivuus ST:ltä? Tunnistaako joku Vintagen omistaja tuon pyörässäni olevan sylinterin kyljessä olevan numeron 10.2634.02 samaksi kuin omassaan?
mosa

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #10 : Toukokuu 23, 2021, 16:06:51 ip »
Mulla oli viime keväänä samanlaista vaivaa, kävi Huolto-Kaksikossa ilmattavana (kun en itse onnistunut :-( ), sen jälkeen toimi.
Pyörä on Cali Aquila Nera vm 2010.
SD:n sivuilla on tällainen kuva:
https://www.stein-dinse.biz/eliste/?sid=c2c2gcf101f1ga41513fcg7f223ed84&lg=en
Se on Cali AN:n, mutta pyörä on teknisesti sama kuin Vintage, eli uskoisin tuon osan käyvän.

t. KL

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Jarruvian etsiminen
« Vastaus #11 : Toukokuu 25, 2021, 10:39:19 ap »
Varmuuden vuoksi kysäisin tuon edellä mainitsemani osan sopivuutta SD:ltä. Vastasivat melko nopeasti, että sopii.
mosa