Moi
Laittaisin sen jousen napin vastapuolelle missä ei ole lukitusrengasta
MN
Ei hullumpi ehdotus. En keksi tähän hätään kuin yhden haitan:
Jousi ja holkki elävät koko ajan käytössä niin rakenteesta irtoaa sitkeästi tarttuvaa mujua ja jää siten näkyvälle puolelle. Rakenteellisesti asialla ei liene merkitystä. Saatanpa kokeilla jos kahdesta California kolmosestani jarrut vaativat remonttia. Toinen saattanee, tosin, joutua varaosiksi vaikka koneen siitä kunnostinkin. Perävaihde ja vaihteisto on vielä kunnostamatta.
Valurautalevyt ovat joidenkin mielstä kamalat kun ne ruostuvat ulkona jo yhdessä sumuisessa yössö ja kohta se ruoste on vanteella.
Mutta ei valurautaa ole turhaan valittu materiaaliksi: se vääntyilee erinomaisen vähän, on tehokas kitkamateriaali ja kestää pidempään kuin nykyjarrulevyt. Moneen nykypyörääni olen joutunut vaihtamaan muutaman suven ajojen jälkeen kalliit rosterilevyt ja siksi myös kalliihkot jarrupalat. Valurautalevyissä kestävät perusjarrupalat ihan hyvin eivätkä ne kuluta levyjä kuin hyvin hitaasti.
Edelleenkin tähdennän: jos haluaa vanhaan pyöräänsä paremmat jarrut ei kannata ryhtyä hankkimaan uusia kitkamateriaaleja ja levyjä mikäli niissä on vielä pintaa vaan vaihtaa kumiset jarruletkut moderniimpiin letkuihin. Mustat metallipunosletkut ovat kelvanneet myös museoajoneuvotarkastajille. Jos haluaa autenttisuutta niin laittaa metallipunoksen päälle pari - kolme kerrosta kutistesukkaa niin näyttää jälleen paksulta kumiletkulta.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/kuristeletkut/liimalla-varustettu-kutisteletku-2000041557