Joka ajokauden aikana tulee käytettyä muutaman kerran. Lähinnä huollon työkaluna TPS-nollaukseen jne. Vikakoodeja en ole vielä koskaan nähnyt Annilta. Nyt on projektina muutos etanolikäytölle. Siihen tarvitaan myös luku- ja kirjoitusohjelmat ja vähintäänkin tarkistusmielessä TunerPro.
Pitovaikeuksien vuoksi olen joutunut luopumaan viimeisestäkin Windowsita. Linux on täyttänyt kaikki tehtävät myös GuzziDiagin puolesta. Myös TunerPro, vaikka ei tähän keskusteluun kuulukaan, toimii täysin. Se vaatii vaan Wine apuohjelman, joka kääntää Windows ohjelmat Linuxin kielelle ja päinvastoin. Olen käyttänyt päasiassa Ubuntu variantteja, eniten Xubuntua. Viimeisin GuzziDiag autotallikone on niinikään Linux, mutta Debian (Buster) joka toimii mainiosti siinä käytössä. Pieni, vanha miniläppäri Asus eee 901 käy 12 voltin syötöllä, joten se on ollut mukana monissa seikkailuissa. Ubuntulla vaan ei enää ole 32 bit järjestelmää, joten oli asennetava tuo Debian. Se on aivan mainio, koska on nopea ja kevyt ja tarvittava levytilakin on pieni. Miniläppärin 12 V syötölle minulla on sivulaukussa töpseli, jotta voi vaikka matkan aikana ladata. On siinä silti regulaattori, koska en uskalla pyörän 15 V laturijännitettä siihen sellaisenaan syöttää. Regulaattorin rakensin itse sellaisesta teho-ic-piiristä, jolla saan myös katkaisun vartioimaan akun syväpurkauksen varalta. Tein siihen tietysti myös 5 V:n USB latausliitännän puhelimia, kameroita, navigaattoria ym. varten.
https://html.alldatasheet.com/html-pdf/53200/FAIRCHILD/KA378R12C/408/1/KA378R12C.htmlhttps://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/520619/FAIRCHILD/KA378R05TU.htmlKun GuzziDiagia käytetään pitempiä aikoja kannattaa hommata paikalle verkkosähköa latausta varten kummallekin, sekä pyörälle, että läppärille. Erityisen tärkeää se on silloin kun käytetään kartan luku- tai kirjoitusohjelmaa. Muuten on odotettavaissa pahoja vaikeuksia.
Läppäreiden ym. akkujen uusiminen on kallista. Yksi vaihtoehto on akkujen uudelleen kennottaminen. Siihen on erikoisliikkeitä. Entinen akku avataan saumoistaan ja uudet kennot asennetaan. Kotelo liimataan kiinni siististi, eikä lopputulos juuri eroa tehtaan työstä. Siinä säästyy kuorien lisäksi ohjauselektroniikka. Monissa läppäreissä, ainakin Dell, HP, on tunnistussignaali sekä laturista, että laitteesta akulle sen varmistamiseksi, että käytetään oikeita jännitteitä ja virtoja, eikä piraattilaitteita. Tarkoituksena on estää tulipalot ym. vauriot.
https://www.akkujenuudelleenkennotus.fi/Uudellenkennotus on edullisinta niille superakuille, joissa on paljon kennoja. Joskus myös uuden akun saatavuus vanhalle laitteelle on aika kiven takana.