Kirjoittaja Aihe: GuzziDiagin nykyiset käyttäjät  (Luettu 11129 kertaa)

motomatti

GuzziDiagin nykyiset käyttäjät
« : Toukokuu 06, 2021, 15:03:37 ip »
Onko meitä aktiivisia GD-käyttäjiä kuinka monta Foorumilla?

Vaikuttaa siltä että kiinnostus on viime vuosina hiljentynyt tai jostain tuntemattomasta syystä ei ole ollut tarvetta.
Vertaan tarvetta itseeni sillä joka vuosi on jossain pyörässäni ollut tarve GD:n käytölle. Jos ei vika-asioita olekaan on ollut mahdollista tehdä muutakin.

GD apuohjelmineen on ilmainen. Vain sen vaatima tietokone ja kytkentäkaapelit ovat kustannuspuolella. Enää ei ole kiinni edes käyttöjärjestelmästä.

Kysymyksen käyttäjämäärästä sikisi siitä että siirsin äsken pikkuläppäriini GD V0.50-version ja katselin pyöräni tietoja laajalti. Helppoa ja sujuvaa.

Suomenkielinen versio käytössä vuodesta 2013.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 16:21:17 ip kirjoittanut motomatti »

Jouko S

Vs: GuzziDiagin nykyiset käyttäjät
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2021, 19:48:44 ip »
No enpä varmaan ole aktiivinen käyttäjä, mutta diag-puolta olen jonkin verran hyödyntänyt lähinnä tuttujen pyörissä. Sen verran ns. satsasin tähän, että hylkäsin vanhan kunnon xp-läppärini ja ostin viime viikolla uuden käytetyn windows10 läppärin juurikin ja ainoastaan Guzzidiagia varten. Näyttäisi kaapeliproseduurin jälkeen pyörittävän ohjelmaa hienosti. "Tositoimissa" nähdään, kannattiko parinsadan satsaus.  Lähiaikoina pitäisi asennella uusi tps kaverin Cali Stone 2004 pyörään ja siinä samalla pitää tutkia, mitä nyt 15RC antaa tutkia. Mielenkiintoistahan tämä on ja kunhan vapaa-aika lisääntyy, niin pitää perehtyä lisää..
Jouko

motomatti

« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2021, 21:15:46 ip »
Kuulut siis samaan osastoon kuin minäkin: vanhojen Windows-läppäreiden loppukäyttäjiin. Näitä saa ilmaiseksi tai ihan pikkurahalla. Akkuosasto lienee suurin ponnistus. Aina ei ole verkkovirtaa saatavilla.

Varallisuutta ei siis ihmeemmin tarvita.
Tallissa on yksi W-läppäri josta näyttö on pimentynyt joskus maailman alussa mutta kirpputorilta vitosella ostin siihen ison näytön. Toimii kivasti varikkokäytössä. Muita moottorinohjauksia varten ovat omat läppärinsä. Vanhin on pari tuumaa paksu ja pyörittää erään vanhan Ducatin moottorinohjauksen säätöohjelmaa. Ignitechille ja MegaSquirtille on yksi tietokone mutta varoiksi molemmille myös omansa. Ennen laitteet maksoivat nyt niitä saa ilman kun vallankin MS-puolella laitteet käyvät vanhanaikaisiksi tämän tästä.

Mutta viihde- ja yhteyskoneenani on noin 15 vuotta vanha anopilta perimäni laatuläppäri jolla nytkin naputtelen. Siinä ei ole Windowsia. Eikä ole ollut häiriöitäkään. Ei hidastele eikä ole aiheuttanut pienintäkään harmia. Päivitykset tulevat liki päivittäin. Mutta tätä en käytä tallihommissa. Vain nettikäytössä.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2021, 21:30:59 ip »
Mullakin olisi tallissa yksi talliläppäri XP:llä, mutta en muista sen salasanaa.. Sille on asennettu ainoastaan onneksi Power Commanderin ohjelma. Se löytyy vielä erillisellä levyltäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2021, 11:48:21 ap »
On läppäri mikä ei pidä virtaa. Kovin taajaan ei ole käyttöä ollut, kun pyörä toimii. Lähinnä olen tehnyt pieniä muutoksia karttoihin. Vikakoodeja ei muistaakseni ole löytynyt.

Ripa

« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2021, 11:56:01 ap »
En ole erityisen aktiivinen käyttäjä, mutta hyvä ja tarpeellinen työkalu GuzziDiag on aivan normaaleissa huolto- ja säätöhommissa.

motomatti

« Vastaus #6 : Toukokuu 07, 2021, 12:13:51 ip »
Akkuja löytyy vanhoihinkin läppäreihin tai vanhan akun kuoriin voi laittaa uudet paristot.
Itse olen suosinut kivijalkaliikettä: https://www.a-paristopiste.fi/yhteystiedot/

Olen hankkinut ns. tehoakkuja joissa on kolmannes enemmän tehoa ja paksumpi rakenne. Kustannus, pahimmillaan, on ollut muutamia kymppejä.
Jos menee tietokoneliikkeeseen kyselemään niin saattaa saada hieman toisenlaisen hintatiedon. Tosin ei aina. Olen saanut edullisenkin tarjouksen. Ainoa ongelma on se kuinka vanha akku on kyseessä eli lojunut kauppiaan hyllyssä vuosikausia. Sekään asia ei selviä kuin ajan kanssa ja omaksi tappioksi. Kannattaa kysyä asiasta. Itse olen saanut, toistaiseksi, hyviä kokemuksia aiheesta. https://www.triosoft.fi/index.html

Hajakenttä

« Vastaus #7 : Toukokuu 07, 2021, 14:15:47 ip »
Joka ajokauden aikana tulee käytettyä muutaman kerran. Lähinnä huollon työkaluna TPS-nollaukseen jne. Vikakoodeja en ole vielä koskaan nähnyt Annilta. Nyt on projektina muutos etanolikäytölle. Siihen tarvitaan myös luku- ja kirjoitusohjelmat ja vähintäänkin tarkistusmielessä TunerPro.

Pitovaikeuksien vuoksi olen joutunut luopumaan viimeisestäkin Windowsita. Linux on täyttänyt kaikki tehtävät myös GuzziDiagin puolesta. Myös TunerPro, vaikka ei tähän keskusteluun kuulukaan, toimii täysin. Se vaatii vaan Wine apuohjelman, joka kääntää Windows ohjelmat Linuxin kielelle ja päinvastoin. Olen käyttänyt päasiassa Ubuntu variantteja, eniten Xubuntua. Viimeisin GuzziDiag autotallikone on niinikään Linux, mutta Debian (Buster) joka toimii mainiosti siinä käytössä. Pieni, vanha miniläppäri Asus eee 901 käy 12 voltin syötöllä, joten se on ollut mukana monissa seikkailuissa. Ubuntulla vaan ei enää ole 32 bit järjestelmää, joten oli asennetava tuo Debian. Se on aivan mainio, koska on nopea ja kevyt ja tarvittava levytilakin on pieni. Miniläppärin 12 V syötölle minulla on sivulaukussa töpseli, jotta voi vaikka matkan aikana ladata. On siinä silti regulaattori, koska en uskalla pyörän 15 V laturijännitettä siihen sellaisenaan syöttää. Regulaattorin rakensin itse sellaisesta teho-ic-piiristä, jolla saan myös katkaisun vartioimaan akun syväpurkauksen varalta. Tein siihen tietysti myös 5 V:n USB latausliitännän puhelimia, kameroita, navigaattoria ym. varten.

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/53200/FAIRCHILD/KA378R12C/408/1/KA378R12C.html
https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/520619/FAIRCHILD/KA378R05TU.html

Kun GuzziDiagia käytetään pitempiä aikoja kannattaa hommata paikalle verkkosähköa latausta varten kummallekin, sekä pyörälle, että läppärille. Erityisen tärkeää se on silloin kun käytetään kartan luku- tai kirjoitusohjelmaa. Muuten on odotettavaissa pahoja vaikeuksia.

Läppäreiden ym. akkujen uusiminen on kallista. Yksi vaihtoehto on akkujen uudelleen kennottaminen. Siihen on erikoisliikkeitä. Entinen akku avataan saumoistaan ja uudet kennot asennetaan. Kotelo liimataan kiinni siististi, eikä lopputulos juuri eroa tehtaan työstä. Siinä säästyy kuorien lisäksi ohjauselektroniikka. Monissa läppäreissä, ainakin Dell, HP, on tunnistussignaali sekä laturista, että laitteesta akulle sen varmistamiseksi, että käytetään oikeita jännitteitä ja virtoja, eikä piraattilaitteita. Tarkoituksena on estää tulipalot ym. vauriot.

https://www.akkujenuudelleenkennotus.fi/

Uudellenkennotus on edullisinta niille superakuille, joissa on paljon kennoja. Joskus myös uuden akun saatavuus vanhalle laitteelle on aika kiven takana.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

« Vastaus #8 : Toukokuu 07, 2021, 18:20:28 ip »
Menee hieman sivusta mutta liittyy akkuihin. Talouden ahkerin imuri, Hulda, ei jaksanut enää kuin vartin pyöriä lattialla. Kävin hakemassa siihen mallin mukaan uuden akun. Nyt jaksaa puolitoista tuntia yhteen menoon. Ei ole ns. telakkamallia vaan ei ole iso asia laittaa se lataukseen ennen kuin akku aivan loppuu.